Pagina 1 van 4

Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 11:20
door Shadow
Even om niet het Hypex draadje om zeep te helpen met OT gepraat over netkwaliteit;

toetertje schreef:
Over het algemeen hebben we inderdaad een goede netkwaliteit, maar lang niet overal.
Een vriend van mij woont aan de rand van een industrie gebied, en daar schommelt de
spanning wel 20 volt, af en toe zie je het zelfs aan de lampen. Ben benieuwd wat voor
invloed dat op je apparatuur heeft.
20 volt als in + 10V en -10V? Daś behoorlijk maar nog binnen de norm van 207 - 253 Volt die gesteld is. Ik zie hier thuis meestal maar +/- 5V variatie.
Onderstaande link is wat leesvoer;
https://www.netbeheernederland.nl/spanningskwaliteit

Wat mij tegen de borst stuit is dat een apparaat dat harmonischen en transiënten toevoegd je installatie beter laat klinken?
Nu mag iedereen lekker geloven wat ie wil, maar als je dus meerdere keren defecte apparatuur hebt die op zo'n apparaat aangesloten zit, apparatuur waar de rest van de gebruikers niet die problemen mee ervaart,
vraag je dan eens af of je kan testen met 1 Fusion op je spanningsstabilisator en 1 niet.
Volkomen niet-representatief maar wellicht wordt je er wat wijzer van.

Iedereen mag zo'n ding gebruiken natuurlijk, iedereen mag vinden dat z'n apparatuur daarna muziekaler klinkt, maar als het iets toevoegd wat je spullen stuk maakt moet je ook groot genoeg zijn om te willen inzien dat je het misschien niet meer moet gebruiken, maar gezien de aanschafprijs zal dat lastig zijn denk ik.

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 11:35
door Pjotr
Mwah, zie hier regelmatig tot over de 240V. Vooral s-avonds! En dat vrat halogeenspotjes :( Meen ergens gelezen te hebben dat de geleverde netspanning in Nederland niet meer dan 5% af zal wijken. Is dus nog steeds binnen de norm. Je hebt zeker een punt met die "opfrisdoosje", met name met forse ss-versterkers, Die kunnen stevige laadpieken voor de elco's uit het net trekken bij flinke belasting, tot wel 50A - 100A piek soms. Dat kan zo'n stabilisatiedoos helemaal niet leveren. En je leest dan ook zeker wel negatieve resultaten daarover.

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 11:52
door Shadow
Klopt, ik denk dat het middel erger is dan de kwaal in ons land, ik heb de test en gebruiksaanwijzing van dat apparaat van holco even doorgelezen, maar er zit aardig wat HF rommel op het uitgangssignaal en eigenlijk is hij niet bedoeld om te belasten :shock:

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 19:19
door Chocomel
Pjotr schreef:
Je hebt zeker een punt met die "opfrisdoosje", met name met forse ss-versterkers, Die kunnen stevige laadpieken voor de elco's uit het net trekken bij flinke belasting, tot wel 50A - 100A piek soms. Dat kan zo'n stabilisatiedoos helemaal niet leveren.
Dit type lost dat in ieder geval bij het opstarten op door de uitgangsspanning geleidelijk op te voeren.
Wat betreft de pieken tijdens flinke belasting: bedoel je een versterker met smps of eentje met trafo + elco's? Van wat ik zo gauw kan vinden trekt een Behringer iNuke NU6000 (met smps) pieken van 80 A, maar dat is dan ook geen hi-fi-versterker met een geclaimd vermogen van 2x 2,2 kW.
https://forum.speakerplans.com/behringe ... 69202.html
ag1500s-qsg.pdf schreef:
WARNING: The output voltage of the AG1500S ramps up in order to eliminate the effects of in-rush current on transformer based loads. This can be problematic if your equipment uses auto-sensing circuitry to determine if the source is a 120V or 230V supply. In which case it is recommended that the AG1500S is switched on, the voltage allowed to stabilise, before powering on any devices with auto-sense circuitry.
Shadow schreef:
Klopt, ik denk dat het middel erger is dan de kwaal in ons land, ik heb de test en gebruiksaanwijzing van dat apparaat van holco even doorgelezen, maar er zit aardig wat HF rommel op het uitgangssignaal en eigenlijk is hij niet bedoeld om te belasten :shock:
Hoe kom je tot die conclusie? De test komt op mij positief over en uit de meting blijkt dat de vervorming 0,7 - 0,8% is, wat minder is dan de 3% op het net bij de tester.

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 19:23
door Shadow
Heb je ze zelf doorgelezen?

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 20:58
door OpaBert
:bakkie:
Shadow schreef:
Heb je ze zelf doorgelezen?
Ik heb het door gelezen en m’n postcode ingevoerd En jaar 2019 ingevoerd April en
Ook 2020
Komt dit op het vakje beide zijn gelijk

Netvlak: Laagspanning
Meetnummer: LS017
Meetlocatie: 4731, Oudenbosch
Stedelijkheid: Weinig stedelijk
Spanningsniveau: 230 V
Meetperiode: 3 februari 2020 t/m 10 februari 2020
Voldoet aan kwaliteitscriteria: Nee

Netvlak: Laagspanning
Meetnummer: LS017
Meetlocatie: 4731, Oudenbosch
Stedelijkheid: Weinig stedelijk
Spanningsniveau: 230 V
Meetperiode: 3 februari 2020 t/m 10 februari 2020
Voldoet aan kwaliteitscriteria: Nee
Meer informatie

Hier ging de spanning 221-225 continu een 3-4 volt op en neer
Nu is dat bijna 230 Volt AC :!: dat is een stuk verbeterd
Bij de HS uit de voedingstrafo Buizen versterker 400 volt DC een 6-7 volt
En van de Sinus hier een foto gezet er zit in op top een plat vlak veroorzaakt door pulsen schakel electronica
Dat was ergens in 2015 Met onderzoek naar een Goedkope trafo van AE gekocht bij EOO in m’n EL12 versterker
Dat zag er knap beroerd uit

viewtopic.php?f=7&t=21362&hilit=EL12&start=200#p1771653
568C8131-E96E-4798-8C51-DBAD5E5B2ACA.jpeg
568C8131-E96E-4798-8C51-DBAD5E5B2ACA.jpeg (29.21 KiB) 839 keer bekeken
Ook na dat ik het door een 3KVA scheidingstrafo heen gevoerd had en dan nog eens door een kleinere 800VA regelbare hier op de werktafel
Die pulsen vlogen er ongehinderd door :think:
En die AE trafo werd 65 graden onbelast :shock:
Ik hoor er Gelukkig niets van terug op m’n versterkers
Nu 8-[ 8-[ ben ik vergeten wat ook alweer de reden was van dit onderwerp van Joram :-s

Ohja weet tut weer
De muziek werd muzikaler met dat ding er tussen
En minder scherp ofzo iets m’n Engels is niet best
Misschien ook Snake olie er op gedaan zeker :D

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 21:35
door Shadow
Ja bij jou zitten er te veel harmonischen op het net volgens het rapport...

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 21:49
door Pjotr
Ach wat, gewoon je stopcontacten af en toe afstoffen:
1300_213622a_1014.jpg

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 21:56
door pappaleo
Walt heeft vast zo'n borsteltje van Iego.
Gebruikt op de kop getikt van marktplaats voor slechts €950.

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 21:59
door OpaBert
Shadow schreef:
Ja bij jou zitten er te veel harmonischen op het net volgens het rapport...
Nou Fijn om te weten dat het rapport klopt :lol:
Alleen kan ik die trafo laten wikkellen zodat hij geen 65 graden wordt Joram ?
Of valt het nog binnen de levering,s voorwaarden .? Jij hebt je daar beroepshalve misschien ook in vast gebeten
En peter ik zal ze met een staalborstel afstoffen :lol:

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 22:18
door Shadow
OpaBert schreef:
Shadow schreef:
Ja bij jou zitten er te veel harmonischen op het net volgens het rapport...
Nou Fijn om te weten dat het rapport klopt :lol:
Alleen kan ik die trafo laten wikkellen zodat hij geen 65 graden wordt Joram ?
Of valt het nog binnen de levering,s voorwaarden .? Jij hebt je daar beroepshalve misschien ook in vast gebeten
En peter ik zal ze met een staalborstel afstoffen :lol:
Nee het beste is eraf filteren, je kunt een trafo met luchtspleet proberen maar tegen harmonischen is het lastig, ik zag in dat testrapport van die toverdoos ook de nodig HF rommel zitten. Het wordt helaas met alle ‘groene’ initiatieven niet leuker voor mensen met ouderwetse trafo’s :lol:

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 22:24
door OpaBert
Shadow schreef:
OpaBert schreef:
Shadow schreef:
Ja bij jou zitten er te veel harmonischen op het net volgens het rapport...
Nou Fijn om te weten dat het rapport klopt :lol:
Alleen kan ik die trafo laten wikkellen zodat hij geen 65 graden wordt Joram ?
Of valt het nog binnen de levering,s voorwaarden .? Jij hebt je daar beroepshalve misschien ook in vast gebeten
En peter ik zal ze met een staalborstel afstoffen :lol:
Nee het beste is eraf filteren, je kunt een trafo met luchtspleet proberen maar tegen harmonischen is het lastig, ik zag in dat testrapport van die toverdoos ook de nodig HF rommel zitten. Het wordt helaas met alle ‘groene’ initiatieven niet leuker voor mensen met ouderwetse trafo’s :lol:
Hm en als je als consument bezwaar maakt, krijg je gewoon niets geleverd zeker :?:
Of zijn ze verplicht als leverancier hier iets aan te doen als ik zeg dat ik er last van heb
Bijvoorbeeld dat ze een filter plaatsen hier in huis :?:
Zomaar een hersenspinsel van me O:)

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 22:27
door Shadow
OpaBert schreef:
Hm en als je als consument bezwaar maakt, krijg je gewoon niets geleverd zeker :?:
Of zijn ze verplicht als leverancier hier iets aan te doen als ik zeg dat ik er last van heb
Bijvoorbeeld dat ze een filter plaatsen hier in huis :?:
Zomaar een hersenspinsel van me O:)
Nee er moet wel actie ondernomen worden, maar je kunt eens een vraag stellen...
Waarschijnlijk wordt er eerst gezocht naar de bron van de harmonischen.

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 22:45
door OpaBert
Shadow schreef:
OpaBert schreef:
Hm en als je als consument bezwaar maakt, krijg je gewoon niets geleverd zeker :?:
Of zijn ze verplicht als leverancier hier iets aan te doen als ik zeg dat ik er last van heb
Bijvoorbeeld dat ze een filter plaatsen hier in huis :?:
Zomaar een hersenspinsel van me O:)
Nee er moet wel actie ondernomen worden, maar je kunt eens een vraag stellen...
Waarschijnlijk wordt er eerst gezocht naar de bron van de harmonischen.
Ga dat misschien wel doen
Ook dat op en neer gaan van de spanning Is irritant Als je wat aan het meten ben en notities maakt zit je steeds met een aantal waarden die variëren
Nu heb ik dat al ondervangen met een spannings stabilisator ( regeltrafo welke met een Arduino en stappenmotor aandrijving)
Nu is het binnen 1,5 volt stabiel De draaddikte regeltrafo is de grens .

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 22:51
door Pjotr
Eigenlijk is er maar 1 goede oplossing als je echt last van die netvervuiling hebt: VRT's oftewel Voltage Regulator Transformers. Dat zijn ouderwetse puur elektrische resonantie regulators bestaande uit een paar stukken ijzer, wat koper en een paar dikke condensatoren. Ze zijn erg inefficiënt, kachelen heel wat nullast weg maar filteren als de beste. Ik heb ze industrieel wel ingezet op fabrieksvloeren met een zwaar vervuild net voor de voeding van besturingskasten. Oltronix in Leek (maar er zijn er meer) maakt die dingen: https://www.oltronix.nl/nl/ac-dc-ferroresonant. Voor audio in een thuissituatie volstrekt overbodig.

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 22:58
door Shadow
Pjotr schreef:
Voor audio in een thuissituatie volstrekt overbodig.
Jaaaaa die willen we dus :lol:

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 23:03
door Pjotr
Zou je niet eerst beginnen met zo'n stopcontactborsteltje? :lol:

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 23:09
door jvenema
Staalborstel en jezelf goed aarden toch? :)

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 23:39
door VintageHarry
Heb zelf een tijdje geleden zo’n VRT gekocht op Marktplaats en nieuwe C’s in gezet. Zal best goed filteren maar brommen doet ‘ie ook behoorlijk dus het bleek geen goede combinatie met audio :(
6709B841-EEA0-4D2F-9EFD-35BDFCD2146D.jpeg
6DCB47CA-201A-499D-A5F0-4D24AA896078.jpeg

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 23:46
door Shadow
Het middel is erger dan de kwaal in dat geval ja :-k

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 23:48
door ray5150
Shadow schreef:
Pjotr schreef:
Voor audio in een thuissituatie volstrekt overbodig.
Jaaaaa die willen we dus :lol:
:rofl: :rofl: :rofl:

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 23:49
door Shadow
Hoe heette dat ding van Walt/Dre ook al weer? PS Audio Powerplant?

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: za 02 mei 2020, 23:51
door ray5150
Yep.

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: zo 03 mei 2020, 0:12
door Shadow
Jij hebt dat ding ook nog eens proberen te reanimeren toch?

Re: Netkwaliteit in Nederland

Geplaatst: zo 03 mei 2020, 0:28
door Pjotr
VintageHarry schreef:
Heb zelf een tijdje geleden zo’n VRT gekocht op Marktplaats en nieuwe C’s in gezet. Zal best goed filteren maar brommen doet ‘ie ook behoorlijk dus het bleek geen goede combinatie met audio :(
6709B841-EEA0-4D2F-9EFD-35BDFCD2146D.jpeg6DCB47CA-201A-499D-A5F0-4D24AA896078.jpeg
Klopt, dat is inherent aan die dingen: Het ijzer gaat gedeeltelijk in verzadiging.