Coral Californian (Buizen !)
Geplaatst: za 24 apr 2021, 20:03
Recentelijk kreeg ik van een zeer gewaardeerd forumlid een apparaat toegeschoven waar ik even verbaasd van stond te kijken. een gitaar buizenversterker die al flink op leeftijd is. het ding stond al minimaal 10 jaar bij hem in opslag, en hij dacht niet dat hij er ooit nog iets mee ging doen. het is dus ook niet bekend of hij in orde is of defect is.
Ermee thuisgekomen ben ik eerst eens flink gaan Googlen om aan meer informatie te komen. Ik was vrij snel klaar, want er is vrijwel niks over te vinden. geen gebruikers ervaringen. amper foto´s, en al helemaal geen schema, helaas. op wat reclame dingetjes na...
Het gaat hier om een Coral Californian, gebouwd in de fabriek van Danelectro. Coral was een soort van submerk, net als Squier een submerk van Fender is. van wat ik kon vinden is deze versterker gebouwd tussen 1967 en 1969. ruim 50 jaar geleden dus. de verkoop prijs in de USA was destijds 698 Dollar, maar dan zat er wel een speakerkast bij. op het moment van schrijven staat er een te koop in Amerika voor de vraagprijs van 1300 Dollar.
https://reverb.com/item/1922808-very-ra ... -amplifier
Hieronder enkele foto's uitgenoemde advertentie :
Eerst maar eens wat foto´s maken van de opbouw van het ding. ik moet zeggen dat hij er voor zijn leeftijd opmerkelijk goed uitziet. de kast is best wel netjes en nog heel, minimale roest op het frame, vrijwel alle knoppen en schakelaars zijn aanwezig. en ook heel belangrijk, er is niet mee geknoeit of modificaties uitgevoerd. of het moet het netsnoer zijn dat ooit vervangen is.
Het frame maar eens uit de kast gehaald en wat foto´s gemaakt. de buizenbezetting is als volgt : 4 stuks 6L6GC, en 4 x ECC83 en 2 X 6FQ7 in de stuurtrap. iets dat gelijk opvalt is dat er niet 1, maar 2 uitgangstrafo´s zichtbaar zijn. ze zijn ook vrij klein. uit de reclamestukken en het voorpaneel maak ik uit op dat het een 2 kanaals versterker is (wat iets anders is dan stereo)
(op de foto lijkt het net of de voedingstrafo nog schever staat dan de toren van Pisa, dit is zeker niet het geval, zal wel vertekening van de camera in de telefoon zijn.)
Kanaal 1 is vrij simpel, volume, bass, treble en dan de eindversterker in. kanaal 2 is een stuk uitgebreider : ook volume, bass en treble, en daarna komen reverb, tremelo, en enkele schaklaars voor laag en hoog boost. ook zit er een soort test toon oscillator in, bedoeld om instrumenten mee stemmen, in onze wereld waar je voor een paar knaken een digitaal stem apparaatje koopt natuurlijk vrij overbodig. maar dit was 1969, groovy man.
Van beide inputs zal er wel een met lage, en een met hogere gevoeligheid zijn, dat is gebruikelijk, ook Fenders en Marshalls zijn hiervan voorzien. ik weet alleen niet wat N en S moeten betekenen.
De hele preamp is op een (pertinax) PCB opgebouwd, de eindtrappen hardwired. print ziet er best netjes uit, wel een hoop verbrande flux resten. bedrading is redelijk netjes en vrijwel nergens verbrand of gesmolten. de voorversterker zit ondersteboven ingebouwd ten opzicht van de eindversterker. het chassis is van gepuntlast plaatstaal. de oranje condensatoren zijn van Sprague en zien er ook netjes uit. over de elco´s heb ik zo mijn bedenkingen, bij de rode lijkt het wel of er een soort witte schimmel aan de buitenkant zit. zo op het oog zijn er geen elco´s fysiek lek.
De speaker uitgang is met een mijn onbekende 6 polig chassideel uitgevoerd, zo te zien is de zwarte Jack uitgang er later bijgeklust. de galmveer is defect, maar waarschijnlijk wel te repareren en anders heb ik nog wel een andere liggen. de eindbuizen zijn voorzover ik kan zien nog origineel RCA, de 6FQ7 ook, de ECC83 zijn van Amperex (made in Holland) dus zullen er wel later ingezet zijn.
Wat ik met deze versterker van plan ben ? dat weet ik simpelweg nog niet. heb voorlopig nog zat andere lopende projecten die een hoop tijd en geld opvreten. eerste gedachte was om hem te slopen en de eventueel nog bruibare onderdelen te gebruiken voor een combo (versterker en speaker in 1 kast)
Echter, de staat van het geheel is dusdanig netjes en in originele staat dat sloop eigenlijk best wel zonde is. een en ander is natuurlijk afhankelijk van of hij wel of niet funtioneerd. als bijvoorbeeld de voedingstrafo defect is, is het al gauw einde verhaal. idem voor de UGT.
Aan de andere kant zie ik verder geen tekenen van schade, buisvoeten zijn vooralsnog netjes, nergens brandplekken of andere verdachte zaken, dus het zou heel goed kunnen zijn dat hij na het opwarmen gewoon zal werken. word in ieder geval nog vervolgd, maar kan heel goed iets voor de lange termijn zijn. mocht ik hem gaan restaureren, dan wil ik dat wel zoveel mogelijk doen met respect voor de leeftijd en de originaliteit, zoals bijvoorbeeld axiale elco´s gebruiken.
