Verschillende merken condensator's

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Verschillende merken condensator's

Bericht door XXsanderXX »

Hallo iedereen.
Voor een filter ontwerp heb ik een 68uf nodig.
Nu op mijn zoektocht kom ik er een aantal tegen en de prijzen lopen nog best uit één.
Waar moet ik opletten?
Ik heb hier even een rijtje opgezet van 3 fabrikanten.
Allemaal 68uf.

Mundorf ME-68T3 / 350v /3% €34,95
Mundorf MCAP 250-68 / 250V / 5%. €28,45
Mundorf MEO-68T3 / 350V / 3%. /OIL. €46,25
Dayton audio DMPC-68 / 250v/ 5% €19,50
Jantzen audio 001-0286 / 400v / 5%. €15,95
Jantzen audio 001-0467 / 400v / 5%. €44,95.

Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn?
Ik snap de % wel, maar waarom zijn de prijzen zo uit één lopend.
Heb de zoek functie gebruikt maar kon niet vinden wat ik zocht.
Alvast bedankt.
Gr Sander.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door Henkjan »

[leesvoer] een topic met wat technische info: viewtopic.php?f=6&t=24625
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door Ouwebok »

Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door Chocomel »

Als er in het oorspronkelijke filterontwerp een bipolaire elco zat, moet er weer een bipolaire elco in. Die heeft namelijk dusdanig hoge verliezen dat ze onderdeel zijn van het ontwerp. Ik vermoed dat je hier onderscheid moet maken tussen ruwe en gladde folie. Als er een foliecondensator in zat (MKT, MKP, ...), moet er weer een foliecondensator in. Deze hebben lage verliezen. De werkspanning van een condensator is meestal voldoende hoog, alleen bij bipolaire elco's is het iets om in de gaten te houden. Een tolerantie van 5 % is prima. Bij bipolaire elco's is 20 % gebruikelijk. Welke tolerantie toegelaten is, is afhankelijk van het filterontwerp.

Voor de rest lopen de meningen uiteen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door markbakk »

Als je een schema van je filter post, en daarbij iets meer zegt over je ambities, krijg je denk ik meer gerichte adviezen. Maar om te beginnen: neem eens een bipolaire elco met gladde folie. Misschien ben je daarmee helemaal tevreden.
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door XXsanderXX »

Het voor een nieuw filter.
Alvast bedankt voor de info. Ik heb wat lees voer.
Misschien hebben jullie het al gezien in mijn andere topic.
Het gaat om deze speakers die ik aan het bouwen ben.

viewtopic.php?f=3&t=28538

Gr Sander.
Bijlagen
DSC_0036.JPG
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door John P »

Als ik dit fiter zie dan denk ik aan:
C1: Elco ruw https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... -capacitor
C2: combinatie van elco glad 47uf https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... c-smooth-5
en goedkope folie 10uF https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... -cross-cap
C5,C8: Goedkope folie zie boven
C6,C7: Medium prijs folie https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... assic-250v

Het merk is minder belangrijk als de kwaliteit. In oplopende kwaliteit heb je elco ruw, elco glad, MKT, MKP. Je hoort het verschil het beste bij hoge tonen, daar neem je de betere kwaliteit. En dan zijn er nog mensen die zweren bij de duurste, maar daar zou ik nog niet mee beginnen.
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door XXsanderXX »

Hey John P.
Bedankt voor mee denken.
Ik heb het verhaal van Henkjan ook even door gelezen.
Mijn bedoeling is ook om het filter in een aparte box te maken met een plexiglas plaat ervoor zodat het filter te zien is.
Ik snap nu dat een Elco prima werkt op de lage frequenties en de mkp op de hoge. Maar ja, je snapt dat een Elco niet zo spectaculair staat als je het filter kunt zien.
Dus ik kijk naar de wat goedkopere mkt's / mkp's voor het laag en de gemiddelde prijs voor de mkp voor het hoog. Toch?
Nu vind ik een paar euro meer of minder niet zo'n ramp.

Gr Sander.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door Henkjan »

als t een paar euro's is hoef je t niet te laten om MKT ipv elko te doen.

als het puut om bling gaat: die Mundorf elko's zien er wel sjiek uit hoor, met goeden letters op diep zwarte ondergrond
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... ecap-glad/
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door dre »

De Mundorf Elco Glad is kwalitatief wel heel goed trouwens. :goedzo:
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door XXsanderXX »

Ze zien er idd erg mooi uit.
Voor een Jantzen audio 001-0286 68uf mkp betaal ik €15,95.
Voor de Elco 68uf €8,99.
Nu is dit verschil nog te doen op 2 filters. Vind ik.
Dus ik kan in dit geval beter voor de Jantzen gaan toch?

