PaasEI
Moderator: Beheerdersteam
PaasEI
Afgelopen paasdagen gebruikt om een beetje op te ruimen, zowel fysiek met rommeldozen doorlopen alsook geestelijk met het brein op standje SBS6. Ik ben daarbij niet de enige blijkbaar wanneer ik lees dat de omzet van de puzzel fabrikanten ongekende hoogte bereikt de afgelopen weken. Nu ben ik niet zo van de puzzels maar liep tijdens het opruimen tegen dit stukje jeugdsentiment aan :
Ooit in mijn MTS tijd aangeschaft, door het mooie symmetrische ontwerp sprak het mijn autistische genen aan en ik kan mij herinneren dat het printje erg lekker klonk, helder als het ware. Het schema:
Later nog een beetje doorgezocht waarbij ik tegen deze iets uitgebreidere variant aanliep:
Nu ben ik tegenwoordig geheel van de D maar dit zag er na wat uurtjes puzzelen zo leuk uit dat ik met de Douglas Self bijbel in de hand tot dit gekomen ben. Puur voor de lol en om de kennis weer een beetje op te frissen. Met dit alles in het hoofd kon ik het niet laten Eagle aan te slingeren en er dit van te maken :
En als we dan toch bezig zijn er ook maar meteen een SMD plaatje onder breien:
Mooie Tippies eraan:
Ben nog bezig om de waarden van een en ander door te lopen, en wil er dan puur therapeutisch een paar laten maken en omdat ik nog een bakje met 142/147 heb liggen. De printjes zijn 53x48mm en kosten leeg rond de 2 euro, mochten er zich tussen jullie meer liefhebbers van dit jeugsentiment bevinden .....
Ooit in mijn MTS tijd aangeschaft, door het mooie symmetrische ontwerp sprak het mijn autistische genen aan en ik kan mij herinneren dat het printje erg lekker klonk, helder als het ware. Het schema:
Later nog een beetje doorgezocht waarbij ik tegen deze iets uitgebreidere variant aanliep:
Nu ben ik tegenwoordig geheel van de D maar dit zag er na wat uurtjes puzzelen zo leuk uit dat ik met de Douglas Self bijbel in de hand tot dit gekomen ben. Puur voor de lol en om de kennis weer een beetje op te frissen. Met dit alles in het hoofd kon ik het niet laten Eagle aan te slingeren en er dit van te maken :
En als we dan toch bezig zijn er ook maar meteen een SMD plaatje onder breien:
Mooie Tippies eraan:
Ben nog bezig om de waarden van een en ander door te lopen, en wil er dan puur therapeutisch een paar laten maken en omdat ik nog een bakje met 142/147 heb liggen. De printjes zijn 53x48mm en kosten leeg rond de 2 euro, mochten er zich tussen jullie meer liefhebbers van dit jeugsentiment bevinden .....
Laatst gewijzigd door motoindo op do 16 apr 2020, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: PaasEI
Is denk ik een alternatief wikkel lichaam, zag je wel vaker voorbij komen in die tijd ...Ah!buis schreef:Dempweerstand over L1 ?
Ja allicht, op de weerstand gewikkeld.Maar dan staat ie nog wel (met waarde) in 't schemamotoindo schreef:Is denk ik een alternatief wikkel lichaam, zag je wel vaker voorbij komen in die tijd ...Ah!buis schreef:Dempweerstand over L1 ?
Anne
Er zit inmiddels leven in het paasei, had natuurlijk weer van alles verkeerd om gemonteerd
maar gelukkig waren de eerste tests op +/- 15V met de stroombegrenzing op 100mA.
Waarden hier en daar flink aangepast, er liep een beetje weinig stroom door de VAS, de Vbe multiplier stond nog buiten bereik en de LTP stroombronnen moesten ook wat harder.
Was wel een en al nostalgie, de laatste keer dat ik een analoge eindtrap in elkaar gezet heb was in mijn MTS examen jaar.
Die darlingtons komen uit een sloop 7.1 bak en zijn mooi als rooktest, de footprints laten zowel to220 als top66 toe. Er kunnen dus laag, mid en hoog trapjes mee gebouwd worden.
Die bruine film vooraan is de ingangs cap, is nu 1uf maar moet omhoog om straks vanaf pakweg 10hz in de pas te kunnen blijven lopen.
Potjes waren op
5x5cm, erg fijn om te zien hoe klein het allemaal kan met een beetje SMD van onderen. Allemaal nog redelijk met een +2 brilletje te doen alleen die dual bc8(4)56bs ltp torretjes van 1 bij anderhalve mm en 6 pootjes zijn irritant maar met een beetje S39 (even kijken of het opvalt) prima op hun plek te krijgen.
Waarden hier en daar flink aangepast, er liep een beetje weinig stroom door de VAS, de Vbe multiplier stond nog buiten bereik en de LTP stroombronnen moesten ook wat harder.
Was wel een en al nostalgie, de laatste keer dat ik een analoge eindtrap in elkaar gezet heb was in mijn MTS examen jaar.
Die darlingtons komen uit een sloop 7.1 bak en zijn mooi als rooktest, de footprints laten zowel to220 als top66 toe. Er kunnen dus laag, mid en hoog trapjes mee gebouwd worden.
Die bruine film vooraan is de ingangs cap, is nu 1uf maar moet omhoog om straks vanaf pakweg 10hz in de pas te kunnen blijven lopen.
Potjes waren op
5x5cm, erg fijn om te zien hoe klein het allemaal kan met een beetje SMD van onderen. Allemaal nog redelijk met een +2 brilletje te doen alleen die dual bc8(4)56bs ltp torretjes van 1 bij anderhalve mm en 6 pootjes zijn irritant maar met een beetje S39 (even kijken of het opvalt) prima op hun plek te krijgen.
Volgens mij doe je dit alleen voor de LEDjesmotoindo schreef:Is denk ik een alternatief wikkel lichaam, zag je wel vaker voorbij komen in die tijd ...Ah!buis schreef:Dempweerstand over L1 ?
Anne heeft wel gelijk, die dempingsweerstand is om te dempen. Net zo goed als dat er nog een Zobel aan hoort van 10 ohm en 220 nF. En nee die 10 ohm is dan niet bedoeld als wikkellichaam voor de condensator
Ja ik heb iets met kleine gekleurde lampjes, word er helemaal vrolijk van. Heeft denk ik te maken met mijn jeugd waar moeders altijd gekleurde lampjes in de kerstboom deed. En later toen ik een minitrix baan kreeg van die huisjes met lampjes. En seinen, heel veel seinen...Pjotr schreef:Volgens mij doe je dit alleen voor de LEDjesmotoindo schreef:Is denk ik een alternatief wikkel lichaam, zag je wel vaker voorbij komen in die tijd ...Ah!buis schreef:Dempweerstand over L1 ?![]()
![]()
Anne heeft wel gelijk, die dempingsweerstand is om te dempen. Net zo goed als dat er nog een Zobel aan hoort van 10 ohm en 220 nF. En nee die 10 ohm is dan niet bedoeld als wikkellichaam voor de condensator

Heerlijk maaaaaar ik dwaal af, zobel zit er reeds in, zie C14, R26. Alleen kloppen de waarde nog niet zie ik. Wat betreft die spoel, daar moet dus een weerstand aan parallel ??? Hoezo dan ?
Heb altijd begrepen dat die spoel erin zat om capacitieve ellende vanuit het xover buiten de deur te houden. Bedenk mij nu, kan die niet gewoon weg als het paasei direct aan een driver gekoppeld wordt ???