Pagina 1 van 2
Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 21:18
door tonvandeacker
Ik heb wat hulp nodig om een goede keus te maken voor een driver voor mijn volgende project.
Het word een 3 weg.
De tweeter is de DXT....
Midwoofer de SB MW16-P4
Woofer ??
Woofer ga ik tot 100 Hz inzetten...filter/amp is de Hypex FA123...yes we go digital
Kast is ook al bekend en in de maak.
Baskast word 24 liter min de hypex module is ongeveer 20-21 liter
Woofer 18 tot 25 cm...kastbreedte is 31 cm
Ik dacht zelf aan de Scan Speak 22W-4534G00...of de SB Acoustics SB23NBACS45-4
Of de 8 ohm versie's hiervan ?
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt
Ton
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 21:23
door dre
Waarom weer de DXT?
Woofer:SATORI WO24P-8 ?
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 21:33
door tonvandeacker
Ja....de DXT...die heb ik nu draaiend samen met de SB MW16P-4
Deze vind ik persoonlijk heerlijk klinken en was te horen in Hengelo
Maar ik sta open voor veranderingen....ik heb ook nog de Seas 22TAF en de R2604 van SS
Maar iets nieuws mag ook...als dat nog beter is.
Maar bedankt voor de Satori WO24P8...erg fraai.
Bedankt
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 21:36
door ds23man
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 21:39
door tonvandeacker
Zoals de combi nu draait met de DXT en MW16 klinkt dit zeer fraai....
Ik heb nu een 3 weg draaiend met een 15cm W15CY van Seas en dat klinkt ook zeer netjes.
Moeten ze kleiner zijn ?
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 21:39
door pappaleo
Omdat ie heel laag wil crossen, denk ik. Anders zou hij wel de MR versie genomen hebben. En bij die lage inzet presteert een 16cm beter dan een 13cm
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 21:52
door dre
Dus de mid en de tweeter zij n er al!
Dan zou ik daar lekker mee beginnen.
Het aanbod in 104mm tweeters is enorm,dus dat kan altijd nog.
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:00
door Shadow
tonvandeacker schreef:Ik heb wat hulp nodig om een goede keus te maken voor een driver voor mijn volgende project.
Het word een 3 weg.
De tweeter is de DXT....
Midwoofer de SB MW16-P4
Woofer ??
Woofer ga ik tot 100 Hz inzetten...filter/amp is de Hypex FA123...yes we go digital
Kast is ook al bekend en in de maak.
Baskast word 24 liter min de hypex module is ongeveer 20-21 liter
Woofer 18 tot 25 cm...kastbreedte is 31 cm
Ik dacht zelf aan de Scan Speak 22W-4534G00...of de SB Acoustics SB23NBACS45-4
Of de 8 ohm versie's hiervan ?
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt
Ton
Ton....
http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-10.htm
Laat jouw houtwerk kunsten hier eens op los...
En neem de versie met beryllium tweeter

Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:04
door Shadow
Foto’s;

Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:04
door dre
Ik dacht nog:laten we het netjes houden.......

Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:09
door pappaleo
Ze zullen best goed klinken, maar die Troels probeert wel met alle macht het wereldrecord lelijk uitziende kast bouwen in handen te houden.
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:10
door dre
Ehhhh er zijn een aantal forumleden met deze kasten.....

Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:13
door pappaleo
dre schreef:Ehhhh er zijn een aantal forumleden met deze kasten.....

Dan hebben ze waarschijnlijk een paar zeer goed klinkende kasten.
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:14
door tonvandeacker
Ja die zijn erg mooi ...die Beryllium versie...315 per set....
Ik moet al praten als brugman om 2 x FA123 naar binnen te krijgen hier in huize vandeacker
Dus die tweeter gaat het niet worden
Ik heb de DXT en de MW16 al hier dus dat scheelt
Alleen nog een woofer...4 of 8 ohm...dat zijn de vragen waar ik mee zit
Maar bedankt voor het meedenken.
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:20
door Shadow
tonvandeacker schreef:Ja die zijn erg mooi ...die Beryllium versie...315 per set....

.
Ik had mazzel met die Faital Pro hoogdrivers, die zijn 374/stuk adviesprijs

had ze nu voor 440 het set in huis, dan de hoorns nog, basdrivers en last but nog least; 12kg filtermateriaal met uitsluitend Mundorf en Jantzen
Weet je wat ze zegt? ‘Ja die 15” is wel een stuk beter als die 10” waar we nu mee draaien”
Ik denk dat je nog 10 speakers kan bouwen met die DXT en die klinken allemaal goed, maar pak ook eens een AMT ofzo...

Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:21
door tonvandeacker
Dit moet hem gaan worden....kwa vorm en kast
Iets smaller..31 ipv 36 cm
20 cm diep...108 hoog
De Bas word op 80 hz gefilterd volgens een review
Baspoort in de spleet tussen de 2 kasten en bij de voet idem.
Mooie uitdaging voor mij......

Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:24
door tonvandeacker
O ja...ze worden wit...dat heb ik mijn vrouw beloofd
@Joram....mooi project die Calpamos..ben benieuwd hoe dat klinkt....
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:25
door Shadow
tonvandeacker schreef:O ja...ze worden wit...dat heb ik mijn vrouw beloofd
@Joram....mooi project die Calpamos..ben benieuwd hoe dat klinkt....
Eerst hoor ik krak uit m’n spaarvarken, daarna uit m’n rug
Wordt het actief? Pak dan een Peerless XLS10

Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:28
door jvenema
Als je de woofer maar tot 100Hz wil inzetten, dan misschien iets wat meer richting een subwoofer gaat? Tevens geef je een kast volume van 20-21 liter aan en dat je digitaal gaat. Lijkt me dat je dan wellicht voor gesloten systeem gaat en met de DSP mogelijkheid het laag eventueel wat doortrek met b.v. Een Linkwitz transform. Een driver met wat meer slag en een wat lagere Vas lijkt me dan het meest geschikt. B.v iets zoals de: SB23MFCL45-4
Fs = 27Hz
Qts = 0.34
Vas = 37L
Linear coil travel p-p 24mm
In een kast van 20-21 liter geeft dit een Qts van 0,57 en een Fb van 45Hz, wat denk ik een mooi uitgangs punt is. Met een driver met hoge Vas in deze kast inhoud krijg je snel een hoge Qts en gaat je Fb ook snel omhoog.
Er zijn ongetwijfeld ook andere alternatieven met een vergelijkbare Vas, Fs, grote slag en passende diameter. Maar voor laag moet je lucht verplaatsen, dus zoveel mogelijk diameter en slag. En dus gezien je inhoud een wat lage Vas zou ik zeggen. Aangezien je hem maar tot 100Hz inzet doen de andere eigenschappen er wat minder toe.
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:37
door Shadow
Xmax wordt erg belangrijk als je er veel correctie op wil gooien lijkt me?
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:46
door tonvandeacker
Mooie keuze lijkt me die SB23MFCL45-4...valt ook een beetje binnen budget.
Bedankt voor de extra info...
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 22:57
door Shadow
tonvandeacker schreef:Mooie keuze lijkt me die SB23MFCL45-4...valt ook een beetje binnen budget.
Bedankt voor de extra info...
Waarom geen 10” ?
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 23:05
door tonvandeacker
In het origineel gebruiken ze een 25 cm woofer van Scanspeak...maar omdat mijn kast iets smaller word en mijn luister ruimte niet zo super groot is leek mij een 22 cm woofer een goed maat keuze
Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 23:11
door Shadow
Die grote mid is juist om laag te crossen wel fijn, dan kun je dus naar een 10” driver, en omdat je met de Fusions aan de gang gaat (toch?) kun je die ook nog perfect afstemmen op je ruimte; win-win

Re: Hulp nodig voor juiste driver
Geplaatst: zo 16 feb 2020, 23:13
door jvenema
De Dayton audio RSS265HO-4 zou wat betreft parameters ook kunnen werken en is nog wat groter in diameter, maar is ook in prijs weer wat hoger.
Fs = 26,9Hz
Qts = 0,35
Vas = 29,4L
Xmax = 12,3 mm
Heb nog wat verder gekeken in de loudspeaker database maar andere alternatieven met een wat lage Vas en met een lange slag met een 8 a 10 inch diameter hebben vaak een prijskaartje waar je niet vrolijk van word.