Secundaire wikkelingen parallel
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Secundaire wikkelingen parallel
Op de Amplimo site staan de secundaire wikkelingen keurig aangegeven met een stip, in het schemaatje waar serie en parallel aansluiten van de secundaire wikkelingen wordt getoond:
http://www.amplimo.nl/images/downloads/ ... /08014.pdf
Mijn trafo heeft andere kleuren; rood, rose, geel en wit, waarbij rood en geel een paar vormen evenals geel en wit.
Kan ik meten welke twee ik samenvoeg om het dubbele amperage tot mijn beschikking te krijgen?
Het feit dat de van elke secundaire wikkeling op de amplimo site elk één draad van een stip voorzien is, laat me denken dat het verschil maakt hoe je beide wikkelingen parallel zet.
Groeten, Jan.
http://www.amplimo.nl/images/downloads/ ... /08014.pdf
Mijn trafo heeft andere kleuren; rood, rose, geel en wit, waarbij rood en geel een paar vormen evenals geel en wit.
Kan ik meten welke twee ik samenvoeg om het dubbele amperage tot mijn beschikking te krijgen?
Het feit dat de van elke secundaire wikkeling op de amplimo site elk één draad van een stip voorzien is, laat me denken dat het verschil maakt hoe je beide wikkelingen parallel zet.
Groeten, Jan.
Re: Secundaire wikkelingen parallel
Bij parallel zetten: Stip aan stip en geen stip aan geen stip. De stip geeft het begin aan van de wikkeling.
Re: Secundaire wikkelingen parallel
Read young padawan, read...
Ik heb geen stippen, want het is geen Amplimo trafo (Altair).
Echter, als ik ervan mag uitgaan dat de trafo's op gelijke wijze gewikkeld zijn én het plaatje op de trafo eenzelfde configuratie aangeeft als in de Amplimo documentatie, dan wil ik de boel wel eens parallel zetten op de aangegeven wijze.
Vraag: als ik de aansluitingen verkeerd heb, met betrekking tot het parallel aansluiten, wordt er dan iets warm, of kan ik iets meten?
Groeten, Jan.
Ik heb geen stippen, want het is geen Amplimo trafo (Altair).
Echter, als ik ervan mag uitgaan dat de trafo's op gelijke wijze gewikkeld zijn én het plaatje op de trafo eenzelfde configuratie aangeeft als in de Amplimo documentatie, dan wil ik de boel wel eens parallel zetten op de aangegeven wijze.
Vraag: als ik de aansluitingen verkeerd heb, met betrekking tot het parallel aansluiten, wordt er dan iets warm, of kan ik iets meten?
Groeten, Jan.
Re: Secundaire wikkelingen parallel
Ja als je gèèn stippen heb moet je je er ook nìet druk over gaan maken hè...... bij verkeerd aan sluiten staan de wikkelingen in serie en maak je in feite kortsluiting. Maar dan bromt ie meestal ook luidruchtig en vliegt de zekering er uit als je er eentje in hebt.
Re: Secundaire wikkelingen parallel
Het is als volgt te meten: als je 2 gele draden aan elkaar knoopt en dan tussen rood en wit de dubbele spanning meet is rood en de 2e gele z.g. stip. Als je niet de dubbele spanning meet moet wit de 2e stip zijn. Dan is als het goed is met geel1 en wit aan elkaar wel de dubbele spanning te meten tussen rood en 2e gele.
Re: Secundaire wikkelingen parallel
Maak eerst eens 1 draad van de ene secundaire wikkeling aan 1 draad van de andere secundaire wikkeling vast. Meet je tussen de overgebleven twee draden ongeveer twee keer de opgegeven secundaire spanning per wikkeling, dan is het mis. Meet je ongeveer 0 keer de opgegeven secundaire spanning per wikkeling, dan is het goed en kun je de overgebleven twee secundaire draden ook aan elkaar vast maken. (Dat komt dus op hetzelfde neer als wat Loek net geschreven heeft.)
Re: Secundaire wikkelingen parallel
Bedankt heren,
Ik heb jullie redenatie gevolgd en de boel draait inmiddels een aantal uren zonder dat er zekeringautomaten afschakelingen, er zaken warm worden en de brandweer naar dit adres onderweg is.
Andere observatie; in eerste instantie had ik de versterkerprint gevoed met een schakelende voeding van 24V 4A en was het inschakelen niet te horen over de speakers en ging het uitschakelen gepaard met een klein tikje.
Nu, met een 12V RKT gelijkgericht gevoed, heb ik uiteraard iets minder vermogen, nog steeds voldoende voor de toepassing, maar gaat het uitschakelen een stuk minder geruisloos, is dat het gevolg van de elko's die de voedingsspanning langzamer laat inkakken?
Ik zet er een in/uitschakelvertraging tussen, is dat ook weer opgelost...
Groeten, Jan.
Ik heb jullie redenatie gevolgd en de boel draait inmiddels een aantal uren zonder dat er zekeringautomaten afschakelingen, er zaken warm worden en de brandweer naar dit adres onderweg is.
Andere observatie; in eerste instantie had ik de versterkerprint gevoed met een schakelende voeding van 24V 4A en was het inschakelen niet te horen over de speakers en ging het uitschakelen gepaard met een klein tikje.
Nu, met een 12V RKT gelijkgericht gevoed, heb ik uiteraard iets minder vermogen, nog steeds voldoende voor de toepassing, maar gaat het uitschakelen een stuk minder geruisloos, is dat het gevolg van de elko's die de voedingsspanning langzamer laat inkakken?
Ik zet er een in/uitschakelvertraging tussen, is dat ook weer opgelost...
Groeten, Jan.
