Pagina 1 van 2

Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: zo 06 jun 2021, 12:35
door OpaBert
Zit in origineel bouwpakket HF10
Maar wat is de Zelfunductie van dat ding en hoeveel mA mag er doorheen
Ik zoek natuurlijk verkeerd en kan er niets van vinden
Mijn peak lcr meter doet bij een Amroh Smoorspoel 1006 van 6 H mat ik 3,2 H
Dus is het is niet erg bruikbaar voor spoelen met ijzer er in
Frequentie waar ik mee meet is 1Khz dat ijzer in die Smoorspoel voor 100Hz zal er niet voor geschikt zijn vermoed
en bij die 7833 van Philips 6,5 H meetwaarde zal dus ook niet kloppen
Dat was me al eens verteld :D maar ik moest hetzelf eerst zien
Ben maar een beetje eigenwijs :lol:

Re: Smoorspoel 7833 Philips

Geplaatst: zo 06 jun 2021, 17:25
door PimDriessen
Dag Bert,
Moet het niet een 7633 zijn.
Groet,
Pim
ScreenShot5845.bmp
ScreenShot5845.bmp (472.78 KiB) 625 keer bekeken

Re: Smoorspoel 7833 Philips

Geplaatst: zo 06 jun 2021, 18:17
door OpaBert
Ik heb eerst beide gemet met het LCR metertje van Peak
De 1006 ongeveer 3 en de Philips 7833 6H
Nu is mij verteld dat die metertjes slecht meten met spoelen met ijzer kern
Verdorie nou ben ik van mn apropos
Krijg een terecht wijzing van Pim
Hier de Stuklijst van de HF10
Ja natuurlijk ](*,) 7633 ](*,) ](*,)
Sukkel dat ik ben
Stuk lijst HF10 Philips
Stuk lijst HF10 Philips
Ik ben maar terug gegaan naar iets elementaire electronica
Ik heb over de Onbekende Spoel 10uF geplaatst en er de oscilloscope over gezet
Dus een parallel kring
Een signaal generator met in serie een 10K weerstand
Met de generator gedraaid tot ik een resonantie vond ( dat had ik stiekem al bepaald met een nomogram :mrgreen: )
Dan wordt de spanning groter over de Spoel en Condensator
Dat heb ik met 2 condensatoren gedaan
Ik kom met beide Condensatoren uit op 7H
Met 1 uF 63Hz
Met 10 uF op 19Hz
F0 =
Formule
Formule
Meet opstelling
Meet opstelling
Dit moet kloppen ik zal hetzelfde doen met een bekende spoel van Amroh
Met de spoel Amroh 1006 kom ik op 26Hz een resonantie dan is de zelfinductie volgens mn nomogram 3,5H
Ik weet het niet meer :boos:
Ik dacht ik help even alle vraagtekens weg
Echter bij is het kwartje niet gevallen
Wat gaat er hier fout dat beide spoelen op ongeveer de helft zitten als erop staat
Met metertje en op ouderwetse manier via een bekende condensator en Generator met nauwkeurige uitlezing

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: zo 06 jun 2021, 18:53
door PimDriessen
Dag Bert,

Geweldig gedaan ben benieuwd waar je op uitkomt met de Amroh smoorspoel.

Groet,
Pim

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: zo 06 jun 2021, 19:07
door OpaBert
Kijk maar Pim
Ik snap er niks van

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: zo 06 jun 2021, 20:35
door PimDriessen
Dag Bert,

Heel vreemd, bij de eerste spoel was het duidelijk bij de tweede wordt het onduidelijk, Anne zou hier naar moeten kijken.

Groet,
Pim

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 10:25
door OpaBert
Dat heeft hij al gedaan en ik had via een PB gevraagd wat er fout gaat
En hij schreef dat er DC door moet en ik heb gevraagd heb je voor mij een test schakeling om dat te proberen
En Anne kwam met Dit Schema O:)
1C66C7AC-128B-4CCF-9BF9-9B677223A8DC.png
1C66C7AC-128B-4CCF-9BF9-9B677223A8DC.png (14.54 KiB) 569 keer bekeken
Maar ik zie dat er 12 volt op mijn generator komt En ik weet niet of dat Duur ding van mij de Siglent 1032X dat leuk vind
Ik heb de schakeling al gebouwd op een strookje printbord
6B3BA799-1E22-485D-924A-42DCE3769DB3.jpeg
Dat ga ik eerst uitzoeken voor ik 300€ naar de filestijnen help
Er is een stuk wat gaat over overvoltage protection
Ik begrijp niet goed wat er staat en moet eerst goed weten wat er staat voor ik mn generator naar de klxten help :?

