Pagina 1 van 3

Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: za 13 mar 2021, 20:32
door Petertje82
Hallo,

Ik ben van plan om mijn eerste speakers te gaan bouwen.
Ik ben geen audiofiel, ook niet direct een budget, maar wel een idee.

In onze nieuwbouw woning wil ik graag platte speakers als hond cinema oplossing. De standaard soundbar’s vind ik te makkelijk, maar losse speakers worden door de vrouw zeker niet goedgekeurd.
Het is dan om een platte on-wall 2 of 3 weg speaker te bouwen, met daarbovenop nog een atmos reflectie driver.
Daarnaast nog een center en sub. ( totaal 3.1.2)
Ik ben handig met hout, ook electra is geen probleem.

Nu kan ik legio bouwideeen vinden om speakers te bouwen. Maar eigenlijk niet echt iets voor een platte speaker.

Iemand daar toevallig ervaring mee of een idee waar ik dat zou wat inspiratie op zou kunnen doen?

Peter

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: za 13 mar 2021, 20:39
door Kappa7
Hoi Peter en welkom,
Ik ben zelf geen speakerbouwer maar zat wel met hetzelfde probleem.
Ook wel gekeken naar zelfbouw maar uiteindelijk niets kunnen vinden wat dun genoeg was.
Uiteindelijk heb ik de KEF T series gekocht.
Misschien wel wat je zoekt maar helaas geen zelfbouw.
Zou leuk zijn als er hier iets bedacht wordt wat een zelfde looks een afmetingen heeft.
Je moet een dergelijke speaker wel altijd met een sub gebruiken.

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: za 13 mar 2021, 20:57
door Petertje82
De KEF T series heb ik uiteraard wel bekeken. Maar ten eerste, ik vind ze eigenlijk niet zo heel mooi. Ten tweede, dat is eigenlijk ook weer te makkelijk.
Maar ook zeker niet onbelangrijk. Door ze zelf te maken kan ik ze ook beter blenden in het interieur. Juiste kleur hout, speaker grill met stof dat past bij behang, etc.

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: za 13 mar 2021, 21:41
door Henkjan
hoi Peter, welkom hier!

iirc stond er recent in de Hobby Hifi een ontwerp voor een platte speaker voor aan de muur. ik zou ff moeten zoeken (hopelijk is iemand anders vlotter, want ik moet eerst zoeken waar ik dat tijdschrift ook al weer had gelaten :lol: )

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: za 13 mar 2021, 21:50
door Shadow
Welkom Peter!
Moet het zo plat mogelijk zijn of mag iets zoals de Dali Fazon?
De Kef T serie is lastig te verslaan qua plat zijn lijkt me... :shock:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: za 13 mar 2021, 21:58
door Petertje82
10 a 15 cm is ook prima, maar dan strak tegen de muur.

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: za 13 mar 2021, 22:05
door Shadow
Technisch gezien is dat erg lastig voor zelfbouw lijkt me :think:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: za 13 mar 2021, 22:05
door hannesie

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: za 13 mar 2021, 22:14
door wouter
viewtopic.php?t=28390

Deze heb ik ooit gebouwd voor een vriend die luidsprekers heel dicht tegen de wand wilde. Ze zijn 14cm diep.

De visaton portrait is ondiep, maar als je daarmee wilt werken zou ik gaan voor de Morel slimline.

B&W in wall producten zijn ook een optie wellicht - of die van Kef

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: za 13 mar 2021, 22:22
door Pjotr
Jup en er is ook nog een dergelijk ontwerp met de Jordan Watts JX92S Transmission Line en de aloude Daline transmission line met B110.

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: za 13 mar 2021, 23:55
door Fedde
Kijk ook eens naar de Steinway Lyngdorf model S speakers. Heeft wel subs nodig, maar mooi concept vind ik.

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 8:24
door jvenema
ik heb het volgende ooit gemaakt:
viewtopic.php?f=59&t=27732
moet er wel bij vermelden, dat dit voor achter was. Hoeft niet echt laag te gaan en geeft feitelijk alleen wat ambiant informatie in een surround opzet, dus de kwaliteit kan dan lager zijn dan de front speakers. hierdoor kan je makkelijker wat platter gaan.

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 9:11
door Petertje82
Fedde schreef:
Kijk ook eens naar de Steinway Lyngdorf model S speakers. Heeft wel subs nodig, maar mooi concept vind ik.
Die heb ik vaker gezien en zijn ook zeker mooie speakers.
Het kost natuurlijk ook wat.

Die geven wel een goed beeld van wat ik voor ogen had.
Maar daar boven dan dus nog een extra deel voor een atmos reflectie driver

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 10:22
door Chocomel
Mag in de muur ook?

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 10:40
door Petertje82
Chocomel schreef:
Mag in de muur ook?
Eigenlijk niet,

Alhoewel niet onmogelijk,
In het beton lijkt me geen optie, met een voorzet muurtje wel, maar dan moeten we vermoedelijk het ontwerp van de haard weer aanpassen welke tegen dezelfde wand is geplaatst. Of we krijgen een rare verspringing doordat de voorzet wand ergens halverwege tussen de haard en de tv begint, dat oogt ook niet lekker.

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 10:46
door Pjotr
Je kunt ook het speakerfront de vorm van een boogsegment geven. Sluit het ook nog eens dermate op de muur aan dat het acoustisch vrijwel een in-wall wordt. En ga je met een sub werken dan kan hoeft dat alleen het midden/hoog weer te geven. Dan kan dat best plat en klein worden.

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 10:57
door audiomanics
In de jaren 70-80, meen ik, had je van die platte styropor vlakke luidsprekers.. ik dacht dat die iets van "Poly-planar" heette.. Maar ik kom er verdomd weinig meer van tegen.. Het waren breedbanders en het geluid was helemaal niet verkeerd.. Je moest er ook geen 100W op zetten.. Maar die dingen waren nauwelijks 2-3 cm dik.. Kon er ook wel een schilderij van maken.. Misschien dat zoiets nog bestaat?
gevonden:
http://www.profilm.de/fundus/8007.jpg
Kees

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 11:01
door Shadow
Ik zag ergens een leuk ontwerp met 4 van die Tang Band W3-881SJ's per kant voorbij komen, hadden een f3 van 80-100hz ofzo met die kast, zou prima gaan met een goeie sub, of nog mooier, 2 subs.
audiomanics schreef:
In de jaren 70-80, meen ik, had je van die platte styropor vlakke luidsprekers.. ik dacht dat die iets van "Poly-planar" heette.. Maar ik kom er verdomd weinig meer van tegen.. Het waren breedbanders en het geluid was helemaal niet verkeerd.. Je moest er ook geen 100W op zetten.. Maar die dingen waren nauwelijks 2-3 cm dik.. Kon er ook wel een schilderij van maken.. Misschien dat zoiets nog bestaat?

Kees
Ik heb die eens in de auto gehad, autosound was het merk, honeycomb membraan. Klonk niet anders als anders. Dus goed :goedzo:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 11:17
door Pjotr
audiomanics schreef:
In de jaren 70-80, meen ik, had je van die platte styropor vlakke luidsprekers.. ik dacht dat die iets van "Poly-planar" heette.. Maar ik kom er verdomd weinig meer van tegen.. Het waren breedbanders en het geluid was helemaal niet verkeerd.. Je moest er ook geen 100W op zetten.. Maar die dingen waren nauwelijks 2-3 cm dik.. Kon er ook wel een schilderij van maken.. Misschien dat zoiets nog bestaat?
gevonden:
http://www.profilm.de/fundus/8007.jpg
Kees
Klopt waren die niet van Yamaha, jaren '70? Ze waren er in 2 maten: Groot en klein :D Mijn schoonmoeder had een paar kleintjes in de vorm van een schilderij. Het klonk best aardig. Niet slecht maar ook niet erg geweldig hoor. Beslist niet erg high-end en hard kon het i.d.d. ook niet. Maar dat kon ook aan haar toenmalige 25 watt Technics versterker gelegen hebben.

Dit was de grote versie:

P1010094.jpg
http://www.audioimprov.com/AudioImprov/ ... ation.html

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 11:31
door John P
audiomanics schreef:
In de jaren 70-80, meen ik, had je van die platte styropor vlakke luidsprekers.. ik dacht dat die iets van "Poly-planar" heette.. Maar ik kom er verdomd weinig meer van tegen.. Het waren breedbanders en het geluid was helemaal niet verkeerd.. Je moest er ook geen 100W op zetten.. Maar die dingen waren nauwelijks 2-3 cm dik.. Kon er ook wel een schilderij van maken.. Misschien dat zoiets nog bestaat?
gevonden:
http://www.profilm.de/fundus/8007.jpg
Kees
Je kan ze ook zelf maken. https://www.youtube.com/watch?v=zdkyGDq ... ngredients

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 12:45
door Vrolijke noot

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 13:06
door Pjotr
Die moeten onder de stoelen, niet aan de muur. Zijn dan ook effectief bij een lastige stoelgang :lol:

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 13:15
door meanman64
Die heb je ook in fullrange

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 15:15
door Petertje82
Hieronder een beetje wat ik in mijn hoofd had als concept.
Daarbij heb ik nog niet laten lijden door enige berekening omtrent volume, gesloten of gepoort, driver keuze (alhoewel ik natuurlijk drivers heb gepakt om de tekening mee te maken, filter ontwerp etc.

Het idee is hierbij ook dat de tweeter iets naar binnen gedraaid om beter richting de zitpositie te richten.
De speaker zelf moet immers vlak tegen de muur hangen.
De Atmos speaker zijn schuin naar voren gericht om zo via reflectie net voor de luister positie uit te komen.

concept front&atmos.JPG

Re: Eerste keer, platte muurspeaker

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 15:34
door Shadow
Leuk opzetje wel :-k