Speakerland Vector II
Moderator: Beheerdersteam
Speakerland Vector II
Hallo
Ik heb al jaren een paar zelfbouw speakers van speakerland, de Vector II. Prima speakers.
Nu heb ik een 2e set bemachtigd, maar die klinken niet juist. uit fase lijkt het. zit je er tussen...geen laag en een vlak geluid. ga je erom heen lopen en het laag vliegt je om de oren.
Nu heb ik de filters eruit gehaald om eens te controleren of daar het probleem zit,na het zien van de print, wil ik de filters eigenlijk herbouwen.
de vraag is kan ikd e componenten gewoon hergebruiken of beter vernieuwen? Een aantal componenten kloppen niet met het schema.
Het schema heb ik bijgevoegd, alsook een foto van het filter.
Bestaan er standaard printen hiervoor??
bedankt voor de hulp
Patrick
Ik heb al jaren een paar zelfbouw speakers van speakerland, de Vector II. Prima speakers.
Nu heb ik een 2e set bemachtigd, maar die klinken niet juist. uit fase lijkt het. zit je er tussen...geen laag en een vlak geluid. ga je erom heen lopen en het laag vliegt je om de oren.
Nu heb ik de filters eruit gehaald om eens te controleren of daar het probleem zit,na het zien van de print, wil ik de filters eigenlijk herbouwen.
de vraag is kan ikd e componenten gewoon hergebruiken of beter vernieuwen? Een aantal componenten kloppen niet met het schema.
Het schema heb ik bijgevoegd, alsook een foto van het filter.
Bestaan er standaard printen hiervoor??
bedankt voor de hulp
Patrick
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Speakerland Vector II
Veel mensen doe het op een plankje.
Er bestaan wel universeel printen, Visaton heeft er een paar of anders kun je er bij SoundImports wel heel wat vinden;
https://www.soundimports.eu/en/crossove ... oards-pcb/
Er bestaan wel universeel printen, Visaton heeft er een paar of anders kun je er bij SoundImports wel heel wat vinden;
https://www.soundimports.eu/en/crossove ... oards-pcb/
Re: Speakerland Vector II
Weerstanden, spoelen, en condensatoren verouderen (vrijwel) niet.
Elco´s wel. de 3 x 100 en 15 uF zou ik me vooralsnog eerst op richten.
Hier vind je enkele universele printen,
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/cr ... embly/?p=1
Elco´s wel. de 3 x 100 en 15 uF zou ik me vooralsnog eerst op richten.
Hier vind je enkele universele printen,
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/cr ... embly/?p=1
Re: Speakerland Vector II
bedankt Ray en One World
!
ik ga die sites bekijken
de huidige elkos zijn bipolaire 35 v. op die site zie ik allemaal een hogere spanning, maakt dat nog uit? en het merk?
ik ga die sites bekijken
de huidige elkos zijn bipolaire 35 v. op die site zie ik allemaal een hogere spanning, maakt dat nog uit? en het merk?
Re: Speakerland Vector II
Hogere spanning is geen probleem, als de capaciteit (uF) maar hetzelde is. Er zijn twee soorten bipolaire elko's, gladde en ruwe. Gladde zijn beter en duurder. Ik zou in ieder geval de gladde, zoals die rode visaton, vervangen door een gladde. Heb je trouwens wel een gekeken of de luidsprekerkabels goed zaten qua polariteit? En zo ja, heb je ze wel eens verkeerd om aangesloten om te controleren?
Re: Speakerland Vector II
Hoi John, jazeker, ik zoek al een jaar naar de oorzak. kabels lijken goed te zitten, dus van speaker naar filter. en van de totale luidspreker naar de versterker. Het lijkt alsof er iets uit fase is..
ik heb zelfs als test een speaker andersom aangesloten op het filter, en de totale luidspreker., maar krijg er mijn vinger niet op. vandaar dat ik gewoon denk filter opnieuw bouwen, met de juiste componenten, zien of dat het probleem oplost.
ik heb zelfs als test een speaker andersom aangesloten op het filter, en de totale luidspreker., maar krijg er mijn vinger niet op. vandaar dat ik gewoon denk filter opnieuw bouwen, met de juiste componenten, zien of dat het probleem oplost.
