Accu lader

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Accu lader

Bericht door PimDriessen »

Beste Forum Leden,
Om mijn microfoonversterker van spanning te voorzien heb ik een accu aangeschaft.
Merk Nedis Acid Battery rechargeable battery
12 volt 1,3 AH 20hr.
Als bij geleverde lader werd het volgende type geadviseerd.
Model BACCH02 Primair 220 Volt Secundair 2,3/6,9/13,8Volt 600 mA Max 8,3 VA.
Nu zocht ik op de website van Nedis informatie over de lader en vond het volgende.
https://nedis.nl/nl-nl/product/energie/ ... cus-2612-v
ScreenShot4434.bmp
ScreenShot4434.bmp (388.93 KiB) 595 keer bekeken
Is het wel verstandig om deze accu van 12 volt 1,3 AH aan de lader te hangen, terwijl er wordt gezegd vanaf 2,2 AH accu`s?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu lader

Bericht door Pjotr »

De lader levert 600mA. Op de accu zelf staat als het goed is de maximale laadstroom. Daar moet je niet overheen gaan. Meestal is dat max 1/4 van de capaciteit. In jouw geval dus ca. max 300 mA.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Accu lader

Bericht door PimDriessen »

Hoi Pjotr,
Dit staat er op de accu, je berekening klopt.
ScreenShot4436.bmp
Dit betekent dat de accu lader niet geschikt is.

Nu zie ik in de jaarboeken van Elektuur wel veel accu laders staan, maar die zijn ook niet voor kleine accu`s geschikt.

Is het mogelijk er zelf een te maken?.
Heb ook wel schema`s gezien met LM317 maar die zijn niet beveiligt tegen overladen.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Accu lader

Bericht door Henkjan »

kijk eens bij Conrad, die hebben vrij veel accu laad spul
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Accu lader

Bericht door PimDriessen »

Hoi Henkjan,
Ok, daar ga ik even kijken,
Bedankt.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu lader

Bericht door Pjotr »

Is idd niet zo moeilijk zelf te maken met een LM317 Pim. Ik heb hier nog zo'n Nedis ladertje liggen wat je noemde, nieuw in een doosje. Volgens mij is dat een vrij simpel dingetje. Kan wel eens kijken wat er in zit en of die eenvoudig om te zetten is.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Accu lader

Bericht door PimDriessen »

Hoi Pjotr,
Als je dat wilt doen, graag.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Accu lader

Bericht door Henkjan »

ik had er nog wel een liggen, maar ook die levert meer dan 300mA
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Accu lader

Bericht door ray5150 »

Kijk ook eens naar een PB137 ?
Dat is een 3 potig chipje om loodaccus mee te laden.
PB137.PDF
(271.95 KiB) 30 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu lader

Bericht door Pjotr »

Inmiddels een schema van het Nedis ladertje gevonden:
BC-2612T.JPG
Anne kom er maar in :mrgreen: Verdubbelen van R3 halveert de max laadstroom.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Accu lader

Bericht door PimDriessen »

Hoi Pjotr,
Dat is een behoorlijke schakeling, dacht aan iets eenvoudiger.

Is het mogelijk om de accu via mijn labvoeding te laden met stroombegrenzing ingeschakeld?.

Er stonden ook nog een paar eenvoudige schema`s op het web.
Groet,
Pim
ScreenShot063.jpg
ScreenShot064.jpg
ScreenShot065.jpg
ScreenShot066.jpg
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Accu lader

Bericht door PimDriessen »

ray5150 schreef:
Kijk ook eens naar een PB137 ?
Dat is een 3 potig chipje om loodaccus mee te laden.

PB137.PDF
Bedankt Ray.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu lader

Bericht door Pjotr »

PimDriessen schreef:
Hoi Pjotr,
Dat is een behoorlijke schakeling, dacht aan iets eenvoudiger.
Jawel maar die zit al netjes in een doosje met netsnoer en accuklemmen er aan. Hoeft alleen een weerstand vervangen te worden. Maar ok, gaat ie weer terug de kast in.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Accu lader

Bericht door PimDriessen »

Hoi Pjotr,
Sorry dat had ik niet begrepen, dacht dat je het schema aangaf om deze zelf te gaan bouwen.
Als deze te koop is en is aan te passen voor een laadstroom van 300 mA, dan hou ik me aanbevolen.
Wat is je vraagprijs?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Accu lader

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Inmiddels een schema van het Nedis ladertje gevonden:

BC-2612T.JPG

Anne kom er maar in :mrgreen: Verdubbelen van R3 halveert de max laadstroom.
R3 is al dubbel :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu lader

Bericht door Pjotr »

PimDriessen schreef:
Hoi Pjotr,
Sorry dat had ik niet begrepen, dacht dat je het schema aangaf om deze zelf te gaan bouwen.
Als deze te koop is en is aan te passen voor een laadstroom van 300 mA, dan hou ik me aanbevolen.
Wat is je vraagprijs?.
Groet,
Pim
Ga je niet bij elkaar sprokkelen voor dat bedrag :D Hij was oorspronkelijk bedoeld voor de backup accu van de netwerkschijf. Maar daar zit uiteindelijk een UPS aan. Hij is nieuw en ongebruikt. Dus dacht aan de prijs in de link in je eerste post. Pas ik hem aan voor je naar 300 mA.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Accu lader

Bericht door PimDriessen »

Hoi Pjotr,
Helemaal goed voor dat bedrag wil ik hem graag hebben.
Stuur de gegevens waarnaar ik geld kan over maken maar met een PB.
Dan stuur ik mijn gegevens naar je toe.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu lader

Bericht door Pjotr »

Ok, verder per PB dan... ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu lader

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Inmiddels een schema van het Nedis ladertje gevonden:

BC-2612T.JPG

Anne kom er maar in :mrgreen: Verdubbelen van R3 halveert de max laadstroom.
R3 is al dubbel :mrgreen:
Jij snapt het! Er kan gewoon een weerstand uit :D
Plaats reactie