Pagina 1 van 12

Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: di 11 aug 2020, 11:43
door koenjer
Dag allen,

Ben me een beetje aan het oriënteren om een nieuwe speaker set te gaan bouwen.
Nu staat er een gefinetunde Vifa Basis 2.0 set in de luisterruimte.
Voldoet opzich prima, maar goed het HiFi virus bljift stromen :)

Inspiratie is in dit geval de grote vintage JBL speakers zoals de 4345.
Komt er op neer dat ik graag iets zou maken dat bestaat uit PA achtige componenten en iets groots op het laag bv 15 inch.

Had me staan verdiepen in de Calpamos van HumbleHifi
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... lpamos.pdf

en The loudspreaker van troelsgraven:
http://www.troelsgravesen.dk/The-Loudspeaker.htm

ik zou e.e.a. graag niet meer passief gaan aansturen maar actief met een Hypex FA module.
Dan houd het dus financieel gezien wel een beetje op bij 2 of 3 weg.

Financieel moet het ook nog een beetje behapbaar blijven.
The loudspeaker van Troels is 4 weg en qua componenten wordt dat wel een wat prijzig verhaal.

Calpamos zou een mogelijkheid zijn, twijfel alleen wat de meerwaarde is van een mooie 3 weg met een 10 inch op mid bijvoorbeeld.
De middelste lijkt me ook mooie opzet: https://www.blumenhofer-acoustics.com/P ... lassic.php

Hebben jullie nog leuke suggesties?

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: di 11 aug 2020, 12:45
door beijert
Een 18" met een hele grote laag/mid vind ik visueel het mooiste. En dan geen kit, zeker gezien de actieve aansturing.

Woofers is dit formaat zou ik ongebruikt tweedehands kopen.
viewtopic.php?f=21&t=24850

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: di 11 aug 2020, 13:03
door Shadow
Calpamos is geweldig, als je plek hebt ervoor, ik heb zulke hoorns wel eens op een luisterdag gehoord en dat was echt mooi 8)

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: di 11 aug 2020, 13:45
door koenjer
beijert schreef:
Een 18" met een hele grote laag/mid vind ik visueel het mooiste.
Helemaal mee eens!
Het zal wel even meten worden of dat fysiek werkbaar gaat worden in de luisterruimte, die is helaas niet onbeperkt groot :)

ik zie veelal "papieren" woofers gebruikt worden. Heeft dit te maken met de massa?
Voor PA heb je liever natuurlijk een super stijve conus, maar gezien de lagere belasting bij HiFi kan ik mij zo voorstellen dat dit minder van belang is.

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: di 11 aug 2020, 14:05
door Shadow
De gebruikte woofer in de Calpamos is behoorlijk stijf, inderdaad kom je met zulke diameters niet weg met te veel massa als je tot 4 kilo Hertz wil weergeven (wat die woofer kan!!!)

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: di 11 aug 2020, 14:40
door Forza
Troels heeft ook wat nieuws, zelfde woofer als de Calpamos: http://www.troelsgravesen.dk/Faital-3WC-15.htm

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: di 11 aug 2020, 14:51
door koenjer
Forza schreef:
Troels heeft ook wat nieuws, zelfde woofer als de Calpamos: http://www.troelsgravesen.dk/Faital-3WC-15.htm
Dat is ook niet heel gek, maar zou graag iets doen met een compressie driver.
Heb zoiets al eerder gehoord en dat is toch "wat anders" dan een standaard dome tweeter.
Trekt me op 1 of andere manier die inmense dynamiek die in een compressie driver zit.

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: di 11 aug 2020, 15:54
door Olaf Analogue
Nu is dit overigens niet zomaar een dome tweeter, Maar een hele mooie waar ik hele goede ervaringen mee heb :)

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: di 11 aug 2020, 18:46
door richard
koenjer schreef:
....ik zie veelal "papieren" woofers gebruikt worden. Heeft dit te maken met de massa?
Volgens mij omdat papier best wel een ideaal materiaal is met een goed compromis tussen stijfheid, gewicht, inwendige demping, robuustheid, bewerkbaarheid en prijs.

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: di 11 aug 2020, 21:32
door kuiperik
Heb zelf eerder dit jaar ook met dezelfde vraag rondgelopen. The Loudspeaker van Troels ziet er inderdaad interessant uit om actief na te bouwen. Vanuit het diyaudio fora zijn er diverse bouwers en worden oa volgende mogelijkheden benoemd:
- de hoorn gebruiken zonder supertweeter (3-weg dus en dan met Fusion volledig actief te bouwen.)
- als alternatief werd hier ook wel de Faital Pro HF 108 genoemd, welke iets meer rust zou geven.
- de relatief dure BMS 18-inch te vervangen door FaitalPRO 18FH510

Indien je verder actief gaat, is het waarschijnlijk ook mogelijk om het laag gesloten te houden, waarmee je het volume van de kast (relatief) beperkt kunt houden. Mogelijk gaat dat wel wat meer vermogen van je Hypex vragen om het laag te boosten.....

Al met al een mooie keuze die je voor je hebt staan, ga dit draadje volgen en ben dan ook benieuwd naar wat het gaat worden.

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 7:02
door grimoire
koenjer schreef:
Dag allen,

Had me staan verdiepen in de Calpamos van HumbleHifi
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... lpamos.pdf

en The loudspreaker van troelsgraven:
http://www.troelsgravesen.dk/The-Loudspeaker.htm
ik ken ze beiden niet, maar het oog wil ook wat lijkt me, en die 'the loudspeaker' is wel echt een foeilelijk ding :shock:
de calpamos heeft wel stijl 8)

vorig jaar heb ik een klein setje voor buiten gemaakt met PA drivers. en ik was aangenaam verrast over de ruimtelijkheid en klank van de compressiedriver met hoorn! Dus zeker leuk om daar eens mee te experimenteren

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 9:51
door Leeuwarden
Actief aansturen is een beetje een mode dingetje...

