Rotel RSX 1056 volumeknop probleem
Moderator: Beheerdersteam
Rotel RSX 1056 volumeknop probleem
Hallo allemaal,
Mijn neefje gebruikt al een tijdje mijn oude Rotel RSX 1056 receiver. Die werkt nog prima, op een punt na; de volumeknop.
Als ik volumeknop snel tegenkloks draai, dan schiet het versterkingsvolume omhoog in plaats van omlaag.
Als je voorzichtig en heel langzaam de knop bedient dan werkt hij wel goed.
De volumeregeling werkt probleemloos als je de afstandsbediening gebruikt.
Ik heb de receiver nooit open gemaakt maar er zijn plaatjes van op het internet. De volume potmeter (?) zit tegen de display printplaat aangebouwd, zo lijkt het. De volumeknop is er zo een die je oneindig rond kunt draaien.
Kan ik contactspray gebruiken, of is dit af te raden? Hoe is dit (anders dan met gebruik van contactspray) het beste te verhelpen?
Alvast bedankt voor jullie input!
Mijn neefje gebruikt al een tijdje mijn oude Rotel RSX 1056 receiver. Die werkt nog prima, op een punt na; de volumeknop.
Als ik volumeknop snel tegenkloks draai, dan schiet het versterkingsvolume omhoog in plaats van omlaag.
Als je voorzichtig en heel langzaam de knop bedient dan werkt hij wel goed.
De volumeregeling werkt probleemloos als je de afstandsbediening gebruikt.
Ik heb de receiver nooit open gemaakt maar er zijn plaatjes van op het internet. De volume potmeter (?) zit tegen de display printplaat aangebouwd, zo lijkt het. De volumeknop is er zo een die je oneindig rond kunt draaien.
Kan ik contactspray gebruiken, of is dit af te raden? Hoe is dit (anders dan met gebruik van contactspray) het beste te verhelpen?
Alvast bedankt voor jullie input!
- douwebakker
- Contacteer:
Re: Rotel RSX 1056 volumeknop probleem
Hi.
Het is een ALPS rotary switch. Deze kun je voorzichtig openmaken en vervolgens schoonmaken. Liever geen contactspray gebruiken, of daarna goed reinigen mat alcohol.
Douwe
Het is een ALPS rotary switch. Deze kun je voorzichtig openmaken en vervolgens schoonmaken. Liever geen contactspray gebruiken, of daarna goed reinigen mat alcohol.
Douwe
Of gelijk een nieuwe erin zetten, ze kostten normaal gesproken niet meer dan anderhalve euro.
Bij Farnell bijv.ray5150 schreef:Of gelijk een nieuwe erin zetten, ze kostten normaal gesproken niet meer dan anderhalve euro.
https://nl.farnell.com/alps-alpine/ec12 ... dp/2065073
Anne
Een nieuwe er in zetten zou ik wel willen, maar t ding staat 100km verder en ik zou het liefste dit probleem in 1 keer oplossen. Hebben ze vaak eenzelfde ‘waarde’?
Voorzover ik weet hebben rotary encoders niet zozeer een "waarde", zoals bijvoorbeeld een potmeter.
Wel hebben ze een aantal stappen per hele rotatieslag van de as (PPR, puls per rotatie), dit kan liggen tussen de 1 en de paar honderd.
Maar 24 PPR komt het meeste voor.
Zal morgen eens kijken of er een SM is van dat ding en wat daar dan instaat.
Wel hebben ze een aantal stappen per hele rotatieslag van de as (PPR, puls per rotatie), dit kan liggen tussen de 1 en de paar honderd.
Maar 24 PPR komt het meeste voor.
Zal morgen eens kijken of er een SM is van dat ding en wat daar dan instaat.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dit exemplaar is 12mm groot, die in de Rotel zit is een 16mm exemplaar met het typenummer ALPS EC16B243040F, probleem is alleen dat deze nergens meer geleverd wordt.Ah!buis schreef:Bij Farnell bijv.ray5150 schreef:Of gelijk een nieuwe erin zetten, ze kostten normaal gesproken niet meer dan anderhalve euro.
https://nl.farnell.com/alps-alpine/ec12 ... dp/2065073
Anne
Het originele Rotel onderdeel nummer is PT30026, maar wanneer dat ingevoerd wordt op de B&W groep site (Rotel valt onder de B&W groep), dan komt daar helaas alleen nog maar een opzet knopje naar boven .
http://www.bwgroupusa.com/bwgroup-parts ... y+Encorder
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heb precies hetzelfde gehad met een receiver. Je kunt het aantal klikjes tellen per hele omwenteling, en als je weet hoe groot de Rotary encoder is (hier 16mm blijkbaar) zou er een vervangend type in kunnen.
@Henk-Jan: nee geen druk-actie.
Ik heb met jullie informatie Rotel support om advies gevraagd voor een vervangingsonderdeel. Ik ben benieuwd. Schoonmaken van de switch met alcohol en wattenstaafjes lijkt vooralsnog de snelste optie. Hopelijk ook effectief, als het niet slijtage betreft.
Ik heb met jullie informatie Rotel support om advies gevraagd voor een vervangingsonderdeel. Ik ben benieuwd. Schoonmaken van de switch met alcohol en wattenstaafjes lijkt vooralsnog de snelste optie. Hopelijk ook effectief, als het niet slijtage betreft.
Geen drukactie op de dingen. Ik heb hier een rsp 966 en 976 staan, allebei hadden ze ook dit probleem. Ik heb de encoders schoongemaakt. Dat helpt wel, maar het is niet ideaal. Ik herinner me dat mbv de service manual het ook niet eenvoudig was een vervanger te vinden omdat de typenummers van Rotel geen externe referentie hebben. Als het ding niet op een print zit is het eenvoudiger, dan zet je er gewoon in wat past en soldeer je de 3 draadje erop en klaar.
Even een update en een bedankje. ik heb de switch schoongemaakt met wasbenzine & schoongeblazen (mijn neefje bleek geen alcohol in huis noch bij de buren ed. te hebben).
Het was een hele klus om het frontpaneel van de rotel uit elkaar te krijgen; wat een bouwwerk.. vele schroefjes verder... De volume switch zat gelukkig op een eigen printje, en schoonmaken ging gemakkelijk; klemmetjes wegbuigen, openmaken, schoonmaken, terugzetten en de klemmetjes weer op hun plaats duwen. Hij werkt weer naar behoren, hopelijk nog een goed aantal jaartjes.
Bedankt allemaal voor jullie tips! Mark
Ps: het mes was gebruikt om tie-wraps los te snijden (voordat er rare vragen over komen..).
Het was een hele klus om het frontpaneel van de rotel uit elkaar te krijgen; wat een bouwwerk.. vele schroefjes verder... De volume switch zat gelukkig op een eigen printje, en schoonmaken ging gemakkelijk; klemmetjes wegbuigen, openmaken, schoonmaken, terugzetten en de klemmetjes weer op hun plaats duwen. Hij werkt weer naar behoren, hopelijk nog een goed aantal jaartjes.
Bedankt allemaal voor jullie tips! Mark
Ps: het mes was gebruikt om tie-wraps los te snijden (voordat er rare vragen over komen..).
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
gelukkig denken we hier gewoon aan gereedschap, eventueel aan eten, zoals t heurtOuwebok schreef:.....