Bestaat de EF88 wel?
Moderator: Beheerdersteam
- Robert Gribnau
- Contacteer:
Bestaat de EF88 wel?
Dag allen,
Heeft iemand van jullie ooit een EF88 gezien en/of meer informatie over deze buis? Of misschien zelfs een foto?
Voor zover ik weet, wordt de EF88 alleen genoemd in "A Comprehensive Valve Guide, Book 3" (Babani, 1960) en in latere edities van het "Electronic Tube Handbook" van de Muiderkring (tenminste vanaf 1963 maar mogelijk al eerder). De EF88 staat ook in latere edities van de AVO Valve Data Manual (bedoeld voor de AVO buizentesters).
De EF88 heeft een pagina op Radiomuseum.org ( https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ef88.html ) maar ik vermoed dat dit komt omdat de EF88 in handboeken van de Muiderkring staat (Radiomuseum.org gebruikt vaak de figuren uit die handboeken). De foto van de onderkant van een Noval buis is waarschijnlijk niet van een EF88 omdat diezelfde foto ook op andere pagina's over andere Noval buizen wordt gebruikt (waarvan dan geen 'echte' foto van die buis beschikbaar is). Ik heb verder niets over de EF88 in Telefunken en Siemens handboeken kunnen vinden maar ik heb natuurlijk maar in een beperkt aantal van die handboeken kunnen kijken.
De E88F bestaat zeker wel maar dat schijnt een (geselecteerde?) EF80 te zijn, bedoeld voor een Noval naar Loctal-8 adapter ( https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_e88f.html ). De eigenschappen van de EF80 zijn flink anders dan die van de EF88 dus ze lijken niets met elkaar te maken te hebben (net zoals dat geldt voor de EL81 en de E81L, de EF80 en de E80F, etc.).
Ik heb ook gekeken naar de E80F, EF83, EF86, EF87 en EF806S, omdat die dezelde pin-out hebben als de EF88. Maar de data van die buizen komen niet met die van de EF88 overeen dus het lijkt ook niet meteen een speciale versie o.i.d. van één van die typen te zijn.
De EF88 is daarom een mysterie voor mij. Ik heb er nog nooit een foto van gezien, laat staan een datasheet van bekeken.
Ik heb deze vraag gisteren ook gepost op het UK Vintage Radio forum maar daar is tot nu toe alleen uitgekomen dat de EF88 ook in latere AVO Valve Data Manuals staat.
Groet,
Robert
Heeft iemand van jullie ooit een EF88 gezien en/of meer informatie over deze buis? Of misschien zelfs een foto?
Voor zover ik weet, wordt de EF88 alleen genoemd in "A Comprehensive Valve Guide, Book 3" (Babani, 1960) en in latere edities van het "Electronic Tube Handbook" van de Muiderkring (tenminste vanaf 1963 maar mogelijk al eerder). De EF88 staat ook in latere edities van de AVO Valve Data Manual (bedoeld voor de AVO buizentesters).
De EF88 heeft een pagina op Radiomuseum.org ( https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ef88.html ) maar ik vermoed dat dit komt omdat de EF88 in handboeken van de Muiderkring staat (Radiomuseum.org gebruikt vaak de figuren uit die handboeken). De foto van de onderkant van een Noval buis is waarschijnlijk niet van een EF88 omdat diezelfde foto ook op andere pagina's over andere Noval buizen wordt gebruikt (waarvan dan geen 'echte' foto van die buis beschikbaar is). Ik heb verder niets over de EF88 in Telefunken en Siemens handboeken kunnen vinden maar ik heb natuurlijk maar in een beperkt aantal van die handboeken kunnen kijken.
De E88F bestaat zeker wel maar dat schijnt een (geselecteerde?) EF80 te zijn, bedoeld voor een Noval naar Loctal-8 adapter ( https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_e88f.html ). De eigenschappen van de EF80 zijn flink anders dan die van de EF88 dus ze lijken niets met elkaar te maken te hebben (net zoals dat geldt voor de EL81 en de E81L, de EF80 en de E80F, etc.).
Ik heb ook gekeken naar de E80F, EF83, EF86, EF87 en EF806S, omdat die dezelde pin-out hebben als de EF88. Maar de data van die buizen komen niet met die van de EF88 overeen dus het lijkt ook niet meteen een speciale versie o.i.d. van één van die typen te zijn.
De EF88 is daarom een mysterie voor mij. Ik heb er nog nooit een foto van gezien, laat staan een datasheet van bekeken.
Ik heb deze vraag gisteren ook gepost op het UK Vintage Radio forum maar daar is tot nu toe alleen uitgekomen dat de EF88 ook in latere AVO Valve Data Manuals staat.
Groet,
Robert
- Robert Gribnau
- Contacteer:
Re: Bestaat de EF88 wel?
Dag Pjotr,
Dat de E88F zeker bestaat, schreef ik al. Maar die heeft flink andere eigenschappen dan de EF88. De E88F lijkt dus niet de "Special Quality" versie van de EF88 te zijn.
Groet,
Robert
Dat de E88F zeker bestaat, schreef ik al. Maar die heeft flink andere eigenschappen dan de EF88. De E88F lijkt dus niet de "Special Quality" versie van de EF88 te zijn.
Groet,
Robert
Jawel, maar zo te lezen komen ze er daar ook niet uit. Maar laat eens een foto van het ding zien. Raden naar een fantoombuis is een beetje oeverloos.
- Robert Gribnau
- Contacteer:
Ehh.. Ik heb dus geen foto van de EF88. Ik vraag in mijn eerste bericht juist of iemand ooit een EF88 heeft gezien en/of meer informatie over de EF88 heeft dan de beperkte informatie in de al door mij genoemde bronnen, zoals een datasheet. Of misschien zelfs een foto.
Jouw link voert naar een discussie over de E88F. De EF88 wordt in die discussie niet genoemd. De twee lijken qua eigenschappen ook niets met elkaar te maken te hebben.
Groet,
Robert
Jouw link voert naar een discussie over de E88F. De EF88 wordt in die discussie niet genoemd. De twee lijken qua eigenschappen ook niets met elkaar te maken te hebben.
Groet,
Robert
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Zou niet teveel waarde hechten aan die databoeken, staat bol van de fouten en ik verdenk dat de samenstellers er soms expres een koekoeksei in gelegd hebben. Ben bang dat jij nu pas de eerste bent die hem gevonden heeft.
Er staan er 2 te koop op eBay (op het moment dat ik dit type) < klik hier >
- Robert Gribnau
- Contacteer:
Bedankt voor jouw reactie.
Had ik dat al wel gezien in mijn zoektocht op internet maar op de foto is niet te zien of het wel echt om EF88's gaat, dus ik vind dit niet echt hard bewijs. Op het NFOR forum, waar ik deze vraag ook heb gesteld (slechts één forumlid zegt daar dat hij ooit EF88's heeft gehad en weer heeft verkocht maar één zwaluw maakt nog geen zomer), heeft een van de leden geschreven dat hij contact met de aanbieder gaat zoeken. Als daar wat uitkomt, laat ik dat hier nog weten.
Groet,
Robert
Had ik dat al wel gezien in mijn zoektocht op internet maar op de foto is niet te zien of het wel echt om EF88's gaat, dus ik vind dit niet echt hard bewijs. Op het NFOR forum, waar ik deze vraag ook heb gesteld (slechts één forumlid zegt daar dat hij ooit EF88's heeft gehad en weer heeft verkocht maar één zwaluw maakt nog geen zomer), heeft een van de leden geschreven dat hij contact met de aanbieder gaat zoeken. Als daar wat uitkomt, laat ik dat hier nog weten.
Groet,
Robert
Dit is alles wat ik vind in mijn Electronic Tube Handbook / Muiderkring uitgave 1979:
Misschien heb je er wat aan.
Edit: Ik zie nu pas dat je deze bron zelf ook al gevonden had; mosterd na de maaltijd.
Rovano
Edit: Ik zie nu pas dat je deze bron zelf ook al gevonden had; mosterd na de maaltijd.
Rovano
- Robert Gribnau
- Contacteer:
De verkoper op Ebay vond het te veel moeite om een duidelijke foto van een EF88 te maken.
Wel vreemd dat de verkoper ze als NOS aanbiedt, terwijl er ook is te lezen: "Staat: Tweedehands: Een object dat al eerder is gebruikt." Verder is de foto weliswaar erg klein maar ik denk toch te zien dat op de bovenkanten van de meeste doosjes de oorspronkelijke tekst is doorgestreept. Dat bewijst nog niet dat de buizen zelf niet NOS zouden zijn maar het wekt ook niet veel vertrouwen.
Voor mij dus nog steeds geen hard bewijs van het bestaan van de EF88.
Groet,
Robert
Wel vreemd dat de verkoper ze als NOS aanbiedt, terwijl er ook is te lezen: "Staat: Tweedehands: Een object dat al eerder is gebruikt." Verder is de foto weliswaar erg klein maar ik denk toch te zien dat op de bovenkanten van de meeste doosjes de oorspronkelijke tekst is doorgestreept. Dat bewijst nog niet dat de buizen zelf niet NOS zouden zijn maar het wekt ook niet veel vertrouwen.
Voor mij dus nog steeds geen hard bewijs van het bestaan van de EF88.
