Accu lader
Moderator: Beheerdersteam
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Accu lader
Beste Forum Leden,
Om mijn microfoonversterker van spanning te voorzien heb ik een accu aangeschaft.
Merk Nedis Acid Battery rechargeable battery
12 volt 1,3 AH 20hr.
Als bij geleverde lader werd het volgende type geadviseerd.
Model BACCH02 Primair 220 Volt Secundair 2,3/6,9/13,8Volt 600 mA Max 8,3 VA.
Nu zocht ik op de website van Nedis informatie over de lader en vond het volgende.
https://nedis.nl/nl-nl/product/energie/ ... cus-2612-v Is het wel verstandig om deze accu van 12 volt 1,3 AH aan de lader te hangen, terwijl er wordt gezegd vanaf 2,2 AH accu`s?.
Groet,
Pim
Om mijn microfoonversterker van spanning te voorzien heb ik een accu aangeschaft.
Merk Nedis Acid Battery rechargeable battery
12 volt 1,3 AH 20hr.
Als bij geleverde lader werd het volgende type geadviseerd.
Model BACCH02 Primair 220 Volt Secundair 2,3/6,9/13,8Volt 600 mA Max 8,3 VA.
Nu zocht ik op de website van Nedis informatie over de lader en vond het volgende.
https://nedis.nl/nl-nl/product/energie/ ... cus-2612-v Is het wel verstandig om deze accu van 12 volt 1,3 AH aan de lader te hangen, terwijl er wordt gezegd vanaf 2,2 AH accu`s?.
Groet,
Pim
Re: Accu lader
De lader levert 600mA. Op de accu zelf staat als het goed is de maximale laadstroom. Daar moet je niet overheen gaan. Meestal is dat max 1/4 van de capaciteit. In jouw geval dus ca. max 300 mA.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Accu lader
Hoi Pjotr,
Dit staat er op de accu, je berekening klopt. Dit betekent dat de accu lader niet geschikt is.
Nu zie ik in de jaarboeken van Elektuur wel veel accu laders staan, maar die zijn ook niet voor kleine accu`s geschikt.
Is het mogelijk er zelf een te maken?.
Heb ook wel schema`s gezien met LM317 maar die zijn niet beveiligt tegen overladen.
Groet,
Pim
Dit staat er op de accu, je berekening klopt. Dit betekent dat de accu lader niet geschikt is.
Nu zie ik in de jaarboeken van Elektuur wel veel accu laders staan, maar die zijn ook niet voor kleine accu`s geschikt.
Is het mogelijk er zelf een te maken?.
Heb ook wel schema`s gezien met LM317 maar die zijn niet beveiligt tegen overladen.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Accu lader
Is idd niet zo moeilijk zelf te maken met een LM317 Pim. Ik heb hier nog zo'n Nedis ladertje liggen wat je noemde, nieuw in een doosje. Volgens mij is dat een vrij simpel dingetje. Kan wel eens kijken wat er in zit en of die eenvoudig om te zetten is.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Accu lader
Kijk ook eens naar een PB137 ?
Dat is een 3 potig chipje om loodaccus mee te laden.
Dat is een 3 potig chipje om loodaccus mee te laden.
Re: Accu lader
Inmiddels een schema van het Nedis ladertje gevonden:
Anne kom er maar in
Verdubbelen van R3 halveert de max laadstroom.
Anne kom er maar in
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Accu lader
Hoi Pjotr,
Dat is een behoorlijke schakeling, dacht aan iets eenvoudiger.
Is het mogelijk om de accu via mijn labvoeding te laden met stroombegrenzing ingeschakeld?.
Er stonden ook nog een paar eenvoudige schema`s op het web.
Groet,
Pim
Dat is een behoorlijke schakeling, dacht aan iets eenvoudiger.
Is het mogelijk om de accu via mijn labvoeding te laden met stroombegrenzing ingeschakeld?.
Er stonden ook nog een paar eenvoudige schema`s op het web.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Accu lader
Bedankt Ray.ray5150 schreef:Kijk ook eens naar een PB137 ?
Dat is een 3 potig chipje om loodaccus mee te laden.
PB137.PDF
Re: Accu lader
Jawel maar die zit al netjes in een doosje met netsnoer en accuklemmen er aan. Hoeft alleen een weerstand vervangen te worden. Maar ok, gaat ie weer terug de kast in.PimDriessen schreef:Hoi Pjotr,
Dat is een behoorlijke schakeling, dacht aan iets eenvoudiger.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Accu lader
Hoi Pjotr,
Sorry dat had ik niet begrepen, dacht dat je het schema aangaf om deze zelf te gaan bouwen.
Als deze te koop is en is aan te passen voor een laadstroom van 300 mA, dan hou ik me aanbevolen.
Wat is je vraagprijs?.
Groet,
Pim
Sorry dat had ik niet begrepen, dacht dat je het schema aangaf om deze zelf te gaan bouwen.
Als deze te koop is en is aan te passen voor een laadstroom van 300 mA, dan hou ik me aanbevolen.
Wat is je vraagprijs?.
Groet,
Pim
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Accu lader
R3 is al dubbelPjotr schreef:Inmiddels een schema van het Nedis ladertje gevonden:
BC-2612T.JPG
Anne kom er maar inVerdubbelen van R3 halveert de max laadstroom.
Re: Accu lader
Ga je niet bij elkaar sprokkelen voor dat bedragPimDriessen schreef:Hoi Pjotr,
Sorry dat had ik niet begrepen, dacht dat je het schema aangaf om deze zelf te gaan bouwen.
Als deze te koop is en is aan te passen voor een laadstroom van 300 mA, dan hou ik me aanbevolen.
Wat is je vraagprijs?.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Accu lader
Hoi Pjotr,
Helemaal goed voor dat bedrag wil ik hem graag hebben.
Stuur de gegevens waarnaar ik geld kan over maken maar met een PB.
Dan stuur ik mijn gegevens naar je toe.
Groet,
Pim
Helemaal goed voor dat bedrag wil ik hem graag hebben.
Stuur de gegevens waarnaar ik geld kan over maken maar met een PB.
Dan stuur ik mijn gegevens naar je toe.
Groet,
Pim
Re: Accu lader
Jij snapt het! Er kan gewoon een weerstand uitHenkjan schreef:R3 is al dubbelPjotr schreef:Inmiddels een schema van het Nedis ladertje gevonden:
BC-2612T.JPG
Anne kom er maar inVerdubbelen van R3 halveert de max laadstroom.