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 11:01
door PimDriessen
Dag Bert,
Wat is dat
ScreenShot5854.bmp
ScreenShot5854.bmp (9.4 KiB) 560 keer bekeken
voor een symbool?.

Anders zet je als proef een dikke condensator er tussen 50 uF bipolaire elco maken van twee elco`s.

2 elco`s van 100 uF en de plussen aan elkaar dan krijg je 50 uF bipolaire.

Groet,
PIm

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 14:17
door Ah!buis
OpaBert schreef:
Maar ik zie dat er 12 volt op mijn generator komt En ik weet niet of dat Duur ding van mij de Siglent 1032X dat leuk vind.
Dat is enkel als er geen (of een onderbroken) smoorspoel in zit. Anders is er het spanningsverlies over de gelijkstroomweerstand, bijv 50mA en 200Ω geeft 1V.En dat toegevoerd via 10k, zal niet deren.
En zelfs 12V via 10k is nog maar hoogstens 1,2mA naar de toonfiets.
Anne

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 14:54
door OWC
De waarde van die serie condensator hoeft trouwens niet zo hoog.
Iets van 4.7-22uF is al vrij royaal. Voor 6H kun je zelfs nog kleiner.

Je kunt ook gewoon een RC circuit pakken en kijken wanneer de amplitude 3dB inzakt, lijkt mij wat simpeler.
Je zult wel even bij verschillende frequenties moeten kijken, omdat verzadiging volgens mij ook afhankelijk is van de frequentie.

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 14:55
door Pjotr
Omdat de magnetisering van het ijzer sterk niet-lineair is kun je de zelfinductie niet zomaar meten met een Peak-metertje Bert. Daarmee kun je behoorlijk mis zitten. Zelfde geldt voor transformatoren. Beste kun je zo'n smoorspoel meten bij de nominale stroom er door. Dat is dus niet zo simpel. Zeker niet omdat een spoel + stroom + slechte contacten voor flinke inductiespanningen kan zorgen

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 15:00
door Ah!buis
Op de foto lijkt 't of de minkant van de 12V aan de bovenkant van de smoorspoel zit, moet wel vanonder (aan de massa-kant).
@Pim, V= gelijkspanning, V~ wisselspanning.
Anne

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 15:10
door Ah!buis
Pjotr schreef:
Beste kun je zo'n smoorspoel meten bij de nominale stroom er door. Dat is dus niet zo simpel. Zeker niet omdat een spoel + stroom + slechte contacten voor flinke inductiespanningen kan zorgen
Da's wel een mogelijke kans op narigheid.
Een paar zeners over de smoorspoel ?
Anne

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 15:52
door Pjotr
Die zou ik er sowieso op zijn minst overheen solderen. En nu kun je er met een stroombron veilig 50mA door gaan jassen.

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 17:43
door PimDriessen
Dit heb ik nog gevonden over de Amroh smoorspoel.
ScreenShot181.jpg
Groet,
Pim

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 17:59
door OpaBert
Ik heb een poos op de verkeerde topic zitten wachten op een pb van Anne
De meet opstelling is door anne getekend De gelijkstroom weerstand van de 7633 is 214 ohm
Maar ik zet het tekeningetje van Anne weer even hier
Meet opstelling bedacht door anne op mijn verzoek
Meet opstelling bedacht door anne op mijn verzoek
26CA20B7-D890-4B3E-968C-BB2BE173EB63.png (14.54 KiB) 497 keer bekeken
V met Sinus tekentje is het punt aan de 10K weerstand waar ik met de scoop op meet
Dat ik met een Peak LCR meter niet goed betrouwbaar spoelen met een ijzer kern niet kon meten wist ik maar heb het geprobeerd en er klopte dus niks van en de hulp van Anne gevraagd hoe ik het wel kon meten
De andere vragen erbij is even te veel op mn bord weet niet waar te beginnen :hide: :oops:

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 18:22
door OpaBert
Hier nog wat aanvullende foto,s uit alle richtingen
Mn netwerk is erg traag met foto's welke ik met telefoon genomen heb met in de cloud zetten En ik kan er nog niet bij nu met mn ipad
Dus met mn snijplank foto,s genomen Maar dat gaat niet zo handig er achter en opzij
Maar ik hoop dat jullie wat zien wat ik verkeerd heb zitten
De Grijze en Gele draden gaan naar de Generator
Zwart en Rood naar 12 volt
De schakeling trekt zonder generator 0.04 Amp Stuur ik 7 volt PP uit de generator in de schakeling dan varieert de stroom van 0.04 tot 0.1Amp
De R In de schakeling is 12ohm weerstand is R=1,24/0.1=12,4 of is mn berekening fout
C is 10 uF bipolaire condensator
L is ? 214 ohm DC weerstand
De Blauwe draden zitten aan de Smoorspoel
Meer weet ik niet

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 18:26
door PimDriessen
Heb even een simulatie gedaan om het verschil te zien tussen een 6 Henry en 10 Henry, dat verschil valt voor zover ik het kan zien erg mee.
http://www.duncanamps.com/index.htm
ScreenShot189.jpg
ScreenShot190.jpg

Groet,
Pim

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 18:37
door OpaBert
Ik weet eigenlijk niet waar ik naar moet kijken Pim

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 18:44
door OpaBert
Pim er zit wat vout
Die Smoorspoel is geen 30 ohm
Die Amroh is 155 ohm en de Philips die ik er van verdenk 10 H te zijn is 214 ohm
De belasting is ook veel groter dan 10 k
Er moet met 2 EL84 iets van 80 mA zeker lopen dat is bij 300 volt is 3K7

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 18:46
door PimDriessen
Dag Bert,

Ik ook niet Bert, maar zie wel wat verschillen ten gunste van de 10 Henry.

Maar de Amroh smoorspoel is volgens de data ook 15,5 Henry maar wordt bij belasting van 100 mA 6 Henry.
ScreenShot181.jpg


Groet,
Pim

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 18:51
door OpaBert
Als je dat met die Amroh doet bij 0 mA dan is dat bij die Philips ook weer meer iets van 20H maar wanneer loopt er 0 mA !
Dat is als de voeding niet aan de versterker zit

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 18:53
door OpaBert
OpaBert schreef:
Als je dat met die Amroh doet bij 0 mA dan is dat bij die Philips ook weer meer iets van 20H maar wanneer loopt er 0 mA !
Dat is als de voeding niet aan de versterker zit
We worden er helemaal niks wijzer van Pim
Ik weet niet of er wat vout zit in mn test opstelling
En ik weet niet of het wel de goede stroom is waarbij ik meet
Moet dat nu met 40 mA of met 100 mA of met 0 mA :(

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 19:07
door PimDriessen
Dag Bert,

Het lijkt me ook niet echt belangrijk welke waarde hij heeft, ga er vanuit dat die 6 Henry wel gehaald wordt.

We moeten maar even met de E-mail verder over de overdracht van de Amroh trafo`s en de smoorspoelen.

Groet,
Pim

Re: Smoorspoel 7633 Philips

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 19:11
door OpaBert
Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Maar ik zie dat er 12 volt op mijn generator komt En ik weet niet of dat Duur ding van mij de Siglent 1032X dat leuk vind.
Dat is enkel als er geen (of een onderbroken) smoorspoel in zit. Anders is er het spanningsverlies over de gelijkstroomweerstand, bijv 50mA en 200Ω geeft 1V.En dat toegevoerd via 10k, zal niet deren.
En zelfs 12V via 10k is nog maar hoogstens 1,2mA naar de toonfiets.
Anne
Ik meet 10 volt Anne ik meet met de multimeter op Gnd waar de min aan zit van de generator
En de Plus van mn multimeter zit op knooppunt 10K-C=10uF-L 6 of 10H R12Ω en Poot1 LM317