Pagina 1 van 5

De afhaalchinees. (lii audio open baffle)

Geplaatst: do 11 feb 2021, 23:43
door toetertje
Ik heb altijd al eens iets willen proberen met een breedbander.
Nu kwam ik dus een setje lii audio fast 8 tegen, en ik kon mij niet beheersen.
Het plan is, om 2 baffletjes te maken, die ik op mijn bestaande gesloten subjes kan zetten.
Gewoon om af en toe even mee te spelen. De subs draaien gewoon altijd al mee in mijn systeem.
Het zijn dus 2 x 10 inch xls'jes gesloten in 22 liter elk. Deze zijn voorzien van een dsp, en
ik wil dus een aparte preset maken voor de f8's. Het wordt dus geen vaste opstelling, dus
ik wil die chinees er wel zo af kunnen halen. :mrgreen:
Als iemand tips, of ideeën heeft over de baffle, hoor ik dat graag. Zowel optisch als praktisch.
De subs, hebben een front van 42 x 42 cm, en zijn 22 cm diep.

Re: De afhaalchinees.

Geplaatst: vr 12 feb 2021, 9:33
door floeper
moeten ze op de sub gemonteerd kunnen worden, en qua baffle is het een beetje de vraag waar de akoustische roll off moet beginnen?

Re: De afhaalchinees.

Geplaatst: vr 12 feb 2021, 10:18
door toetertje
Het moet een zelf staande baffle worden, die ik op de sub neer kan zetten.
De sub heeft een eigen filter met dsp. Die wil ik proberen aan te sluiten op
de natuurlijke roll of van de f8, tenminste als dat lukt.
Ik zat te denken om misschien een mooie ronde bamboe snijplank te gebruiken.
Met een doorsnee van 40 cm. Dan koperen leiding er omheen trekken, en die
weer bevestigen aan een plankje, die ik op de sub kan zetten. Ik zie het al wel
een beetje voor mij, maar of het haalbaar is weet ik niet, en het uittekenen wordt lastig. :|

Re: De afhaalchinees.

Geplaatst: vr 12 feb 2021, 10:35
door floeper
ik heb de F8 in een 40cm brede OB gebruikt, klinkt zeer lekker, maar had voor mij wel een tweeter nodig.
waarom niet gewoon simpel met een paar hoekbeugels? staat ook stevig (genoeg) en is een stuk minder werk.
De F8 hoeft nauwelijks een uitslag te maken.

Re: De afhaalchinees.

Geplaatst: vr 12 feb 2021, 20:15
door toetertje
Misschien moet ik het inderdaad eerst niet te moeilijk maken, en er eerst even wat mee testen.
Ik heb ze in ieder geval al wel binnen. :D

Re: De afhaalchinees.

Geplaatst: za 20 feb 2021, 16:01
door toetertje
En als het dan een beetje lekker weer buiten is, en je hebt een paar kastplanken over....

Re: De afhaalchinees.

Geplaatst: za 20 feb 2021, 16:39
door architect
baffleless kan natuurlijk ook
in je huidige opstelling zou je als last kunnen hebben van resonanties
baffleless is mooi ingetogen compact
dsp je de fullrange ook?
als je een 3d printer hebt kun je een heel compacte verbinding maken naar een kleine tweeter bovenop - seas heeft een hele compacte tweeter

Re: De afhaalchinees.

Geplaatst: za 20 feb 2021, 16:40
door architect
hoe hoog cross je de subs? lukt 200 hz? als de fullrange minder diep hoeft, dat scheelt veel in de uitslag

Re: De afhaalchinees.

Geplaatst: za 20 feb 2021, 16:48
door toetertje
Op de f8"s staat een highpass van 90Hz. Qua hoog valt het mij heel erg mee, terwijl ik een amt gewend ben. :)
Alleen er is iets in het midden, wat in mijn oren tettert. Zolang er niet gezongen wordt, valt het mee, en
klinkt het best lekker. Maar ben continue geneigd, om het spul zachter te zetten i.p.v. harder, en dat is geen goed teken.
Ik wil de subs eigenlijk niet veel hoger zetten, omdat deze nog mono aangesloten zijn, wel met een aparte dsp.
De f8"s lopen niet via een dsp, heb eventueel wel de mogelijkheid van een equalizer.

Re: De afhaalchinees.

