M50 MK3 1979 Studio Sound System

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
McBo
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 11:14

M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door McBo »

Goedendag bouwers,

Ik heb hier twee werkende eindversterker boards liggen met de opdruk 1979 Studio Sound System M50 MK III.
Er zitten MJ15003 en MJ15004 torren op en een TL071 chip. Het enige dat ik op internet heb kunnen achterhalen is dat dit waarschijnlijk een ontwerp is van Audio & Techniek. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de specificaties en de juiste instelling. Gezien de beperkte warmteontwikkeling lijkt het mij een Klasse AB versterker.

Het geluid is, op een Markaudio Alpair 10 erg ruimtelijk en open. Sluit ik ze aan op wat grotere jongens dan vallen ze tegen.

Wie o wie weet wat ik hier in handen heb?

Groeten Ben
IMG_3039.jpeg
IMG_3038.jpeg
IMG_3040.jpeg
IMG_3041.jpeg
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door Marp »

De versterker is waarschijnlijk een van de bouwpakketten die wijlen John van der Sluis destijds verkocht via Van Dam Elektronica in Rotterdam. Goed mogelijk dat het inderdaad ook in een artikel A&T was gepubliceerd.
audiomagic.nl schreef:
Terug in Nederland (1977) ontstond er eindelijk ruimte voor hifi. En kwamen er contacten, met enerzijds Tjako Fennema van Transtec en anderzijds John van der Sluis, wat een aardig spanningsveld opleverde. Spoedig werd duidelijk dat de speakers KEF Chorales moesten worden. Maar dan beter, dus zelf gebouwd. De onderdelen daarvoor werden betrokken van Remo, en de condensatoren in het wisselfilter werden vervangen door betere, wat aan Transtec-zijde gefronste wenkbrauwen opriep. Een vertrouwenwekkend versterkerontwerp bleek in de bladen van die tijd niet te vinden, en ook de toenmalige Artelec versterker van JvdS vond geen genade, en die reageerde met: "Ontwerp er dan zelf één!". Dat leidde via een omvangrijke literatuurstudie en de ontdekking van Matti Otala (Transient Intermodulation Distortion, TIM) tot de M-50 versterker van Studio Sound System, waarmee John en Peter inmiddels bij Van Dam Elektronica onderdak hadden gevonden. TIM kun je vermijden door snelle schakelingen met ingenieuze hf-compensaties, maar Peter koos een andere weg: die van het minimalisme. Er werd in 1979 zelf een eindtrap ontwikkeld ZONDER TEGENKOPPELING, het M-100 monoblok. Dat ding klonk waanzinnig, maar het in de markt zetten van een versterker met een dempingsfactor van minder dan 10 en een THD van 0,2% was toen taboe. Mogelijk was dit de eerste Hifi-versterker zonder tegenkoppeling sinds de door Brook in 1935 met de 22A ingeslagen weg van overall tegenkoppeling, een trend die definitief wordt met het ontwerp van Williamson uit 1947.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door Marp »

Een schema uit Radio Bulletin, mei 1977 (PDF-pagina 37-41, HB-pagina 177-181).
Studio Sound System M50 (MK1?)<br />Bron: RB77-05
Studio Sound System M50 (MK1?)
Bron: RB77-05
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door ray5150 »

Daar is iemand kwistig met de koelpasta aan de slag geweest... :shock:
Mogelijk onder het mom van "Hoe meer, hoe beter". :lol:
Ook T10 zit nogal apart gemonteerd.

Maar met wat liefde en aandacht is daar best wel wat moois van te maken. :goedzo:

De versterkers werken verder wel gewoon ?
McBo
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 11:14

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door McBo »

Marp schreef:
Een schema uit Radio Bulletin, mei 1977 (PDF-pagina 37-41, HB-pagina 177-181).

studio-sound-system-m50_[radio-bulletin-mei-1077].png
Hallo Marp,

Bedankt voor het schema. Ik ga m vergelijken met de print.

Gr. Ben
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door Ah!buis »

McBo schreef:
studio-sound-system-m50_[radio-bulletin-mei-1077]
Hallo Marp,
Bedankt voor het schema. Ik ga 'm vergelijken met de print.
Weinig kans, de transistors in dat schema zijn darlingtons, die op de foto niet.
Anne
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door MarcelvdG »

Marp schreef:
Een schema uit Radio Bulletin, mei 1977 (PDF-pagina 37-41, HB-pagina 177-181).

studio-sound-system-m50_[radio-bulletin-mei-1077].png
De ingangssectie met de op-amp is gejat van de QUAD-405 (en gebruikt volop tegenkoppeling).
McBo
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 11:14

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door McBo »

Jammer dat het niet de MK3 versie is. Ik heb nu de meeste Radio Bulletin uitgaves bekeken maar de MK3 niet gevonden. Jammer.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door Ah!buis »

Zelf tekenen ? Is niet zooo moeilijk.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door ray5150 »

Paar scherpe foto's van de soldeerzijde ? heeft Anne ook weer wat te doen op een regenachtige zomermiddag. :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :beer:
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door gnl1 »

In 1979 is er in Radio Electronica een serie van 4 artikelen geplaatst, geschreven door Peter van Willenswaard en John van der Sluis: "Ontwikkelingen in moderne audio versterker techniek". Helaas heb ik alleen dl 3 en 4. Daarin staan metingen van de MK25, MK50 en MK100 versterker. Ook een principeschema van de MK100. Mogelijk staat in dl 1 en 2 meer interessants over de MK50.
McBo
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 11:14

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door McBo »

gnl1 schreef:
In 1979 is er in Radio Electronica een serie van 4 artikelen geplaatst, geschreven door Peter van Willenswaard en John van der Sluis: "Ontwikkelingen in moderne audio versterker techniek". Helaas heb ik alleen dl 3 en 4. Daarin staan metingen van de MK25, MK50 en MK100 versterker. Ook een principeschema van de MK100. Mogelijk staat in dl 1 en 2 meer interessants over de MK50.
Hebben, hebben, hebben..... kan je hier een kopie van maken?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Paar scherpe foto's van de soldeerzijde ? heeft Anne ook weer wat te doen op een regenachtige zomermiddag. :D
Ja, maar ook van de bovenkant zonder al die draden erover.
Als 't een beetje meezit kan het wel lang duren :o , hopelijk een mooie zomer ! :beer:
Anne
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door gnl1 »

@McBo: je hebt een PM
McBo
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 11:14

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door McBo »

gnl1 schreef:
@McBo: je hebt een PM
Bedankt. Ik haal er toch uit dat het serieuze versterkers zijn waar goed over nagedacht is. Ik ga ze toch nog eens goed bekijken en waar mogelijk doormeten. De voeding is wel heel erg eenvoudig met 2x 10.000uF standaard Elco's. Wellicht kan hier nog wat aan verbeterd worden.
petervw
Berichten: 1
Lid geworden op: za 29 mar 2025, 22:06

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door petervw »

Beter laat dan nooit, zegt het spreekwoord. Geen idee of het nog actueel is, maar hierbij deel 2 van het artikel dat John en ik in '79 schreven voor RE. En daarin is opgenomen het schema van de M50-MkIII. Ik zat niet op dit forum, anders had ik wel eerder gereageerd.

Het schema werd afgedrukt over twee aangrenzende pagina's waardoor op de scheiding in het midden wat details verloren zijn gegaan. De essentie v d versterker is echter geheel aanwezig. De 3 middelste transistoren TS 6,7,8 waren een toevoeging die een led deden oplichten bij oversturing, de LED D2 is nog net zichtbaar evenals zijn serie-R van 3k3. De emitter van TS 7 zal aan massa hebben gezeten (dik zwart streepje nog net zichtbaar).
Op door Ben (McBo) bijgevoegde foto's is te zien dat alle BC530/532 TO-92 transistoren zijn vervangen door BD139/140 TO-126. Dat kan geen kwaad, is zelfs beter omdat genoemde BC's een Hfe hebben van 40-50 en de BD eerder op 100 zitten. Lekker laten zitten dus.

Ik heb onlangs hier een M-50-MkII ter reparatie gehad hier. De voedingselco's waren slecht (eentje zelfs stuk) en toen ik die had vervangen door iets moois (SicSafco) en luisterde naar dit 46 jaar oude product, stond ik versteld. Ik wist niet dat we destijds zo iets moois gecreëerd hadden. De SicSafoc zullen daar ongetwijfeld aan de kwaliteit hebben bijgedragen, en ik geloof dat ik ook de TL-071 door een modernere en muzikalere OPA134 had vervangen, maar jongens, wat een versterker! Mocht iemand hiervan nog oude desnoods defecte printen hebben liggen, dan houd ik me aanbevolen: ik wil dit nog wel eens meemaken....

Peter v W
Bijlagen
M50-MkII (RE).pdf
(1.11 MiB) 87 keer gedownload
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door Henkjan »

Hoi Peter, welkom op t forum.
En leuk dat je ons gevonden hebt en je ontwerp info met ons deelt :goedzo:
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door cool »

Even off topic: Hi Peter. Van de week nog een leuk interview gezien van jou over de PW- 1 riaa preamp. Interessant ontwerp :goedzo:
Frankieboy
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 08 mei 2022, 0:12

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door Frankieboy »

M50 mk lll. Ik heb hier zon versterker geweldig mooi geluid. .
1770590123882549008395324026936.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: M50 MK3 1979 Studio Sound System

Bericht door Pjotr »

Leuk! En bedankt Peter voor het delen van het schema! Zie dit topic nu pas. Heb het schema bekeken en eigenlijk is het een voorloper van de CA versterker: Een nested feedback versterker met een op-amp voor extra loop gain! Kan mij goed voorstellen dat het erg goed klonk en dat het dat vandaag de dag nog steeds doet.
Plaats reactie