Pagina 1 van 1
Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: ma 22 feb 2021, 15:33
door janf
Hallo
Ik heb een paar standaard vida carats.
Daarbij zijn de baspijpen afgezaagd, weer aangeplakt etc.
Ik ga ze vervangen en is er iemand die de juiste lengte weet van die basreflexpijpen?
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: ma 22 feb 2021, 16:32
door wouter
Dag Jan, is dat niet om aan beide kanten de boel symmetrisch te houden?
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: ma 22 feb 2021, 16:38
door Henkjan
welkom Jan!

Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: ma 22 feb 2021, 17:06
door janf
Henkjan schreef:welkom Jan!

Dank je Henkjan.
En een plaatje dan

Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: di 23 feb 2021, 8:59
door janf
wouter schreef:Dag Jan, is dat niet om aan beide kanten de boel symmetrisch te houden?
Ik zou ze graag netjes en weer origineel willen maken. Ik heb geen idee wat de originele lengte was en vandaar mijn vraag. Ik heb me suf gegoogeld en zo'n beetje van alle Vifa-modellen de baspijplengte gevonden. Maar natuurlijk niet van mijn carats.
Weet jij toevallig de lengte van die buis?
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: di 23 feb 2021, 11:45
door wouter
Nee, helaas. Dan zou je je wellicht kunnen richten tot de webshop van Speaker&Co of Rolph Smulders van Audio Components. Of wellicht dat oude leden het nog weten, ik had geen interesse in Vifa toen ik met luidsprekerbouw begon, dus heb maar weinig van AC zoals de Vifa ontwerpen.
Edit; zit er 2x een P13WH in? Je kunt als je er niet achter komt kijken welke afstemming de andere AC / Vifa ontwerpen hebben, maar ook gewoon zelf op gehoor de boel tunen. Niet wat je wil maar een kamer maakt dat het enorm kan dreunen op 50hz, dan verleng je de poort bijv tot je op 40Hz zit en ben je van het gedreun af, slechter is het dan dus niet. Een ontwerper gaat voor wat goed klinkt in een gemiddelde situatie, of optimale situatie en dat zegt weinig over een specifieke eindgebruiker en diens luisterruimte en -opstelling.
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: di 23 feb 2021, 14:41
door audioruud
Het bouwpakket van de Vifa Carat was voorzien van een HP 70 poort van Intertechniek die leverbaar was in 145 of 185 mm lengte. De 185 mm is technische de beste afstemming met het diepst doorlopende laag, de 145 mm lengte geeft een beetje bass boost en klinkt voor de meeste luisteraars aantrekkelijker.
Overigens is de kans groot dat de gebruikte woofers (17WP200 (of P17WH00-08)) door ouderdom een stugge of harde rolrand hebben waardoor van een kloppende afstemming überhaupt geen sprake meer is. Vervangen van de rolrand kan maar is lastig omdat de conus van polypropeen is en dat is (bijna) niet te lijmen.
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: di 23 feb 2021, 15:58
door Shadow
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: di 23 feb 2021, 18:11
door SARK
De onderdelenlijst uit de "Elektuur Special - HiFi-Luidsprekers 6 (1992)"
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: za 27 feb 2021, 20:01
door janf
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb de baspijpen nu op 14.5 cm.
Met 18.5 ervaar ik een dip in het basverloop. Zal wel aan de woonkamer liggen, maar met 14.5 dalen de lage tonen gehoormatig netjes.
En harde foamrand.....Is dat een zekere of mogelijke kwaal van de 17wp200?
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: za 27 feb 2021, 21:15
door dre
Ja,daar is weinig aan te doen helaas.
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: ma 01 mar 2021, 7:15
door SARK
janf schreef:Bedankt voor alle reacties.
Ik heb de baspijpen nu op 14.5 cm.
Met 18.5 ervaar ik een dip in het basverloop. Zal wel aan de woonkamer liggen, maar met 14.5 dalen de lage tonen gehoormatig netjes.
En harde foamrand.....Is dat een zekere of mogelijke kwaal van de 17wp200?
Deze unit heeft geen foamrand:
viewtopic.php?t=24238
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: ma 01 mar 2021, 8:49
door piet1955
Wat ik wel eens deed was de randen insmeren met Wax. Ik gebruikte daar OKEwax Auto voor. Dat werkt erg goed. Lekker dik insmeren en baat het niet schaad het niet. Het is veilig voor rubbers volgens de gebruiksaanwijzing. Ik kreeg er zelfs de Infinity polydomes weer mee doorschijnend.
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: ma 01 mar 2021, 12:59
door timpert
Dynaudio raadt Sonax Gummipflege aan voor rubberen rolranden. Ikzelf heb aardig resultaat geboekt met siliconenspray en lampolie.
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: ma 01 mar 2021, 13:47
door SARK
Tip die ik van Wouter heb gekreken is om de siliconenspray eerst op een doekje te spuiten en daarna op de rolrand wrijven .... niet meteen op de rand spuiten.
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: ma 01 mar 2021, 18:26
door audioruud
De randen van de 17WP200 woofertjes zijn van PVC. Die kunststof bevat weekmakers en die verdwijnen langzamerhand uit het materiaal waardoor het stijver en brosser wordt. Daar verander je niet veel aan met siliconen of olie vrees ik....
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: di 02 mar 2021, 7:00
door SARK
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: di 02 mar 2021, 8:11
door piet1955
Ik heb het idee dat die Autowax toch de boel weer meer wat soepel maakt, is ook speciaal voor kunststoffen. Gewoon proberen, kun je wat overblijft op de auto verder gebruiken.
Re: Basreflex vraag mbt Vifa Carat
Geplaatst: wo 17 mar 2021, 11:29
door janf
Eigenlijk zou ik de conus van een verse 17wp eens moeten voelen. De units zijn eigenlijk altijd wel 'stijf' geweest. Zeker als ik ze vergelijk met de units in mn driades; die flubberen alle kanten op