Ermee thuisgekomen ben ik eerst eens flink gaan Googlen om aan meer informatie te komen. Ik was vrij snel klaar, want er is vrijwel niks over te vinden. geen gebruikers ervaringen. amper foto´s, en al helemaal geen schema, helaas. op wat reclame dingetjes na...
Het gaat hier om een Coral Californian, gebouwd in de fabriek van Danelectro. Coral was een soort van submerk, net als Squier een submerk van Fender is. van wat ik kon vinden is deze versterker gebouwd tussen 1967 en 1969. ruim 50 jaar geleden dus. de verkoop prijs in de USA was destijds 698 Dollar, maar dan zat er wel een speakerkast bij. op het moment van schrijven staat er een te koop in Amerika voor de vraagprijs van 1300 Dollar.
https://reverb.com/item/1922808-very-ra ... -amplifier
Hieronder enkele foto's uitgenoemde advertentie :
Eerst maar eens wat foto´s maken van de opbouw van het ding. ik moet zeggen dat hij er voor zijn leeftijd opmerkelijk goed uitziet. de kast is best wel netjes en nog heel, minimale roest op het frame, vrijwel alle knoppen en schakelaars zijn aanwezig. en ook heel belangrijk, er is niet mee geknoeit of modificaties uitgevoerd. of het moet het netsnoer zijn dat ooit vervangen is.
Het frame maar eens uit de kast gehaald en wat foto´s gemaakt. de buizenbezetting is als volgt : 4 stuks 6L6GC, en 4 x ECC83 en 2 X 6FQ7 in de stuurtrap. iets dat gelijk opvalt is dat er niet 1, maar 2 uitgangstrafo´s zichtbaar zijn. ze zijn ook vrij klein. uit de reclamestukken en het voorpaneel maak ik uit op dat het een 2 kanaals versterker is (wat iets anders is dan stereo)
(op de foto lijkt het net of de voedingstrafo nog schever staat dan de toren van Pisa, dit is zeker niet het geval, zal wel vertekening van de camera in de telefoon zijn.)
Kanaal 1 is vrij simpel, volume, bass, treble en dan de eindversterker in. kanaal 2 is een stuk uitgebreider : ook volume, bass en treble, en daarna komen reverb, tremelo, en enkele schaklaars voor laag en hoog boost. ook zit er een soort test toon oscillator in, bedoeld om instrumenten mee stemmen, in onze wereld waar je voor een paar knaken een digitaal stem apparaatje koopt natuurlijk vrij overbodig. maar dit was 1969, groovy man.
Van beide inputs zal er wel een met lage, en een met hogere gevoeligheid zijn, dat is gebruikelijk, ook Fenders en Marshalls zijn hiervan voorzien. ik weet alleen niet wat N en S moeten betekenen.
De hele preamp is op een (pertinax) PCB opgebouwd, de eindtrappen hardwired. print ziet er best netjes uit, wel een hoop verbrande flux resten. bedrading is redelijk netjes en vrijwel nergens verbrand of gesmolten. de voorversterker zit ondersteboven ingebouwd ten opzicht van de eindversterker. het chassis is van gepuntlast plaatstaal. de oranje condensatoren zijn van Sprague en zien er ook netjes uit. over de elco´s heb ik zo mijn bedenkingen, bij de rode lijkt het wel of er een soort witte schimmel aan de buitenkant zit. zo op het oog zijn er geen elco´s fysiek lek.
De speaker uitgang is met een mijn onbekende 6 polig chassideel uitgevoerd, zo te zien is de zwarte Jack uitgang er later bijgeklust. de galmveer is defect, maar waarschijnlijk wel te repareren en anders heb ik nog wel een andere liggen. de eindbuizen zijn voorzover ik kan zien nog origineel RCA, de 6FQ7 ook, de ECC83 zijn van Amperex (made in Holland) dus zullen er wel later ingezet zijn.
Wat ik met deze versterker van plan ben ? dat weet ik simpelweg nog niet. heb voorlopig nog zat andere lopende projecten die een hoop tijd en geld opvreten. eerste gedachte was om hem te slopen en de eventueel nog bruibare onderdelen te gebruiken voor een combo (versterker en speaker in 1 kast)
Echter, de staat van het geheel is dusdanig netjes en in originele staat dat sloop eigenlijk best wel zonde is. een en ander is natuurlijk afhankelijk van of hij wel of niet funtioneerd. als bijvoorbeeld de voedingstrafo defect is, is het al gauw einde verhaal. idem voor de UGT.
Aan de andere kant zie ik verder geen tekenen van schade, buisvoeten zijn vooralsnog netjes, nergens brandplekken of andere verdachte zaken, dus het zou heel goed kunnen zijn dat hij na het opwarmen gewoon zal werken. word in ieder geval nog vervolgd, maar kan heel goed iets voor de lange termijn zijn. mocht ik hem gaan restaureren, dan wil ik dat wel zoveel mogelijk doen met respect voor de leeftijd en de originaliteit, zoals bijvoorbeeld axiale elco´s gebruiken.