Pagina 1 van 2

Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: vr 08 jan 2021, 11:24
door douwebakker
Goedemorgen, op het buizenforum van NFOR vond ik een interessant artikel over een buizentester voor zelfbouw.
Je vindt het op https://www.nfor.nl/radioforumservice/p ... 0%20NL.pdf
Douwe

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: za 13 nov 2021, 14:40
door tubes3all

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: za 13 nov 2021, 14:50
door OpaBert
douwebakker schreef: vr 08 jan 2021, 11:24
Goedemorgen, op het buizenforum van NFOR vond ik een interessant artikel over een buizentester voor zelfbouw.
Je vindt het op https://www.nfor.nl/radioforumservice/p ... 0%20NL.pdf
Douwe
Leuk project Douwe
Ik had met mijn oude zelfbouw veel last van oscilleren
De maker van de uTracer idem
En gebruikte in de lijnen veel ferriet , dat heb ik ook gedaan bij de uTracer en verder alle lijnen van de tester naar de buisvoet pen 1 naar buisvoet 2 en van 2 naar buisvoet 3 en na de laatste de draad weer terug op de tester
Zo heb je 2 circuits met verschillende lengtes parallel staan dat verlaagt de Q dat was afdoende bij mij
Hoop dat je hier wat aan hebt Douwe

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: za 13 nov 2021, 14:55
door douwebakker
tubes3all schreef: za 13 nov 2021, 14:40
Ja dat is ie zeker. Daar rollen zomaar de grafieken uit. Ik geloof dat OpaBert ook zo'n ding heeft.
Voorlopig ben ik eerst met dat Franse ding aan het bouwen.
Ik krijg dan gelijk een regelbare hoogspanning voeding te beschikking.
Douwe

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: za 13 nov 2021, 15:01
door OpaBert
douwebakker schreef: za 13 nov 2021, 14:55
tubes3all schreef: za 13 nov 2021, 14:40
Ja dat is ie zeker. Daar rollen zomaar de grafieken uit. Ik geloof dat OpaBert ook zo'n ding heeft.
Voorlopig ben ik eerst met dat Franse ding aan het bouwen.
Ik krijg dan gelijk een regelbare hoogspanning voeding te beschikking.
Douwe
De uTracer 3,5 heb ik niet meer Wel nu de uTacer6 is echt geschikt voor grotere buizen tot wel 1000 volt En het negatief is verbeterd ik meen zelfs van een paar volt positief tot 100 volt negatief
Gloeistroom is ook uitgebreid
Moet hem nog in het kistje bouwen
De print is helemaal compleet geleverd door Ronald Dekker

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: za 13 nov 2021, 15:10
door douwebakker
OpaBert schreef: za 13 nov 2021, 14:50
douwebakker schreef: vr 08 jan 2021, 11:24
Goedemorgen, op het buizenforum van NFOR vond ik een interessant artikel over een buizentester voor zelfbouw.
Je vindt het op https://www.nfor.nl/radioforumservice/p ... 0%20NL.pdf
Douwe
Leuk project Douwe
Ik had met mijn oude zelfbouw veel last van oscilleren
De maker van de uTracer idem
En gebruikte in de lijnen veel ferriet , dat heb ik ook gedaan bij de uTracer en verder alle lijnen van de tester naar de buisvoet pen 1 naar buisvoet 2 en van 2 naar buisvoet 3 en na de laatste de draad weer terug op de tester
Zo heb je 2 circuits met verschillende lengtes parallel staan dat verlaagt de Q dat was afdoende bij mij
Hoop dat je hier wat aan hebt Douwe
Ik heb een simpels boxje met 4 buisvoeten. Meer ben ik ook niet nodig.
Deze heb ik al een hele tijd in gebruik, maar het is wel omslachtig hoor met allerlei verschillende voedingen en meters.

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: za 13 nov 2021, 16:23
door OpaBert
douwebakker schreef: za 13 nov 2021, 15:10
OpaBert schreef: za 13 nov 2021, 14:50
douwebakker schreef: vr 08 jan 2021, 11:24
Goedemorgen, op het buizenforum van NFOR vond ik een interessant artikel over een buizentester voor zelfbouw.
Je vindt het op https://www.nfor.nl/radioforumservice/p ... 0%20NL.pdf
Douwe
Leuk project Douwe
Ik had met mijn oude zelfbouw veel last van oscilleren
De maker van de uTracer idem
En gebruikte in de lijnen veel ferriet , dat heb ik ook gedaan bij de uTracer en verder alle lijnen van de tester naar de buisvoet pen 1 naar buisvoet 2 en van 2 naar buisvoet 3 en na de laatste de draad weer terug op de tester
Zo heb je 2 circuits met verschillende lengtes parallel staan dat verlaagt de Q dat was afdoende bij mij
Hoop dat je hier wat aan hebt Douwe
Ik heb een simpels boxje met 4 buisvoeten. Meer ben ik ook niet nodig.
Deze heb ik al een hele tijd in gebruik, maar het is wel omslachtig hoor met allerlei verschillende voedingen en meters.
Ik denk dat ik ook maar minder voeten monteer Noval Octal en die Voet voor de 807 en misschien voet EL12 en GU50 waar ik een 10-12 van heb liggen welke al getest zijn Maar tot max spanning 400 volt

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: ma 15 nov 2021, 16:24
door daniel
ik ben ook bezig met de bouw van een utracer6. De kit van Ronald is inderdaad heel goed. Eerst maar eens de print opbouwen, daarna kijken wat ik met de inbouw ga doen.