Re: Speakerland Vector II
De componenten waardes komen wel overeen met je andere set luidsprekers, of zit daar onderling ook verschil tussen ?
Re: Speakerland Vector II
op het eerste zicht wel... maar ik heb de filter prints nog niet uit de andere gehald... deze was een halve dag stoeien ..
kloppen de componenten in bijlage? ik zie niet goed wat mkt en mkp is..
kloppen de componenten in bijlage? ik zie niet goed wat mkt en mkp is..
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Speakerland Vector II
Ja toch, als je de filters zou kunnen wisselen weet je zeker of dat het probleem is. Maar als je er echt lastig bij kunt..
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Speakerland Vector II
De filter onderdelen kun je uiteraard prima hergebruiken, zo ook de printen waar het op zit.
Overigens kan het echt niet moeilijk zijn om te bepalen of de filter kloppen of dat er een afwijk,ing in zit. Daar zou ik maximaal een half uur mee bezig zijn als het tegen zou zitten, en dat blijft dan toch de snelste en goedkoopste oplossing.
Overigens kan het echt niet moeilijk zijn om te bepalen of de filter kloppen of dat er een afwijk,ing in zit. Daar zou ik maximaal een half uur mee bezig zijn als het tegen zou zitten, en dat blijft dan toch de snelste en goedkoopste oplossing.
Re: Speakerland Vector II
hoi.
woofer randen heb ik vorig jaar vervangen, die waren idd helemaal verdroogd
sindsdien klinken beide set veel mooier, veel voller, mooi laag.de woofers verkeerd aangesloten dacht ik ook in eerste instantie, het lijkt erop van niet, je komt er amper bij, maar toch gsm inde kast fotos maken en lijtk juist, ze zijn op 2 punten aangesloten. rood op rood, zwart op zwart en dan naar het filter, maar ik ga het toch nog een keer bekijken. misschien idd wat onderdelen bestellen zodat het filter klopt met het schema en de printen behouden.
woofer randen heb ik vorig jaar vervangen, die waren idd helemaal verdroogd
Re: Speakerland Vector II
Het eerste wat ik zou doen bij een vermoeden van verkeerde interne bedrading (in dit geval een mogelijke tegenfase aansluiting van de woofer) is gewoon een batterijtje aansluiten aan de ingang van de speakers. De positieve klem van de batterij aan de positieve aansluiting van de speaker natuurlijk. Gewoon nagaan of bij beide speakers de conus naar voor beweegt. Dat zal reeds veel duidelijk maken. Pas ná deze controle, de situatie intern controleren of corrigeren.
Re: Speakerland Vector II
+1
Ik denk dat je echt wat gerichter en praktischer te werk moet gaan om het probleem te vinden.
Stap een is het uitsluiten van problemen bij de driver en dat kun je idd met een batterij doen om iig de polariteit te testen. Even kort een 1.5 volt (mag een beetje leeg zijn) batterijtje met de plus op de (vermeende) plus en de min op de min van de bas-units nadat je deze hebt losgekoppeld (maar volgens mij heb je het filter al los toch? Dan kun je natuurlijk de aansluitdraden gebruiken). De conus moet nu naar voren bewegen.
Download ook een sinus generatortje op je telefoon en draai eens een sweepje op elke unit apart om te horen of je iets vreemds tegenkomt.
Afvinken ....
Ik denk dat je echt wat gerichter en praktischer te werk moet gaan om het probleem te vinden.
Stap een is het uitsluiten van problemen bij de driver en dat kun je idd met een batterij doen om iig de polariteit te testen. Even kort een 1.5 volt (mag een beetje leeg zijn) batterijtje met de plus op de (vermeende) plus en de min op de min van de bas-units nadat je deze hebt losgekoppeld (maar volgens mij heb je het filter al los toch? Dan kun je natuurlijk de aansluitdraden gebruiken). De conus moet nu naar voren bewegen.
Download ook een sinus generatortje op je telefoon en draai eens een sweepje op elke unit apart om te horen of je iets vreemds tegenkomt.
Afvinken ....
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Speakerland Vector II
Waar woon je? Bij mij in Lelystad ben je in ieder geval welkom voor volledig doormeten, mocht je dat leuk vinden.
Als je 1 goed set hebt is het opsporen redelijk goed te doen. Zet van je goede set maar 1 uit fase, en zet de speakers pal tegenover elkaar.
Dan hoor je vrij weinig. Doe over beide speakers even een dempende laag - dempingsmat of 2 handdoeken - en je bent 95% van je geluid kwijt bij een ruis op de speakers. Is wel te vinden op bijv youtube, roze ruis/pink noise.
Dan pak je een te onderzoeken box en die verwissel je met bijvoorbeeld de correct aangesloten box. Hoor je ineens laag, dan heb je een groot deel van de oorzaak gevonden. Hoor je ook midden en hoog, dan is die hele speaker uit fase intern.
Zo niet, even die andere kast pakken. Het laag moet haast wel verdwijnen doordat 1 van beide verpoold is van je slechte set. Verder kan het zijn dat er een middentoner uit fase staat, dat geeft heel breed problemen. Of er ligt een tak los van woofer of mid filter, dan gaat qua fase en overname er ook veel mis. Als dit weer bij slechts 1 van je boxen zo is dan gaat bovenstaande test dit vrij snel duidelijk maken. Zo lang het vrij stil blijft tegenover die ene (omgepoolde) speakerkast van je goede set heb je het probleem nog niet gevonden
Als je 1 goed set hebt is het opsporen redelijk goed te doen. Zet van je goede set maar 1 uit fase, en zet de speakers pal tegenover elkaar.
Dan hoor je vrij weinig. Doe over beide speakers even een dempende laag - dempingsmat of 2 handdoeken - en je bent 95% van je geluid kwijt bij een ruis op de speakers. Is wel te vinden op bijv youtube, roze ruis/pink noise.
Dan pak je een te onderzoeken box en die verwissel je met bijvoorbeeld de correct aangesloten box. Hoor je ineens laag, dan heb je een groot deel van de oorzaak gevonden. Hoor je ook midden en hoog, dan is die hele speaker uit fase intern.
Zo niet, even die andere kast pakken. Het laag moet haast wel verdwijnen doordat 1 van beide verpoold is van je slechte set. Verder kan het zijn dat er een middentoner uit fase staat, dat geeft heel breed problemen. Of er ligt een tak los van woofer of mid filter, dan gaat qua fase en overname er ook veel mis. Als dit weer bij slechts 1 van je boxen zo is dan gaat bovenstaande test dit vrij snel duidelijk maken. Zo lang het vrij stil blijft tegenover die ene (omgepoolde) speakerkast van je goede set heb je het probleem nog niet gevonden
Re: Speakerland Vector II
kleine update
deze week heb ik het filter herbouwd in de slechte speaker. zie de bijlage. ik heb ze er nu even los inliggen. indien goed (waar het op lijkt) zet ik ze vast.
de speaker klinkt nu goed, geen fase probleem meer. maar vooral is hij luider en veel helderder, het laag is ook in orde.
uiteraard ga ik nu aan de andere beginnen, maar wat een verschil dit had ik niet verwacht. de andere speaker die ik goed vond, lijkt wel 1 doffe hap vergelekenmet de herbouwde
c6 in het filter bestond uit twee parallel geschakelde condensatoren waarde 1 + 1.5 MKT. Deze heb ik nu zoals het schema zegt vervangen door 1 van 3.3. Zou dat zo een enorm verschil maken??
deze week heb ik het filter herbouwd in de slechte speaker. zie de bijlage. ik heb ze er nu even los inliggen. indien goed (waar het op lijkt) zet ik ze vast.
de speaker klinkt nu goed, geen fase probleem meer. maar vooral is hij luider en veel helderder, het laag is ook in orde.
uiteraard ga ik nu aan de andere beginnen, maar wat een verschil dit had ik niet verwacht. de andere speaker die ik goed vond, lijkt wel 1 doffe hap vergelekenmet de herbouwde
c6 in het filter bestond uit twee parallel geschakelde condensatoren waarde 1 + 1.5 MKT. Deze heb ik nu zoals het schema zegt vervangen door 1 van 3.3. Zou dat zo een enorm verschil maken??
