Pagina 1 van 1
Stacked capacitors.
Geplaatst: do 25 feb 2021, 20:28
door beijert
Hebben dit soort condensators nog wat te zoeken in hedendaagse apparatuur?
Heb er nog wat liggen en het ziet er leuk uit.. maar is het kwalitatief ook een beetje ok?

- 25M8103-40.jpg (5.28 KiB) 583 keer bekeken
Re: Stacked capacitors.
Geplaatst: do 25 feb 2021, 20:46
door Pjotr
Zijn gewoon MKT's, niks mis mee. Tegenwoordig zitten ze allemaal in een plastic jasje ingegoten vanwege isolatie met moderne multilayer printen. Maar zijn verder nog steeds dezelfde.
Re: Stacked capacitors.
Geplaatst: do 25 feb 2021, 20:48
door jvenema
Toen ik 30-35 jaar terug flink wat knutselde met soldeerbout, toen zag je dat type condensator vaak. Kan je vraag dus ook niet beantwoorden, maar ben ook geïnteresseerd in hoe goed deze dingen zijn naar huidige maatstaven.
Re: Stacked capacitors.
Geplaatst: do 25 feb 2021, 21:16
door Pjotr
Tja, wat zijn huidige maatstaven? Zijn gewoon prima MKT's, niet minder dan MKT's die je nu koopt. Zijn ook nog gewoon te koop.
Re: Stacked capacitors.
Geplaatst: do 25 feb 2021, 21:34
door timpert
Inderdaad, ze zijn gewoon nog te koop. Tegenwoordig heten ze TDK SilverCap. Het is een gewone, general purpose MKT en daarmee niet beter of slechter dan andere MKT's.
Re: Stacked capacitors.
Geplaatst: vr 26 feb 2021, 1:00
door audiomanics
En je kan ze op maat (capaciteit verminderen voor ongebruikelijke waarden) vijlen en er zelfs een spijker doorheen slaan.. spijker er uit en je hebt nog steeds een werkende condensator.
Kees
Re: Stacked capacitors.
Geplaatst: vr 26 feb 2021, 11:24
door toetertje
Ik heb er daar ook nog behoorlijk wat van, ook in de pico serie.
Na een jaar of 20 meten ze eigenlijk nog perfect.

Re: Stacked capacitors.
Geplaatst: vr 26 feb 2021, 12:34
door beijert
Ik kwam er op na een advertentie op marktplaats met wat grotere waarden. Die is nu weg maar daar mis ik dus niet veel aan.
Misschien dat ik ze als bypass condensator ga inzetten.
Re: Stacked capacitors.
Geplaatst: vr 26 feb 2021, 13:29
door Shadow
Kijk eens bij Tony welke hij als bypass adviseert...
Re: Stacked capacitors.
Geplaatst: vr 26 feb 2021, 13:39
door toetertje
Shadow schreef:Kijk eens bij Tony welke hij als bypass adviseert...
Volgens mij zijn die bypass caps 0,1 µF.
Re: Stacked capacitors.
Geplaatst: vr 26 feb 2021, 14:33
door beijert
Dat is ook naar smaak en afhankelijk hoe je met de waardes uitkomt. Mijn mid/hoog start rond de 650hz en dan zet ik er misschien wel 1uf van deze naast als dat zo uitkomt.
Kan altijd wisselen.
Re: Stacked capacitors.
Geplaatst: vr 26 feb 2021, 16:08
door ray5150
Shadow schreef:Kijk eens bij Tony welke hij als bypass adviseert...
Moest dat niet een specifiek merk en type zijn ?

Re: Stacked capacitors.
Geplaatst: vr 26 feb 2021, 16:23
door pappaleo
ray5150 schreef:Shadow schreef:Kijk eens bij Tony welke hij als bypass adviseert...
Moest dat niet een specifiek merk en type zijn ?

Maakt dat wat uit dan?
Re: Stacked capacitors.
Geplaatst: vr 26 feb 2021, 17:07
door Shadow
Cornel Dubilier 3000v ofzo

Re: Stacked capacitors.
Geplaatst: zo 28 feb 2021, 23:29
door wouter
toetertje schreef:Shadow schreef:Kijk eens bij Tony welke hij als bypass adviseert...
Volgens mij zijn die bypass caps 0,1 µF.
ietsje kleiner....