Newbie vraag over impedanties

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pkrpkr
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 03 mei 2021, 17:28

Newbie vraag over impedanties

Bericht door pkrpkr »

Nieuwe hier en niet zoveel ingevoerd in de materie als de meesten hier.

Ik denk erover een Dynavox VR70-E II aan te schaffen en aan te sluiten op de lijn uitgang van mijn Dual CV 1500 omdat die het perfect doet.
Nu geeft Dual Ri=470 Ohm op voor de lijn uitgangen en Dynavox 20kOhm ingangsimpedantie.

Uit een grijs verleden meen ik me te herinneren dat die impedanties ongeveer gelijk moeten zijn. Dan zou dus zo'n opstelling bij voorbaat al zinloos zijn.

Klopt dat of maak ik een denkfout?

Alvast bedankt,

Peter
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Newbie vraag over impedanties

Bericht door OpaBert »

Hoi Peter
In Audio geldt , zo heb ik van Anne Buis hier geleerd .
in jou geval een bron met een RI van 470 ohm je mag daar wel een belasting met een hogere RI op aansluiten
Andersom niet
OpaBert
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Newbie vraag over impedanties

Bericht door douwebakker »

Dag Peter, welkom hier. Bert heeft helemaal gelijk. Met een bron impedantie van 470 ohm kun je gerust die Dynavox met een ingangsimpedanie van 20K aansturen.
Jou herinnering dat de impedanties overeen moeten komen heeft betrekking op de maximale vermogens overdracht.
Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van antennes, maar ook aan het aanpassen van luidsprekerimpedanties.
Douwe
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Newbie vraag over impedanties

Bericht door Henkjan »

hoi Peter, welkom hier
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Newbie vraag over impedanties

Bericht door Pjotr »

douwebakker schreef:
Jou herinnering dat de impedanties overeen moeten komen heeft betrekking op de maximale vermogens overdracht.
Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van antennes, maar ook aan het aanpassen van luidsprekerimpedanties.
Douwe
Klopt, het komt voort uit de begintijd van de telefonie. Met impedantie aanpassing kun je met minimaal vermogen het verste komen qua afstand. To na WW2 is dat ook aangehouden in de radiowereld, gewoon omdat toentertijd daarvoor veelal dezelfde spullen gebruikt werden als voor telefonie. Maar heden ten dage hebben alle ingangen van apparaten juist een hoge impedantie om de sturende bron zo min mogelijk te belasten en hebben bronnen een zo laag mogelijke uitgangsimpedantie om geen last te hebben van kabelcapaciteit en zo.

Bij luidsprekers gaat het niet helemaal op. Daar wil je juist dat de versterker een zo laag mogelijke impedantie heeft om de speaker aan te sturen. De juiste werking van de speaker is daarop gebaseerd. Enkele speciale uitzondering daargelaten. Wel is het zo dat een versterker zijn maximaal vermogen af kan geven bij een bepaalde impedantie. Maar dat is wat anders dan impedantieaanpassing aan de ingang.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Newbie vraag over impedanties

Bericht door douwebakker »

Pjotr schreef:
douwebakker schreef:



Bij luidsprekers gaat het niet helemaal op. Daar wil je juist dat de versterker een zo laag mogelijke impedantie heeft om de speaker aan te sturen. De juiste werking van de speaker is daarop gebaseerd. Enkele speciale uitzondering daargelaten. Wel is het zo dat een versterker zijn maximaal vermogen af kan geven bij een bepaalde impedantie. Maar dat is wat anders dan impedantieaanpassing aan de ingang.
Ik bedoel hiermee eigenlijk buizenversterkers Peter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Newbie vraag over impedanties

Bericht door Pjotr »

Dat begrijp ik maar daarvoor geldt toch hetzelfde? Daar wil je de uitgangsimpedantie toch ook liefst zo laag mogelijk hebben en niet gelijk aan de speakerimpedantie?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Newbie vraag over impedanties

Bericht door douwebakker »

Pjotr schreef:
Dat begrijp ik maar daarvoor geldt toch hetzelfde? Daar wil je de uitgangsimpedantie toch ook liefst zo laag mogelijk hebben en niet gelijk aan de speakerimpedantie?
Nee Peter, daar geldt niet hetzelfde. Om het maximale vermogen er uit te halen zal de uitgangsimpedantie gelijk moeten zijn als de speaker impedantie. Bij een transistor versterker zal het vermogen verdubbelen als de luidspreker impedantie halveert. Bij een buizen versterker wordt het vermogen dan juist minder.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Newbie vraag over impedanties

Bericht door Pjotr »

Ja dat klopt en dat is bij transistoren niet anders. Je hebt een bepaalde spanningsruimte en je hebt een bepaalde stroomruimte. Die twee samen bepalen de impedantie waarbij je het maximale vermogen kunt afgeven voordat een van de 2 gaat vast lopen. Alleen bij buizen zonder enige vorm van tegenkoppeling krijg je dan dat de Ri van de versterker gelijk wordt aan de belastingsweerstand. Bij transistoren gaat dat evengoed op. Maar zodra je regenkoppeling gaat toepassen, in wat voor vorm dan ook, kan die uitgangangsimpedantie vele malen lager worden. Dat wil uiteraard niet zeggen dat die versterker onbeperkt stroom kan gaan leveren. Daar verandert niets aan.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Newbie vraag over impedanties

Bericht door douwebakker »

Zo is het Peter.
Gebruikersavatar
pkrpkr
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 03 mei 2021, 17:28

Re: Newbie vraag over impedanties

Bericht door pkrpkr »

Geweldig wat een reacties. Bedankt allemaal!
Wist het niet meer. Het is alweer zo lang geleden dat ik als student met m'n kop tegen een zelfbouw basreflexkast zat te luisteren naar CCR uit een eveneens zelfbouw mono buizenversterker. En mijn moeder zich afvroeg wanneer de herrie eens zou ophouden en haar vriendin de muziek wel leuk vond :-)
Plaats reactie