Pagina 1 van 20

BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 17:44
door pappaleo
Ik heb mijn zoon Mark al lang geleden beloofd dat ik ook iets voor hem zou bouwen.

Dat moesten, gezien zijn voornaamste bezigheden, een paar bureauspeakers worden voor naast de pc. Per definitie klein dus, de inimini is er groot bij.

We hebben nog wat op de plank liggen:
Dayton AMT Mini-8
Dayton AMT Mini-8
Fountek FR89ex
Fountek FR89ex
Dat kan wel in een klein kastje op het bureau en op de vloer dan een sub met 2.1 plate-amp of iets dergelijks. Uiteraard kan je goedkoper bij de mediamarkt terecht, maar ook hier geldt weer: we doen het voor de lol.

Voor de woofer gaan we kijken wat we in kunnen zetten. We hebben nog wel wat liggen.

Voor de eerste keer is er nu dus interesse in wat pappa allemaal in de schuur aan het doen is. Leuk. Hij wil een houtafwerking die donker gebeitst wordt. We hebben nog diverse soorten fineer liggen dus dat gaat ook wel goedkomen.

Het eerste lijmwerk is al gedaan:
Piepklein kastje :)
Piepklein kastje :)

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 17:55
door ds23man
Leuk!

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 18:08
door Shadow
MarkAudio :rock:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 18:20
door Pjotr
Leuk! Soort van FAST maar dan andersom: Full Range Assisted Super Treble. Eigenlijk zou ik dan zelf eerder voor de Dayton RS100-4(P) zijn gegaan. Die heeft wat meer body en doet het heel netjes in 2 - 3 liter. Maar ok, die lag zeker niet op de plank :mrgreen: :relax:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 19:02
door pappaleo
Pjotr schreef:
Leuk! Soort van FAST maar dan andersom: Full Range Assisted Super Treble. Eigenlijk zou ik dan zelf eerder voor de Dayton RS100-4(P) zijn gegaan. Die heeft wat meer body en doet het heel netjes in 2 - 3 liter. Maar ok, die lag zeker niet op de plank :mrgreen: :relax:
Nee, had ik niet op de plank liggen. Bovendien zou het met een 4" weer een soort van inimini worden en het koppelen van de AMT Mini aan een 4" is daar niet gelukt. De AMT is pas inzetbaar vanaf ca 5,5kHz.

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 19:16
door Pjotr
Die RS100-4 Gaat ook tot 20K hoor :) Al zou ik hem niet boven de 12K in zetten. Qua spreiding is die eff 6,6cm vs 5,9cm van de Fountek. Dus dat ontloopt elkaar niet veel qua afstraalgedrag. Zou de uitdaging met de AMT wel aandurven qua koppeling. Ander dingetje met die AMT zou nog wel eens je baffle diffractie kunnen zijn met zo'n klein kastje. Ben ik ook wel benieuwd naar. Met een beetje geluk ligt de dip onder je overnamepunt.

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 19:23
door pappaleo
Ik heb hem even bekeken. Leuk woofertje. Minder groot dan ik verwachtte. De diameter is meer dan 25mm kleiner dan de Tangband uit de inimini.

Ik hou het in gedachten.

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 20:29
door Douwe84
Leuk!

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 20:44
door Pjotr
pappaleo schreef:
Ik heb hem even bekeken. Leuk woofertje. Minder groot dan ik verwachtte. De diameter is meer dan 25mm kleiner dan de Tangband uit de inimini.

Ik hou het in gedachten.
Ik heb hem zelf in een 3 literkastje. Dan gaat ie tot 94Hz met een Qb van 0,6. Dat klinkt heel goed zonder sub. Dat gaat met de FR89 niet lukken. Zou trouwens wel eerst kijken met Edge wat die AMT doet qua diffractie. Lijkt mij dat je die niet in het midden van de kast moet gaan zetten.

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 21:17
door pappaleo
Ik heb ook nog een paartje scan speak 10F-8424G00 liggen. Ik heb ze even in WinIsd vergeleken.
De Scanspeak maakt veel meer lawaai, maar valt in een 1,5 liter kastje al vroeg af (F3 bij 250Hz).
De Fountek en de Dayton ontlopen elkaar minder dan ik had verwacht. De Dayton is daarbij wel in het voordeel, maar heeft wel een 3 liter kastje nodig tov een 1,5 liter kastje voor de Fountek:
Rood Fountek, Blauw Dayton
Rood Fountek, Blauw Dayton
Het rendement is ongeveer gelijk bij 1W (zelfde impedantie)


Meer kosten maken, ander kastje zagen......... :relax:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 21:29
door Pjotr
Dat klopt niet wat ik gemeten heb in 3L. Dat was overigens wel met de 4 ohm versie. Denk trouwens dat die Fountek ook best goed gaat klinken, alleen dat ie wat minder laag gaat en zonder sub net wat te iel klinkt. B.t.w. 1,5 of 3 liter maakt optisch niet zoveel meer uit. Je zit toch aan minimaal 9mm of 12mm MDF wat er bij optelt.

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 21:36
door pappaleo
De 4 en de 8 ohm versie verschillen 3 dB bij dezelfde spanning. Compenseer ik daarvoor, dan vallen de gesimuleerde grafieken strak over elkaar, dus dat maakt niet uit. Ik simuleerde met de 8 ohm versie omdat dat makkelijker te vergelijken was met de 8 ohm Fountek.

We hebben het overigens over de Fountek FR89ex, die verschilt nog wel enigszins met de veel toegepaste FR88ex.
Er komt overigens een sub bij.

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 21:41
door pappaleo
Oh, ik kijk nog even wat nauwkeuriger en de grafieken vallen weliswaar strak over elkaar, maar de 4 ohm doet dat in een 2 liter kastje en de 8 ohm in een 3 liter. Dus je hebt wel gelijk.

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 22:19
door Hans Nootdorp
Breedbander B100 van Visaton? Is in Hobby Hifi 2018-2 beschreven. Ik ga hem in 3.5 l. zetten. Dan fs = 112 Hz, Q = 0.75.
Of SS 5F/8422, die in HH 2018-5 in desktopTL is gezet?

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 22:29
door pappaleo
Hans Nootdorp schreef:
Breedbander B100 van Visaton? Is in Hobby Hifi 2018-2 beschreven. Ik ga hem in 3.5 l. zetten. Dan fs = 112 Hz, Q = 0.75.
Of SS 5F/8422, die in HH 2018-5 in desktopTL is gezet?
3,5 liter. Nog even en hij heeft een vloerstaander op zijn bureau.

Visaton zelf zegt 6 liter CB of 11 liter BR@60Hz

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 22:36
door Pjotr
Dat is dan wel echt een tand groter dan de Dayton en Fountek. Dat zijn beide echt heel fraai tekenende speakertjes. Zelfs zonder tweeter maar wel afgefilterd bij 15kHz (met de equalizer) klinken die heel erg lekker voor hun formaat met veel resolutie. Ik ben normaal niet zo van metal cones maar dit beide klinkt echt lekker en ontspannen.

Psst.. dit is die 3L waar dus uiteindelijk de RS100-4 in is gekomen: viewtopic.php?p=1945317#p1945317 Niet echt groot toch? :mrgreen:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 22:46
door pappaleo
Pjotr schreef:
Psst.. dit is die 3,5L waar dus uiteindelijk de RS100-4 in is gekomen: viewtopic.php?p=1945317#p1945317 Niet echt groot toch? :mrgreen:
Reflex? Of zit het poortje dicht?