Ik heb even wat op papier gezet en kom op iets meer dan €100 uit per filter. Dus 4 spoelen, 6 condensator's en 1 weerstand voor 1 filter. Voor de speakers die ik nu bouw is dit toch wel een goede prijs lijkt mij. Of ben ik nu echt verkeerd bezig?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door Henkjan »

Is voor een 3weg niet overdreven
Wat was de prijs vannde drivers?
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door XXsanderXX »

De woofer
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... 315-8.html

De mid.
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... 135-8.html

De tweeter
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-pt2c-8.html

Woofer €124,95
Mid. €32,45
Tweeter €73,45
Dus 2 maal €230,85 is €461,70
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door Olaf Analogue »

Er zit een lange levertijd op de mid. Of heb je ze al in bezit?
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door XXsanderXX »

Ik heb ze eventueel nog hier in een andere speaker zitten als het nodig is. \:D/
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door Fotohuis »

http://forum.visaton.de/showthread.php?t=31017


http://forum.visaton.de/showthread.php?t=31016


Conclusie: Dure folie C's of weerstanden, het maakt niet uit! Misschien zit het letterlijk tussen de oren.
audioruud
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 26 jun 2019, 11:26

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door audioruud »

Er zit wel degelijk verschil in condensatoren van verschillende opbouw en materiaal, dat als de kwaliteit van het luidsprekerontwerp en de rest van de componenten het toelaat goed hoorbaar is. Welke fabrikant (of beter gezegd, wie zijn naam er op heeft gezet) is minder relevant.
Elco's hebben een hoge verliesfactor en zijn daarom handig parallel aan het laag. Ze voorkomen opslingering van de resonatiekring die een filter nu eenmaal altijd vormt in combinatie met de luidspreker. Je kunt ook een foliecondensator nemen met een klein weerstandje (van 0,5-1,0 ohm) in serie. Dat heeft hetzelfde effect. Een MKT is meestal niet veel duurder dan een elco. Een elco is verder een onding voor audio, gedraagt zich niet lineair bij stroom- en spanningswisselingen en een audio signaal zit daar vol mee. Ze verouderen en gaan afwijken.
Metingen aan filteronderdelen en conclusies trekken is al net zo link als dat doen bij luidsprekers. Een vlakke frequentiecurve betekent echt niet dat het dan goed klinkt.
In de eerste plaats is het van belang dat het ontwerp klopt (en dat is al een hele kunst) en daarna heeft het zeker zin om goede filtercomponenten te gebruiken. Mijn ervaring bij het maken van een nieuw ontwerp (eerste met goedkope onderdelen, daarna met duurdere als het ontwerp dat waard was) is dat je de verschillen heel goed kan horen. Vooral bij condensatoren maar ook bij spoelen. En seriecomponenten zijn altijd veel kritischer dan parallel geplaatste componenten, bij een parallelfilter.

Groeten

Ruud Jansen
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door dre »

Toch zijn parallel componenten ook behoorlijk klank bepalend,dus ook daar mag wel wat aandacht aan besteed worden.
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door Fotohuis »

het maakt niet uit! Misschien zit het letterlijk tussen de oren.
Behalve als je misschien je geld in deze branche mee moet verdienen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door Pjotr »

Advies is in deze moeilijk te geven. Veel meer dan John P er over aangeven heeft is er niet. De rest is persoonlijke interpretatie, smaak, mening enz. Of die nou in, dan wel tussen de oren zit, onderbuik of in de portemonnee doet er dan weinig toe. Je zult je eigen persoonlijke weg met vallen en opstaan moeten vinden :D
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door XXsanderXX »

Oke bedankt voor jullie. Input. Wat ik dus ook kan doen is de elko 68uf bestellen en een mkt of mkp.
En dan proberen en luisteren wat ik persoonlijk mooier/ beter vind klinken. Op de woofer.

Gr Sander.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door dre »

Een combinatie bevalt mij altijd prima.
Met een elko er bij vind ik het laag vaak wat mee 'beef' in de klank hebben.
XXsanderXX
Berichten: 68
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 23:21

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door XXsanderXX »

Hoe bedoel je in combinatie?
Dus de mkt/mkp samen met een elko in serie zetten. Voor de woofer.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door dre »

Nee,een de parallel condensator opbouwen door 2 verschillende parallel te zetten.
Bijvoorbeeld 33uF elko en 33uF MKP parallel om 66uF te bereiken.

Die verhouding is met luisteren prima te bepalen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verschillende merken condensator's

Bericht door markbakk »

XXsanderXX schreef:
Hoe bedoel je in combinatie?
Dus de mkt/mkp samen met een elko in serie zetten. Voor de woofer.
Condensatoren in serie schakelen brengt de totale waarde juist omlaag. Bij weerstanden en spoelen werkt het wel zo.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”