Groet,
Robert
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
heeft zeer waarschijnlijk te maken met dat hij dan geen wettelijke plicht tot garantie heeft. is vooral in D belangrijk dat goed expliciet te hebben staan. bij oudere auto's die verder goed zijn zie je dan bijvoorbeeld staan dat het een opknapper is "bastlerfahrzeug"Robert Gribnau schreef:.... Ebay .... als NOS aanbiedt, terwijl er ook is te lezen: "Staat: Tweedehands: Een object dat al eerder is gebruikt." ...
- Robert Gribnau
- Contacteer:
- Robert Gribnau
- Contacteer:
Update: Een lid van het NFOR forum heeft uit nieuwsgierigheid de buizen op Ebay gekocht. Zoals ik al wel dacht, waren de zogenaamde EF88's in werkelijkheid EF86's.
Groet,
Robert
Groet,
Robert
Zou het kunnen dat ze er met opzet een niet bestaande buis in hebben gezet om plagiaat te kunnen opsporen?
Doet me ook een beetje denken aan de "genverbrander"
Doet me ook een beetje denken aan de "genverbrander"
- Robert Gribnau
- Contacteer:
Het lijkt me dat op de gebruikelijke gegevens in een datasheet van een buistype geen rechten rusten (maar natuurlijk wel op het ontwerp van de buis zelf) dus het voorkomen van plagiaat van de gebruikelijke gegevens lijkt me daarom niet waarschijnlijk. Mijn 'gok' is dat een fabrikant van plan was om de EF88 op de markt te brengen en al gegevens ergens had opgegeven, maar dat het uiteindelijk niet zo ver is gekomen.
Groet,
Robert
Groet,
Robert
Dat lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk. Denk dat ze bij de Muiderkring destijds een garpje gemaakt hebben of gewoon een foutje/vergissing
Het is ook meer een aansluitboek dan een databoek
Ach ja, een garpje is zo gemaaktPjotr schreef:Dat lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk. Denk dat ze bij de Muiderkring destijds een garpje gemaakt hebben of gewoon een foutje/vergissingHet is ook meer een aansluitboek dan een databoek
Anne
Je hebt de film gezien?Ah!buis schreef:Ach ja, een garpje is zo gemaaktPjotr schreef:Dat lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk. Denk dat ze bij de Muiderkring destijds een garpje gemaakt hebben of gewoon een foutje/vergissingHet is ook meer een aansluitboek dan een databoek
![]()
Anne
Nee, enkel wat stukken lang geleden toen er mee werd geleurd.Pjotr schreef:Je hebt de film gezien?Ah!buis schreef:Ach ja, een garpje is zo gemaakt![]()
Anne
Leek me wat overdreven, op z'n amerikaans, zodat het niet leuk meer is.
Anne
- Robert Gribnau
- Contacteer:
Dat een een 'garpje' zou zijn, kan ik me maar moeilijk voorstellen. Een in coma liggende buizenontwerper waar dan een nog geheim buistype aan wordt ontfutseld?
Ik zal wel te weinig gevoel voor humor hebben, of niet het lef hebben om zoiets te doen. Of beiden. Maar als het een grapje is geweest (die dan denk ik bij Babani moet zijn gemaakt) dan liep de grappenmaker wel het risico dat er kort na zijn grap (1960) nog wel een echte EF88 zou worden gelanceerd.
Groet,
Robert
Ik zal wel te weinig gevoel voor humor hebben, of niet het lef hebben om zoiets te doen. Of beiden. Maar als het een grapje is geweest (die dan denk ik bij Babani moet zijn gemaakt) dan liep de grappenmaker wel het risico dat er kort na zijn grap (1960) nog wel een echte EF88 zou worden gelanceerd.
Groet,
Robert
En die grap komt na bijna 75 jaar aan het licht?
Ik weet niet of de eerste druk van het Buizenboek van 1 April was en hij er daar al in stond?. Die dateert van 1948.
- PimDriessen
Dag Pjotr,
In mijn handbook Tubes De Muiderkring staat First Published oktober 1955.
Groet,
Pim
In mijn handbook Tubes De Muiderkring staat First Published oktober 1955.
Groet,
Pim
Kan kloppen. Er waren verschillende uitvoeringen/uitgaven. Die latere waren meen ik met plastic kaft.
- Robert Gribnau
- Contacteer:
De EF88 staat nog niet in de 5e editie uit 1959 van het Electronic Tube Handbook van de Muiderkring. Daarom denk ik dat de EF88 via de Valve Guide van Babani uit 1960 in de latere Muiderkring handboeken terecht is gekomen (en dus niet andersom).
Het grapje (of garpje) zou dan zo'n 61 jaar geleden moeten zijn gemaakt.
Groet,
Robert
Het grapje (of garpje) zou dan zo'n 61 jaar geleden moeten zijn gemaakt.
Groet,
Robert