Pagina 1 van 2

Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 9:34
door rizm
Ik ben bezig een Festool BS 75 E op te frissen. Deze heeft een probleem met het anker waardoor er bij hogere snelheden flinke vonken ontstaan. Bij het demonteren heb ik niet goed nagedacht en het linksdraaiende boutje van de spanrol afgebroken. Het restant van het boutje is inmiddels verwijderd. Nu nog een nieuw boutje.

Ik ben al een tijdje aan het speuren op internet. Ik kan alleen Kruis Gereedschapen vinden die deze kan leveren. Ze vragen alleen 7 euro voor dit boutje. Dat zou toch goedkoper moeten kunnen?

Enig idee waar ik zo'n boutje nog meer zou kunnen krijgen?

Verder zie ik niet zo goed hoe ik het groefkogellager die op het anker zit uit zijn lagerbrug kan krijgen. Weet iemand hoe dit gemonteerd is? Zit het kogellager gewoon met een rubber in de lagerbrug geklemd? Beide onderdelen zijn op https://www.kruis.nl/onderdelen/festool/bs-75-e#tek op de tweede tekening te zien. Nummers 30 en 33.

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 9:48
door Shadow
Dat zit er gewoon in geklemd idd. 'interference fit' is het toverwoord, niet super vast, maar vast genoeg om niet mee te gaan draaien.
7 euro voor een boutje in een zakje waar Festool op staat is niet gek...

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 10:07
door Leeuwarden
Ik heb voor mijn toenmalige motorfiets ooit een keer 45 gulden voor een bout betaald.... € 7 is peanuts. Soms is het niet anders...

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 10:21
door rizm
Het is enigszins geruststellend dat jullie niet raar opkijken van 7 euro voor iets dat in mijn ogen hooguit 50 cent zou moeten kosten. Ik had alleen niet verwacht dat een linksdraaiend M4x10 boutje zo uniek was.
Shadow schreef:
Dat zit er gewoon in geklemd idd. 'interference fit' is het toverwoord, niet super vast, maar vast genoeg om niet mee te gaan draaien.
Thanks! Dan zal ik deze er voorzichtig uit proberen te duwen.

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 10:23
door Pjotr
Shadow schreef:
7 euro voor een boutje in een zakje waar Festool op staat is niet gek...
+1 I.d.d. Doen! Tenzij je je heel erg verveelt (en Kruis wil ook Caviaar bij het diner) :relax:

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 10:28
door FR_Aad
In ieder geval kaas op zijn boterham ;-)

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 10:53
door rizm
Haha, ok, jullie hebben me overtuigd. Dank voor het zetje jongens!

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 11:10
door anonamemouse
7 euro is nog altijd minder dan een hele nieuwe kopen.
Heb je Fabory in Rotterdam geprobeerd? Die hebben ongelofelijk veel. Ook Amerikaanse maten en zo.

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 12:05
door John P
Die 7 Euro betaal je niet voor het onderdeel. Je betaalt voor het feit dat ze dat ene rare schroefje een jaar op de plank hebben liggen. En dan is het ook nog een gok of ze het verkopen.

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 12:28
door Pjotr
Dat heeft Kruis zelf niet op de plank liggen hoor. Moeten ze ook bij Festo vandaan halen. Evengoed betaal je voor hun schoenen en niet voor het schroefje :mrgreen:

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 12:37
door ds23man
Je kan ook naar de groothandel gaan, maar dan moet je gelijk een hele doos afnemen.

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 12:39
door ray5150
Of optappen naar rechtsdraaiende M4 of M5.
Je moet natuurlijk wel een tappenset hebben liggen, anders word het alsnog een dure grap.

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 12:48
door ds23man
Er zit voor niets links draad in....

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 12:55
door Pjotr
ds23man schreef:
Er zit voor niets links draad in....
Ja, :roll: ze hadden het er net zo goed uit kunnen laten :relax:

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 16:57
door cool
Ik zou eerst het anker doormeten. Tussen iedere lamel moet je dezelfde weerstand meten. Zoniet: defect!

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 19:24
door rizm
cool schreef:
Ik zou eerst het anker doormeten. Tussen iedere lamel moet je dezelfde weerstand meten. Zoniet: defect!
Dank voor de tip!

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 19:27
door ds23man
Maar even een vraag gezien de kwaliteit en levensduur van Festool producten, heb je onlangs een compleet VOC schip met dat ding geschuurd? :think: :think:

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 19:53
door Shadow
De ankers staan niet bekend als het beste in een Festool machine Gerhard :hide:

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 20:00
door ds23man
Bij een VOC schip wel dan Joram? :lol:

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: wo 13 jan 2021, 20:07
door Shadow
Geen Jiskefet grappen
Geen Jiskefet grappen
Geen Jiskefet grappen
:lol:

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: do 14 jan 2021, 6:45
door SARK
Dan maak ik 'm ...

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: do 14 jan 2021, 8:35
door rizm
Het anker zal vervangen moeten worden. Een van de lamellen is iets omhoog gekomen en op twee plekken meet ik een oneindige weerstand tussen lamellen.
ds23man schreef:
Maar even een vraag gezien de kwaliteit en levensduur van Festool producten, heb je onlangs een compleet VOC schip met dat ding geschuurd? :think: :think:
Dit is de machine van een kennis. De machine is relatief weinig gebruikt. Het valt me dan ook tegen dat het anker nu al vervangen moet worden. Los van wat houtstof ziet de machine er bijna als nieuw uit.

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: do 14 jan 2021, 8:57
door Shadow
Ankers zijn een probleem, zie je bij de invalzagen ook, maat van me werkt bij Breur en als er al een terug komt met Festool spul is het vaak anker / veld wat defect is. Ik denk dat ze daar eens wat meer aandacht aan moeten besteden, in de filmpjes waar Festool machines gedemonteerd worden zie je wel dat ze itt andere fabrikanten hun wikkelingen niet goed afwerken met epoxy, de lamellen idd niet afgieten aan de uiteindes etc. dat hoeft geen probleem te zijn maar blijkt het nu dus toch te zijn...

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: do 14 jan 2021, 8:58
door Shadow
rizm schreef:
Het anker zal vervangen moeten worden. Een van de lamellen is iets omhoog gekomen en op twee plekken meet ik een oneindige weerstand tussen lamellen.
ds23man schreef:
Maar even een vraag gezien de kwaliteit en levensduur van Festool producten, heb je onlangs een compleet VOC schip met dat ding geschuurd? :think: :think:
Dit is de machine van een kennis. De machine is relatief weinig gebruikt. Het valt me dan ook tegen dat het anker nu al vervangen moet worden. Los van wat houtstof ziet de machine er bijna als nieuw uit.
Lijkt me garantie dan ook?

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Geplaatst: do 14 jan 2021, 9:25
door Leeuwarden
't Is gewoon zwaar overschat gereedschap.... :twisted: