Aoyue soldeerbout doet het vaak niet

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Aoyue soldeerbout doet het vaak niet

Bericht door Wowly »

Hallo Heren,

Ik heb een Aoyue soldeerstation (int 909) waarbij de soldeerbout niet lekker lijkt te werken.

Als ik hem aanzet, dan gaat het lichtje wat aangeeft dat de bout aan het opwarmen is even aan, maar na 10 seconden stop ie er weer mee. Ik zet hem dan regelmatig aan en uit, en soms "pakt" ie hem als ik hem op een lage temperatuur instel dan en gaat het weer goed, en kan ik hem opstoken in stapjes tot wel 480 graden.

Is dit normaal gedrag?, volgens mij deed hij dit eerder niet. Of is er iets versleten oid?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Aoyue soldeerbout doet het vaak niet

Bericht door Henkjan »

komt me bekend voor. lijkt er op dat (bij die van mij in elk geval) dat het opwarmen van t boutje wat te veel gevraagd is
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Aoyue soldeerbout doet het vaak niet

Bericht door Wowly »

Zou ik hem dan gewoon wat in stapjes moeten opwarmen zoals ik het nu doe?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Aoyue soldeerbout doet het vaak niet

Bericht door OpaBert »

Wowly schreef:
Zou ik hem dan gewoon wat in stapjes moeten opwarmen zoals ik het nu doe?
Er zit iets computerachtig ding 8-[ in wat probeert te voorkomen dat hij voor niks aan staat
Staat er niks in het boekje jan hoe je dat kan resetten
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aoyue soldeerbout doet het vaak niet

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
komt me bekend voor. lijkt er op dat (bij die van mij in elk geval) dat het opwarmen van t boutje wat te veel gevraagd is
Ja, Het is een zogenaamde slimme bout. Bij jou herkent ie je automagisch je soldeervrees....... Maar bij Jan? :think: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aoyue soldeerbout doet het vaak niet

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
komt me bekend voor. lijkt er op dat (bij die van mij in elk geval) dat het opwarmen van t boutje wat te veel gevraagd is
Ja, Het is een zogenaamde slimme bout. Bij jou herkent ie je automagisch je soldeervrees....... Maar bij Jan? :think: :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :rofl:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Aoyue soldeerbout doet het vaak niet

Bericht door Wowly »

Nope, zit geen reset op.....
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Aoyue soldeerbout doet het vaak niet

Bericht door AatV »

Wowly schreef:
Nope, zit geen reset op.....
Misschien de metalen huls die de soldeerpunt vastzet wat steviger aandraaien.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Aoyue soldeerbout doet het vaak niet

Bericht door Wowly »

Hee dat lijkt het te doen! eens kijken of ie de komende avonden het nu goed blijft doen of dat het een one-day fly was. bedankt aat
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Aoyue soldeerbout doet het vaak niet

Bericht door Shadow »

AatV schreef:
Wowly schreef:
Nope, zit geen reset op.....
Misschien de metalen huls die de soldeerpunt vastzet wat steviger aandraaien.

groet,
Aat
Is bij de Weller van €xxx ook nog wel eens nodig ja :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”