cassettedecks bij de kliko
Geplaatst: zo 07 mar 2021, 23:56
Ergens in de ochtend, op de terugweg van de super, twee decks bij de kliko. Van zolder ofzo want aangekoekt stof en afgeknipte stekkers. Een jaren 80 Akai, en een jaren 90 Sony. Weekje gestaan en toen met de Akai begonnen, ff een snoertje eraan prutsen. Trekontlasting uit t achterkantje en een nieuw plat snoertje erin. En verrek dat ding draait gewoon. Beide peakmeters, van die ledjes slaan uit. speolen en spelen werkt, zelfs aan het begin, Maar kon om een of andere duistere reden geen 6.3 mm koptelefoon plug vinden , want aan mijn testkoptelefoon zit zoń miniding. Dus kon niet luisteren en een versterker en speakers aanslepen, daarin had ik ff geen zin. Maar vond toch de 6.3 versie de volgende dag, en het klonk wat dof, maar geen gejengel of andere ergere kwalen. Met wat alcohol de koppen en de capstan staaf schoongemaakt, maar van de koppen kwam verbazend weinig af. GX koppen, dus daar zal het niet aan liggen. Een uhf sony bandje. Dolby schakelaar maakte het al heel wat beter. Demagnetiseren, want dat maakt behalve viezigheid vaak het meeste verschil. Moet ik nog doen. Toen pas gepoetst van de buitenkant. Plastic toch her en der wat aangetast, als je kijkt van dichtbij, maar toch een leuke opsteker. Iets wat werkt na er aandacht aan te geven
GX M10. Vond dat destijds niet zo heel mooi, maar alles wat nu nog werkt, heej, dat is dus kwaliteit. Het plastic dat aantasting heeft alsof het aan roest onderhevig is, ach nemen we dan maar voor lief
De tweede een Sony kwam pas later. Eerst nog een vario op een plankje gezet en daarop ook het contact en het snoer. Heel klein ding, maar iemand had er twee lange snoeren aan geprutst met aan de ene kant een stukje hout met een stekkerdoos en aan het andere snoer een steker. En eigenlijk hetzelfde snoer, en enkel de bruine draad onderbroken om de vario het voltage te laten regelen. En de aardekabel die lag half open. Nu met contactdoos en variac op 1 plankje en het snoer naar de andere kant wat overzichtelijker en makkelijker weggeruimd. Nu kon het snoer er omheen gewikkeld en zo op de plank.
En dan die afzuigkap , uit de bouwcontainer gevist, de ventilator en de elektra uit het alu gesloopt, en vandaag dat ding es in de lamp in serie tester gestoken. En de 150 watt lamp gloeide fel op,. Had die dimbulbtester me toch weer een loopje naar de meterkast bespaard. Naja, bleek een thermische zekering te wezen. Dacht eerst aan een mov vanwege de blauwe behuizing. Maar vond het opschrift vreemd. En op circuits online nagevraagd. En snel uitsluitsel gekregen. Uiteindelijk doorverbonden en alles draait soepel. Met koolfilter en van mooi klein formaat. Daar ga ik een rookafzuiging mee maken.
Dan dus dat zwarte Sony deck TC RX390. kreeg de cassette er niet uit en het deck sloeg aan en uit. Bij inspectie bleek de hoofdsnaar te slap om nog iets voort te trekken. Vandaag met veel gepiel het loopwerk eruit gehaald en in het snaren archief gekeken of er iets in de richting kwam, en het loopwerk kon uit elkaar in twee delen en dan de strakkere snaar er weer in rondleggen en natuurlijk vergeten hoe en waar, maar met twee wielen en 1 motorpulley, kon het met wat projecteren slechts een manier wezen. Loopwerk en front weer op de plaats gekregen, maar helaas, de koppen staan altijd omhoog. Op play. Stukje plastic afgebroken, zag ergens al iets wat ik zo weg kon vegen. Dus dat kan ik wel vergeten. Naja, misschien een donordeck voor iemand die daar meer mee doet. Leuk geprobeerd. Toch ff constructief bezig geweest.
Maar twee projectjes met een leuk resultaat is toch een kleine opsteker. Schept weer wat moed om naar projecten te kijken waarbij geen vooruitgang is geboekt. ;-p
De tweede een Sony kwam pas later. Eerst nog een vario op een plankje gezet en daarop ook het contact en het snoer. Heel klein ding, maar iemand had er twee lange snoeren aan geprutst met aan de ene kant een stukje hout met een stekkerdoos en aan het andere snoer een steker. En eigenlijk hetzelfde snoer, en enkel de bruine draad onderbroken om de vario het voltage te laten regelen. En de aardekabel die lag half open. Nu met contactdoos en variac op 1 plankje en het snoer naar de andere kant wat overzichtelijker en makkelijker weggeruimd. Nu kon het snoer er omheen gewikkeld en zo op de plank.
En dan die afzuigkap , uit de bouwcontainer gevist, de ventilator en de elektra uit het alu gesloopt, en vandaag dat ding es in de lamp in serie tester gestoken. En de 150 watt lamp gloeide fel op,. Had die dimbulbtester me toch weer een loopje naar de meterkast bespaard. Naja, bleek een thermische zekering te wezen. Dacht eerst aan een mov vanwege de blauwe behuizing. Maar vond het opschrift vreemd. En op circuits online nagevraagd. En snel uitsluitsel gekregen. Uiteindelijk doorverbonden en alles draait soepel. Met koolfilter en van mooi klein formaat. Daar ga ik een rookafzuiging mee maken.
Dan dus dat zwarte Sony deck TC RX390. kreeg de cassette er niet uit en het deck sloeg aan en uit. Bij inspectie bleek de hoofdsnaar te slap om nog iets voort te trekken. Vandaag met veel gepiel het loopwerk eruit gehaald en in het snaren archief gekeken of er iets in de richting kwam, en het loopwerk kon uit elkaar in twee delen en dan de strakkere snaar er weer in rondleggen en natuurlijk vergeten hoe en waar, maar met twee wielen en 1 motorpulley, kon het met wat projecteren slechts een manier wezen. Loopwerk en front weer op de plaats gekregen, maar helaas, de koppen staan altijd omhoog. Op play. Stukje plastic afgebroken, zag ergens al iets wat ik zo weg kon vegen. Dus dat kan ik wel vergeten. Naja, misschien een donordeck voor iemand die daar meer mee doet. Leuk geprobeerd. Toch ff constructief bezig geweest.
Maar twee projectjes met een leuk resultaat is toch een kleine opsteker. Schept weer wat moed om naar projecten te kijken waarbij geen vooruitgang is geboekt. ;-p