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: ma 15 nov 2021, 16:34
door OpaBert
daniel schreef: ma 15 nov 2021, 16:24
ik ben ook bezig met de bouw van een utracer6. De kit van Ronald is inderdaad heel goed. Eerst maar eens de print opbouwen, daarna kijken wat ik met de inbouw ga doen.
Leuk O:)
Print is klaar
Kistje ervoor is ook klaar
Nog geen voeding
En nog geen aluminium bovenkant met tig stekkerbussen

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: ma 15 nov 2021, 17:19
door douwebakker
20211115_170846.jpg
Ik vond op MP nog wat oerdegelijke 4mm stekkerbussen. Denk dat ik ze voor mijn buizentester project ga gebruiken

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: ma 15 nov 2021, 17:42
door OpaBert
Ja lijkt mij goed bruikbaar Douwe

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: ma 15 nov 2021, 23:44
door OWC
Hier nog een paar buizentesters;

Voor op de PC met Arduino;
http://www.valvewizard.co.uk/analyser.html

Simpel analoog;
http://www.valvewizard.co.uk/curvetracer.html

En simpele Gm tester;
http://www.valvewizard.co.uk/valvetester.html

Ik heb zelf ook tijdje aan een zitten frutselen, maar inmiddels kun je zoveel data vinden op internet, dat het niet heel interessant meer is denk ik?
De boost converter van de meeste testers kan wel wat beter trouwens.

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: di 16 nov 2021, 0:23
door douwebakker
hoi Florick, bedankt voor je links. Ik ga het bekijken

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: di 16 nov 2021, 12:04
door OWC
Florick? Wie is Florick?

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: di 16 nov 2021, 12:10
door SSassen
Als er interesse is, ik heb een Utracer 3+ kit liggen die ik niet op ga bouwen, nieuw in verpakking, uiteraard ongebruikt. Mag weg tegen ieder aannemelijk bod!

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: di 16 nov 2021, 12:11
door SSassen
OWC schreef: di 16 nov 2021, 12:04
Florick? Wie is Florick?
Da's toch jouw Tinder profiel Bart? :mrgreen:

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: di 16 nov 2021, 13:19
door douwebakker
OWC schreef: di 16 nov 2021, 12:04
Florick? Wie is Florick?
Neem me niet kwalijk. Ik ben wel een even in de war.

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: di 16 nov 2021, 21:04
door OpaBert
douwebakker schreef: di 16 nov 2021, 13:19
OWC schreef: di 16 nov 2021, 12:04
Florick? Wie is Florick?
Neem me niet kwalijk. Ik ben wel een even in de war.
Je lijkemij wel :lol:

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: wo 08 dec 2021, 10:54
door daniel
Voor de mensen die de utracer 6 al 'up and running' hebben: Hebben jullie er ook 'last' van dat je de PWM van de heater kunt horen? En dan niet op het bordje, maar wel vanuit de buis?
Gloeispanning in de versie 6 wordt gemaakt door de 19V voedingsspanning te PWM-en met een frequentie van ongeveer 1.2Khz. En dat is goed hoorbaar. Versie 3 schakelde op 19kHz geloof ik, die is (voor de meesten onder ons...) niet zo hoorbaar.

Zou dit iets doen met de buis en/of de metingen?

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: wo 08 dec 2021, 11:07
door OpaBert
daniel schreef: wo 08 dec 2021, 10:54
Voor de mensen die de utracer 6 al 'up and running' hebben: Hebben jullie er ook 'last' van dat je de PWM van de heater kunt horen? En dan niet op het bordje, maar wel vanuit de buis?
Gloeispanning in de versie 6 wordt gemaakt door de 19V voedingsspanning te PWM-en met een frequentie van ongeveer 1.2Khz. En dat is goed hoorbaar. Versie 3 schakelde op 19kHz geloof ik, die is (voor de meesten onder ons...) niet zo hoorbaar.

Zou dit iets doen met de buis en/of de metingen?
Ik zou dat zeker aan Ronald Dekker melden en die weet ook of dat van invloed is op de meting

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: wo 08 dec 2021, 14:01
door OWC
Waarom überhaupt zo laag?
400kHz moet met gemak lukken?
(Niet direct uit een ucontroller, 30-100kHz dan wel)

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: wo 08 dec 2021, 14:06
door OpaBert
OWC schreef: wo 08 dec 2021, 14:01
Waarom überhaupt zo laag?
400kHz moet met gemak lukken?
(Niet direct uit een ucontroller, 30-100kHz dan wel)
Moet je mij niet vragen En wel aan Ronald Dekker https://www.dos4ever.com/uTracerNotebook/Notebook.html
......

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: wo 08 dec 2021, 14:12
door ray5150
Het is niet verstandig om email-adressen zo open in het forum te plaatsen.

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: wo 08 dec 2021, 14:17
door OpaBert
ray5150 schreef: wo 08 dec 2021, 14:12
Het is niet verstandig om email-adressen zo open in het forum te plaatsen.
Hoi Ray is geen geheim hoor Ronald zet het zelf ook op zijn dosforever.com
Oh het is alweg

Re: Zelfbouw Buizentester

Geplaatst: wo 08 dec 2021, 14:44
door ray5150
Daar is het weergegeven in een grafisch bestand, echte tekst zal daarentegen heel simpel door spambots worden opgepikt.
De forumsoftware maakt er notabene een actieve link van. kat in 't bakkie...