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 22:50
door Pjotr
Daar zit nu een Seas tweeter die ik nog had liggen. Maar wel verschoven naar de zijkant. Die AMT lijkt mij fraaier maar die had ik niet nog liggen :mrgreen:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: do 16 apr 2020, 0:11
door wouter
pappaleo schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Breedbander B100 van Visaton? Is in Hobby Hifi 2018-2 beschreven. Ik ga hem in 3.5 l. zetten. Dan fs = 112 Hz, Q = 0.75.
Of SS 5F/8422, die in HH 2018-5 in desktopTL is gezet?
3,5 liter. Nog even en hij heeft een vloerstaander op zijn bureau.

Visaton zelf zegt 6 liter CB of 11 liter BR@60Hz

3,5 liter is groter dan een Boenicke W5 hoor :mrgreen:

Ik heb zelf een aantal microspeakers gemaakt, met 2" en en groter.
Deze is ook leuk, heb die midwoofer zelf ook gebruikt in een klein baskastje (1,5 liter basreflex)
Mooi ontwikkelingsbericht staat er ook bij.
Maar dat is allemaal een beetje off topic, want de luidsprekers waren al in huis en zijn prima bruikbaar - zeker als 'Sat' in een sub/sat systeem.

Hier wat versterkers, incl 2.1 https://www.tinytronics.nl/shop/nl/audio/versterkers

Maar goed, Pappaleo kennende wordt dit weer iets wat groter presteert door een 1+1=3 symbiose van 2 units. Ik zie al weer uit naar afgewikkelde spoeltjes of een seriefilter, naar iets dat weer helemaal next step is in micro speakers :rock: :beer:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: do 16 apr 2020, 8:41
door Hans Nootdorp
pappaleo schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Breedbander B100 van Visaton? Is in Hobby Hifi 2018-2 beschreven. Ik ga hem in 3.5 l. zetten. Dan fs = 112 Hz, Q = 0.75.
Of SS 5F/8422, die in HH 2018-5 in desktopTL is gezet?
3,5 liter. Nog even en hij heeft een vloerstaander op zijn bureau.

Visaton zelf zegt 6 liter CB of 11 liter BR@60Hz
Volgens mij kan een veel kleinere kast ook. Als je nl. toch in combinatie met een sub gaat spelen is de laagafstemming toch niet kritisch. Je trekt het met een high pass filter toch weer mooi vlak. Alleen moet f-3dB van de driver in kast niet al te gek hoog komen te liggen.

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: do 16 apr 2020, 9:02
door pappaleo
Maar waarom zou ik andere drivers gaan kopen als ik drivers heb liggen?
Doel van het project is iets leuks maken van drivers die in bezit zijn, niet koste wat kost het beste maken en na allerlei trial-and-error eindigen met nog meer drivers op de plank.

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: do 16 apr 2020, 9:22
door Shadow
:goedzo:
Gewoon bouwen Leo :dank:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: do 16 apr 2020, 9:23
door Pjotr
Psies, het was mijn insteek ook niet dat je wat anders zou gebruiken. Meer ter suggestie. Toen ik die Founteks in dat kasje wilde stoppen hoorde hoorde ik een hoop getamp uit wat doosjes op de plank. Dat waren de Daytons: "Wij waren eerst" :D Als jij de jouwe verder afmaakt kunnen we straks leuk vergelijken :sure: :bakkie:

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: do 16 apr 2020, 9:23
door ray5150
Goed plan, Leo. :goedzo:
Ik ga het volgen.

Re: BéBé, een kleintje voor op het BureauBlad

Geplaatst: do 16 apr 2020, 10:58
door Barry2001
Altijd als ik die hoek - lijmklemmen zie uit post 1 neem ik me voor die vd bouwmarkt mee te nemen als ik er kom. En altijd als ik ze zou kunnen gebruiken denk ik weer vergeten...

Leuk project. Kon wel eens een leuke instapper zijn voor mensen die eens wat willen proberen op luidspreker bouw gebied.
pappaleo schreef:
Dat moesten, gezien zijn voornaamste bezigheden, een paar bureauspeakers worden voor naast de pc.
Wat dat betreft is de jongmens toch niet zo verschillend overal :mrgreen: