SW-501 / LP-210PA 2.1 versterker (obv TPA3118)
Moderator: Beheerdersteam
SW-501 / LP-210PA 2.1 versterker (obv TPA3118)
Om wat licht gedateerd speaker materiaal op te ruimen, heb ik een aantal 2.1 versterkertjes van het type SW-501 (ook wel LP-210PA) besteld. Het idee is om per speaker (3-weg is het plan) zo'n kleine plateamp in te bouwen. Ze kostten rond de €20 /st. Dat moet een kadootje worden.
Gaat het projectje lukken dan doe ik er een Topping D50 bij, waarbij elk kanaal op een versterkertje wordt aangesloten. Comfortabeler kan nauwelijks.
Een feestje moet het kunnen overleven en dat zonder teveel vervorming, misschien lukt dat laatste net. In elk geval is er een 100 of 120 hz higpass voor de middentoner aanwezig, da's meegenomen.
Van forumlid Led heb ik van de week een Meanwell RS 150 24 gekregen (bedankt Led, sympathiek van je).
Met deze meanwell is het geluid redelijk goed, maar daar is alles mee gezegd. Ik werd er op den duur toch wat onrustig van en ben op zoek naar een wat voornamer en rustiger geluidsbeeld met bovendien wat meer detail.
Daartoe heb ik wat condensatoren en spoeltjes vervangen (zie foto hieronder, de gekleurde condensatoren zijn vervangen en ook de 4 kleine spoeltjes). De veranderingen waren er wel, maar niet echt schokkend. Weliswaar wat meer detail, maar zeker niet meer rust in het geluid (overigens is het bordje niet ingespeeld, maar dat dat de wereld aan verschil gaat maken verwacht ik niet). Dus begon ik de opamps te verdenken. Ik kwam nog ergens één enkele OP275 tegen (de andere types zijn na de verhuizing weet ik waar gebleven). Opblazen zal niet gebeuren, maar voor mij blijft het altijd een gok. Hier pakte het naar tevredenheid uit, het geluid is al beduidend aangenamer. Maar ik ben nog niet helemaal waar ik wil zijn.
Ik overweeg alle opamps (4 stuks 4558, die heb ik klankmatig tot nu toe nog nergens de moeite waarde gevonden) te vervangen door LME49860; ze zijn wel wat aan de prijs. Lijkt dat op zich een goede keuze en heeft iemand een suggestie waar ze incl. verzenden nog wat betaalbaar zijn i.r.t. het low budget karakter van het geheel?
Of kies ik beter voor NE5532 als in- en uitgangsopamp met bijv. daartussen twee OP270 (beter in de zin van veel voordeliger maar verder vermoedelijk ook een prima oplossing, zij het waarschijnlijk wat minder dan LME49860)?
Ik weet dat je feitelijk de schakeling goed moet kennen om er een gefundeerde uitspraak over te kunnen doen. Ik heb er zelf onvoldoende kaas van gegeten - tot heden heb ik meestal geluk gehad met het vervangen van die dingen en heb de AD8599 dikwijls gebruikt; die klinken in mijn beleving fantastisch, maar zullen hier niet toepasbaar zijn. Ken je het karakter daarvan, iets soortgelijks zou ik hier ook willen. Wie 't weet...
Verder las ik dat bij zo'n schakelende voeding de rimpel verder verlaagd kan worden middels een grote condensator op de voeding (ik heb gekozen voor twee parallel van elk 3300uF, 35V) die ik op het bordje heb gesoldeerd. Ik heb wel begrepen dat dat tricky kon zijn.
Bij de Dell voeding hoor ik nu bij zowel aan- als uitzetten van de versterker kortdurend een brom. Wat er icm de meanwell gebeurt, weet ik niet.
Wat is er volgens jullie aan de hand, zou bij de meanwell hetzelfde probleem optreden en wat adviseer je ertegen te doen?
Hier vast wat plaatjes van het bordje.
Gaat het projectje lukken dan doe ik er een Topping D50 bij, waarbij elk kanaal op een versterkertje wordt aangesloten. Comfortabeler kan nauwelijks.
Een feestje moet het kunnen overleven en dat zonder teveel vervorming, misschien lukt dat laatste net. In elk geval is er een 100 of 120 hz higpass voor de middentoner aanwezig, da's meegenomen.
Van forumlid Led heb ik van de week een Meanwell RS 150 24 gekregen (bedankt Led, sympathiek van je).
Met deze meanwell is het geluid redelijk goed, maar daar is alles mee gezegd. Ik werd er op den duur toch wat onrustig van en ben op zoek naar een wat voornamer en rustiger geluidsbeeld met bovendien wat meer detail.
Daartoe heb ik wat condensatoren en spoeltjes vervangen (zie foto hieronder, de gekleurde condensatoren zijn vervangen en ook de 4 kleine spoeltjes). De veranderingen waren er wel, maar niet echt schokkend. Weliswaar wat meer detail, maar zeker niet meer rust in het geluid (overigens is het bordje niet ingespeeld, maar dat dat de wereld aan verschil gaat maken verwacht ik niet). Dus begon ik de opamps te verdenken. Ik kwam nog ergens één enkele OP275 tegen (de andere types zijn na de verhuizing weet ik waar gebleven). Opblazen zal niet gebeuren, maar voor mij blijft het altijd een gok. Hier pakte het naar tevredenheid uit, het geluid is al beduidend aangenamer. Maar ik ben nog niet helemaal waar ik wil zijn.
Ik overweeg alle opamps (4 stuks 4558, die heb ik klankmatig tot nu toe nog nergens de moeite waarde gevonden) te vervangen door LME49860; ze zijn wel wat aan de prijs. Lijkt dat op zich een goede keuze en heeft iemand een suggestie waar ze incl. verzenden nog wat betaalbaar zijn i.r.t. het low budget karakter van het geheel?
Of kies ik beter voor NE5532 als in- en uitgangsopamp met bijv. daartussen twee OP270 (beter in de zin van veel voordeliger maar verder vermoedelijk ook een prima oplossing, zij het waarschijnlijk wat minder dan LME49860)?
Ik weet dat je feitelijk de schakeling goed moet kennen om er een gefundeerde uitspraak over te kunnen doen. Ik heb er zelf onvoldoende kaas van gegeten - tot heden heb ik meestal geluk gehad met het vervangen van die dingen en heb de AD8599 dikwijls gebruikt; die klinken in mijn beleving fantastisch, maar zullen hier niet toepasbaar zijn. Ken je het karakter daarvan, iets soortgelijks zou ik hier ook willen. Wie 't weet...
Verder las ik dat bij zo'n schakelende voeding de rimpel verder verlaagd kan worden middels een grote condensator op de voeding (ik heb gekozen voor twee parallel van elk 3300uF, 35V) die ik op het bordje heb gesoldeerd. Ik heb wel begrepen dat dat tricky kon zijn.
Bij de Dell voeding hoor ik nu bij zowel aan- als uitzetten van de versterker kortdurend een brom. Wat er icm de meanwell gebeurt, weet ik niet.
Wat is er volgens jullie aan de hand, zou bij de meanwell hetzelfde probleem optreden en wat adviseer je ertegen te doen?
Hier vast wat plaatjes van het bordje.
Laatst gewijzigd door Loekie op di 28 apr 2020, 15:37, 6 keer totaal gewijzigd.
Re: SW-501 / LP-210PA 2.1 versterker (obv TPA3118)
Waarschijnlijk was er met de originele condensatoren geen probleem? Of heb je dat niet geprobeerd?
Je bedoelt dan de twee 3300uF condensatoren; die lagen weliswaar een aantal jaar op de plank, maar waren verder ongebruikt. Merk zie ik niet, maar zal een kwaliteitscondensator zijn. Ik heb momenteel alleen een multimeter zonder mogelijkheid om de capaciteit te meten, dan zal er momenteel weinig te controleren zijn. Ik verwacht eigenlijk een normale waarde, maar als je toch een risico op een falende condensator ziet zal ik zsm een andere multimeter bestellen.Shadow schreef:Waarschijnlijk was er met de originele condensatoren geen probleem? Of heb je dat niet geprobeerd?
Maar verdenk je de combinatie van de voeding met de hoge capaciteit niet eerder en zo ja, wat zou de oorzaak van de kortdurende brom kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door Loekie op di 28 apr 2020, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Het zou fijn zijn als je eerst geluisterd had zonder die mod aan de voeding, dan had je met zekerheid kunnen zeggen dat het daar aan lag. Waarschijnlijk ligt het er ook aan, maar dat weet je pas als je ze er weer uit haalt...
Ik heb eerst geluisterd zonder die mod, toen was de brom niet hoorbaar. Dus het ligt aan die mod.
De vraag is ook wat ik kan verwachten met de Meanwell voeding, want ik hou het materiaal liever heel. Als het reëel is om de condensatoren te verdenken, gaan die er natuurlijk weer uit en laat ik ze even nameten.
Maar evengoed blijft de vraag of zo'n Meanwell die 6600uF wel verdraagt; ik vermoed ergens dat die Dell voeding er niet mee overweg kan. Heb je daar een mening over?
De vraag is ook wat ik kan verwachten met de Meanwell voeding, want ik hou het materiaal liever heel. Als het reëel is om de condensatoren te verdenken, gaan die er natuurlijk weer uit en laat ik ze even nameten.
Maar evengoed blijft de vraag of zo'n Meanwell die 6600uF wel verdraagt; ik vermoed ergens dat die Dell voeding er niet mee overweg kan. Heb je daar een mening over?
Ik denk dat Meanwell en Dell allebei prima voedingen maken, heb je de AC rimpel gemeten op hun uitgang?
Ik zou je mod gewoon ongedaan maken, kijken wat er scheelt aan die elco’s ( hoe zijn ze gemonteerd, schema?) misschien?
Ik zou je mod gewoon ongedaan maken, kijken wat er scheelt aan die elco’s ( hoe zijn ze gemonteerd, schema?) misschien?
In mijn actieve speaker project zat er een TPA3116 versterkerbordje en heb ik een meanwell LRS-150-24 voeding gebruikt. Voor de zekerheid had ik er een 4700 uF condensator dicht bij aansluiting versterker aangebracht. Ik kon geen brom merken.
Weet niet zo gauw wat verschil is tussen de RS en de LRS serie en in hoeverre dat wat uitmaakt.
Weet niet zo gauw wat verschil is tussen de RS en de LRS serie en in hoeverre dat wat uitmaakt.
Klankmatig geeft de Meanwell gecombineerd met de versterker (zonder de condensator) in elk geval een wat mooier resultaat dan de Dell voeding. De Dell geeft bovendien een jingeltje, iets wat met de Meanwell niet gebeurt. Niet bedoeld als antwoord, maar even ter informatie.
Op de DC in op het versterkerbordje heb ik de +ve terminal van de condensator op de +ve terminal van de voeding, de -ve terminal van de condensator op de -ve terminal van de voeding.
De AC rimpel van de Dell heb ik niet gemeten, die van de Meanwell RS-150-24 staat aangegeven op max. 120mVp-p. In de praktijk zal dat misschien 80mVp-p zijn, ik weet het niet.
Het toevoegen van de condensator zou volgens een forum gunstig zijn bij gebruik van vooral schakelende voedingen (van het goedkope type).
Het gaat er mij overigens niet alleen om om e.e.a. werkend te krijgen, maar het is m'n doel uiteindelijk een fraai geluid te krijgen en met goedkoop spul als dit heb ik er aardigheid in als dat lukt.
Ik denk dat met zo'n condensator de Meanwell RSP-150-24 een betere keuze kan zijn, die RSP serie is voorzien van "constant current limiting" type. Daarmee heb je in elk geval minder kans op hick-up met zo'n condensator.
Goed, ik zal in elk geval die condensator er afhalen, zoals je adviseert.
Ik zat elders op dit forum nog even te lezen over dit onderwerp en ik las daar het volgende:
"Zomaar condensatoren bijplaatsen achter een geschakelde voeding gaat niet altijd goed, want de kans is groot dat je het regelgedrag van de schakelaars verstoort waardoor hij of niet meer aangaat, of vreemd gaat schakelen."
"Het zou inderdaad kunnen dat wanneer je direct een dikke condensator achter je voeding hangt, het controle circuitje problemen geeft omdat die niet snel genoeg respons krijgt."
Zou dit niet ook het geval kunnen zijn met die Dell voeding? En waarom dan die brom bij in- en uitschakelen?
Op de DC in op het versterkerbordje heb ik de +ve terminal van de condensator op de +ve terminal van de voeding, de -ve terminal van de condensator op de -ve terminal van de voeding.
De AC rimpel van de Dell heb ik niet gemeten, die van de Meanwell RS-150-24 staat aangegeven op max. 120mVp-p. In de praktijk zal dat misschien 80mVp-p zijn, ik weet het niet.
Het toevoegen van de condensator zou volgens een forum gunstig zijn bij gebruik van vooral schakelende voedingen (van het goedkope type).
Het gaat er mij overigens niet alleen om om e.e.a. werkend te krijgen, maar het is m'n doel uiteindelijk een fraai geluid te krijgen en met goedkoop spul als dit heb ik er aardigheid in als dat lukt.
Ik denk dat met zo'n condensator de Meanwell RSP-150-24 een betere keuze kan zijn, die RSP serie is voorzien van "constant current limiting" type. Daarmee heb je in elk geval minder kans op hick-up met zo'n condensator.
Goed, ik zal in elk geval die condensator er afhalen, zoals je adviseert.
Ik zat elders op dit forum nog even te lezen over dit onderwerp en ik las daar het volgende:
"Zomaar condensatoren bijplaatsen achter een geschakelde voeding gaat niet altijd goed, want de kans is groot dat je het regelgedrag van de schakelaars verstoort waardoor hij of niet meer aangaat, of vreemd gaat schakelen."
"Het zou inderdaad kunnen dat wanneer je direct een dikke condensator achter je voeding hangt, het controle circuitje problemen geeft omdat die niet snel genoeg respons krijgt."
Zou dit niet ook het geval kunnen zijn met die Dell voeding? En waarom dan die brom bij in- en uitschakelen?
Laatst gewijzigd door Loekie op di 28 apr 2020, 21:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik meen dat die LRS in de plaats is gekomen van de RS. Veel verschil zal er niet zijn. De oude RS heeft volgens het datablad overigens een wat lagere rimpel. Goed te weten dat toevoeging van die 4700uF bij jouw voeding geen problemen oplevert. Was er een meetbaar effect? En klankmatig?jvenema schreef:In mijn actieve speaker project zat er een TPA3116 versterkerbordje en heb ik een meanwell LRS-150-24 voeding gebruikt. Voor de zekerheid had ik er een 4700 uF condensator dicht bij aansluiting versterker aangebracht. Ik kon geen brom merken.
Hoe zou jij de geluidskwaliteit kwalificeren van de combinatie versterker en voeding (en in een vergelijk met een mooie versterker, bv een UCD)?
Heb je nog veranderingen aangebracht aan het bordje?
Laatst gewijzigd door Loekie op di 28 apr 2020, 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat zou jullie keuze zijn tussen deze voedingen:
- lineair: https://nl.aliexpress.com/i/32833367772 ... 69dcSUi5rH
- schakelend met grote condensator: https://www.meanwell.com/productPdf.aspx?i=426 (het gaat dus om de RSP-150-24)
Deze twee dus:
- lineair: https://nl.aliexpress.com/i/32833367772 ... 69dcSUi5rH
- schakelend met grote condensator: https://www.meanwell.com/productPdf.aspx?i=426 (het gaat dus om de RSP-150-24)
Deze twee dus:
Heb geen vergelijking gemaakt van zonder en met. Stam meer vanuit de tijd van lineaire voedingen en ringkern trafo’s, dus hoe meer elco’s op de voeding hoe beter (even kort door de bocht). Dus voor mijn eigen gemoedsrust nog een elco op voeding gezet en daar geen problemen mee gehad. Verder geen mods uitgevoerd.Loekie schreef:Goed te weten dat toevoeging van die 4700uF geen problemen oplevert. Was er een meetbaar effect? En klankmatig?
Hoe zou jij de geluidskwaliteit kwalificeren van de combinatie versterker en voeding (en in een vergelijk met een mooie versterker, bv een UCD)?
Heb je nog veranderingen aangebracht aan het bordje?
Heb geen klachten over geluid, maar heb ook niet direct een goede referentie. Het gaat om actief systeem met DSP, dus als je een beetje fatsoenlijke metingen maak en redelijke drivers heb, dan is het niet lastig om hieruit een goed geluid te krijgen. Een 150 watt voeding voor een 2x50 watt bordje, waarbij de versterker voor de tweeter nooit richting de 50 watt komt is ruim genoeg. En wat kun je nog horen van versterker en voeding als de drivers zelf al snel tussen de 0,5 a 1 % vervorming zitten en onder de 100 Hz zal dat nog flink hoger zijn.
Ik denk als een speaker vreemd kleurt, dat veel eerder te horen zal zijn en dat is met de DSP functie gemakkelijk erg goed te krijgen. Je kunt ook de DSP meer individueel op de drivers afstellen en subtiele links rechts verschillen aanpakken. Ook geen last van component spreiding en dipjes en piekje die je passief zou laten zitten omdat filter anders onwerkbaar complex word, pak je nu wel aan. Dus je hebt dan al snel een mooi evenwichtig rustig geluidsbeeld. Misschien dat het juist een goede basis is om dan hele subtiele verschillen te horen, maar versterkers wisselen in actieve speakers of even een ingebouwde voeding verwisselen gaat lastig.
Ben dus zelf zeer tevreden over geluid van deze combinatie. Maar ben me wel bewust dat b.v. een TPA325x beter meet dan de TPA3116/TPA3118. En bij mijn versterker met DSP zitten niet de alle beste uitgangs spoelen. Maar anders had ik weer een ander wat beter bordje moeten pakken en daarbij weer een losse DSP en juist zo all in one maakt het makkelijk en ook weer goedkoop. Naar mijn gevoel zou een TPA325x versterker met goede eindspoelen en goede kwaliteit condensators, in een Post Filter Feedback ontwerp ongeveer goed genoeg voor alles zijn. Voor relatief weinig heb je veel versterker. Alles wat hier bovenuit zou komen is maar heel marginaal beter en t.o.v. de speaker zelf valt dat verschil helemaal in het niet. Wet van afnemend meer nut.
Gerenommeerde Hypex en IcePower versterkers maken gebruik van geschakelde voedingen, dus zal het echt niet slecht zijn en geschikt voor audio. Verder staat Meanwell ook niet slecht bekent met zijn voedingen. Een laptop voeding onderdrukt mogelijke audio storingen vaak toch wat minder. Als ik de audio uit op mijn laptop gebruik, dan kan ik in sommige opstellingen een hoog frequent gezoem horen als de voeding erop zit en op batterij is hij dan stil. Dus dat je iets hoor met Dell voeding en dat hij beter klink met de Meanwell verbaast mij niets. De audio storing onderdrukken staat gewoon wat lager op de spec lijst van zo’n voeding. In ieder geval een stuk lager dan dat de Inkoopprijs van voeding op het lijstje van eisen stond.
Dank voor je reply.jvenema schreef:Naar mijn gevoel zou een TPA325x versterker met goede eindspoelen en goede kwaliteit condensators, in een Post Filter Feedback ontwerp ongeveer goed genoeg voor alles zijn. Voor relatief weinig heb je veel versterker. Alles wat hier bovenuit zou komen is maar heel marginaal beter en t.o.v. de speaker zelf valt dat verschil helemaal in het niet. Wet van afnemend meer nut.
Net als jij verwacht ik ook veel van wat je hierboven omschrijft. Dan de ideale speaker er nog bij en je kunt op zoek naar een andere hobby.
Mooi dat je ook tevreden bent met je TPA3116. Ik heb al wel gemerkt dat vervanging van die opamps verbetering gaat brengen. Niet dat wat ik nu hoor slecht is, maar het is gewoon nog niet je van het.
Op diverse fora lees ik verder dat de voeding een belangrijke schakel is voor de uiteindelijke kwaliteit (van zo'n op een TPA3116 / 3118 gebaseerde versterker) en dat is natuurlijk ook logisch. Misschien dat ik de 18V, 6Ah accu van m'n boormachine eens als voeding probeer om te zien wat dat oplevert. Geeft dat de 'rust' die ik zoek, dan onderstreept dat het belang van een goede, stille voeding des te meer. Voegt het weinig toe, dan geeft ook dat informatie.
Mocht het zo zijn dat zo'n TPA3116 bijv. eerder het midden gebied benadrukt, zeg me dat dan graag. Dan is misschien een opamp met een zgn. V shape (als de OP275) een goede optie.
Benadrukken van een bepaald gebied zit vaak ook in de speaker in combinatie met de ruimte. Zoals ik al eerder elders beschreef klonken mijn actieve speakers onder bepaalde omstandigheden wel eens een beetje scherp. Als near-field en bij gebruik in wat beter gedempte ruimtes was er geen probleem, maar in wat hardere ruimte was hij iets scherp.
Reden is/was waarschijnlijk de SB26ADC-C0004 tweeter, deze heeft een heel goede hoog spreiding, waardoor er wat meer hoog via reflecties bij je oor komen. Door iets andere afstelling waarbij de on-axis response een klein beetje werd ingeleverd ten goede van de powerresponse werd het beter. Ook een andere positie van de speakers in dezelfde (harde) ruimte hielp ook.
Bij project daarna waveguide gebruikt die wat makkelijker is in de wat hardere ruimte. Wist dat speakers op kamer zoon kwamen die ongeveer net zo hard is als kamer dochter met de actieve speakers. Wel is frequentieresponse door waveguide boven de 12 kHz wat onrustiger in meting, maar daar hoor je in de praktijk weer wat minder van. Maar de on-axis response in combinatie met de powerresponse tot 12 kHz zijn duidelijk beter. Maar waarschijnlijk zullen die speakers in een erg gedempte ruimte weer wat dof klinken.
Persoonlijk vind ik het lastig om de wat kleine subtiele dingen van b.v. een andere opamp te duiden met oor. Zeker tegen de achtergrond van de andere dingen die een grotere invloed hebben. Weet wel dat er goedkope "china" versterkers zijn met TPA325x waarvan de opamps in voetje zitten, zodat je die gemakkelijk kan uitwisselen. En dat die op het oog ook fatsoenlijke eind spoelen heeft. Dan hoef je waarschijnlijk je verder alleen nog maar op de condensators te richten wat betreft modificeren. Als ze die dingen nou voor b.v. 50 euro gaan aanbieden i.p.v. 40, maar dan met fatsoenlijke condensators, dan zouden denk ik heel wat mensen daar blij mee zijn.
Reden is/was waarschijnlijk de SB26ADC-C0004 tweeter, deze heeft een heel goede hoog spreiding, waardoor er wat meer hoog via reflecties bij je oor komen. Door iets andere afstelling waarbij de on-axis response een klein beetje werd ingeleverd ten goede van de powerresponse werd het beter. Ook een andere positie van de speakers in dezelfde (harde) ruimte hielp ook.
Bij project daarna waveguide gebruikt die wat makkelijker is in de wat hardere ruimte. Wist dat speakers op kamer zoon kwamen die ongeveer net zo hard is als kamer dochter met de actieve speakers. Wel is frequentieresponse door waveguide boven de 12 kHz wat onrustiger in meting, maar daar hoor je in de praktijk weer wat minder van. Maar de on-axis response in combinatie met de powerresponse tot 12 kHz zijn duidelijk beter. Maar waarschijnlijk zullen die speakers in een erg gedempte ruimte weer wat dof klinken.
Persoonlijk vind ik het lastig om de wat kleine subtiele dingen van b.v. een andere opamp te duiden met oor. Zeker tegen de achtergrond van de andere dingen die een grotere invloed hebben. Weet wel dat er goedkope "china" versterkers zijn met TPA325x waarvan de opamps in voetje zitten, zodat je die gemakkelijk kan uitwisselen. En dat die op het oog ook fatsoenlijke eind spoelen heeft. Dan hoef je waarschijnlijk je verder alleen nog maar op de condensators te richten wat betreft modificeren. Als ze die dingen nou voor b.v. 50 euro gaan aanbieden i.p.v. 40, maar dan met fatsoenlijke condensators, dan zouden denk ik heel wat mensen daar blij mee zijn.
Met je eens dat je nogal wat factoren moet incalculeren die van invloed zijn op de weergave en je wat voorzichtig moet zijn met conclusies.
Ik heb er in die woning drie setjes speakers (met een subwoofer) op aangesloten gehad. In de ruimte daar en een metertje naar links of rechts verschoven zijn de bevindingen identiek, als beschreven. Met het vervangen van één van die opamps is het verschil in geluidsbeeld duidelijker hoorbaar dan met die andere mods. In het verleden heb ik nogal eens van die 4558 vervangen; ik zie ze als goedkope, ondermaats presterende opamps. Maar ik kan niet zeggen dat ik de klank ooit vermoeiend vond, eerder suffig. Ik ben zelf gecharmeerd van de AD8559, maar ik heb nu opamps nodig die een hoger voltage aankunnen. Daar ben ik nog niet helemaal uit, maar dan zie ik het uiteindelijke resultaat wel. Als iemand een goed idee heeft, hoor ik het graag.
Ik zal zo'n bordje eens naar mijn eigen woning meenemen en aansluiten.
Wat betreft die TPA325x, waarom die chip niet goed geïmplementeerd, twee- of driekanaals op een plateamp met crossover, dsp en de hele rimram (wat mij betreft ook bluetooth)? Als je dat dan tegen een leuke prijs kan aanschaffen - zeg eens €100 met nette onderdelen en waarom ook niet - sta ik in de rij.
Denk alleen dat Hypex daar niet blij van gaat worden.
Ik heb er in die woning drie setjes speakers (met een subwoofer) op aangesloten gehad. In de ruimte daar en een metertje naar links of rechts verschoven zijn de bevindingen identiek, als beschreven. Met het vervangen van één van die opamps is het verschil in geluidsbeeld duidelijker hoorbaar dan met die andere mods. In het verleden heb ik nogal eens van die 4558 vervangen; ik zie ze als goedkope, ondermaats presterende opamps. Maar ik kan niet zeggen dat ik de klank ooit vermoeiend vond, eerder suffig. Ik ben zelf gecharmeerd van de AD8559, maar ik heb nu opamps nodig die een hoger voltage aankunnen. Daar ben ik nog niet helemaal uit, maar dan zie ik het uiteindelijke resultaat wel. Als iemand een goed idee heeft, hoor ik het graag.
Ik zal zo'n bordje eens naar mijn eigen woning meenemen en aansluiten.
Wat betreft die TPA325x, waarom die chip niet goed geïmplementeerd, twee- of driekanaals op een plateamp met crossover, dsp en de hele rimram (wat mij betreft ook bluetooth)? Als je dat dan tegen een leuke prijs kan aanschaffen - zeg eens €100 met nette onderdelen en waarom ook niet - sta ik in de rij.
Denk alleen dat Hypex daar niet blij van gaat worden.
Laatst gewijzigd door Loekie op wo 29 apr 2020, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Met DSP en voldoende D/A converters, is aparte crossover niet nodig, maar dat zal je wel bedoelen. Zelf zou ik een plateamp met TPA325X en DSP ook toejuichen. Beetje zoals het 2x50 watt bordje dat ik gebruikt heb, maar dan net allemaal een slag beter.
Ja, bedoel ik.
En dan heb ik er alvast een kandidaat voor, ook met gewaveguide tweeter (zie plaatje hieronder).
Die (20 cm) middentoner ligt ook op de plank; ik zoek er alleen nog een setje Tangband W8q bij (als iemand die over heeft hoor ik dat graag) die aan de onderzijde gemonteerd wordt.
Dus als ondertussen die plateamp op de markt wil komen, zou ik daar niet rouwig om zijn. De tekening is er alvast.
En dan heb ik er alvast een kandidaat voor, ook met gewaveguide tweeter (zie plaatje hieronder).
Die (20 cm) middentoner ligt ook op de plank; ik zoek er alleen nog een setje Tangband W8q bij (als iemand die over heeft hoor ik dat graag) die aan de onderzijde gemonteerd wordt.
Dus als ondertussen die plateamp op de markt wil komen, zou ik daar niet rouwig om zijn. De tekening is er alvast.
Laatst gewijzigd door Loekie op do 30 apr 2020, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Redelijk breed en flinke afronding, en een waveguide, dat gaat helemaal goedkomen met de diffractie!