Pagina 1 van 2

Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 20:24
door WrineX
Deel 1

ik dacht ik gebruik mijn kapton eens na al die jaren in een doos liggen :) omdat er veel verandert is sinds de laatste keer dat ik he getest had (manier van spoel maken etc) als motor gebruik ik een frame wat ik ooit gemaakt had voor een push pull planar magnetic. met het oog op laten laser snijden indien content ben (of wanneer ik dat ben)

klein maar lang verslag van dit project dat ik eind van deze middag bedacht had :)


[ Bekijk op youtube ]


Deel 2

snelle FR meeting, en zeker nog een aantal dingen om te veranderen. en mijn idee/uitleg over max SPL resonantie xmax / vs lagste fequentie.

en een idee voor een DiY pakketje.



Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 20:42
door hardbats
Ziet er netjes uit joppe!

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 20:44
door Barry2001
Leuke zelfbouw, gaaf!

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 20:45
door WrineX
hardbats schreef:
Ziet er netjes uit joppe!
Dank u ! lang maar.. tja :)

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 20:46
door WrineX
Barry2001 schreef:
Leuke zelfbouw, gaaf!
Dank u :) ben zelf ook best blij met het plot resultaat !

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 21:48
door hardbats
Leuk idee om een kit te maken joppe en dat lijkt me ook wel interessant. Als je daar meer info hebt ben ik geïnteresseerd.

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 21:55
door WrineX
hardbats schreef:
Leuk idee om een kit te maken joppe en dat lijkt me ook wel interessant. Als je daar meer info hebt ben ik geïnteresseerd.

Leuk om te horen !. ik wou het eens redelijk simpel houden. dus

- 2 staal plaatjes met de gaatjes.
- de magneetjes,
- 2 terminals
- alle schroeven
- en vilt indien benodigd (zoek ik nog even uit)
- 1 spacer
- 1 spacer met ribbon.

en dat was het wel, eigen inbreng is dan 1 seconde lijm of anders als men daar behoefte aan heeft :) of gedult :) en wellicht wat spuit lijm van action of iets dergelijks. :)

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 21:58
door hardbats
Dus eigenlijk alles wat benodigd is voor een setje?
Hoop dat er hier dan nog meer behoefte aan is dan is het een leuke groep buy

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 22:08
door WrineX
hardbats schreef:
Dus eigenlijk alles wat benodigd is voor een setje?
Hoop dat er hier dan nog meer behoefte aan is dan is het een leuke groep buy

dat is alles voor een tweetertje :)


|prijsjes wil ik nog bedenken los.

zodat je ook een folie kan vervangen als er eens iets mis gaat of iets dergelijks. plaats van het hele ding weg te gooien :) (zijn wel het duurste gezien de arbeid)

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 22:31
door OWC
Ik heb niet zoveel met ribbon tweeters, maar vind het wel heel gaaf dat tegenwoordig zulke dingen thuis zijn te maken.
=D> =D> :goedzo:

Ben iets dergelijks van plan met woofers, ik zoek enkel nog een manier om het staal van de motor makkelijk en goedkoop te krijgen.

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 22:39
door Shadow
One World Concepts schreef:
Ik heb niet zoveel met ribbon tweeters, maar vind het wel heel gaaf dat tegenwoordig zulke dingen thuis zijn te maken.
=D> =D> :goedzo:

Ben iets dergelijks van plan met woofers, ik zoek enkel nog een manier om het staal van de motor makkelijk en goedkoop te krijgen.
Ik zou die uitspraak even op hold zetten tot je ze een keer gehoord hebt op een luisterdag :lol:

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 22:48
door OWC
Shadow schreef:
One World Concepts schreef:
Ik heb niet zoveel met ribbon tweeters, maar vind het wel heel gaaf dat tegenwoordig zulke dingen thuis zijn te maken.
=D> =D> :goedzo:

Ben iets dergelijks van plan met woofers, ik zoek enkel nog een manier om het staal van de motor makkelijk en goedkoop te krijgen.
Ik zou die uitspraak even op hold zetten tot je ze een keer gehoord hebt op een luisterdag :lol:
Ik heb genoeg ribbons gehoord (en vroeger ook heel wat luisterdagen gedaan). ;)

Het is eerder het totaal plaatje incl alle compromissen en nog wat andere gedachtes.
Zeker als het om high-end producten gaat die heel moeten blijven, kuch.
Lang verhaal kort, ribbons zijn heel erg fragiel (zelfs ook in de studio)

Maargoed we hoeven echt geen discussie daarover te gaan voeren.
Laten we vooral dingen maken waar we zelf blij van worden :wink: 8)
Smaken verschillen nu eenmaal, en dat mag juist ook!