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 11:36
door toetertje
Als ik er met de equalizer een v intrek, met 2 kHz als center, zijn ze een stuk aangenamer.
Is daar iets van een zuigkring voor te berekenen, of gaat dat niet zomaar? :-k

Re: De afhaalchinees.

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 11:42
door ds23man
Ik zou eerst eens een meting doen.

Re: De afhaalchinees.

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 13:02
door toetertje
ds23man schreef:
Ik zou eerst eens een meting doen.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar dat is op het moment even lastig. :?

Re: De afhaalchinees.

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 16:56
door wouter
toetertje schreef:
Als ik er met de equalizer een v intrek, met 2 kHz als center, zijn ze een stuk aangenamer.
Is daar iets van een zuigkring voor te berekenen, of gaat dat niet zomaar? :-k
Ik ga een midweekje naar Andijk morgen, vakantiehuisje. Ik kan meetsysteem meenemen, volgens mij is het niet zo ver of wel?

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 18:34
door toetertje
Dat is inderdaad maar een paar kilometer. Ik heb eventueel een umik en rew.
Je bent natuurlijk van harte welkom! Zou jij eventueel wel iets mee kunnen nemen, om de impedantie van mijn subs te meten? :D

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 18:46
door toetertje
Maar, alleen als je er aan toekomt hoor, je bent tenslotte vakantie aan het vieren. :mrgreen:

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 21:37
door floeper
@Toetertje, hoeveel uur hebben ze al gespeeld?
Ik had dat in het begin ook. Maar na een 50uur spelen was het weg. Dua of ze zijn ingespeeld, of ik was er aan gewend geraakt, maar normaal ben ik ook allergisch voor een "aanwezige" driver, dus ingespeeld leek mij logischer.
Als voorbeeld. De Lii C6 (metal dome FR) heeft een veel hollere klankkleur en is vrij paniekerig in het mid-hoog. Ik wel ze nog eens goed doormeten, maar dat wordt niet mijn FR.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Geplaatst: zo 21 feb 2021, 22:03
door toetertje
Ik had daar al even contact over gehad met de vorige eigenaar, maar ze zijn zeker ingespeeld.
Ik heb de subs nog even iets harder gezet, en daar wordt het ook iets beter van. Van de week
maar even een paar metingen doen.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 15:56
door toetertje
Ik heb even een ruwe meting gedaan op 50 cm afstand. Wordt er niet zo vrolijk van. :shock:
Meting gedaan vanaf 200 Hz, en 1/6 smoothing toegepast.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 16:12
door ds23man
OMG :shock: Dat doen ze renners in de Tour niet eens aan. Hier heb je echt een dsp nodig.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 16:15
door floeper
hmm, dat is niet zo denderend. ik moet zeggen dat ik dit niet zo herken van mijn Fast 8 (nooit gemeten) maar een dip van 5db op 1khz of een piek van 10db op 8.5khz zou aardig hoorbaar moeten zijn. mocht het interessant zijn zou je ook mijn setje Fast 8 eens mogen lenen (als je ooit in de buurt van Den Bosch bent.)

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 16:19
door Henkjan
en onder een hoek van ~15°?

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 16:22
door toetertje
Het was ook behoorlijk hoorbaar hoor, vandaar ook mijn drang om een eq erop los te laten.
Op het gehoor, had ik het gebied rond de 2K naar beneden getrokken, in de meting blijkt dan
ook, dat dat kwam om de dip bij 1K te compenseren, maar lekker luisterde het nog niet.
Beide drivers meten verder wel gelijk, dus ik verdenk niet echt de drivers.
Maar, ik had hier echt veel meer van verwacht, als ik eerlijk ben.
Ik heb het nu een beetje bij getrokken met de eq, maar deze is zeer beperkt, en kan niet wat ik wil.
Dus om met deze driver te werken, heb ik of een hele bak met onderdelen nodig, of zoals Gerhard zegt, een dsp.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 16:28
door floeper
zijn je wings trouwens even hoog? je zou eens kunnen proberen er 1 wat hoger te maken om te kijken of dat scheelt.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 16:28
door toetertje
Deze is op 0 en 15 graden.

Re: De afhaalchinees. (lii audio)

Geplaatst: ma 22 feb 2021, 16:31
door ds23man
toetertje schreef:
Deze is op 0 en 15 graden.
Helemaal erg, totaal onbruikbaar afstraal gedrag.