Draad tappen in baffle.

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Draad tappen in baffle.

Bericht door John P »

Er is altijd gedoe met inslagmoeren en dergelijke. Ze laten los of zitten scheef danwel draaien ze mee. Ja je kunt ze plakken met secondenlijm of bij zware belasting borgen met een paar kleine schroefjes, maar eigenlijk is dit pleisters pakken. Nu is mijn vraag, waarom tap je niet een draad in de baffle, om het chassis vast te zetten. Met meestal 18mm dikte moet dat toch mogelijk zijn? Heeft iemand dit al eens geprobeerd, en zo nee, waarom niet?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door hardbats »

Fijne metrische metaal schroefdraad in hout tappen?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door John P »

In MDF kun je prima draad tappen. Het heeft natuurlijk niet de sterkte van metaal.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Henkjan »

In hout? Ja t kan, heb t wel gedaan (in mpx) maar zou er zeker geen woofer mee vast zetten. De draad van een.M3 of M4 is erg fijn, houtvezels zijn zelfde orde grootte.

In trespa oid zou ik t wel durven
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door hardbats »

Als de baffle dik genoeg zijn zou je in blinde gaten draadinserts kunnen gebruiken voor foam. Deze hebben aan de buitenkant een grove draad en binnen in normaal metrisch.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Shadow »

Gewoon rampamoeren gebruiken dus, drupje bruislijm eraan en klaar.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door hardbats »

Shadow schreef:
Gewoon rampamoeren gebruiken dus, drupje bruislijm eraan en klaar.
Nooit geweten dat ze een draadinserts rampamoer noemen :lol: zo leer je nog eens wat
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Henkjan »

Daar hebben.we al een topic over:
viewtopic.php?f=5&t=10091
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Pjotr »

hardbats schreef:
Shadow schreef:
Gewoon rampamoeren gebruiken dus, drupje bruislijm eraan en klaar.
Nooit geweten dat ze een draadinserts rampamoer noemen :lol: zo leer je nog eens wat
Yup, en dan 0,5 mm kleiner boren en vast zetten met 5 minuten epoxy. Gebruik wel goede, dus géén Bison maar Zapp of zo. Ook op smalle randen breken ze dan niet uit.

Speakers zet ik dan bij voorkeur vast met zwarte verzonken inbusschroeven of verzonken Torx. Dan heb je de minste kans op "uitschieters"

@John

Als het niet te vaak in en uit elkaar hoeft kun je ook zelftappers of plaatschroeven voor metaal gebruiken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Henkjan »

Dat was de vraag van John niet....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Dat was de vraag van John niet....
Niet? Lijkt mij dat dit zelf draad in MDF/Multiplex tapt: https://www.rumoh.eu/accessories/assembly/?p=1 en https://www.wovar.nl/zelftappers-zwart/ Kan wel een paar keer in en uit elkaar. Gebruikte vroeger eigenlijk niet anders voor speakermontage.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Leeuwarden »

Ik doe het nog steeds zo. Helpt wel als je v313 gebruikt...
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door John P »

En als die te vaak uit elkaar moet kun je er een luciferstokje insteken. Er zijn zelfs mensen die deze durven gebruiken, maar dat is misschien iets meer voor het heilige huisjes topic.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Leeuwarden »

Inderdaad, lucifer werkt uitstekend!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Pjotr »

John P schreef:
En als die te vaak uit elkaar moet kun je er een luciferstokje insteken. Er zijn zelfs mensen die deze durven gebruiken, maar dat is misschien iets meer voor het heilige huisjes topic.
Ja, als het vaak in en uit elkaar moet: Rampamoeren! En ohw ja, als je ze met epoxylijm vastzet: Eerst ontvetten. Komen echt noot meer los dan. Nja er staat genoeg te lezen in dat eerdere topic :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door MechanicalAnimal »

er is al een heel topic over driver montage met een discussie over all emogelijkheden, staan veel tips in

viewtopic.php?f=5&t=10091
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Ivo »

Tja, ik hobby visueel en technisch in het absolute bodemsegment, maar ik gebruik gewoon houtschroeven. Even de gaten aftekenen en voorboren, en schroeven uitzoeken die mooi passen in eventuele verzinkingen of uitsparingen in/op het chassis. Zo nodig even bijkleuren met een viltstift of wat zwarte verf.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Pjotr »

Dat kan natuurlijk prima. Alleen als je de speaker er vaker in en uit moet halen, dan gaan gewone houtschroeven met tapse draad uitlubberen. B.v. met het afstemmen van de hoeveelheid demping. Bovendien is de kans op uitschieten bij gewone schroeven aanzienlijk. Met binnen zeskant (inbus) en Torx is dat vrijwel nihil. Zeker als je die inbus "schroevendraaiers" gebruikt met zo'n zeskant bolletje op het einde. Rumoh heeft een mooie collectie zwarte schroeven op dat gebied speciaal voor speakers.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Ivo »

Zeker, dat is mooier en uiteindelijk meer trefzeker. Ik heb ook wel eens wat lamgedraaid en een krasje in een konus gemaakt met een schroevendraaier.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
..... als je de speaker er vaker in en uit moet halen, dan gaan gewone houtschroeven met tapse draad uitlubberen.....
dan gewoon de driver een beetje verdraaien, dan hebben de schroeven weer vers karton MDF
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Ivo »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
..... als je de speaker er vaker in en uit moet halen, dan gaan gewone houtschroeven met tapse draad uitlubberen.....
dan gewoon de driver een beetje verdraaien, dan hebben de schroeven weer vers karton MDF
Spaanplaat. :-$
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Pjotr »

Ja, die goeie ouwe tijd O:) Moet je tegenwoordig moeite voor doen.
Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
..... als je de speaker er vaker in en uit moet halen, dan gaan gewone houtschroeven met tapse draad uitlubberen.....
dan gewoon de driver een beetje verdraaien, dan hebben de schroeven weer vers karton MDF
Jah maar dat staat dan weer zo scheef :-& Dikkere schroeven? En er was toch ook iets met lucifers? :D
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door VintageHarry »

Jaaa, lucifers :D Liefst 3 stuks, beetje houtlijm erbij en het zit weer goed. Zo mogelijk dan weer zelftappers met fijner draad gebruiken, je kunt dan altijd nog overstappen naar grover draad.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Aaad »

Uitboren en deuvel(tje)s inlijmen, Kan heel sterk zijn, ik heb zo weleens een deur afgehangen.

Aad
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Draad tappen in baffle.

Bericht door Shadow »

Aaad schreef:
Uitboren en deuvel(tje)s inlijmen, Kan heel sterk zijn, ik heb zo weleens een deur afgehangen.

Aad
Ja hier idem, gaat perfect.
Plaats reactie