Dat maakt het sowieso niet minder indrukwekkend! :D

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 22:55
door WrineX
One World Concepts schreef:
Shadow schreef:
One World Concepts schreef:
Ik heb niet zoveel met ribbon tweeters, maar vind het wel heel gaaf dat tegenwoordig zulke dingen thuis zijn te maken.
=D> =D> :goedzo:

Ben iets dergelijks van plan met woofers, ik zoek enkel nog een manier om het staal van de motor makkelijk en goedkoop te krijgen.
Ik zou die uitspraak even op hold zetten tot je ze een keer gehoord hebt op een luisterdag :lol:
Ik heb genoeg ribbons gehoord (en vroeger ook heel wat luisterdagen gedaan). ;)

Het is eerder het totaal plaatje incl alle compromissen en nog wat andere gedachtes.
Zeker als het om high-end producten gaat die heel moeten blijven, kuch.
Lang verhaal kort, ribbons zijn heel erg fragiel (zelfs ook in de studio)

Maargoed we hoeven echt geen discussie daarover te gaan voeren.
Laten we vooral dingen maken waar we zelf blij van worden :wink: 8)
Smaken verschillen nu eenmaal, en dat mag juist ook!

Dat maakt het sowieso niet minder indrukwekkend! :D
helemaal ok ! hoor, maar fragiel zijn deze tot op heden niet. laatste filmpje zijn ze gecrossed op 200hz... verre van ideaal en totaal niet bruikbaar in een fatsoenlijk systeem. maar ze lijken er weinig onder te lijden. :) wanneer men ribbons zegt denk men ook aan hele kleine bandjes.. liefts zelfs zonder backing (mylar of kapton of ander soort) in dit geval is het meer een planar magnetic maar met een ribbon membraam. dus wel met corugation (zodat ze vrij kan bewegen) en alleen geklemd aan de boven en onder klant, maar levert wel stijfheid op in het horizontale gedeelte. een planar is aan alle kanten opgespannen. en heeft daardoor een resonantie frequentie die vrij prominent is en daar onder valt hij 18 db per octave af. een ribbon valt wat gemoedelijker af :) hij geeft het laag wel weerl maar is te klein zeg maar. of maakt een veel te grote excursie (mooie vervorming meteen :))

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 22:58
door Shadow
Daarom zei ik het ook, maar goed :roll:

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 23:06
door WrineX
Shadow schreef:
Daarom zei ik het ook, maar goed :roll:

maar ik quote je ook niet :)

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 23:10
door Shadow
Nee nee, ik bedoelde meer op reacte van Bart/OWC z’n reactie dat ie het waarschijnlijk niet zijn smaak ging vinden...

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 23:10
door OWC
WrineX schreef:
One World Concepts schreef:
Shadow schreef:

Ik zou die uitspraak even op hold zetten tot je ze een keer gehoord hebt op een luisterdag :lol:
Ik heb genoeg ribbons gehoord (en vroeger ook heel wat luisterdagen gedaan). ;)

Het is eerder het totaal plaatje incl alle compromissen en nog wat andere gedachtes.
Zeker als het om high-end producten gaat die heel moeten blijven, kuch.
Lang verhaal kort, ribbons zijn heel erg fragiel (zelfs ook in de studio)

Maargoed we hoeven echt geen discussie daarover te gaan voeren.
Laten we vooral dingen maken waar we zelf blij van worden :wink: 8)
Smaken verschillen nu eenmaal, en dat mag juist ook!

