Voeding TPA3118
Moderator: Beheerdersteam
- Hans Nootdorp
Re: Voeding TPA3118
Qua spanning (24 v) is die voeding prima. Het te leveren vermogen is wat aan de krappe kant. De TPA-3118 kan aan 8 ohm speakers 2x 30 watt leveren.
Aangezien de voeding (volgens specs) max. 70 watt kan leveren is dat wat krapjes. Maar als je niet die 2x 30 watt echt nodig denkt te hebben, dan zou het wel kunnen. Anders zou je beter een voeding kunnen kiezen die iets meer vermogen kan leveren, bijv. Hama-54100, die 90 watt kan leveren.
Tegelijk heb ik zelf geen ervaring met zo'n type voeding, die eigenlijk voor laptops is bedoeld. Ik zou zelf uitkijken naar een voeding die meer voor audio bedoeld is. Ik heb zo 123 niet een suggestie, maar een ander forumlid kan je vast wel de weg wijzen.
Mocht je toch zo'n laptop-voeding willen uitproberen, zou ik achter de voeding nog een dikke elco zetten; bijv. 10.000 uF. Dit om de rimpelspanning kleiner te maken.
Aangezien de voeding (volgens specs) max. 70 watt kan leveren is dat wat krapjes. Maar als je niet die 2x 30 watt echt nodig denkt te hebben, dan zou het wel kunnen. Anders zou je beter een voeding kunnen kiezen die iets meer vermogen kan leveren, bijv. Hama-54100, die 90 watt kan leveren.
Tegelijk heb ik zelf geen ervaring met zo'n type voeding, die eigenlijk voor laptops is bedoeld. Ik zou zelf uitkijken naar een voeding die meer voor audio bedoeld is. Ik heb zo 123 niet een suggestie, maar een ander forumlid kan je vast wel de weg wijzen.
Mocht je toch zo'n laptop-voeding willen uitproberen, zou ik achter de voeding nog een dikke elco zetten; bijv. 10.000 uF. Dit om de rimpelspanning kleiner te maken.
Je zou ook zoiets kunnen gebruiken:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/voed ... lrs-150-24
https://nl.mouser.com/ProductDetail/MEA ... 2Bpw%3D%3D
Die heb ik gebruikt met een TPA3116, die 2x50 Watt was in 4 ohm.
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/voed ... lrs-150-24
https://nl.mouser.com/ProductDetail/MEA ... 2Bpw%3D%3D
Die heb ik gebruikt met een TPA3116, die 2x50 Watt was in 4 ohm.
Hoi Jurriaan, ik heb ooit voor mijn TPA3116 amp via marktplaats 4 meanwell 24v voedingen kunnen kopen in 1x.
Er zit een potmeter op om het voltage aan te passen, ik heb degene die ik gebruikt heb naar 21v gezet omdat dat schijnbaar het ideale voltage zou zijn.
(Gelezen op DiyAudio.com, doe ermee wat je wilt
)
Ik heb dus nog 3 van die voedingen over, je zou er van mij eentje mogen hebben als je wilt?
Op voorwaarde dat je wel op dit forum laat zien wat je ermee bouwt?
Stuur maar een berichtje als je interesse hebt, dan komt het wel voor elkaar.
Edit: bijgewerkt, 21v ipv foutief vermelde 19v!
Er zit een potmeter op om het voltage aan te passen, ik heb degene die ik gebruikt heb naar 21v gezet omdat dat schijnbaar het ideale voltage zou zijn.
(Gelezen op DiyAudio.com, doe ermee wat je wilt
Ik heb dus nog 3 van die voedingen over, je zou er van mij eentje mogen hebben als je wilt?
Op voorwaarde dat je wel op dit forum laat zien wat je ermee bouwt?
Stuur maar een berichtje als je interesse hebt, dan komt het wel voor elkaar.
Edit: bijgewerkt, 21v ipv foutief vermelde 19v!
Laatst gewijzigd door Led op za 18 apr 2020, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat afregelen klopt, is inderdaad handig, ik heb de mijne 1 a 2 volt dacht ik hoger gezet, de TPA3116 mag net iets meer hebben.
- Hans Nootdorp
Om uit de TPA3118 2x 30 watt (in 8 ohm speakers) te kunnen halen is wel 24 volt voedingsspanning nodig.
Mocht je 4 ohm speakers hebben dan zou je met 21 volt kunnen volstaan.
E.e.a. kun je lezen in deze datasheet: http://www.ti.com/product/TPA3118D2
Mocht je 4 ohm speakers hebben dan zou je met 21 volt kunnen volstaan.
E.e.a. kun je lezen in deze datasheet: http://www.ti.com/product/TPA3118D2
Hij mag het wel hebben, maar ik meen dat hij bij hoger dan 21v minder goed gaat klinken.jvenema schreef:Dat afregelen klopt, is inderdaad handig, ik heb de mijne 1 a 2 volt dacht ik hoger gezet, de TPA3116 mag net iets meer hebben.
Ik kan zo snel even niet de redenering / measurements daarachter vinden, wel deze posts:
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... ost3793610
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... -1143.html
https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... ost4312724
https://www.diyaudio.com/forums/diyaudi ... oards.html
https://www.diyaudio.com/forums/group-b ... ost4600547
Laatst gewijzigd door Led op za 18 apr 2020, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank voor alle reacties. Pfft ik ontbeer nog een boel kennis. Maar goed jong genoeg om te leren.
Dit is het project. Een paar Tangband W655 aangestuurd door de TPA3118. Het aantal ohm van de speakers is 8. Dus is 24 volt noodzakelijk.
Waarom is 70watt krap als het max van de speakers 60watt is?
Dit is het project. Een paar Tangband W655 aangestuurd door de TPA3118. Het aantal ohm van de speakers is 8. Dus is 24 volt noodzakelijk.
Die 30 watt is continue. 24V : 8 Ohm is 3A dus piek vermogen kan bijna 75 watt per kanaal zijn. Je wil niet dat de voeding instort op de pieken. Ik denk dat daarom de meanwell voeding van 150 watt een beter keuze is, is ook voordeliger en als je gaat inbouwen ook nog gemakkelijker.
- Hans Nootdorp
De versterker "verbruikt" zelf ook vermogen. Daarom wordt ie ook iets warm. Dat extra vermogen moet de voeding ook kunnen leveren.
De TPA3118 is hetzelfde als de TPA3116 (het enige verschil is of de thermal pad boven of onder zit), ik draai zo'n MeanWell S-150-24 voeding op 19V voor mijn TPA3116 versterker en stuur daar zonder problemen een paar Samuel HQ speakers mee aan. Soit, geen discotheek-volume, maar ruim voldoende voor mijn keuken van 5x6m.jurriaan schreef:Dank voor alle reacties. Pfft ik ontbeer nog een boel kennis. Maar goed jong genoeg om te leren.
(Daarvoor hing er een paar Tangband W4-1320SIF's aan)
Je hebt nog niet geantwoord of je zo'n 24V MeanWell van me wilt hebben (voor nop), als je wilt kun je 'm ophalen in Haarlem.
- Hans Nootdorp
Het versterkervermogen dat je nodig hebt hangt af van een aantal factoren:
- hoe hard wil je kunnen spelen
- hoe groot is je ruimte
- van welke muzieksoort houd je (explosief (met veel uitschieters) of niet)
- hoe gevoelig zijn je speakers.
- hoe hard wil je kunnen spelen
- hoe groot is je ruimte
- van welke muzieksoort houd je (explosief (met veel uitschieters) of niet)
- hoe gevoelig zijn je speakers.
Je hebt nog niet geantwoord of je zo'n 24V MeanWell van me wilt hebben (voor nop), als je wilt kun je 'm ophalen in Haarlem.[/quote]
Omdat ik nog niet van de hoed en derden wist. Nu weet ik in ieder geval dat hoed en rand zich tot elkaar verhouden
We communiceren verder via pb
Maar goed, een 24V 150 watt voeding zou het een en ander aan moeten kunnen. De volgende vraag wordt dan waar laat je een voeding. ‘Zomaar’ in de kast bouwen lijkt mij gezien de warmte productie niet de oplossing. In het ontwerp heb ik wel een midden deel waar ruimte is. Ventilatie sleuven er in.
#aldoendeleerik
Omdat ik nog niet van de hoed en derden wist. Nu weet ik in ieder geval dat hoed en rand zich tot elkaar verhouden
We communiceren verder via pb
Maar goed, een 24V 150 watt voeding zou het een en ander aan moeten kunnen. De volgende vraag wordt dan waar laat je een voeding. ‘Zomaar’ in de kast bouwen lijkt mij gezien de warmte productie niet de oplossing. In het ontwerp heb ik wel een midden deel waar ruimte is. Ventilatie sleuven er in.
#aldoendeleerik
Die van mij zit ingebouwd in een kast met een paar kleine ventilatiesleuven - onderaan 1 sleuf van 2*30cm, bovenin een klein rond gat met een diameter van 4cm (precies genoeg om de buis van de tube-buffer te kunnen vervangen
), that's it.
Dat houdt ie inmiddels al meer dan een jaar vol, en hij staat denk ik 75% van de tijd aan (vergeten hem meestal uit te doen 'snachts).
Ik zou me er dus niet heel erg druk om maken
'Het is dat middelste ding:
Dat houdt ie inmiddels al meer dan een jaar vol, en hij staat denk ik 75% van de tijd aan (vergeten hem meestal uit te doen 'snachts).
Ik zou me er dus niet heel erg druk om maken
'Het is dat middelste ding:
Bruin: Fasedraad (aanvoerdraad van de stroom)
Blauw: Nuldraad (afvoerdraad van de stroom)
Blauw: Nuldraad (afvoerdraad van de stroom)
Het is niet gebruikelijk om bruin en blauw te pakken voor gelijkspanning.
Meestal word hiervoor rood en zwart genomen.
A kijk, dat is het verschil. Weer wat geleerd.ray5150 schreef:Het is niet gebruikelijk om bruin en blauw te pakken voor gelijkspanning.
De kabel die ik kocht blijkt die kleuren te hebben, wel typisch.
Maar goed amp-board en voeding werken
Oeps, my bad, ik dacht dat het ging om de 220V AC draden *naar* de voeding, maar die heb je zo te zien al aangesloten 
Is het gelukt om het voltage te verlagen naar 19V met de potmeter?
- Hans Nootdorp
Dat zou ik niet doen. 24 volt lijkt mij het beste. Anders gaat het ten koste van je maximum uitgangsvermogen van de TPA-versterker en dus ten koste van je "headroom". Zie mijn eerdere post.Led schreef:...Is het gelukt om het voltage te verlagen naar 19V met de potmeter?
19.8 is het minimum.Led schreef:Oeps, my bad, ik dacht dat het ging om de 220V AC draden *naar* de voeding, maar die heb je zo te zien al aangesloten
Kan die ‘stem’ ook uit? Ik snap ook wel dat Bluetooth connected is.
Hans Nootdorp schreef:Dat zou ik niet doen. 24 volt lijkt mij het beste. Anders gaat het ten koste van je maximum uitgangsvermogen van de TPA-versterker en dus ten koste van je "headroom". Zie mijn eerdere post.Led schreef:...Is het gelukt om het voltage te verlagen naar 19V met de potmeter?
Ik heb mijne daarom op 19v gezet, klinkt prima en ik zet de volumeknop zelden hoger dan 12 uur met de TPA3116 op laagste gain setting.
Works for me, maar ieder moet doen wat ie zelf het best acht.
Edit: fout! In mijn oude aantekeningen lees ik 21v als sweet spot!
My bad! :-/
Laatst gewijzigd door Led op za 18 apr 2020, 18:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Dat ligt idd aan het bluetooth gedeelte, mijne heeft geen Bluetooth dus dat weet ik niet..jurriaan schreef:19.8 is het minimum.Led schreef:Oeps, my bad, ik dacht dat het ging om de 220V AC draden *naar* de voeding, maar die heb je zo te zien al aangesloten
Kan die ‘stem’ ook uit? Ik snap ook wel dat Bluetooth connected is.