Lafayette LA224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Lafayette LA224B

Bericht door douwebakker »

LA224B.jpg
LA224B.jpg (38.83 KiB) 434 keer bekeken
Allereerst nog de beste wensen voor 2021
Ik vond op Marktplaats een defecte LA224B. Lekke koppel condensators en kapotte gelijkrichter bleek.
Een GZ34 is net even te hoog. Ik krijg de kap er niet meer op. De defecte 5AR4 meet totaal 83 mm en vanaf de buisvoet 70mm.
Heeft iemand een idee welke ik als vervanger kan gebruiken? Het liefst heb ik natuurlijk een originele 5AR4
Douwe
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Lafayette LA224B

Bericht door Piet1950 »

Hallo Douwe,

Jij ook nog de beste wensen voor 2021.

Voor je versterker heb ik eventueel wel een vervanger. De ene meet 68mm vanaf de voet, de andere 72mm. Volgens mijn gegevens, zijn ze beiden nog goed, maar voor de zekerheid kan ik ze even nameten. Misschien kunnen we 1 op 1 ruilen?

Piet
5AR4 GZ34.JPG
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Lafayette LA224B

Bericht door douwebakker »

Dag Piet, dat ziet er goed uit, maar ik wil er wel gewoon voor betalen hoor. Dat scheelt weer verzendkosten.
De 68mm past me het best.
Douwe
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Lafayette LA224B

Bericht door Piet1950 »

OK, ik stuur je even een bericht voor de afhandeling.

Piet
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Lafayette LA224B

Bericht door Ah!buis »

Als 't niet past kun je toch de buisvoet wat laten zakken ? Evt de opening in 't chassis wat vergroten.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Lafayette LA224B

Bericht door OpaBert »

Ik heb dat zelfde probleem gehad en een vervanger van de GZ34 er in gezet de 5AR4 van JJ
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Lafayette LA224B

Bericht door douwebakker »

Ah!buis schreef:
Als 't niet past kun je toch de buisvoet wat laten zakken ? Evt de opening in 't chassis wat vergroten.
Anne
Die ruimte is er niet.
Inmiddels vond ik nog een paar oude GZ34 die wel passen. @Piet, nog bedankt voor je aanbod maar het is al voor elkaar.
De versterker speelt inmiddels weer zoals het hoort. Geweldig toch? En dat uit 1960 en wat een lekker geluid.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Lafayette LA224B

Bericht door PA4URK »

Mogge vrienden, ook allemaal nog de beste wensen. Ik heb ooit de Bocama versie gehad Douwe. In eerste instantie wilde ik hem laten zoals ie was maar toen is er een enorme verbouwing op gang gekomen 8)
viewtopic.php?f=7&t=9324&p=1436623&hili ... A#p1436623
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Lafayette LA224B

Bericht door timpert »

Bij mij staat ook nog een in originele staat verkerende LA224B, maar kort nadat ik 'm kreeg brak ik mijn pols, daardoor heb ik er tot op heden nog niks mee kunnen doen.

Het lijkt me leuk om er een "historisch correct" setje luidsprekers bij te hebben. De versterker is ouder dan ik ben, dus daar heb ik niet zo veel zicht op. Welke luidsprekers werden destijds typisch gebruikt met de LA224B, en welke daarvan zijn de moeite van het zoeken nog waard?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Lafayette LA224B

Bericht door OpaBert »

Ik heb er een helemaal als nieuw Alleen de toonregeling kraakt Contact spray helpt niet
Zie er tegenop om die te vervangen , de draden los wrikken is meestal het uiteinde van de bedrading gesmolten
En krijg het dan maar weer netjes ,
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Lafayette LA224B

Bericht door douwebakker »

timpert schreef:
Bij mij staat ook nog een in originele staat verkerende LA224B, maar kort nadat ik 'm kreeg brak ik mijn pols, daardoor heb ik er tot op heden nog niks mee kunnen doen.

Het lijkt me leuk om er een "historisch correct" setje luidsprekers bij te hebben. De versterker is ouder dan ik ben, dus daar heb ik niet zo veel zicht op. Welke luidsprekers werden destijds typisch gebruikt met de LA224B, en welke daarvan zijn de moeite van het zoeken nog waard?
De RichardAllen RA8 bijvoorbeeld of iets van Tannoy met een DC8 of DC10 soeaker.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Lafayette LA224B

Bericht door timpert »

Ik weet nog helemaal niet hoe die van mij nu klinkt. Hij werkt wel, maar bijna alle condensatoren zijn op of over het randje. Ik heb alles liggen wat ik nodig heb, maar de afgelopen 6 weken kon ik er alleen maar naar kijken. Alle buizen lijken in orde te zijn. Ongetwijfeld zal het een en ander wat kraken als ik er aan draai, maar ik ben al tevreden wanneer de volumeknop stil te krijgen is.

Wat ik zeker wil aanpakken is de netbedrading, die is naar moderne maatstaven echt een lachtertje. Ik waardeer originaliteit, maar de veilighed mag daar niet onder lijden.
Plaats reactie