Dat maakt het sowieso niet minder indrukwekkend! :D
helemaal ok ! hoor, maar fragiel zijn deze tot op heden niet. laatste filmpje zijn ze gecrossed op 200hz... verre van ideaal en totaal niet bruikbaar in een fatsoenlijk systeem. maar ze lijken er weinig onder te lijden. :) wanneer men ribbons zegt denk men ook aan hele kleine bandjes.. liefts zelfs zonder backing (mylar of kapton of ander soort) in dit geval is het meer een planar magnetic maar met een ribbon membraam. dus wel met corugation (zodat ze vrij kan bewegen) en alleen geklemd aan de boven en onder klant, maar levert wel stijfheid op in het horizontale gedeelte. een planar is aan alle kanten opgespannen. en heeft daardoor een resonantie frequentie die vrij prominent is en daar onder valt hij 18 db per octave af. een ribbon valt wat gemoedelijker af :) hij geeft het laag wel weerl maar is te klein zeg maar. of maakt een veel te grote excursie (mooie vervorming meteen :))
Misschien voor technische info wel leuke discussie.

Fragiel is een relatief begrip.
Er zijn bepaalde fabrikanten die ribbons graag willen gebruiken in hun producten.
Het is echter niet geheel ontoevallig dat (al) deze fabrikanten ook allemaal op zoek zijn naar stroom begrenzing.
Meer kan ik er helaas niet over kwijt :lol:

Maar goed, daarom zei ik al, ieder zijn ding en het betekend zeker NIET dat de alternatieven beter zijn.


Ik moet bekennen dat ik je bouw niet helemaal gevolgd heb, maar dit is opgedampt?

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 23:15
door OWC
Shadow schreef:
Nee nee, ik bedoelde meer op reacte van Bart/OWC z’n reactie dat ie het waarschijnlijk niet zijn smaak ging vinden...
Naar mijn mening is smaak een goed product (speaker) en daarbij heb je gewoon bepaalde compromissen.
Soms kan iets op 1 manier wel extreem goed zijn, maar faalt op heel veel andere gebieden en vice versa.

Een heftige zwaar triple biertje met wild everzwijn vind ik lekker, maar niet op een heel hete zomerse dag zeg maar :lol:

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 23:18
door WrineX
One World Concepts schreef:
WrineX schreef:
One World Concepts schreef:
Ik heb genoeg ribbons gehoord (en vroeger ook heel wat luisterdagen gedaan). ;)

Het is eerder het totaal plaatje incl alle compromissen en nog wat andere gedachtes.
Zeker als het om high-end producten gaat die heel moeten blijven, kuch.
Lang verhaal kort, ribbons zijn heel erg fragiel (zelfs ook in de studio)

Maargoed we hoeven echt geen discussie daarover te gaan voeren.
Laten we vooral dingen maken waar we zelf blij van worden :wink: 8)
Smaken verschillen nu eenmaal, en dat mag juist ook!

Dat maakt het sowieso niet minder indrukwekkend! :D
helemaal ok ! hoor, maar fragiel zijn deze tot op heden niet. laatste filmpje zijn ze gecrossed op 200hz... verre van ideaal en totaal niet bruikbaar in een fatsoenlijk systeem. maar ze lijken er weinig onder te lijden. :) wanneer men ribbons zegt denk men ook aan hele kleine bandjes.. liefts zelfs zonder backing (mylar of kapton of ander soort) in dit geval is het meer een planar magnetic maar met een ribbon membraam. dus wel met corugation (zodat ze vrij kan bewegen) en alleen geklemd aan de boven en onder klant, maar levert wel stijfheid op in het horizontale gedeelte. een planar is aan alle kanten opgespannen. en heeft daardoor een resonantie frequentie die vrij prominent is en daar onder valt hij 18 db per octave af. een ribbon valt wat gemoedelijker af :) hij geeft het laag wel weerl maar is te klein zeg maar. of maakt een veel te grote excursie (mooie vervorming meteen :))
Misschien voor technische info wel leuke discussie.

Fragiel is een relatief begrip.
Er zijn bepaalde fabrikanten die ribbons graag willen gebruiken in hun producten.
Het is echter niet geheel ontoevallig dat (al) deze fabrikanten ook allemaal op zoek zijn naar stroom begrenzing.
Meer kan ik er helaas niet over kwijt :lol:

Maar goed, daarom zei ik al, ieder zijn ding en het betekend zeker NIET dat de alternatieven beter zijn.


