Aan vervanging toe, of...?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Aan vervanging toe, of...?
Dit zijn de ingewanden van een Benchmark DAC1. Tweedehands gekocht, maar via een audiowinkel en met drie maanden garantie. Wat je hier ziet zijn de buffer elco’s van de PSU. Ik heb de indruk dat deze aan vervanging toe zijn. Wat is jullie indruk?
Disclaimer:
Het is uiteraard niet handig om een apparaat wat nog in de garantie zit open te schroeven. Maar als een vorige gebruiker de jumpers voor de standaardinstelling van de uitgangscalibratiewaarde heeft verplaatst, waardoor mijn studiomonitoren ineens 20dB teveel sap krijgen, dan lijkt het me wel handig om ‘m even open te maken. Hiervoor heb ik overigens de bijgeleverde manual geraadpleegd.
Disclaimer:
Het is uiteraard niet handig om een apparaat wat nog in de garantie zit open te schroeven. Maar als een vorige gebruiker de jumpers voor de standaardinstelling van de uitgangscalibratiewaarde heeft verplaatst, waardoor mijn studiomonitoren ineens 20dB teveel sap krijgen, dan lijkt het me wel handig om ‘m even open te maken. Hiervoor heb ik overigens de bijgeleverde manual geraadpleegd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Aan vervanging toe, of...?
Die staan wel vaker wat boller, hoeft geen probleem te zijn. Of deze DAC moet bij iemand hebben gestaan die z’n apparatuur 24/7/365 aan heeft staan, dan slijten die elco’s natuurlijk hard.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Aan vervanging toe, of...?
Dit is wel ongezond bol hoor Sander... Worden ze eigenlijk warm James? Of in het geheel niet? (Met de kast open).
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Aan vervanging toe, of...?
Dat ziet er niet goed uit. Deze zijn zeer waarschijnlijk aan vervanging toe. Ze zijn uiteraard na te meten na verwijdering om de noodzaak van vervanging aan te tonen.
In het geval van nieuwe elco's zou er eventueel gekozen kunnen worden voor exemplaren met een hogere werk spanning zodat die wat langer mee kunnen dan 12 jaar.
In het geval van nieuwe elco's zou er eventueel gekozen kunnen worden voor exemplaren met een hogere werk spanning zodat die wat langer mee kunnen dan 12 jaar.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Aan vervanging toe, of...?
Zoiets dacht ik al... Grmmpf...
Dat ga ik maar zelf doen, denk ik. Na verlopen van de garantieperiode, that is. Het ding lijkt verder goed te werken (krijg alleen optisch met geen mogelijkheid aan de praat via mijn Digi003, wel via mijn cd-speler). Dus als ie het nog drie maanden wil vol houden, krijgt ie daarna wat liefde.
SMD elco’s van dit soort hebben toch gewoon twee contactpunten? Niet dat die, zoals sommige “volwassen” varianten, vier pennen doorgemetaliseerd hebben?
Dat ga ik maar zelf doen, denk ik. Na verlopen van de garantieperiode, that is. Het ding lijkt verder goed te werken (krijg alleen optisch met geen mogelijkheid aan de praat via mijn Digi003, wel via mijn cd-speler). Dus als ie het nog drie maanden wil vol houden, krijgt ie daarna wat liefde.
SMD elco’s van dit soort hebben toch gewoon twee contactpunten? Niet dat die, zoals sommige “volwassen” varianten, vier pennen doorgemetaliseerd hebben?
Re: Aan vervanging toe, of...?
Hmmm ja. Wordt vervolgd.... Maarreh worden die condensatoren in gebruik nou warm of niet?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Aan vervanging toe, of...?
Geen idee. Niet gechecked. De kast wordt wel iets warm na een minuut of tien. Niets zorgelijks. De elco’s zelf zou ik niet weten.
Re: Aan vervanging toe, of...?
Kun je toch voelen? Elco's die zo bol staan worden bovenmatig warm of zijn dat geweest.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Aan vervanging toe, of...?
Kan ik voelen, maar heb dat niet gedaan. Ga ik morgen checken. Ben er wel klaar mee voor vandaag (: Veel gedaan.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Aan vervanging toe, of...?
Benchmark is super toegankelijk, je kunt ze gewoon mailen en dan krijg je nog een zinnig antwoord ook.
Dit is een bedrijf met KLANTENSERVICE.
Dit is een bedrijf met KLANTENSERVICE.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Aan vervanging toe, of...?
Deze exemplaren hebben inderdaad gewoon twee pootjes. Ook zijn ze via de diverse leveranciers nog goed te bestellen. Duur zijn ze ook niet.Jamesblond schreef:
SMD elco’s van dit soort hebben toch gewoon twee contactpunten? Niet dat die, zoals sommige “volwassen” varianten, vier pennen doorgemetaliseerd hebben?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Aan vervanging toe, of...?
Na twintig minuten aan en spelend vrijwel kamertemperatuur. Ietjse hoger, misschien. Maar niet opvallend.Pjotr schreef:Kun je toch voelen? Elco's die zo bol staan worden bovenmatig warm of zijn dat geweest.
Re: Aan vervanging toe, of...?
Dan zal het wel meevallen. Van nature, nieuw dus, staan elco's niet bol. Ze kunnen knap heet worden als ze krap bemeten zijn. Zie je veel in SMPS voedingen. Dan worden ze warm door de rimpelstroom die er door loopt. Dat kan inwendig flink oplopen en dan slijten ze snel en kunnen door de overdruk bol gaan staan. Het kan ook zijn dat het bij de assemblage gekomen is. Dan wordt de hele print tot soldeertemperatuur verhit. Als dat niet goed gebeurd worden de elco's eventjes te heet en kunnen zo ook bol gaan staan. Ze verouderen dan wel meteen flink maar destructief hoeft dat niet te zijn. Lijkt mij dan het het laatste en hoef je je er geen zorgen over te maken.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Aan vervanging toe, of...?
