Sattelieten versie 2.0
Moderator: Beheerdersteam
Sattelieten versie 2.0
Leuke hobby, die audio! Maar die onrust.. dat het misschien toch beter moet kunnen..
FOMO? Autistische trek? Nou goed.. dit verhaal gaat over een upgrade van mijn sat-sub systeem, in combinatie met linkjes naar al die topics van jullie waar ik nuttige (en misschien minder nuttige) inspiratie uit op mocht doen.
Vanaf luisterdag Alphen ad Rijn-2016 had ik wel upgrades gedaan, maar -nu in corona-lockdown tijden- waarom niet gaan voor versie 2.0? En, dan daarbij een groot aantal ‘heilige huisjes’ van dit forum inzetten, ‘omdat het kan’? Hobby mag geld kosten tenslotte, ook al werkt niet alles..
Even de opzet van mijn systeem:
Bluesound Node 2 -> DAC -> Audyn versterker -> full-range sattelieten (Rizzo heeft ze later ook gebouwd) icm twee corner-subs met Hypex plate-amps en DSP. De sattelieten vallen ongefilterd af vanaf zo'n 100 Hz (dus ik DSP tot 100 Hz).
Deel 1: mijn subversterking vervangen voor mijn twee cornersubs: dat werd dus een exit van een MiniDSP 2x4 en twee Hypex DS4.0s, en een -bijna- budget-neutrale vervanging door een Fusion252. Overigens: deze link als gemeld in het Hypex Fusion Filter Design topic gaf me de meest nuttige opstart-informatie. De Fusion bedient vanuit zijn eigen kastje mono de twee subs, ieder met hun eigen DSP setting.
Is het een verbetering? Natuurlijk hangt dat eerstens af van de juistheid van de DSP instellingen.. maar ja: de subs spelen kernachtiger, er lijkt meer ‘grip’ te zijn.
Deel 2: nieuwe kasten voor mijn sattelieten. Een wild plan. Ik wilde kleinere kasten omdat ik met dichte sattelieten speel, en mijn versie 1.0 kastjes waren ‘goed maar niet optimaal’ gebouwde 7 liter bass-reflex-kasten met een prop in de poort. De Qb moest omhoog van 0.4 naar plm 0.6. En natuurlijk ook: een onregelmatige binnenkant (= geen paralelle binnenwanden) en een dode kast.
Ik heb geen zagerij, dus, Titus / SpeakerenCo gebeld (was toen nog open). Titus had prachtige kastjes voor me gemaakt, helemaal kant-en-klaar, terwijl ik eigenlijk een houtpakket dacht te krijgen, om vervolgens op te bouwen. Een misverstand / mijn schuld. Wel hele mooie kastjes.. maar hoe daar dan nog verstijving ed. in bouwen? Dat is een klus geworden! Bouwers zijn doorzetters, dus: in volgorde, en allemaal via dat 12cm diamater woofer-gat:
Sandwich wanden:
Dat zou en moest dus een bekasting van 25mm MDF / 5mm isomat / 5 mm alumimium worden.
Isomat op maat zagen is geen probleem, maar 5mm dik alumimium 5mm zaag je niet zo maar met een decoupeerzaag… uiteindelijk heb ik er een goede work-out aan gehad om al het aluminium met een handzaag te lijf te gaan, dat ging veiliger. Daar gingen vele uren werk in zitten terwijl ik me regelmatig afvroeg of het allemaal wel de moeite waard was.
Ik heb de ‘binnenkast’ in stukken via het woofer-gat binnen in de MDF kast gelijmd.. Geduld is een schone zaak. Eerste knokkel-klop-test: een verbetering tov 25mm MDF (een kortere resonantie met een lagere frequentie, door de toegevoegde massa). Maar later met de ingeklemde (& gelijmde) stalen bracingstrippen (zie inspiratie = K&T Nada, maar dan sterker), werd het geheel pas echt veel ‘doodser’.
Een kast zonder parallele wanden & wigvorm:
Hier is veel leerzaams over geschreven op dit forum, met name door Asterduc cs. . Ook Rizzo had mijn speakers gebouwd met een wigvorm achter in de kast, en ik had nog wat volume op te vullen voordat ik over een Qb van 0.6 heen zou gaan. Dus; wiggen, een voor een er in geplakt. Ook tegen de bovenzijde, om de onregelmatigheid te vervolmaken van ondet <-> bovenzijde.
