Graag zou ik de functie van een tweetal weerstanden willen weten in het filterontwerp van de beroemde LBVS.
Voor de woofer zien we een tweede orde laagdoorlaat. C1 zal een bepaalde kantelfrequentie hebben, maar wat voegt R1 toe aan de werking? Wat doet het i.c.m. C1?
Voor de tweeter zien we een derde orde hoogdoorlaat. Wat doet R2? Het is een serieweerstand wat niet de methode voor verzwakking is. Daar hebben we R3/R4 voor. Maar hij zit voor de hoogdoorlaat, dus de invloed is mogelijk anders? Het enige wat ik mij kan bedenken is het aanpassen van de impedantie van de tweeter (6E) aan die van de woofer (8E).
Alvast dank.
Groet,
Martin
Werking filter begrijpen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Werking filter begrijpen
Eens kijken wat de filtergoeroes ervan zeggen. Mijn boerenverstand zegt me dat:
- R1 weerstand biedt aan het effect van C1. Dus het filter wordt eigenlijk iets minder dan tweede orde.
- R2 is wel degelijk in de tweeter iets zachter te maken. Deze weerstand verhoogt hiervoor de impedantie van het gehele hoogdoorlaatfilter. Wellicht werd de impedantie van het filter zonder deze weerstand wat te laag.
- R1 weerstand biedt aan het effect van C1. Dus het filter wordt eigenlijk iets minder dan tweede orde.
- R2 is wel degelijk in de tweeter iets zachter te maken. Deze weerstand verhoogt hiervoor de impedantie van het gehele hoogdoorlaatfilter. Wellicht werd de impedantie van het filter zonder deze weerstand wat te laag.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Werking filter begrijpen
R1 beïnvloedt de Q van het laagdoorlaatfilter, dwz de knik van de filterhelling. De waarde is zo gekozen dat de totaal respons van de luidspreker optimaal is.
R2 is ook een rendements aanpassing. Een deel daarvan is met R3/R4 gedaan. R2 zorgt er tevens voor dat de impedantie van de hele hoogsectie vat hoger komt te liggen. Waarschijnlijk om hde totaalimpedantie wat gelijkmatiger te laten verlopen (of wat versterkervriendelijker te maken).
R2 is ook een rendements aanpassing. Een deel daarvan is met R3/R4 gedaan. R2 zorgt er tevens voor dat de impedantie van de hele hoogsectie vat hoger komt te liggen. Waarschijnlijk om hde totaalimpedantie wat gelijkmatiger te laten verlopen (of wat versterkervriendelijker te maken).