Exact, mijn ervaring is (na ruim 100.000 stuks serieproductie in China) dat dergelijke SMD elco's wel vaker iets boller staan nadat ze door het soldeerproces zijn gegaan, zeker wanneer de temperatuur iets te hoog staat afgesteld.Pjotr schreef:Dan zal het wel meevallen. Van nature, nieuw dus, staan elco's niet bol. Ze kunnen knap heet worden als ze krap bemeten zijn. Dan worden ze warm door de rimpelstroom die er door loopt. Dat kan inwendig flink oplopen en dan slijten ze snel en kunnen door de overdruk bol gaan staan. Het kan ook zijn dat het bij de assemblage gekomen is. Dan wordt de hele print tot soldeertemperatuur verhit. Als dat niet goed gebeurd worden de elco's eventjes te heet en kunnen zo ook bol gaan staan. Ze verouderen dan wel meteen flink maar destructief hoeft dat niet te zijn. Lijkt mij dan het het laatste en hoef je je er geen zorgen over te maken.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Aan vervanging toe, of...?
Dus niets aan doen? Hope so, scheelt me weer een klus. Heb nog genoeg andere dingen te doen m.b.t. mijn thuisstudio. Dit apparaat is daarvoor aangeschaft en ik hoop er verder geen werk aan te hebben.
On a side note: bizar! Hoewel ik in zeer grote lijnen hetzelfde hoor als via de analoge uitgang van mijn Digi003, klinkt het via deze dac toch allemaal iets rustiger en gedefinieerder. Beter, breder stereobeeld, stabieler phantom center. Zelfs het laag via een matige subwoofer lijkt strakker te zijn geworden. De verschillen zijn niet wereldschokkend, maar toch wel weer een verbetering. Benieuwd hoe dit mijn mixen in de toekomst gaat beïnvloeden. Nu weet ik wel dat de ene dac de andere niet is, maar de gebruikelijke hype in in audiofiele kringen neem ik met een behoorlijke korrel zout. Leuk om dit proefondervindelijk vast te stellen.
Waarom dan aangeschaft? Omdat ik het gevoel had dat het middengebied nogal vol liep, definitie kwijt raakte en begon te vervormen wanneer de meters in de buurt -6dB(fs) kwamen. Dat probleem lijkt nu opgelost. Met alle andere bijkomende voordelen. (:
Nu nog wachten op de bestelde Audient Nero.
On a side note: bizar! Hoewel ik in zeer grote lijnen hetzelfde hoor als via de analoge uitgang van mijn Digi003, klinkt het via deze dac toch allemaal iets rustiger en gedefinieerder. Beter, breder stereobeeld, stabieler phantom center. Zelfs het laag via een matige subwoofer lijkt strakker te zijn geworden. De verschillen zijn niet wereldschokkend, maar toch wel weer een verbetering. Benieuwd hoe dit mijn mixen in de toekomst gaat beïnvloeden. Nu weet ik wel dat de ene dac de andere niet is, maar de gebruikelijke hype in in audiofiele kringen neem ik met een behoorlijke korrel zout. Leuk om dit proefondervindelijk vast te stellen.
Waarom dan aangeschaft? Omdat ik het gevoel had dat het middengebied nogal vol liep, definitie kwijt raakte en begon te vervormen wanneer de meters in de buurt -6dB(fs) kwamen. Dat probleem lijkt nu opgelost. Met alle andere bijkomende voordelen. (:
Nu nog wachten op de bestelde Audient Nero.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Aan vervanging toe, of...?
Digi003? Da's een budget mengpaneel toch? Daar hoef je voor de DA conversie niet veel van te verwachten, daar zit de goedkoopste DAC in die men op de BOM kon krijgen, da's hoe dit soort apparatuur wordt ontworpen helaas.
Re: Aan vervanging toe, of...?
Zou nog wel eens mee kunnen vallen. Als er AKM in zit is daar niks mee. Qua AD zit er eigenlijk niks tussen het semi-pro instapspul en het peperdure pro spul. Aan de DA kant is de schaal veel glijdender en heb je voor niet al te veel uitstekend spul tegenwoordig.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Aan vervanging toe, of...?
Is een (inmiddels verouderde en niet meer in productie zijnde) FireWire400 interface, uit de tijd dat Avid nog DigiDesign heette. Op zich niet veel mis mee. Het enige echt punt van kritiek op het signaalpad van dat ding zijn wat mij betreft de microfoon pre-amps. Die zijn echt ronduit ruk. Leuk voor een met bier doordrenkte SM58, maar iets mooier (klein-membraan) condensatorspul komt daarmee echt niet tot zijn recht.SSassen schreef:Digi003? Da's een budget mengpaneel toch? Daar hoef je voor de DA conversie niet veel van te verwachten, daar zit de goedkoopste DAC in die men op de BOM kon krijgen, da's hoe dit soort apparatuur wordt ontworpen helaas.
De DAC is ok.
De DAC1 is echt wel een verbetering, maar niet alsof je ineens naar iets heel anders zit te luisteren. Vooral de symmetrie in level tussen L en R en (daarmee) de stabiliteit van het phantom center verbetert, evenals de rust en definitie in het hoog. Subtiel, maar merkbaar. En aangenaam
Zojust is ook mijn Audient Nero aangekomen. Heeft even geacclimatiseerd en ik heb 'm net in gebruik genomen. Die ga ik eens aan een grondige luistertest onderwerpen.
Intussen is het bouwplan voor de cloud voor boven de werkplek klaar. Volgende week maar eens laten zagen...
