Pagina 1 van 2

daphile

Geplaatst: di 05 jan 2021, 18:42
door snoef3
wie is er bekend met Daphile?
Ik heb Daphile op een kleine atom 1.6ghz laptopje gezet en het werkt bijna.
muziek op externe hd en de andere squeezeboxen, spotty en andere plugins. prima.
MAAR het laptopje zelf geeft geen geluid via de usb dac.
Ik doe vast iets fout in de mixer instellingen.
Ik heb een musiland monitor 01 usd kaart aan een usb uitgang en die weer via spdif naar de dac. Dat werkte altijd goed. Maar Daphile ziet hem niet.
wat kan ik doen?

Re: daphile

Geplaatst: di 05 jan 2021, 18:51
door FR_Aad
In het beginscherm, zit rechts onder een instelling voor het uitvoerapparaat.

Let op.
Je ziet dat op een telefoon of tablet alleen wanneer je deze "liggend" houdt.
In "portret stand" zie je het niet.

Re: daphile

Geplaatst: di 05 jan 2021, 18:56
door FR_Aad
Daarna kun je bij de instellingen de uitvoer instellen.

In dit geval zie je de optische uitgang van de NUC.

Re: daphile

Geplaatst: di 05 jan 2021, 19:27
door snoef3
bij mij staat daar de keus voor 'wallpaper toggle': wel of geen daphile behang.

Re: daphile

Geplaatst: di 05 jan 2021, 19:37
door snoef3
even gezocht hoe ik foto kon uploaden maar zie bijlage

Re: daphile

Geplaatst: di 05 jan 2021, 19:58
door FR_Aad
Welke keuzes heb je bij Audio Devices => Devices ?

Re: daphile

Geplaatst: di 05 jan 2021, 20:13
door FR_Aad
Owwww wacht
Die Wallpaper zie je rechts onder bij de instellingen.
De uitvoer zit op het eerste scherm (muziek menu) rechts onder.

Re: daphile

Geplaatst: di 05 jan 2021, 22:04
door snoef3
je eerste vraag: device is 92HD81B1X5 analog [HW:1.0] en de keuze 'disabled'

bedoel je bij eerste scherm onder audio player? daar kan ik kiezen uit de squeezebox classis, touch en HDA Intel (=de laptop met daphile).

edit: zou het helpen als ik daphile opnieuw installeer met de dac aangesloten? het usb-spdif kaartje zat er wel in maar de dac was niet aangesloten. Maar volgens daphile is het plug and play.

Re: daphile

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 0:31
door hannesie
Lokaal squeezelite installeren? is ook een punt bij vortexbox.

Re: daphile

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 9:45
door snoef3
@hannesie Hoe gaat dat helpen met het herkennen van de externe geluidskaart? Ik snap 'm niet.

Re: daphile

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 9:47
door FR_Aad
Lijkt mij ook geen oplossing.
Gisteravond nog Daphile op een oud laptopje gezet en hoppa, spelen.
Zal vanavond nog eens kijken.

Re: daphile

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 9:58
door snoef3
even google geraadpleegd en wat blijkt:
Ik heb een oude musiland externe usb-spdif converter en die wordt niet herkent in linux.
Er is wel een nieuwere versie ook voor linux dus ik zou kunnen kijken of ik daar een driver voor kan vinden (stap 1) maar hoe krijg ik dan die driver in daphile? (stap 2)
Misschien een andere usb-spdif converter zoeken?

Re: daphile

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 13:06
door hannesie
Waarom dan niet een USB DAC je ?
Of is je huidige DAC zo bijzonder van klank, de S/PDIF is eerder een beperking.
Dat is eigenlijk een beetje dat de CD speler en anderen wel goed draaiden met S/PDIF, maar met de huidige streaming mogelijkheden is de Universel Seriele Bus toch wel in het voordeel.

Re: daphile

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 13:18
door snoef3
dac is een meridian 563 met 3 spdifingangen en een optische. Ik denk dat ik flink in de buidel moet tasten om een vergelijkbare dac te vinden.
waarom is spdif een beperking?

Re: daphile

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 13:34
door hannesie
Niet in klank o.i.d. maar wat betreft de flexibiliteit en compatibiliteit is dan de DAC wel achterhaald, als ik het goed heb dan is die van 1994 ? toen waren er nog geen streaming en Flac files, en was alles nog lekker 16 bits Red book norm.
Als het goed en mooi is kun je een simpele USB > S/PDIF omzetter gebruiken.

https://m.nl.aliexpress.com/item/328057 ... .jpg_.webp

Re: daphile

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 13:45
door snoef3
Dank Hannesie, maar dan zijn we dus waar het om ging. de externe usb-spdif converter wordt niet herkend door Daphile.

Re: daphile

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 14:14
door hannesie
Dit is een simpele Burr Brown 27xx, die wordt altijd herkend door Linux, heb hier een voorbeeld van zoiets, gaat direct in de distributie s van alle muziek draaiers :goedzo:

Re: daphile

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 17:20
door FR_Aad
Ai, dat is balen.
Normaal is Daphile perfect voor wie niet van gezeur houdt.
Geen gedoe met mounten van schijven en shares enzo.

Re: daphile

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 18:03
door snoef3
De Daphile gaat naar de studiekamer, de sb Touch naar de huiskamer. De touch blijft dan wel gebruik maken van de daphile server. Dan moet ik voor de Daphile speler op de studiekamer gebruik maken van de analoge uitgang naar de stereo daar of alsnog een usb dacje kopen. eens zoeken op marktplaats.

Geweldig dat Daphile, dat ik dat niet eerder heb ontdekt.

Re: daphile

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 18:27
door hannesie
https://nl.aliexpress.com/item/32809504 ... hweb201603_"
Is ook een optie, ook door de linux distro's herkenbaar, dat is bij Daphile ook, de Linux doet dit herkennen op chip niveau...!!

Of deze :lol: :lol:
https://nl.aliexpress.com/item/32886966 ... 5608%23151

Re: daphile

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 20:23
door snoef3
Hannesie, leuk dat je mee kijkt maar iets met een doosje erom? En het is moeilijk controleerbaar maar als ik kan kiezen dan liever taiwan, japan, s.korea made dan china made.

Re: daphile

Geplaatst: wo 06 jan 2021, 23:09
door hannesie
Word je al kritisch, nou, vooruit,
https://www.amazon.com/Douk-Audio-Conve ... S1WJSXT830
Dit weet Linux ook wel aan te sturen.

Re: daphile

Geplaatst: do 07 jan 2021, 21:15
door snoef3
weer een tegenslag. Ik probeer het daphile laptopje op de studiekamer aan de praat te krijgen via wifi maar lukt niet. het lijkt dat de wifi kaart niet wordt herkent. Is nu al tijden bezig met 'scanning networks'. Dus de hp mini is toch niet zo geschikt voor daphile lijkt wel.

Re: daphile

Geplaatst: do 07 jan 2021, 21:40
door hannesie
Dat is geen tegenslag, maar een leerproces.

Re: daphile

Geplaatst: do 07 jan 2021, 23:03
door snoef3
Ach. Beperkingen van hardware die niet waren voorzien.

maar verrassing: wifi is toch aan de praat gekregen. Geen idee waarom het netwerk uiteindelijk wel werd gevonden.