Pagina 1 van 1

Zelfbouw center speaker

Geplaatst: do 29 okt 2020, 18:59
door Ronno
Hallo allemaal ,Ik ben nieuw op het forum en redelijk audiofiel en zins kort mijn 1e subwoofer met succes gebouwd.
Nu wil ik mijn 2e project een centerspeaker bouwen.
Ik heb gekeken wat er voor drivers in mijn zeer musicale Etude Clio 3 front speakers zitten:
Mid range KEF model 110 SP1057
Tweeter Vifa D26TG-05-06
Woofer niet gekeken (volgens mij ook niet zo interessant voor het bouwen van een center.) (dit is een aanname ivm de lage tonen)
De bedoeling is om dezelfde en of vergelijkbare drivers te gaan gebruiken om eenzelfde klankbeeld te realiseren.
Nu komt de vraag,wat kan ik het beste doen?
Ik hoop op een paar supperslimme oplossingen.
Bedankt alvast.
Groeten Ron

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: do 29 okt 2020, 19:11
door pappaleo
Welkom !

Volgens mij had iemand hier nog een paartje KEF SP1057 liggen.

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: do 29 okt 2020, 19:16
door Ronno
Thanks goed om te horen!

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: do 29 okt 2020, 20:20
door Henkjan
Welkom Ron!

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: za 31 okt 2020, 13:19
door Ronno
Update ,ik ben inmiddels wat wijzer door onderzoek op het web.
De onderstaande drivers kan ik gebruiken (ze komen uit een Kef Q10c center)
Drive units: 2 x B130 Bass unit (SP1521), B130 Uni-Q (SP1519) [NT19 HF unit (SP1487)].
Helaas kan ik de thiele small parameters nergens vinden.
Weet of heeft iemand deze ??
Dit ivm het ontwerp van mijn kast ?

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: za 31 okt 2020, 14:15
door SARK
Je hoeft toch geen kast te ontwerpen? Dat heeft de fabrikant al voor je gedaan .....
ze komen uit een Kef Q10c center
Denk overigens niet dat je de TSP gaat vinden, dit zijn units die niet voor de zelfbouw zijn dus is de fabrikant niet zo scheutig met die gegevens.

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: za 31 okt 2020, 19:29
door Ronno
Ok, dat vermoeden had ik al.
De kast die ik maken ga heeft een groter volume (totaal 32 liter) dan de originele Kef Q10c.
Dezelfde vorm alleen dieper met een recht front i.p.v.een gebogen front .
De Q10C is en basreflex center met 2 poorten.
Ik maak me zorgen over de grote van de basreflex poorten als ik de kast groter maak.
Vandaar dat ik de TSP in een programma wil laden (WinISD) om te kijken wat er gebeurd met de grafieken.

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: za 31 okt 2020, 19:34
door pappaleo
Bij een lage afstemming in een (te) kleine kast heb je juist een langere poort nodig.
Neemt niet weg dat een simulatie kan helpen op een prettige afstemming te krijgen.

Heb je de drivers al in bezit dan?

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: za 31 okt 2020, 19:54
door Ronno
ja idd de drivers heb ik al.

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: za 31 okt 2020, 20:54
door Ronno
Ik ben er achter hoor,idd de poorten dienden ingekort te worden . 45 mm korter dan standaard
Nu een mooie waarde in Transfer function magnitude .
Wat een leuke materie is het toch.

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: zo 01 nov 2020, 12:58
door SARK
Ronno schreef:
De kast die ik maken ga heeft een groter volume (totaal 32 liter) dan de originele Kef Q10c.
Waarom wil je hem groter maken?

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: ma 02 nov 2020, 14:34
door Ronno
Ik wil m groter maken omdat hij dan mooier past bij mijn huidige setup.
De Kef Q10c is op zich heel goed ,allen de gene die ik heb is blank en heeft een gebogen front.
Dat past niet meer bij mijn huidige opstelling.
Ben niet zo zeer op zoek naar betere eigenschappen.
Het is meer van cosmetische aard.

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: di 03 nov 2020, 10:15
door SARK
Duidelijk!
Dan wil ik je adviseren om niets aan de kast (inhoud) te wijzigen maar alleen het cosmetische deel aan te passen. Ik weet dat zodra je de baffle gaat wijzigen wat formaat betreft dat ook het afstraalgedrag gaat veranderen maar dat kun je nu eenmaal niet voorkomen.
Wil je de kast breder maken of hoger? Doe ons een plezier en meld duidelijk wat de huidige afmetingen van de Q10c zijn en wat je graag zou willen dan kunnen de knappe koppen hier op het forum ook gericht meedenken.

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 8:34
door Ronno
De kast is net klaar en getest.
Goede en duidelijke dialogen ,nog beter dan eerst .
Topic kan dicht.

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 9:11
door satefan
Ronno schreef:
De kast is net klaar en getest.
Goede en duidelijke dialogen ,nog beter dan eerst .
Topic kan dicht.
Helemaal niet. Topic kan pas dicht als er foto's geplaatst zijn! :yeah:

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: wo 11 nov 2020, 14:06
door SARK
satefan schreef:
Helemaal niet. Topic kan pas dicht als er foto's geplaatst zijn! :yeah:
Precies! :regels: :regels: :regels:
:foto:
Ons een beetje achterlaten zonder happy end [-X [-(

Re: Zelfbouw center speaker

Geplaatst: zo 15 nov 2020, 16:50
door Ronno
Ok ok als nog bijgevoegd :rofl: