Wie kent deze luidspreker?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Wie kent deze luidspreker?

Bericht door jeroen_d »

Ik heb vandaag een heel bijzondere luidspreker gehoord, uit de jaren '70.
IMG-2475.jpg
Wie kent hem?

Vreemd genoeg wordt hij gekanteld afgebeeld. Klik op de afbeelding en dan zie je hem rechtopstaand.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door ds23man »

Ken het niet, maar een Heil tweet icm een LAT driver. Dat laatste zou betekenen dat het Thymphani ding een rip of is en patent ongeldig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door Pjotr »

Is het niet gewoon LAT porn? Oftewel een ontblote LAT?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door Henkjan »

of een prototype?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door dre »

Ik heb jullie lang genoeg laten wachten.... :lol:

ESS Transar.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door jeroen_d »

Gaat door voor de koelkast.
Ik moet zeggen: zeer kwetsbaar en niet te transporteren zijn de enige nadelen. Voor de rest kan hij met gemak meekomen met het spul van nu. Zijn tijd zeer ver vooruit.
Ik heb hem gemeten en de vervorming van de tweeter was belachelijk laag. Tikkie beter nog dan Mundorf AMT.

Er bestaan wereldwijd nu nog maar enkele goed werkende exemplaren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door dre »

Ik kon er niet eentje in de mark vinden........
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door Henkjan »

google vind nog wel wat van die mid/woof drivers aangeboden, $1600 en meer
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Ik moet zeggen: zeer kwetsbaar en niet te transporteren zijn de enige nadelen. ....
mee naar Breda wordt lastig dan??
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door jeroen_d »

Totaal niet te doen. En alles wat je koopt werkt niet en je bent lang bezig om het goed te krijgen als het al lukt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door Pjotr »

[quote="jeroen_d"}
Er bestaan wereldwijd nu nog maar enkele goed werkende exemplaren.[/quote]

Van de ESS tweeter of het hele ding?

Die ESS heb ik een paar maanden geleden nog gehoord. Is idd een fantastisch ding. Toen helaas in combinatie met wat minder goed mid en laag. Die ESS tweet is overigens nog gewoon te koop.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door jeroen_d »

De ESS tweeter is geen probleem. Niet die oude natuurlijk maar nieuwere versies worden nog steeds geprodudeerd.

Het probleem zit in de middentoner. Dat was een constructie die bij de eigenaar in elkaar moet worden gezet en als dat maar een klein beetje fout gaat dan had je dikke ellende. Dit was ook vrij snel de commerciele ondergang van de speaker.
Dealers moesten een dure cursus volgen om hem bij de klant in elkaar te kunnen zetten. Vervolgens lag het risico voor correcte werking bij de dealer. Dat is natuurlijk vragen om ellende. Heel vreemd marketing concept.
Zie ook dit draadje: http://forums.audioreview.com/general-a ... 26103.html
Maar wat daar beschreven staat over gebrom en gekraak heb ik niet gehoord en doet de speaker zwaar tekort. De technicus die ik vandaag ontmoette en deze speaker heeft gerestaureerd weet waar hij mee bezig is. Aardige man ook.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door SSassen »

Heil ESS, zoek het Heil patent even op daarin wordt dit ontwerp beschreven.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door jeroen_d »

In dit deel van de patent beschrijving kun je het goed zien: https://patents.google.com/patent/US410 ... c107%2c479
Bijlagen
US4107479-drawings-page-3.png
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door richard »

jeroen_d schreef:
.... Vervolgens lag het risico voor correcte werking bij de dealer. Dat is natuurlijk vragen om ellende. Heel vreemd marketing concept...
Dat is toch niet veel anders heden ten dage. Standaard consumentenrecht.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door jeroen_d »

Ga jij een product dealen waarvan je niet behoorlijk zeker weet dat je het werkend krijgt bij de klant? En als het niet werkt dat je geen enkele garantieclaim hebt bij de fabrikant? Geen haar op mijn hoofd als ik dealer zou zijn. Het was een andere tijd en bepaalde dealers hadden denk ik heel veel vakkennis maar dan nog.
metst
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 09 mar 2020, 16:11

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door metst »

Filmpje: Als je het filmpje ziet dan denk je dat ze nog gemaakt worden (2017)

[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door richard »

metst schreef:
Filmpje: Als je het filmpje ziet dan denk je dat ze nog gemaakt worden (2017)

[ Bekijk op youtube ]
Het geluid is niet echt een aanbeveling.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Wie kent deze luidspreker?

Bericht door richard »

jeroen_d schreef:
Ga jij een product dealen waarvan je niet behoorlijk zeker weet dat je het werkend krijgt bij de klant? En als het niet werkt dat je geen enkele garantieclaim hebt bij de fabrikant? Geen haar op mijn hoofd als ik dealer zou zijn. Het was een andere tijd en bepaalde dealers hadden denk ik heel veel vakkennis maar dan nog.
Mijn reactie is die vanuit het gezichtspunt van de consument. Wat de dealer en zijn leverancier onderling regelen is gezien de consumentenwetgeving voor de gewone burger onbelangrijk.

Heb je als consument weinig aan een failliete dealer, het is dan wel leuk als een fabrikant dan wat aanvullende garanties geeft.
Plaats reactie