Ik moet bekennen dat ik je bouw niet helemaal gevolgd heb, maar dit is opgedampt?

hihi nee opgedampt zou veel te dun zijn :) of geëtst zoals elke ribbon die niet uit een stuk alu bestaat (naja bijna) of geplot. deze is toevallig geplot maar het is ook meer een planar dan een ribbon maar met de eigenschappen die ik belangrijk vind althans van een ribbon. tja stroom begrenzing .. als je er dc op zet zijn ze allen stuk. geld ook voor alle planars en een groot aantal tweeters. alsnog genoeg redenen om ze niet over gewone tweeters te nemen, of gewoon smaak. maar fragiel vind ik mee valen :) dat is alles :)

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 23:22
door OWC
WrineX schreef:
hihi nee opgedampt zou veel te dun zijn :) of geëtst zoals elke ribbon die niet uit een stuk alu bestaat (naja bijna) of geplot. deze is toevallig geplot maar het is ook meer een planar dan een ribbon maar met de eigenschappen die ik belangrijk vind althans van een ribbon. tja stroom begrenzing .. als je er dc op zet zijn ze allen stuk. geld ook voor alle planars en een groot aantal tweeters.
Je kunt meerdere lagen opdampen.
Is wel leuk en magisch proces trouwens, vroegah wel veel gedaan.
Etsen is trouwens nog vrij goed te doen

Ik had het niet over DC stroom, maar gewoon teveel (piek) wisselstroom (je weet wel, muziek)
Een tweeter/compressie driver kan daar duidelijk veel beter mee omgaan.
Als je er wat thermo mechanische berekeningen op los laat, zie je ook snel waarom.

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 23:45
door WrineX
One World Concepts schreef:
WrineX schreef:
hihi nee opgedampt zou veel te dun zijn :) of geëtst zoals elke ribbon die niet uit een stuk alu bestaat (naja bijna) of geplot. deze is toevallig geplot maar het is ook meer een planar dan een ribbon maar met de eigenschappen die ik belangrijk vind althans van een ribbon. tja stroom begrenzing .. als je er dc op zet zijn ze allen stuk. geld ook voor alle planars en een groot aantal tweeters.
Je kunt meerdere lagen opdampen.
Is wel leuk en magisch proces trouwens, vroegah wel veel gedaan.
Etsen is trouwens nog vrij goed te doen

Ik had het niet over DC stroom, maar gewoon teveel (piek) wisselstroom (je weet wel, muziek)
Een tweeter/compressie driver kan daar duidelijk veel beter mee omgaan.
Als je er wat thermo mechanische berekeningen op los laat, zie je ook snel waarom.
Ja je kan er meer opdampen maar ik zie zelden 6-15 micron. maar goed alles kan kapot zeker. ik maak niks in de PA realm. dus heb daar niet zoveel last van. in AC is het ook de stroom die hem sloopt :) ik zou overigens niet weten wie er allemaal op zoek zijn naar een begrenzing :) maar ik vermoed een selectieve groep, zoals PA ?

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: vr 25 sep 2020, 23:57
door OWC
WrineX schreef:
One World Concepts schreef:
WrineX schreef:
hihi nee opgedampt zou veel te dun zijn :) of geëtst zoals elke ribbon die niet uit een stuk alu bestaat (naja bijna) of geplot. deze is toevallig geplot maar het is ook meer een planar dan een ribbon maar met de eigenschappen die ik belangrijk vind althans van een ribbon. tja stroom begrenzing .. als je er dc op zet zijn ze allen stuk. geld ook voor alle planars en een groot aantal tweeters.
Je kunt meerdere lagen opdampen.
Is wel leuk en magisch proces trouwens, vroegah wel veel gedaan.
Etsen is trouwens nog vrij goed te doen

Ik had het niet over DC stroom, maar gewoon teveel (piek) wisselstroom (je weet wel, muziek)
Een tweeter/compressie driver kan daar duidelijk veel beter mee omgaan.
Als je er wat thermo mechanische berekeningen op los laat, zie je ook snel waarom.
Ja je kan er meer opdampen maar ik zie zelden 6-15 micron. maar goed alles kan kapot zeker. ik maak niks in de PA realm. dus heb daar niet zoveel last van. in AC is het ook de stroom die hem sloopt :) ik zou overigens niet weten wie er allemaal op zoek zijn naar een begrenzing :) maar ik vermoed een selectieve groep, zoals PA ?
Ik doelde voornamelijk op professionele studio monitoren, maar PA idd ook wel.

Uiteraard is dat voor DIY niet zo'n issue, de meeste mensen gaan super zuinig met hun spullen om.
Maar wanneer iets een consumenten product wordt (zelfs in het hogere segment), wordt zoiets ineens een ander verhaal.
Ik heb ze bij bosjes neer zien gaan.

En wat je al zei, zeker de kleine bandjes hebben wel wat haken en ogen.
Die komen vaak ook niet lager dan 3kHz en dan moet je nog hopen dat het heel blijft.
Uiteindelijk zal dat wel productiekosten zijn.


Als je trouwens heel veel mensen hier blij wilt maken.
Ik zie mogelijkheden in dipool bandjes ;)

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: za 26 sep 2020, 0:26
door WrineX
One World Concepts schreef:
WrineX schreef:
One World Concepts schreef:
Je kunt meerdere lagen opdampen.
Is wel leuk en magisch proces trouwens, vroegah wel veel gedaan.
Etsen is trouwens nog vrij goed te doen

Ik had het niet over DC stroom, maar gewoon teveel (piek) wisselstroom (je weet wel, muziek)
Een tweeter/compressie driver kan daar duidelijk veel beter mee omgaan.
Als je er wat thermo mechanische berekeningen op los laat, zie je ook snel waarom.
Ja je kan er meer opdampen maar ik zie zelden 6-15 micron. maar goed alles kan kapot zeker. ik maak niks in de PA realm. dus heb daar niet zoveel last van. in AC is het ook de stroom die hem sloopt :) ik zou overigens niet weten wie er allemaal op zoek zijn naar een begrenzing :) maar ik vermoed een selectieve groep, zoals PA ?
Ik doelde voornamelijk op professionele studio monitoren, maar PA idd ook wel.

Uiteraard is dat voor DIY niet zo'n issue, de meeste mensen gaan super zuinig met hun spullen om.
Maar wanneer iets een consumenten product wordt (zelfs in het hogere segment), wordt zoiets ineens een ander verhaal.
Ik heb ze bij bosjes neer zien gaan.

En wat je al zei, zeker de kleine bandjes hebben wel wat haken en ogen.
Die komen vaak ook niet lager dan 3kHz en dan moet je nog hopen dat het heel blijft.
Uiteindelijk zal dat wel productiekosten zijn.


Als je trouwens heel veel mensen hier blij wilt maken.
Ik zie mogelijkheden in dipool bandjes ;)
ja dacht ik al maar we zitten op een lijn :) zo te zien. maar mijn versie is meer een planar/ zei het geribbeld zeg maar. en deze is per definitie dipool

het is altijd verwarrend ribbon en planar magnetic. meeste mensen noemen een planar een ribbon of een bandje. ik zelf ben geneigd dat zo pas te noemen mits het tenminste alleen aan de boven en onder kant gefixeerd is en geribbeld (corugated is) zodat het vrij kan bewegen (in dit geval met een xmax) dan heb je nog een gewone ribbon met backing... magneten aan de zijkanten en meerdere traces en de .... true ribbon. al hoewel de laatste 2 in mijn optiek het zelfde zijn. met wat nadelen kwar gewicht en voordelen wat betreft transformator ten opzichten van elkander :)

ach ja :) hoe dan ook :) leuk om mee te spelen !

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: za 26 sep 2020, 11:10
door Pjotr
Mooi werk Joppe en een mooi resultaat zo te zien :rock:

Overigens zou ik pas van een ribbon spreken als het ook daadwerkelijk een bandje is waarbij het magnetisch veld over het gehele oppervlak loodrecht op de stroomrichting en beweging staat. Of dat bandje dan geribbeld is of strak staat doet er dan niet zoveel toe. Dat verandert aan het werkingsprincipe niets, alleen de eigenresonantie van het bandje. Al het andere is dan een planar. Ribbons zijn van oudsher ook puur van aluminium. Dat is het lichtste t.o.v. de elektrische weerstand en heeft daarmee het hoogste rendement.

Re: Kapton Ribbon tweeter

Geplaatst: za 26 sep 2020, 18:15
door richard
Toch altijd weer leuk, zelfbouwers die zelf de units bouwen.
One World Concepts schreef:
...Ben iets dergelijks van plan met woofers, ik zoek enkel nog een manier om het staal van de motor makkelijk en goedkoop te krijgen.
IJzer toch?