Nou, de sattelieten wegen nu zo’n 12kg per stuk (zonder filter), dat is het dubbele van de versie 1.0.
Het schilderwerk:
Ik zag af van een gang naar de spuiterij. Mijn (zelfbouw) MDF stands (inmiddels ook maar even zand-gevuld) zijn ook niet gespoten en ik houd het liever in een geheel. Ik heb dus naar mijn beste kunnen de kistjes met binnenhuis-Flexa gelakt, en met de hand gepolijst met Commandant 4 en 5. Voor mij goed genoeg, maar niet perfect.
De filters:
Mijn V1.0 filters moesten opnieuw; die waren met een 20w Weller-boutje in elkaar gebakken.
Daarna v2.0; nu met gebruik van een goed soldeerstation, zilver-soldeer, goede bekabeling (Kimber 4TC en zilverkabel), en ‘OK’ Dynavox poolklemmen (34 x WBT zou me te duur worden).
Ik kon met twee tweaks het filter verbeteringen. Eerstens met ‘Tony Gee’ Cornell bypass condensatoren (bedankt Tony) en tweedens met een zuigkringetje op mijn tweet (afgeleid van Bernd Timmermans’ ontwerp).
En dan als laatste: demping, montage en spelen:
Op de laatste Alphen ad Rijn luisterdag was Dre’s tip: experimenteer met twaron ipv pritex. Dus: ik heb achter in de wig (achterwand box) akotherm geplaatst en de kast verder gevuld met twaron. Twee keer openschroeven later heb ik het aanwezige twaron inmiddels verminderd tot zo’n 10 gr / liter, schat ik.
Hoe klinkt het? Tuurlijk, beter over de hele linie, zo zegt mijn auto-suggestie... maar eerlijk; ik vind het moeilijk om te vergelijken zonder direct-switchen. Zeker wanneer je de boel een paar dagen afgekoppeld hebt gehad, klinkt alles zowiezo weer top.
Wat me opvalt is het verdwijnen van een versie 1.0 - resonantie op -ik schat- plm 1.5 kHz. Meer dan de de betere binnenvorm van de sattelieten, denk ik dat het gebruik van twaron (ipv pritex demping op de wanden bij versie 1.0) het grootste winstpunt zou kunnen zijn om het middengebied een klein tandje rustiger te maken. Tweedens een iets rustige tweet (door de plaatsing van de zeer lichte zuigkring), en ik denk dat de bypass condensatoren mogelijk iets meer authenticiteit toevoegen.
Ik zal ongetwijfeld nog verder experimenteren met het verder verminderen van demping en met het hoog-filter.. , maar voorlopig even lijken de sattelieten in balans (..voorlopig..).
Een lang verhaal, maar er wordt nooit genoeg gebouwd, en ook nooit genoeg hier op het forum verhaald. Ik wilde het jullie niet besparen. Bedankt nogmaals voor al die informatie en tips hier op het forum! En oh ja, ze zien er dus identiek uit als het begin-plaatje...
FOMO? Autistische trek? Nou goed.. dit verhaal gaat over een upgrade van mijn sat-sub systeem, in combinatie met linkjes naar al die topics van jullie waar ik nuttige (en misschien minder nuttige) inspiratie uit op mocht doen.
Vanaf luisterdag Alphen ad Rijn-2016 had ik wel upgrades gedaan, maar -nu in corona-lockdown tijden- waarom niet gaan voor versie 2.0? En, dan daarbij een groot aantal ‘heilige huisjes’ van dit forum inzetten, ‘omdat het kan’? Hobby mag geld kosten tenslotte, ook al werkt niet alles..
Even de opzet van mijn systeem:
Bluesound Node 2 -> DAC -> Audyn versterker -> full-range sattelieten (Rizzo heeft ze later ook gebouwd) icm twee corner-subs met Hypex plate-amps en DSP. De sattelieten vallen ongefilterd af vanaf zo'n 100 Hz (dus ik DSP tot 100 Hz).
Deel 1: mijn subversterking vervangen voor mijn twee cornersubs: dat werd dus een exit van een MiniDSP 2x4 en twee Hypex DS4.0s, en een -bijna- budget-neutrale vervanging door een Fusion252. Overigens: deze link als gemeld in het Hypex Fusion Filter Design topic gaf me de meest nuttige opstart-informatie. De Fusion bedient vanuit zijn eigen kastje mono de twee subs, ieder met hun eigen DSP setting.
Is het een verbetering? Natuurlijk hangt dat eerstens af van de juistheid van de DSP instellingen.. maar ja: de subs spelen kernachtiger, er lijkt meer ‘grip’ te zijn.
Deel 2: nieuwe kasten voor mijn sattelieten. Een wild plan. Ik wilde kleinere kasten omdat ik met dichte sattelieten speel, en mijn versie 1.0 kastjes waren ‘goed maar niet optimaal’ gebouwde 7 liter bass-reflex-kasten met een prop in de poort. De Qb moest omhoog van 0.4 naar plm 0.6. En natuurlijk ook: een onregelmatige binnenkant (= geen paralelle binnenwanden) en een dode kast.
Ik heb geen zagerij, dus, Titus / SpeakerenCo gebeld (was toen nog open). Titus had prachtige kastjes voor me gemaakt, helemaal kant-en-klaar, terwijl ik eigenlijk een houtpakket dacht te krijgen, om vervolgens op te bouwen. Een misverstand / mijn schuld. Wel hele mooie kastjes.. maar hoe daar dan nog verstijving ed. in bouwen? Dat is een klus geworden! Bouwers zijn doorzetters, dus: in volgorde, en allemaal via dat 12cm diamater woofer-gat:
Sandwich wanden:
Dat zou en moest dus een bekasting van 25mm MDF / 5mm isomat / 5 mm alumimium worden.
Isomat op maat zagen is geen probleem, maar 5mm dik alumimium 5mm zaag je niet zo maar met een decoupeerzaag… uiteindelijk heb ik er een goede work-out aan gehad om al het aluminium met een handzaag te lijf te gaan, dat ging veiliger. Daar gingen vele uren werk in zitten terwijl ik me regelmatig afvroeg of het allemaal wel de moeite waard was.
Ik heb de ‘binnenkast’ in stukken via het woofer-gat binnen in de MDF kast gelijmd.. Geduld is een schone zaak. Eerste knokkel-klop-test: een verbetering tov 25mm MDF (een kortere resonantie met een lagere frequentie, door de toegevoegde massa). Maar later met de ingeklemde (& gelijmde) stalen bracingstrippen (zie inspiratie = K&T Nada, maar dan sterker), werd het geheel pas echt veel ‘doodser’.
Een kast zonder parallele wanden & wigvorm:
Hier is veel leerzaams over geschreven op dit forum, met name door Asterduc cs. . Ook Rizzo had mijn speakers gebouwd met een wigvorm achter in de kast, en ik had nog wat volume op te vullen voordat ik over een Qb van 0.6 heen zou gaan. Dus; wiggen, een voor een er in geplakt. Ook tegen de bovenzijde, om de onregelmatigheid te vervolmaken van ondet <-> bovenzijde.
Nou, de sattelieten wegen nu zo’n 12kg per stuk (zonder filter), dat is het dubbele van de versie 1.0.
Het schilderwerk:
Ik zag af van een gang naar de spuiterij. Mijn (zelfbouw) MDF stands (inmiddels ook maar even zand-gevuld) zijn ook niet gespoten en ik houd het liever in een geheel. Ik heb dus naar mijn beste kunnen de kistjes met binnenhuis-Flexa gelakt, en met de hand gepolijst met Commandant 4 en 5. Voor mij goed genoeg, maar niet perfect.
De filters:
Mijn V1.0 filters moesten opnieuw; die waren met een 20w Weller-boutje in elkaar gebakken.
Daarna v2.0; nu met gebruik van een goed soldeerstation, zilver-soldeer, goede bekabeling (Kimber 4TC en zilverkabel), en ‘OK’ Dynavox poolklemmen (34 x WBT zou me te duur worden).
