Pagina 1 van 1

Wat te doen ?

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 10:50
door Ronno
Beste allemaal,

Wat kan je het beste doen met 4 identieke sateliet speakers voorzien van 2 weg filter.
Deze wil ik samenbouwen in 1 behuizing en uitkomen op de impedantie van 8 ohm.
ze zijn ieder 8 ohm dus 2x2 in serie en 2sets in serie parralel is weer 8 ohm.
so far so good.
Wat nu als je 1 filter wil gaan gebruiken (de bestaande filters moeten geupgrade worden met betere componenten)
Dus ik dacht 1 goed filter gebruiken voor de gehele box
Kan je dan dezelfde setup voor je filter (1 stuks) gebruiken en je woofers serie parralel en je tweeters serie parralel achter het ene filter plaatsen? :think: :think: :think:

Re: Wat te doen ?

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 11:19
door Henkjan
als je 4 stuks serie/parallel zet dan is de impedantie gelijk aan die van 1

maar wat is het idee van 4 tweeters en 4 woofers in 1 kast?

Re: Wat te doen ?

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 14:12
door Ronno
klopt, Dat wist ik al ja.
De woofer en tweeter is een bouwvorm de Kef SP1498 .(tweeter in het centrum van de woofer)
Ik wil weten of je de huidige Filter opbouw (schema technisch ) ook kan gebruiken om 4 woofers en 4 tweeters aan te sluiten.
In principe hou je dezelfde frequentie scheidingen aan .
Ik ben bang dat ik iets niet weet of over het hoofd zie.
KEF-SP1498.jpg
KEF-SP1498.jpg (14.27 KiB) 545 keer bekeken

Re: Wat te doen ?

Geplaatst: vr 20 nov 2020, 18:17
door Henkjan
Ronno schreef:
klopt, Dat wist ik al ja.
De woofer en tweeter is een bouwvorm de Kef SP1498 .(tweeter in het centrum van de woofer)
Ik wil weten of je de huidige Filter opbouw (schema technisch ) ook kan gebruiken om 4 woofers en 4 tweeters aan te sluiten.
In principe hou je dezelfde frequentie scheidingen aan .
Ik ben bang dat ik iets niet weet of over het hoofd zie.
KEF-SP1498.jpg
volgens mij zou dat gewoon moeten gaan

maaruh
ik schreef:
maar wat is het idee van 4 coaxen tweeters en 4 woofers in 1 kast?
ben nou nog steeds benieuwd

Re: Wat te doen ?

Geplaatst: za 21 nov 2020, 1:08
door Ronno
Het idee is niet per se 4 tweeters maar de woofers,het feit dat ze in de behuizing zitten is een bijkomstigheid.
Ik denk zelfs om er maar 1 tweeter aan te sluiten.
De kast moet nog berekend worden en met de 4 kef drivers .
Ik begin beter goed voorbereid dan dat ik voor verassingen kom te staan,vandaar mijn vraag.
Eigenlijk heb ik nog geen onderbouwd andwoord op mijn vraag alleen zelf weder vragen gekregen.
Dat vind ik een merkwaardige eigenschap van forums .
Het zal er wel bij horen denk ik dan.

Re: Wat te doen ?

Geplaatst: za 21 nov 2020, 1:11
door hannesie
Misschien is je vraag niet duidelijk?

Rendement en het verschil wat je krijgt is dan ook wel een puntje.

Re: Wat te doen ?

Geplaatst: za 21 nov 2020, 8:37
door pappaleo
Om het antwoord simpel te houden: 4 woofers geven meer lawaai dan 1, als je 1 tweeter gebruikt, dan beent ie dat niet bij met het filter dat je nu hebt. Gebruik je alle 4 de tweeters, dan krijg je een heel vreemd afstraalpatroon.

Eigenlijk is het dus niet zo'n heel goed plan, vandaar dat je tegenvragen krijgt. Is het de bedoeling om het geheel in te zetten als centerspeaker?

(Oeps, nu stel ik toch ook een vraag :oops: )

Re: Wat te doen ?

Geplaatst: za 21 nov 2020, 10:33
door Ronno
Thanks daar kan ik wat mee.
Het was de bedoeling om de 4 sets van 2 te gaan gebruik en als surround back L&R.
Ik heb ze toch over.
Als ik jou mening overdenk , denk ik dat je gelijk hebt. :roll:
Jammer nu heb ik er nog niks aan. :lol:

Re: Wat te doen ?

Geplaatst: za 21 nov 2020, 11:29
door Henkjan
Ronno schreef:
.
Eigenlijk heb ik nog geen onderbouwd andwoord op mijn vraag alleen zelf weder vragen gekregen.
Dat vind ik een merkwaardige eigenschap van forums .
Het zal er wel bij horen denk ik dan.
om een fatsoenlijk antwoord te geven, is vaak meer informatie nodig dan in de initiële vraag aanwezig is. ik zou me pas zorgen maken als je geen wedervraag krijgt op een vraag

Re: Wat te doen ?

Geplaatst: za 21 nov 2020, 15:21
door Ronno
Dat is nu precies waarom ik je gevraagd heb mijn account te verwijderen.
Ik schiet er niet veel me op heb ik gemerkt.
Na 2 duidelijke vragen op 2 items geen duidelijk andwoord.
Jammer maar het is niet anders.

Re: Wat te doen ?

Geplaatst: za 21 nov 2020, 15:48
door SARK
Ik begrijp jouw houding niet zo goed Ronno maar ik vind wel dat je een beetje moet dimmen, er zitten hier heel veel kundige mensen op het forum die je vragen (hoe vaag ook!) serieus oppakken en ja er worden wedervragen gesteld en dat is (zoals eerder gemeld) omdat jouw doelstelling niet duidelijk is, dit heb ik ook al in jouw andere topic gemerkt over het herbouwen van een Kef center.

Wat jij nu doet is totaal respectloos en als je het niet fijn vindt hoe het hier op het forum gaat dan blijf je toch lekker weg!

Zo zonde van de tijd dit zeg.

Re: Wat te doen ?

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 9:21
door markbakk
Ach, ik leer mezelf nog steeds verder aan om te zwijgen....