Pagina 1 van 1
Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 12:55
door John P
Er is altijd gedoe met inslagmoeren en dergelijke. Ze laten los of zitten scheef danwel draaien ze mee. Ja je kunt ze plakken met secondenlijm of bij zware belasting borgen met een paar kleine schroefjes, maar eigenlijk is dit pleisters pakken. Nu is mijn vraag, waarom tap je niet een draad in de baffle, om het chassis vast te zetten. Met meestal 18mm dikte moet dat toch mogelijk zijn? Heeft iemand dit al eens geprobeerd, en zo nee, waarom niet?
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 12:57
door hardbats
Fijne metrische metaal schroefdraad in hout tappen?
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 13:00
door John P
In MDF kun je prima draad tappen. Het heeft natuurlijk niet de sterkte van metaal.
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 13:00
door Henkjan
In hout? Ja t kan, heb t wel gedaan (in mpx) maar zou er zeker geen woofer mee vast zetten. De draad van een.M3 of M4 is erg fijn, houtvezels zijn zelfde orde grootte.
In trespa oid zou ik t wel durven
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 13:10
door hardbats
Als de baffle dik genoeg zijn zou je in blinde gaten draadinserts kunnen gebruiken voor foam. Deze hebben aan de buitenkant een grove draad en binnen in normaal metrisch.
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 13:19
door Shadow
Gewoon rampamoeren gebruiken dus, drupje bruislijm eraan en klaar.
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 13:24
door hardbats
Shadow schreef:Gewoon rampamoeren gebruiken dus, drupje bruislijm eraan en klaar.
Nooit geweten dat ze een draadinserts rampamoer noemen

zo leer je nog eens wat
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 13:36
door Henkjan
Daar hebben.we al een topic over:
viewtopic.php?f=5&t=10091
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 13:40
door Pjotr
hardbats schreef:Shadow schreef:Gewoon rampamoeren gebruiken dus, drupje bruislijm eraan en klaar.
Nooit geweten dat ze een draadinserts rampamoer noemen

zo leer je nog eens wat
Yup, en dan 0,5 mm kleiner boren en vast zetten met 5 minuten epoxy. Gebruik wel goede, dus géén Bison maar
Zapp of zo. Ook op smalle randen breken ze dan niet uit.
Speakers zet ik dan bij voorkeur vast met zwarte verzonken inbusschroeven of verzonken Torx. Dan heb je de minste kans op "uitschieters"
@John
Als het niet te vaak in en uit elkaar hoeft kun je ook zelftappers of plaatschroeven voor metaal gebruiken.
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 13:42
door Henkjan
Dat was de vraag van John niet....
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 13:46
door Pjotr
Henkjan schreef:Dat was de vraag van John niet....
Niet? Lijkt mij dat dit zelf draad in MDF/Multiplex tapt:
https://www.rumoh.eu/accessories/assembly/?p=1 en
https://www.wovar.nl/zelftappers-zwart/ Kan wel een paar keer in en uit elkaar. Gebruikte vroeger eigenlijk niet anders voor speakermontage.
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 15:55
door Leeuwarden
Ik doe het nog steeds zo. Helpt wel als je v313 gebruikt...
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 16:12
door John P
En als die te vaak uit elkaar moet kun je er een luciferstokje insteken. Er zijn zelfs mensen die
deze durven gebruiken, maar dat is misschien iets meer voor het heilige huisjes topic.
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 16:21
door Leeuwarden
Inderdaad, lucifer werkt uitstekend!
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: zo 26 apr 2020, 16:23
door Pjotr
John P schreef:En als die te vaak uit elkaar moet kun je er een luciferstokje insteken. Er zijn zelfs mensen die
deze durven gebruiken, maar dat is misschien iets meer voor het heilige huisjes topic.
Ja, als het vaak in en uit elkaar moet: Rampamoeren! En ohw ja, als je ze met epoxylijm vastzet: Eerst ontvetten. Komen echt noot meer los dan. Nja er staat genoeg te lezen in dat eerdere topic

Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: di 28 apr 2020, 13:12
door MechanicalAnimal
er is al een heel topic over driver montage met een discussie over all emogelijkheden, staan veel tips in
viewtopic.php?f=5&t=10091
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: do 07 mei 2020, 11:32
door Ivo
Tja, ik hobby visueel en technisch in het absolute bodemsegment, maar ik gebruik gewoon houtschroeven. Even de gaten aftekenen en voorboren, en schroeven uitzoeken die mooi passen in eventuele verzinkingen of uitsparingen in/op het chassis. Zo nodig even bijkleuren met een viltstift of wat zwarte verf.
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: do 07 mei 2020, 11:42
door Pjotr
Dat kan natuurlijk prima. Alleen als je de speaker er vaker in en uit moet halen, dan gaan gewone houtschroeven met tapse draad uitlubberen. B.v. met het afstemmen van de hoeveelheid demping. Bovendien is de kans op uitschieten bij gewone schroeven aanzienlijk. Met binnen zeskant (inbus) en Torx is dat vrijwel nihil. Zeker als je die inbus "schroevendraaiers" gebruikt met zo'n zeskant bolletje op het einde. Rumoh heeft een mooie collectie zwarte schroeven op dat gebied speciaal voor speakers.
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: do 07 mei 2020, 13:33
door Ivo
Zeker, dat is mooier en uiteindelijk meer trefzeker. Ik heb ook wel eens wat lamgedraaid en een krasje in een konus gemaakt met een schroevendraaier.
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: do 07 mei 2020, 14:25
door Henkjan
Pjotr schreef:..... als je de speaker er vaker in en uit moet halen, dan gaan gewone houtschroeven met tapse draad uitlubberen.....
dan gewoon de driver een beetje verdraaien, dan hebben de schroeven weer vers
karton MDF
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: do 07 mei 2020, 14:31
door Ivo
Henkjan schreef:Pjotr schreef:..... als je de speaker er vaker in en uit moet halen, dan gaan gewone houtschroeven met tapse draad uitlubberen.....
dan gewoon de driver een beetje verdraaien, dan hebben de schroeven weer vers
karton MDF
Spaanplaat.

Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: do 07 mei 2020, 14:34
door Pjotr
Ja, die goeie ouwe tijd

Moet je tegenwoordig moeite voor doen.
Henkjan schreef:Pjotr schreef:..... als je de speaker er vaker in en uit moet halen, dan gaan gewone houtschroeven met tapse draad uitlubberen.....
dan gewoon de driver een beetje verdraaien, dan hebben de schroeven weer vers
karton MDF
Jah maar dat staat dan weer zo scheef

Dikkere schroeven? En er was toch ook iets met lucifers?

Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: do 07 mei 2020, 14:57
door VintageHarry
Jaaa, lucifers

Liefst 3 stuks, beetje houtlijm erbij en het zit weer goed. Zo mogelijk dan weer zelftappers met fijner draad gebruiken, je kunt dan altijd nog overstappen naar grover draad.
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: vr 08 mei 2020, 11:10
door Aaad
Uitboren en deuvel(tje)s inlijmen, Kan heel sterk zijn, ik heb zo weleens een deur afgehangen.
Aad
Re: Draad tappen in baffle.
Geplaatst: vr 08 mei 2020, 12:37
door Shadow
Aaad schreef:Uitboren en deuvel(tje)s inlijmen, Kan heel sterk zijn, ik heb zo weleens een deur afgehangen.
Aad
Ja hier idem, gaat perfect.