Ik kon met twee tweaks het filter verbeteringen. Eerstens met ‘Tony Gee’ Cornell bypass condensatoren (bedankt Tony) en tweedens met een zuigkringetje op mijn tweet (afgeleid van Bernd Timmermans’ ontwerp).
En dan als laatste: demping, montage en spelen:
Op de laatste Alphen ad Rijn luisterdag was Dre’s tip: experimenteer met twaron ipv pritex. Dus: ik heb achter in de wig (achterwand box) akotherm geplaatst en de kast verder gevuld met twaron. Twee keer openschroeven later heb ik het aanwezige twaron inmiddels verminderd tot zo’n 10 gr / liter, schat ik.
Hoe klinkt het? Tuurlijk, beter over de hele linie, zo zegt mijn auto-suggestie... maar eerlijk; ik vind het moeilijk om te vergelijken zonder direct-switchen. Zeker wanneer je de boel een paar dagen afgekoppeld hebt gehad, klinkt alles zowiezo weer top.
Wat me opvalt is het verdwijnen van een versie 1.0 - resonantie op -ik schat- plm 1.5 kHz. Meer dan de de betere binnenvorm van de sattelieten, denk ik dat het gebruik van twaron (ipv pritex demping op de wanden bij versie 1.0) het grootste winstpunt zou kunnen zijn om het middengebied een klein tandje rustiger te maken. Tweedens een iets rustige tweet (door de plaatsing van de zeer lichte zuigkring), en ik denk dat de bypass condensatoren mogelijk iets meer authenticiteit toevoegen.
Ik zal ongetwijfeld nog verder experimenteren met het verder verminderen van demping en met het hoog-filter.. , maar voorlopig even lijken de sattelieten in balans (..voorlopig..).
Een lang verhaal, maar er wordt nooit genoeg gebouwd, en ook nooit genoeg hier op het forum verhaald. Ik wilde het jullie niet besparen. Bedankt nogmaals voor al die informatie en tips hier op het forum! En oh ja, ze zien er dus identiek uit als het begin-plaatje...
Re: Sattelieten versie 2.0
Gaaf gedaan Ouwebok! Ik ben ook nog steeds erg tevreden met mijn speakers. Het twaron heb ik trouwens op gehoor afgesteld. Meerdere mensen hadden al een opmerking gemaakt dat het eigenlijk goed te horen is, en dat was ook zo. In eerste instantie zat er te veel in. Na een paar weken inspelen de weegschaal erbij gepakt en gram voor gram er twaron uitgehaald. Het was duidelijk te horen wanneer er te weinig inzat.
Beter is natuurlijk om dit de te meten, maar daar heb ik de middelen niet voor.
Beter is natuurlijk om dit de te meten, maar daar heb ik de middelen niet voor.
Re: Sattelieten versie 2.0
Gaaf project hoor! Het is natuurlijk wel het overwegen waard om een meetmicrofoon te kopen. Je gebruikt mooie spulletjes en bent druk aan het ontdekken/experimenteren, dat wordt met een paar meet-tools nog interessanter. Sinds ik een mic heb heb ik zoveel meer geleerd!Rizzo schreef:Beter is natuurlijk om dit de te meten, maar daar heb ik de middelen niet voor.
groet,
Satefan
Re: Sattelieten versie 2.0
Hoi Rizzo, bedankt. wat een werk moet dat geweest zijn om gram na gram bij te stellen.. hoeveel gram / liter zit je nu?
Ik koop een weegschaal
Hoi Stefan, meten is idd leuk. In dit geval zijn de nuances die ik probeer te bereiken voor de satellieten heel heel klein tov het orginele filter.
Ik heb een UMIK-1 en heb met REW gestoeid.
Ik moet het meten weer eens oppakken, bijvoorbeeld voor de sub-filtering & 'aansluiting' met de sats te evalueren.
Die aansluiting is goed maar nooit ideaal, want de timing van cornersubs tov vrijstaande sats is niet recht te trekken. Maar misschien valt er nog wat te verbeteren. Sub-laag meten met een UMIK lukte me niet goed, herinner ik me? Ideeen / tips (met uitzondering van 'DSP ook je satellieten') zijn welkom.
Ik koop een weegschaal
Hoi Stefan, meten is idd leuk. In dit geval zijn de nuances die ik probeer te bereiken voor de satellieten heel heel klein tov het orginele filter.
