Pagina 1 van 1

Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje

Geplaatst: di 09 mar 2021, 12:18
door fireman
Ik heb een Pass Camp amp eindversterker waarbij de aan/uit op de achterzijde zit. Nu wil ik dit schakelaartje naar het front verplaatsen zodat het praktischer is om aan en uit te zetten. Nu kan ik simpel de kabels enkel verlengen en het schakelaartje verplaatsen, echter ik wil een mooier schakelaartje op het front. Al dan niet met een klein lampje met aan/uit of misschien wel met rood (uit) en wil/blauw (aan) er in. Moet ik eigenlijk ook nog rekening houden met de bekabeling (plaatsing) t.o.v. de voeding?

Welke schakelaar adviseren jullie mij?

Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje

Geplaatst: di 09 mar 2021, 12:22
door Henkjan
schakelt dat ding de netspanning?

schakelaar verzameltopic: viewtopic.php?f=8&t=14000

Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje

Geplaatst: di 09 mar 2021, 12:32
door Pjotr
fireman schreef:
Welke schakelaar adviseren jullie mij?
I.i.g. eentje geschikt voor netspanning. Dit ding is levensgevaarlijk! :boos:

Iets van diitem: https://www.eoo-bv.nl/wip-schakelaar/82 ... -neon.html of https://www.eoo-bv.nl/wip-schakelaar/82 ... -neon.html Netbekabeling uit de buurt van signaaldraden houden. Beste met van die plakvoetjes op de bodem bevestigen.

Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje

Geplaatst: di 09 mar 2021, 13:42
door fireman
Pjotr schreef:
fireman schreef:
Welke schakelaar adviseren jullie mij?
I.i.g. eentje geschikt voor netspanning. Dit ding is levensgevaarlijk! :boos:

Iets van diitem: https://www.eoo-bv.nl/wip-schakelaar/82 ... -neon.html of https://www.eoo-bv.nl/wip-schakelaar/82 ... -neon.html Netbekabeling uit de buurt van signaaldraden houden. Beste met van die plakvoetjes op de bodem bevestigen.
Als dat functioneel de juiste is prima. Maar kan het een iet wat mooiere zijn? Stijlvoller :)

Maar je geeft aan "levensgevaarlijk" Vertel...

Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje

Geplaatst: di 09 mar 2021, 14:20
door Pjotr
Dat schakelaartje wat je nu hebt heeft bij lange na niet de vereiste degelijkheid en isolatie afstanden voor gebruik met netspanning. Gaat er iets in mis/stuk staat er gelijk 230V op je kast. En het is niet van een degelijkheid dat het de kortsluitstroom van je groepszekering automaat aan kan. Als je kast al geaard is.... Je moet daar echt een schakelaar voor hebben die dubbel geïsoleerd is en voor 230V gekeurd is: Er moet sowieso iets van VDE, CSA ed op staan. Dus wat er ook op een netsteker aan keurmerken staat b.v.

Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje

Geplaatst: di 09 mar 2021, 14:51
door hannesie
Misschien dat iets als dit bedoeld wordt, maar dan zou dat met een opstart beveiliging moeten?
switch.jpg
https://www.audiophonics.fr/en/diy-encl ... 14010.html

Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje

Geplaatst: di 09 mar 2021, 15:18
door Leeuwarden
Pjotr schreef:
Dat schakelaartje wat je nu hebt heeft bij lange na niet de vereiste degelijkheid en isolatie afstanden voor gebruik met netspanning. Gaat er iets in mis/stuk staat er gelijk 230V op je kast. En het is niet van een degelijkheid dat het de kortsluitstroom van je groepszekering automaat aan kan. Als je kast al geaard is.... Je moet daar echt een schakelaar voor hebben die dubbel geïsoleerd is en voor 230V gekeurd is: Er moet sowieso iets van VDE, CSA ed op staan. Dus wat er ook op een netsteker aan keurmerken staat b.v.
Je kan toch met zo'n kleine schakelaar een relais aansturen om zodoende een grote stroom te schakelen? Mits op kleine schakelaar staat vermeld dat deze voor 230VAC geschikt is?

Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje

Geplaatst: di 09 mar 2021, 15:56
door Pjotr
Leeuwarden schreef:
Pjotr schreef:
Dat schakelaartje wat je nu hebt heeft bij lange na niet de vereiste degelijkheid en isolatie afstanden voor gebruik met netspanning. Gaat er iets in mis/stuk staat er gelijk 230V op je kast. En het is niet van een degelijkheid dat het de kortsluitstroom van je groepszekering automaat aan kan. Als je kast al geaard is.... Je moet daar echt een schakelaar voor hebben die dubbel geïsoleerd is en voor 230V gekeurd is: Er moet sowieso iets van VDE, CSA ed op staan. Dus wat er ook op een netsteker aan keurmerken staat b.v.
Je kan toch met zo'n kleine schakelaar een relais aansturen om zodoende een grote stroom te schakelen? Mits op kleine schakelaar staat vermeld dat deze voor 230VAC geschikt is?
Het kan maar zoals gezegd niet aan te raden. Wat je op eigen zolder rommelt moet je natuurlijk zelf weten maar zorg dan wel dat derden uit de buurt blijven. Die van Hans is wel mooi maar kan ook geen 230V schakelen. Moet i.d.d. met een dubbel geïsoleerd relaisprintje :sure:

Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje

Geplaatst: di 09 mar 2021, 16:00
door Zweitse
Of zou iets met een bijpassende kabel/aansluiting.
https://www.audiophonics.fr/en/switch-b ... 15023.html

Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje

Geplaatst: di 09 mar 2021, 16:50
door Pjotr
Zolang er geen VDE of vergelijkbare keurmerken op staan is het allemaal NEE NEE NEE voor netspanning! [-X [-X [-X

Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje

Geplaatst: di 09 mar 2021, 18:44
door Henkjan
nogmaals : viewtopic.php?f=8&t=14000
en wat Peter uitlegt is de reden van dat topic, lang niet alle schakelaars zijn geschikt voor netspanning

Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje

Geplaatst: di 09 mar 2021, 18:46
door Henkjan
ten overvloede: als er 1 onderdeel is waar je "bij twijfel niet inhalen" moet aanhouden is het de schakelaar, je zit er met je handen aan op het moment dat die gevaar kan gaan opleveren.

Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje

Geplaatst: di 09 mar 2021, 20:39
door johan283
Pjotr schreef:
Beste met van die plakvoetjes op de bodem bevestigen.
die standaard plakvoetjes laten op den duur los, beter is vastschroeven of een goede lijmgebruiken

Re: Nieuw schakelaartje, al dan niet met lichtje

Geplaatst: di 09 mar 2021, 20:52
door Pjotr
Je moet ook niet die Chinese meuk van de G@mmel hebben. Die van Thomas & Betts zitten na 30 jaar nog :rock: Schroeven blijft wel het beste, zeker. Dat kan met die plakkers nog steeds.