scanspeak tweeter vervangen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ron36

scanspeak tweeter vervangen

Bericht door Ron36 »

Hallo,
zou het mogelijk zijn om mijn huidge tweeter scanspeak d2008/2512 met fluid te vervangen voor het type d2008/2511 zonder fluid? De specificaties zijn nagenoeg hetzelfde, waardoor ik het scheidingsfilter hetzelfde zou moeten kunnen laten.Heeft de ene tweeter een voordeel tov de andere ?
richard

Bericht door richard »

Meestal is het impedantieverloop van de tweeter anders, bij een schone tweeter is de piek bij de resonantiefrequentie wat hoger, die zal je kunnen compenseren om de werking van het filter gelijk te houden. Ook kan de gevoeligheid afwijken, met een kombinatie van serieweerstand voor de tweeter en parallelweerstand langs de tweeter kun je dit gelijktrekken zonder de impedantie van de tweeter veel te wijzigen.

Dus of je het filter exact gelijk kan houden is nog de vraag. Je kunt natuurlijk hem er ook gewoon inschroeven en als het goed klinkt, is het goed.
Let er wel op dat een tweeter zonder ferrofluid wat minder zwaar belastbaar is. Met een lage-ordefilter en lage wisselfrequentie heb je hem als je niet oppast zomaar opgeblazen.
Ron36

scanspeak tweeters

Bericht door Ron36 »

Hallo,bedankt voor je reaktie.Volgens de specs lijkt mij het verschil minimaal tussen de twee tweeters.Misschien moet ik het inderdaad gewoon maar proberen.

D2008/8511 vs D2008/8512

* power handling (continuous/programme) = 150 W
* resonance frequency fs = 850 Hz (800Hz)
* impedance R = 8 Ohm
* sound pressure level SPL = 89 dB (2,83V; 1m) (90dB)
* DC resistance Re = 5,6 Ohm (5,7 Ohm)
* mounting diameter d = 69 mm
* overall diameter d = 92 mm

Bedankt.
Plaats reactie