Ik heb een UMIK-1 en heb met REW gestoeid.
Ik moet het meten weer eens oppakken, bijvoorbeeld voor de sub-filtering & 'aansluiting' met de sats te evalueren.
Die aansluiting is goed maar nooit ideaal, want de timing van cornersubs tov vrijstaande sats is niet recht te trekken. Maar misschien valt er nog wat te verbeteren. Sub-laag meten met een UMIK lukte me niet goed, herinner ik me? Ideeen / tips (met uitzondering van 'DSP ook je satellieten') zijn welkom.
Re: Sattelieten versie 2.0
Volgens mij kwam ik uit op 3 a 4 gram per liter. Echt een stuk minder dan verwacht, de helft van de aangeschafte twaron is daarom over:). Wat DSP-en betreft, ik kreeg dat zelf nooit naar tevredenheid. Dat was voor mij de hoofdreden om over te stappen op Lyngdorf.
Re: Sattelieten versie 2.0
Hallo Ouwebok,Ouwebok schreef:Hoi Rizzo, bedankt. wat een werk moet dat geweest zijn om gram na gram bij te stellen.. hoeveel gram / liter zit je nu?
Ik koop een weegschaal![]()
Hoi Stefan, meten is idd leuk. In dit geval zijn de nuances die ik probeer te bereiken voor de satellieten heel heel klein tov het orginele filter.
Ik heb een UMIK-1 en heb met REW gestoeid.
Ik moet het meten weer eens oppakken, bijvoorbeeld voor de sub-filtering & 'aansluiting' met de sats te evalueren.
Die aansluiting is goed maar nooit ideaal, want de timing van cornersubs tov vrijstaande sats is niet recht te trekken. Maar misschien valt er nog wat te verbeteren. Sub-laag meten met een UMIK lukte me niet goed, herinner ik me? Ideeen / tips (met uitzondering van 'DSP ook je satellieten') zijn welkom.
Met een beetje DSP zou dat toch wel moeten lukken hoor, dat recht-trekken van de timing. Ik hef hier ook looptijdverschillen op bij mijn actieve setup. Of moet je de satelieten juist vertragen? Dat kan dan alleen weer als die ook actief zijn idd.
Maar wellicht beginnen met het meten van de satelieten?
Als je al een Umik hebt en REW geinstalleerd (en je hebt t werkend) dan moet het toch wel lukken? Microfoon op ongeveer een meter afstand recht op de as van de luidspreker, de meting starten en je krijgt wat te zien. Daarna is het belangrijk om het meetvenster goed in te stellen (zodat je met name de speaker-response meet, en niet de kamer-invloed) en dan kom je al een heel eind!
groet!
Re: Sattelieten versie 2.0
Ik heb weer geen ervaring met Arta; ik vind REW ook wel aardig wysiwyg. Bij de meeste (gangbare) meet-microfoons krijg je een calibratie-file. Die laad je in de meet-software en "Bob's your Uncle" zoals de Britten/Ieren zeggen.RobbinM schreef:Heb zelf geen ervaring met REW, wat zijn de voordelen van die ingebouwde algoritmes ten opzichte van de wysiwyg aanpak van Arta als ik vragen mag?
En waar kun je zo'n microfoon eigenlijk laten calibreren?
Wat zit er nou eigenlijk precies in?
Re: Sattelieten versie 2.0
Hoi Robin, het is Scan-speak, de tweeter is de D3004-664000 en de woofer is de 15WU / 4 ohm. Het filter is opgebouwd met Audyn/Intertechnik. Het ontwerp is afgeleid van de Speakerland Mini-monitor. Er zijn wat uurtjes in de dode kamer van Speakerland doorgebracht om het filter op orde te krijgen.RobbinM schreef:Heb zelf geen ervaring met REW, wat zijn de voordelen van die ingebouwde algoritmes ten opzichte van de wysiwyg aanpak van Arta als ik vragen mag?
En waar kun je zo'n microfoon eigenlijk laten calibreren?
Eh, en mooie speakers nauurlijk!
Wat zit er nou eigenlijk precies in?
Na deze versie ontwikkelde Ruud / Speakerland de Minimonitor BE met de kleine dome-versie D3004-604010.
