Pagina 1 van 1
Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 16:43
door PimDriessen
Beste Forum Leden,
Om mijn microfoonversterker van spanning te voorzien heb ik een accu aangeschaft.
Merk Nedis Acid Battery rechargeable battery
12 volt 1,3 AH 20hr.
Als bij geleverde lader werd het volgende type geadviseerd.
Model BACCH02 Primair 220 Volt Secundair 2,3/6,9/13,8Volt 600 mA Max 8,3 VA.
Nu zocht ik op de website van Nedis informatie over de lader en vond het volgende.
https://nedis.nl/nl-nl/product/energie/ ... cus-2612-v

- ScreenShot4434.bmp (388.93 KiB) 596 keer bekeken
Is het wel verstandig om deze accu van 12 volt 1,3 AH aan de lader te hangen, terwijl er wordt gezegd vanaf 2,2 AH accu`s?.
Groet,
Pim
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 16:49
door Pjotr
De lader levert 600mA. Op de accu zelf staat als het goed is de maximale laadstroom. Daar moet je niet overheen gaan. Meestal is dat max 1/4 van de capaciteit. In jouw geval dus ca. max 300 mA.
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 17:23
door PimDriessen
Hoi Pjotr,
Dit staat er op de accu, je berekening klopt.
Dit betekent dat de accu lader niet geschikt is.
Nu zie ik in de jaarboeken van Elektuur wel veel accu laders staan, maar die zijn ook niet voor kleine accu`s geschikt.
Is het mogelijk er zelf een te maken?.
Heb ook wel schema`s gezien met LM317 maar die zijn niet beveiligt tegen overladen.
Groet,
Pim
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 17:39
door Henkjan
kijk eens bij Conrad, die hebben vrij veel accu laad spul
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 17:43
door PimDriessen
Hoi Henkjan,
Ok, daar ga ik even kijken,
Bedankt.
Groet,
Pim
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 17:57
door Pjotr
Is idd niet zo moeilijk zelf te maken met een LM317 Pim. Ik heb hier nog zo'n Nedis ladertje liggen wat je noemde, nieuw in een doosje. Volgens mij is dat een vrij simpel dingetje. Kan wel eens kijken wat er in zit en of die eenvoudig om te zetten is.
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 18:08
door PimDriessen
Hoi Pjotr,
Als je dat wilt doen, graag.
Groet,
Pim
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 20:13
door Henkjan
ik had er nog wel een liggen, maar ook die levert meer dan 300mA
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 20:25
door ray5150
Kijk ook eens naar een PB137 ?
Dat is een 3 potig chipje om loodaccus mee te laden.
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 20:26
door Pjotr
Inmiddels een schema van het Nedis ladertje gevonden:
Anne kom er maar in

Verdubbelen van R3 halveert de max laadstroom.
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 20:43
door PimDriessen
Hoi Pjotr,
Dat is een behoorlijke schakeling, dacht aan iets eenvoudiger.
Is het mogelijk om de accu via mijn labvoeding te laden met stroombegrenzing ingeschakeld?.
Er stonden ook nog een paar eenvoudige schema`s op het web.
Groet,
Pim
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 20:45
door PimDriessen
ray5150 schreef:Kijk ook eens naar een PB137 ?
Dat is een 3 potig chipje om loodaccus mee te laden.
PB137.PDF
Bedankt Ray.
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 20:51
door Pjotr
PimDriessen schreef:Hoi Pjotr,
Dat is een behoorlijke schakeling, dacht aan iets eenvoudiger.
Jawel maar die zit al netjes in een doosje met netsnoer en accuklemmen er aan. Hoeft alleen een weerstand vervangen te worden. Maar ok, gaat ie weer terug de kast in.
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 20:55
door PimDriessen
Hoi Pjotr,
Sorry dat had ik niet begrepen, dacht dat je het schema aangaf om deze zelf te gaan bouwen.
Als deze te koop is en is aan te passen voor een laadstroom van 300 mA, dan hou ik me aanbevolen.
Wat is je vraagprijs?.
Groet,
Pim
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 20:59
door Henkjan
Pjotr schreef:Inmiddels een schema van het Nedis ladertje gevonden:
BC-2612T.JPG
Anne kom er maar in

Verdubbelen van R3 halveert de max laadstroom.
R3 is al dubbel

Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 21:08
door Pjotr
PimDriessen schreef:Hoi Pjotr,
Sorry dat had ik niet begrepen, dacht dat je het schema aangaf om deze zelf te gaan bouwen.
Als deze te koop is en is aan te passen voor een laadstroom van 300 mA, dan hou ik me aanbevolen.
Wat is je vraagprijs?.
Groet,
Pim
Ga je niet bij elkaar sprokkelen voor dat bedrag

Hij was oorspronkelijk bedoeld voor de backup accu van de netwerkschijf. Maar daar zit uiteindelijk een UPS aan. Hij is nieuw en ongebruikt. Dus dacht aan de prijs in de link in je eerste post. Pas ik hem aan voor je naar 300 mA.
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 21:13
door PimDriessen
Hoi Pjotr,
Helemaal goed voor dat bedrag wil ik hem graag hebben.
Stuur de gegevens waarnaar ik geld kan over maken maar met een PB.
Dan stuur ik mijn gegevens naar je toe.
Groet,
Pim
Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 21:20
door Pjotr
Ok, verder per PB dan...

Re: Accu lader
Geplaatst: wo 28 okt 2020, 21:22
door Pjotr
Henkjan schreef:Pjotr schreef:Inmiddels een schema van het Nedis ladertje gevonden:
BC-2612T.JPG
Anne kom er maar in

Verdubbelen van R3 halveert de max laadstroom.
R3 is al dubbel

Jij snapt het! Er kan gewoon een weerstand uit
