Pagina 1 van 1

Newbie vraag over impedanties

Geplaatst: di 04 mei 2021, 19:18
door pkrpkr
Nieuwe hier en niet zoveel ingevoerd in de materie als de meesten hier.

Ik denk erover een Dynavox VR70-E II aan te schaffen en aan te sluiten op de lijn uitgang van mijn Dual CV 1500 omdat die het perfect doet.
Nu geeft Dual Ri=470 Ohm op voor de lijn uitgangen en Dynavox 20kOhm ingangsimpedantie.

Uit een grijs verleden meen ik me te herinneren dat die impedanties ongeveer gelijk moeten zijn. Dan zou dus zo'n opstelling bij voorbaat al zinloos zijn.

Klopt dat of maak ik een denkfout?

Alvast bedankt,

Peter

Re: Newbie vraag over impedanties

Geplaatst: di 04 mei 2021, 20:26
door OpaBert
Hoi Peter
In Audio geldt , zo heb ik van Anne Buis hier geleerd .
in jou geval een bron met een RI van 470 ohm je mag daar wel een belasting met een hogere RI op aansluiten
Andersom niet
OpaBert

Re: Newbie vraag over impedanties

Geplaatst: di 04 mei 2021, 20:57
door douwebakker
Dag Peter, welkom hier. Bert heeft helemaal gelijk. Met een bron impedantie van 470 ohm kun je gerust die Dynavox met een ingangsimpedanie van 20K aansturen.
Jou herinnering dat de impedanties overeen moeten komen heeft betrekking op de maximale vermogens overdracht.
Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van antennes, maar ook aan het aanpassen van luidsprekerimpedanties.
Douwe

Re: Newbie vraag over impedanties

Geplaatst: di 04 mei 2021, 21:03
door Henkjan
hoi Peter, welkom hier

Re: Newbie vraag over impedanties

Geplaatst: di 04 mei 2021, 22:10
door Pjotr
douwebakker schreef:
Jou herinnering dat de impedanties overeen moeten komen heeft betrekking op de maximale vermogens overdracht.
Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van antennes, maar ook aan het aanpassen van luidsprekerimpedanties.
Douwe
Klopt, het komt voort uit de begintijd van de telefonie. Met impedantie aanpassing kun je met minimaal vermogen het verste komen qua afstand. To na WW2 is dat ook aangehouden in de radiowereld, gewoon omdat toentertijd daarvoor veelal dezelfde spullen gebruikt werden als voor telefonie. Maar heden ten dage hebben alle ingangen van apparaten juist een hoge impedantie om de sturende bron zo min mogelijk te belasten en hebben bronnen een zo laag mogelijke uitgangsimpedantie om geen last te hebben van kabelcapaciteit en zo.

Bij luidsprekers gaat het niet helemaal op. Daar wil je juist dat de versterker een zo laag mogelijke impedantie heeft om de speaker aan te sturen. De juiste werking van de speaker is daarop gebaseerd. Enkele speciale uitzondering daargelaten. Wel is het zo dat een versterker zijn maximaal vermogen af kan geven bij een bepaalde impedantie. Maar dat is wat anders dan impedantieaanpassing aan de ingang.

Re: Newbie vraag over impedanties

Geplaatst: di 04 mei 2021, 22:16
door douwebakker
Pjotr schreef:
douwebakker schreef:



Bij luidsprekers gaat het niet helemaal op. Daar wil je juist dat de versterker een zo laag mogelijke impedantie heeft om de speaker aan te sturen. De juiste werking van de speaker is daarop gebaseerd. Enkele speciale uitzondering daargelaten. Wel is het zo dat een versterker zijn maximaal vermogen af kan geven bij een bepaalde impedantie. Maar dat is wat anders dan impedantieaanpassing aan de ingang.
Ik bedoel hiermee eigenlijk buizenversterkers Peter.

Re: Newbie vraag over impedanties

Geplaatst: di 04 mei 2021, 22:20
door Pjotr
Dat begrijp ik maar daarvoor geldt toch hetzelfde? Daar wil je de uitgangsimpedantie toch ook liefst zo laag mogelijk hebben en niet gelijk aan de speakerimpedantie?

Re: Newbie vraag over impedanties

Geplaatst: di 04 mei 2021, 22:32
door douwebakker
Pjotr schreef:
Dat begrijp ik maar daarvoor geldt toch hetzelfde? Daar wil je de uitgangsimpedantie toch ook liefst zo laag mogelijk hebben en niet gelijk aan de speakerimpedantie?
Nee Peter, daar geldt niet hetzelfde. Om het maximale vermogen er uit te halen zal de uitgangsimpedantie gelijk moeten zijn als de speaker impedantie. Bij een transistor versterker zal het vermogen verdubbelen als de luidspreker impedantie halveert. Bij een buizen versterker wordt het vermogen dan juist minder.

Re: Newbie vraag over impedanties

Geplaatst: di 04 mei 2021, 22:44
door Pjotr
Ja dat klopt en dat is bij transistoren niet anders. Je hebt een bepaalde spanningsruimte en je hebt een bepaalde stroomruimte. Die twee samen bepalen de impedantie waarbij je het maximale vermogen kunt afgeven voordat een van de 2 gaat vast lopen. Alleen bij buizen zonder enige vorm van tegenkoppeling krijg je dan dat de Ri van de versterker gelijk wordt aan de belastingsweerstand. Bij transistoren gaat dat evengoed op. Maar zodra je regenkoppeling gaat toepassen, in wat voor vorm dan ook, kan die uitgangangsimpedantie vele malen lager worden. Dat wil uiteraard niet zeggen dat die versterker onbeperkt stroom kan gaan leveren. Daar verandert niets aan.

Re: Newbie vraag over impedanties

Geplaatst: di 04 mei 2021, 23:00
door douwebakker
Zo is het Peter.

Re: Newbie vraag over impedanties

Geplaatst: wo 05 mei 2021, 8:32
door pkrpkr
Geweldig wat een reacties. Bedankt allemaal!
Wist het niet meer. Het is alweer zo lang geleden dat ik als student met m'n kop tegen een zelfbouw basreflexkast zat te luisteren naar CCR uit een eveneens zelfbouw mono buizenversterker. En mijn moeder zich afvroeg wanneer de herrie eens zou ophouden en haar vriendin de muziek wel leuk vond :-)