Foto's watermerken

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Foto's watermerken

Bericht door Shadow »

hannesie schreef:
De garantie dat het niet gedeeld wordt is dubieus, Pinterest heeft al veel ontwerpen "geleend" die bij hun terug ziet, ook van Zelfbouwaudio, en ze claimen bijna eigenaar te zijn van het fotomateriaal.
De eerste bot is er al. Een Rus zo te zien.
bot.PNG
Ik heb op andere fora gezien dat foto's op het forum gewatermerkt worden zodat Pinterest en anderen er niet (of minder) mee aan de haal gaan.
Is dat een idee voor ons om te doen?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Foto's watermerken

Bericht door pappaleo »

Wat doet dat pinterest eigenlijk met de foto's ? Ik hou mij verre van de meeste social media, maar als ik bij toeval via een foto op pinterest stuitte, dan kreeg ik altijd een agressieve benadering om te registreren en lid te worden. No way dus.

Sindsdien mijd ik dat als de p(inter)est, maar hoe ze eigenaar van jouw foto's kunnen worden heb ik nog niet helemaal helder.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Foto's watermerken

Bericht door Shadow »

Als er geen watermerk in staat, doen hun gewoon alsof het van ze is en is het ineens betaalde content, gewoon omdat ze gebruik maken van andermans content die niet als zodanig gemarkeerd is.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Foto's watermerken

Bericht door pappaleo »

Betaalde content. Ik weet niet wat het doel is van die site. Wat beogen ze eigenlijk?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Foto's watermerken

Bericht door Pjotr »

Hoezo gaat Pinterest met jouw foto's aan de haal? Bij mijn weten is het een publiek prikbord waar anderen foto's, video's en artikelen van het net op kunnen verzamelen. Die dan weer al dan niet publiekelijk zicht baar zijn.Een vorm van social media dus.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Foto's watermerken

Bericht door Leeuwarden »

Zijn de foto's hier dan zo bijzonder dat er een watermerk op moet?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Foto's watermerken

Bericht door Pjotr »

Nee, dat denk ik niet maar ik ben in het verleden principetekenringetjes van mij die ik b.v. op Hear en hier gepost heb e.d. op sites van anderen tegen gekomen en zelfs in artikelen. Zonder bronvermelding is dat dan gewoon jatwerk. Is het erg? Zolang het niet commercieel gebruikt wordt of in een verkeerde context, mij best hoor voor die enkele keer.

En als je het wilt zijn er zat gratis proggies de jouw content watermerkt en ook verkleint naar voor het forum hapbare grootte.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Foto's watermerken

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Nee, dat denk ik niet maar ik ben in het verleden principetekenringetjes van mij die ik b.v. op Hear en hier gepost heb e.d. op sites van anderen tegen gekomen en zelfs in artikelen. Zonder bronvermelding is dat dan gewoon jatwerk. Is het erg? Zolang het niet commercieel gebruikt wordt of in een verkeerde context, mij best hoor voor die enkele keer.

En als je het wilt zijn er zat gratis proggies de jouw content watermerkt en ook verkleint naar voor het forum hapbare grootte.
Gezien het feit dat we alles hier op het forum uploaden zou dat in de foto uploader van het forum kunnen bedoel ik dus meneer de Jong :relax:

Want het wordt dus commercieel gebruikt door Pinterest e.a.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Foto's watermerken

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef:
Nee, dat denk ik niet maar ik ben in het verleden principetekenringetjes van mij die ik b.v. op Hear en hier gepost heb e.d. op sites van anderen tegen gekomen en zelfs in artikelen. Zonder bronvermelding is dat dan gewoon jatwerk. Is het erg? Zolang het niet commercieel gebruikt wordt of in een verkeerde context, mij best hoor voor die enkele keer.

Dom jatwerk is natuurlijk ook vervaging van fatsoensnormen, maar je weet dat als je ergens iets plaatst, iemand anders met de veren gaat pronken. Niet netjes maar het is tegenwoordig bijna een vast gegeven...
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Foto's watermerken

Bericht door OpaBert »

Ja als je hier een schema van een ontwerp plaatst zoals de Bias automaat Dan tekent een ander het over en Laat printjes maken in china Thailand en verkoopt die met zijn naam op marktplaats
Dat is voorkom je niet met een watermerk
Pinterest staat vol met handige schema, waarschijnlijk zonder medeweten ontwerper
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Foto's watermerken

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Gezien het feit dat we alles hier op het forum uploaden zou dat in de foto uploader van het forum kunnen bedoel ik dus meneer de Jong :relax:

Want het wordt dus commercieel gebruikt door Pinterest e.a.
Kun je eens uitleggen hoe Pinterest jouw foto's commercieel gebruikt heeft? En kun je dan een voorbeeld geven waar jouw foto's of foto's van het forum commercieel gebruikt zijn zonder toestemming meneer van der Vorst?

W.m.b. het creëren van een probleem. I.i.g. zou ik het op prijs stellen als ZBA van mijn foto's afblijft met waterzooi of i.i.g. de keuze geeft als sommigen dat graag wel willen.
Pinterest staat vol met handige schema, waarschijnlijk zonder medeweten ontwerper
Hoe weet je dat? Ga eerst eens kijken wat Printerest eigenlijk is. Wat je op ZBA plaatst is sowieso publiekelijk en kan gejat worden. Anders moet je onder een steen blijven zitten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Foto's watermerken

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Shadow schreef:
Gezien het feit dat we alles hier op het forum uploaden zou dat in de foto uploader van het forum kunnen bedoel ik dus meneer de Jong :relax:

Want het wordt dus commercieel gebruikt door Pinterest e.a.
Kun je eens uitleggen hoe Pinterest jouw foto's commercieel gebruikt heeft? En kun je dan een voorbeeld geven waar jouw foto's of foto's van het forum commercieel gebruikt zijn zonder toestemming meneer van der Vorst?

W.m.b. het creëren van een probleem. I.i.g. zou ik het op prijs stellen als ZBA van mijn foto's afblijft met waterzooi of i.i.g. de keuze geeft als sommigen dat graag wel willen.
Pinterest staat vol met handige schema, waarschijnlijk zonder medeweten ontwerper
Hoe weet je dat? Ga eerst eens kijken wat Printerest eigenlijk is. Wat je op ZBA plaatst is sowieso publiekelijk en kan gejat worden. Anders moet je onder een steen blijven zitten.
Wie leeft er nu onder een steen? De hoeveelheid clicks die een foto genereerd is geld voor Pinterest. Bovendien is jouw foto niet meer jouw foto als ie op de zba server staat...
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”