Dummy load buizenvoeding
Moderator: Beheerdersteam
Dummy load buizenvoeding
Beste Mensen,
Wat gebruiken jullie als dummyload om een hoogspanningsvoeding voor buizen te testen? Een paar 20 watt weerstanden of twee 25 watt gloeilampjes in serie?
Mvg, Paul
Wat gebruiken jullie als dummyload om een hoogspanningsvoeding voor buizen te testen? Een paar 20 watt weerstanden of twee 25 watt gloeilampjes in serie?
Mvg, Paul
- douwebakker
- Contacteer:
- Gerrittube
Re: Dummy load buizenvoeding
Ik gebruik 220 Volt 50 Watt halogeenlampen in serie, 2 voor 450 volt voedingen, 3 voor 600 volt voedingen. Zonodig kun je deze serieschakelingen weer parallel schakelen. De voeding moet dan wel genoeg vermogen kunnen leveren natuurlijk.
Groeten, Gerrit
Groeten, Gerrit
Ik heb die 240 volt halogeentjes alleen in de led uitvoering. Zou dat ook werken? Vast wel
Ik heb bij Alie express een paar van deze in 4 ohm besteld maar 8 ohm zijn ze ook
Kan je er ook meteen ongeveer meten hoeveel vermogen je versterker levert
Led in 220 uitvoering
Zit daar geen stuk elektronica tussen de Led en de 230
Deze weerstanden kan je op een koelblok monteren paar stekkerbusseneraan
Voor die paar euro kan je geen halogeen lampen voor kopen welke ook nog eens een raar weerstands verloop hebben
In koude toestand zijn ze dacht dichter bij 0 ohm dan 8 ohm
Kan je er ook meteen ongeveer meten hoeveel vermogen je versterker levert
Led in 220 uitvoering
Deze weerstanden kan je op een koelblok monteren paar stekkerbusseneraan
Voor die paar euro kan je geen halogeen lampen voor kopen welke ook nog eens een raar weerstands verloop hebben
In koude toestand zijn ze dacht dichter bij 0 ohm dan 8 ohm
Maar... laagohmige weerstanden van 4 ohm zou ik eerder gebruiken wanneer er ook een uitgangangstrafo achter hangt (in plaats van de luidspreker). Puur na de voeding denk ik eerder aan 2K of zo.
En die weerstand aan de anode naar gnd Daar heb ik nog nooit met een weerstand geprobeerd
-
V4lve Lover
Een vriend van me heeft het volgende gedaan: een TL783 spanningsregelaar in de kathodeleiding van een stel triode geschakelde EL34, dan gebruik je het regelaar IC als stroombron. En het IC stuurt de buizen dan weer aan.
Bij interesse kan ik wel een schets maken.
Bij interesse kan ik wel een schets maken.
Ja maar als het zo ingewikkeld moet worden kan ik net zo goed eerst de hele versterkerschakeling gaan bouwen en dan gaan meten. Ik wilde iets snel en vies 
-
V4lve Lover
Twee buizen een IC en een regelbare weerstand en een normale weerstand is nou niet super complex.
- Gerrittube
220 Volt halogeenlampen (dus geen LED) werken altijd, quick & dirty. Geeft wel veel licht, maar je kunt de voeding er perfect mee testen.
Groeten, Gerrit
Groeten, Gerrit
Top! Ik ga kijken of ik daar nog een paar van heb liggen. Of een armatuur waar ik de lampjes preventief door leds kan vervangen 
Groeten, Paul
Groeten, Paul
-
V4lve Lover
40W gloeilampen werken behoorlijk goed. anders IDD halogeenpitten.
Is dat al snel niet te veel van het goede? Twee 40 watt lampen in serie? Ik kan ook twee 240 volt koelkastlampjes nemen natuurlijk.
- Gerrittube
2 x 40 Watt in serie is goed voor 460 Volt @ 80 Watt. Is de spanning lager, dan daalt het wattage ook. Voor een 600 Volt voeding moet je dan wel 3 lampen in serie gebruiken, de spanning over een enkele lamp mag nooit boven de 230 Volt komen. Wil je met minder vermogen testen, dan kun je met kleinere lampen beginnen, als ze qua wattage maar gelijk zijn.
Groeten, Gerrit
Groeten, Gerrit
- BamiKanarieSoep
Ik gebruik deze : 2 * 2 stuks 10W weerstanden parallel, ik had nog een koelblok in de junkbox.
Een goed Quick&Dirty gehalte : tenminste 2 tie wraps (sorry, geen hot glue)