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 10:01
door satefan
Leeuwarden schreef:
Actief aansturen is een beetje een mode dingetje...
Passief aansturen is een beetje passe ;-)

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 10:59
door Olaf Analogue
satefan schreef:

Passief aansturen is een beetje passe ;-)
Dat ligt er aan wie dat beoordeelt.

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 11:28
door koenjer
Met actief aansturen krijg je wat meer tools in handen en dat is altijd leuk voor de hobbyist.
Passief zou ook zeker kunnen maar ik beleef meer lol aan DSP's gebruiken dan aan passive filters ontwerpen en testen.

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 14:14
door Olaf Analogue
koenjer schreef:
passive filters ontwerpen en testen.
Dit is mijn absolute passie!!! :-({|=

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 14:22
door satefan
koenjer schreef:
Met actief aansturen krijg je wat meer tools in handen en dat is altijd leuk voor de hobbyist.
Passief zou ook zeker kunnen maar ik beleef meer lol aan DSP's gebruiken dan aan passive filters ontwerpen en testen.
Ik snap dar verschillende mensen verschillende voorkeuren hebben. Ik kan mijn speaker simpelweg niet realiseren met passieve filters. Dus actief.

Ga je voor de Hypex route?

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 14:48
door koenjer
satefan schreef:
Ik snap dar verschillende mensen verschillende voorkeuren hebben. Ik kan mijn speaker simpelweg niet realiseren met passieve filters. Dus actief.
Ga je voor de Hypex route?
Ja, die hypex dingen zijn echt wel veel bang for a buck. De gebruikte techniek is door een paar serieuze gasten bedacht en wordt schijnbaar ook in de Grimm en Kii speakers ingezet.

Zat ook naar MiniDSP te kijken maar die zijn qua DAC/ADC specs toch veelal minder en dan heb je nog geen amps.

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 15:11
door satefan
koenjer schreef:
satefan schreef:
Ik snap dar verschillende mensen verschillende voorkeuren hebben. Ik kan mijn speaker simpelweg niet realiseren met passieve filters. Dus actief.
Ga je voor de Hypex route?
Ja, die hypex dingen zijn echt wel veel bang for a buck. De gebruikte techniek is door een paar serieuze gasten bedacht en wordt schijnbaar ook in de Grimm en Kii speakers ingezet.

Zat ook naar MiniDSP te kijken maar die zijn qua DAC/ADC specs toch veelal minder en dan heb je nog geen amps.
Zeker, ik gebruik de FA123 en ben dik tevreden over de performance en functionaliteit. De software om de filters in te stellen is soms even wennen, maar het is zeker goed te doen.

Satefan

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 18:27
door Shadow
satefan schreef:

Zeker, ik gebruik de FA123 en ben dik tevreden over de performance en functionaliteit. De software om de filters in te stellen is soms even wennen, maar het is zeker goed te doen.

Satefan
Ben je dan ook een keer klaar met afregelen? Of blijf je toch beetje-zus beetje-zo bijregelen iedere keer?

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 19:47
door koenjer
Heeft iemand miss al een calpamos gebouwd om evt te beluisteren?

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 19:58
door erik1977
Ik denk dat je ze bij Tony van Humblehomemadehifi nog wel kunt beluisteren, dat gaat je niet teleur stellen.

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: wo 12 aug 2020, 20:25
door satefan
Shadow schreef:
satefan schreef:

Zeker, ik gebruik de FA123 en ben dik tevreden over de performance en functionaliteit. De software om de filters in te stellen is soms even wennen, maar het is zeker goed te doen.

Satefan
Ben je dan ook een keer klaar met afregelen? Of blijf je toch beetje-zus beetje-zo bijregelen iedere keer?
Ik ben niet veel meer bezig met 'pielen' moet ik zeggen. Mijn systeem is nog wel in ontwikkeling, dus zo nu en dan pas ik wat aan. Dus wat ik aanpas is doelgericht, verifieer ik met voor en na metingen. Je kunt makkelijk tussen 3 verschillende filters schakelen met de presets op de remote. Het enige wat ik daar aan mee doe is de response na 1khz zachtjes laten afzakken met respectievelijk -0.5dB, -1.5 of -3 dB. Dit is helpt bij scherpe opnames. Maar ik luister bijna altijd naar de -0.5dB preset.

Satefan

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: do 13 aug 2020, 7:35
door koenjer
erik1977 schreef:
Ik denk dat je ze bij Tony van Humblehomemadehifi nog wel kunt beluisteren, dat gaat je niet teleur stellen.
Die had ik gemailed. Hij heeft zijn demoset verkocht :(

Re: Zelfbouw grote speaker 2 of 3 weg

Geplaatst: do 13 aug 2020, 8:01
door MechanicalAnimal
grimoire schreef:
koenjer schreef:
Dag allen,

Had me staan verdiepen in de Calpamos van HumbleHifi
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... lpamos.pdf

en The loudspreaker van troelsgraven:
http://www.troelsgravesen.dk/The-Loudspeaker.htm
ik ken ze beiden niet, maar het oog wil ook wat lijkt me, en die 'the loudspeaker' is wel echt een foeilelijk ding :shock:
de calpamos heeft wel stijl 8)
bedenk die van Troels maar eens in een mooi donker houtfineer ipv dat lichte spul :mrgreen:

+1 voor die Calpamos, ik heb het al eens geroepen, ik heb een ander €€€-projectje uitstaan ander ging ik die blind bouwen, al zette ik ze bij mijn broertje neer :rock: