Zelfbouw center speaker

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ronno
Berichten: 14
Lid geworden op: do 29 okt 2020, 17:52

Zelfbouw center speaker

Bericht door Ronno »

Hallo allemaal ,Ik ben nieuw op het forum en redelijk audiofiel en zins kort mijn 1e subwoofer met succes gebouwd.
Nu wil ik mijn 2e project een centerspeaker bouwen.
Ik heb gekeken wat er voor drivers in mijn zeer musicale Etude Clio 3 front speakers zitten:
Mid range KEF model 110 SP1057
Tweeter Vifa D26TG-05-06
Woofer niet gekeken (volgens mij ook niet zo interessant voor het bouwen van een center.) (dit is een aanname ivm de lage tonen)
De bedoeling is om dezelfde en of vergelijkbare drivers te gaan gebruiken om eenzelfde klankbeeld te realiseren.
Nu komt de vraag,wat kan ik het beste doen?
Ik hoop op een paar supperslimme oplossingen.
Bedankt alvast.
Groeten Ron
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door pappaleo »

Welkom !

Volgens mij had iemand hier nog een paartje KEF SP1057 liggen.
Ronno
Berichten: 14
Lid geworden op: do 29 okt 2020, 17:52

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door Ronno »

Thanks goed om te horen!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door Henkjan »

Welkom Ron!
Ronno
Berichten: 14
Lid geworden op: do 29 okt 2020, 17:52

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door Ronno »

Update ,ik ben inmiddels wat wijzer door onderzoek op het web.
De onderstaande drivers kan ik gebruiken (ze komen uit een Kef Q10c center)
Drive units: 2 x B130 Bass unit (SP1521), B130 Uni-Q (SP1519) [NT19 HF unit (SP1487)].
Helaas kan ik de thiele small parameters nergens vinden.
Weet of heeft iemand deze ??
Dit ivm het ontwerp van mijn kast ?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door SARK »

Je hoeft toch geen kast te ontwerpen? Dat heeft de fabrikant al voor je gedaan .....
ze komen uit een Kef Q10c center
Denk overigens niet dat je de TSP gaat vinden, dit zijn units die niet voor de zelfbouw zijn dus is de fabrikant niet zo scheutig met die gegevens.
Ronno
Berichten: 14
Lid geworden op: do 29 okt 2020, 17:52

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door Ronno »

Ok, dat vermoeden had ik al.
De kast die ik maken ga heeft een groter volume (totaal 32 liter) dan de originele Kef Q10c.
Dezelfde vorm alleen dieper met een recht front i.p.v.een gebogen front .
De Q10C is en basreflex center met 2 poorten.
Ik maak me zorgen over de grote van de basreflex poorten als ik de kast groter maak.
Vandaar dat ik de TSP in een programma wil laden (WinISD) om te kijken wat er gebeurd met de grafieken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door pappaleo »

Bij een lage afstemming in een (te) kleine kast heb je juist een langere poort nodig.
Neemt niet weg dat een simulatie kan helpen op een prettige afstemming te krijgen.

Heb je de drivers al in bezit dan?
Ronno
Berichten: 14
Lid geworden op: do 29 okt 2020, 17:52

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door Ronno »

ja idd de drivers heb ik al.
Ronno
Berichten: 14
Lid geworden op: do 29 okt 2020, 17:52

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door Ronno »

Ik ben er achter hoor,idd de poorten dienden ingekort te worden . 45 mm korter dan standaard
Nu een mooie waarde in Transfer function magnitude .
Wat een leuke materie is het toch.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door SARK »

Ronno schreef:
De kast die ik maken ga heeft een groter volume (totaal 32 liter) dan de originele Kef Q10c.
Waarom wil je hem groter maken?
Ronno
Berichten: 14
Lid geworden op: do 29 okt 2020, 17:52

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door Ronno »

Ik wil m groter maken omdat hij dan mooier past bij mijn huidige setup.
De Kef Q10c is op zich heel goed ,allen de gene die ik heb is blank en heeft een gebogen front.
Dat past niet meer bij mijn huidige opstelling.
Ben niet zo zeer op zoek naar betere eigenschappen.
Het is meer van cosmetische aard.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door SARK »

Duidelijk!
Dan wil ik je adviseren om niets aan de kast (inhoud) te wijzigen maar alleen het cosmetische deel aan te passen. Ik weet dat zodra je de baffle gaat wijzigen wat formaat betreft dat ook het afstraalgedrag gaat veranderen maar dat kun je nu eenmaal niet voorkomen.
Wil je de kast breder maken of hoger? Doe ons een plezier en meld duidelijk wat de huidige afmetingen van de Q10c zijn en wat je graag zou willen dan kunnen de knappe koppen hier op het forum ook gericht meedenken.
Ronno
Berichten: 14
Lid geworden op: do 29 okt 2020, 17:52

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door Ronno »

De kast is net klaar en getest.
Goede en duidelijke dialogen ,nog beter dan eerst .
Topic kan dicht.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door satefan »

Ronno schreef:
De kast is net klaar en getest.
Goede en duidelijke dialogen ,nog beter dan eerst .
Topic kan dicht.
Helemaal niet. Topic kan pas dicht als er foto's geplaatst zijn! :yeah:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door SARK »

satefan schreef:
Helemaal niet. Topic kan pas dicht als er foto's geplaatst zijn! :yeah:
Precies! :regels: :regels: :regels:
:foto:
Ons een beetje achterlaten zonder happy end [-X [-(
Ronno
Berichten: 14
Lid geworden op: do 29 okt 2020, 17:52

Re: Zelfbouw center speaker

Bericht door Ronno »

Ok ok als nog bijgevoegd :rofl:
Bijlagen
IMG_20201110_164401.jpg
Plaats reactie