Hulp nodig voor juiste driver

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door tonvandeacker »

Ik heb wat hulp nodig om een goede keus te maken voor een driver voor mijn volgende project.
Het word een 3 weg.
De tweeter is de DXT.... :-$
Midwoofer de SB MW16-P4
Woofer ??

Woofer ga ik tot 100 Hz inzetten...filter/amp is de Hypex FA123...yes we go digital :yeah:
Kast is ook al bekend en in de maak.

Baskast word 24 liter min de hypex module is ongeveer 20-21 liter
Woofer 18 tot 25 cm...kastbreedte is 31 cm

Ik dacht zelf aan de Scan Speak 22W-4534G00...of de SB Acoustics SB23NBACS45-4
Of de 8 ohm versie's hiervan ?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt

Ton
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door dre »

Waarom weer de DXT?

Woofer:SATORI WO24P-8 ?
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door tonvandeacker »

Ja....de DXT...die heb ik nu draaiend samen met de SB MW16P-4
Deze vind ik persoonlijk heerlijk klinken en was te horen in Hengelo

Maar ik sta open voor veranderingen....ik heb ook nog de Seas 22TAF en de R2604 van SS
Maar iets nieuws mag ook...als dat nog beter is.

Maar bedankt voor de Satori WO24P8...erg fraai.

Bedankt
Laatst gewijzigd door tonvandeacker op zo 16 feb 2020, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door ds23man »

Waarom een 16cm in een drieweg? :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door tonvandeacker »

ds23man schreef:
Waarom een 16cm in een drieweg? :think: :think: :think:
Zoals de combi nu draait met de DXT en MW16 klinkt dit zeer fraai....
Ik heb nu een 3 weg draaiend met een 15cm W15CY van Seas en dat klinkt ook zeer netjes.

Moeten ze kleiner zijn ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Waarom een 16cm in een drieweg? :think: :think: :think:
Omdat ie heel laag wil crossen, denk ik. Anders zou hij wel de MR versie genomen hebben. En bij die lage inzet presteert een 16cm beter dan een 13cm
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door dre »

Dus de mid en de tweeter zij n er al!
Dan zou ik daar lekker mee beginnen.
Het aanbod in 104mm tweeters is enorm,dus dat kan altijd nog.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door Shadow »

tonvandeacker schreef:
Ik heb wat hulp nodig om een goede keus te maken voor een driver voor mijn volgende project.
Het word een 3 weg.
De tweeter is de DXT.... :-$
Midwoofer de SB MW16-P4
Woofer ??

Woofer ga ik tot 100 Hz inzetten...filter/amp is de Hypex FA123...yes we go digital :yeah:
Kast is ook al bekend en in de maak.

Baskast word 24 liter min de hypex module is ongeveer 20-21 liter
Woofer 18 tot 25 cm...kastbreedte is 31 cm

Ik dacht zelf aan de Scan Speak 22W-4534G00...of de SB Acoustics SB23NBACS45-4
Of de 8 ohm versie's hiervan ?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt

Ton

Ton....

http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-10.htm

Laat jouw houtwerk kunsten hier eens op los... O:)

En neem de versie met beryllium tweeter :wink:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door Shadow »

Foto’s;
5A5B6762-C503-42A6-ACC3-E602D437D0F6.jpeg
5AF920F2-E31B-446C-BF46-E87C726461E8.jpeg
02C81163-2DEA-4ECA-A57A-2151F2BF6D23.jpeg
:beer:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door dre »

Ik dacht nog:laten we het netjes houden....... :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door pappaleo »

Ze zullen best goed klinken, maar die Troels probeert wel met alle macht het wereldrecord lelijk uitziende kast bouwen in handen te houden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door dre »

Ehhhh er zijn een aantal forumleden met deze kasten..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
Ehhhh er zijn een aantal forumleden met deze kasten..... :mrgreen:
Dan hebben ze waarschijnlijk een paar zeer goed klinkende kasten.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door tonvandeacker »

Ja die zijn erg mooi ...die Beryllium versie...315 per set.... :goeie:

Ik moet al praten als brugman om 2 x FA123 naar binnen te krijgen hier in huize vandeacker
Dus die tweeter gaat het niet worden :proost:

Ik heb de DXT en de MW16 al hier dus dat scheelt
Alleen nog een woofer...4 of 8 ohm...dat zijn de vragen waar ik mee zit :yeah:

Maar bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door Shadow »

tonvandeacker schreef:
Ja die zijn erg mooi ...die Beryllium versie...315 per set.... :goeie:.
Ik had mazzel met die Faital Pro hoogdrivers, die zijn 374/stuk adviesprijs O:) had ze nu voor 440 het set in huis, dan de hoorns nog, basdrivers en last but nog least; 12kg filtermateriaal met uitsluitend Mundorf en Jantzen #-o
Weet je wat ze zegt? ‘Ja die 15” is wel een stuk beter als die 10” waar we nu mee draaien” :rock:

Ik denk dat je nog 10 speakers kan bouwen met die DXT en die klinken allemaal goed, maar pak ook eens een AMT ofzo... :wink:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door tonvandeacker »

karlina-slider.jpg
Dit moet hem gaan worden....kwa vorm en kast
Iets smaller..31 ipv 36 cm
20 cm diep...108 hoog

De Bas word op 80 hz gefilterd volgens een review
Baspoort in de spleet tussen de 2 kasten en bij de voet idem.

Mooie uitdaging voor mij...... :bakkie:
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door tonvandeacker »

O ja...ze worden wit...dat heb ik mijn vrouw beloofd :hide:

@Joram....mooi project die Calpamos..ben benieuwd hoe dat klinkt....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door Shadow »

tonvandeacker schreef:
O ja...ze worden wit...dat heb ik mijn vrouw beloofd :hide:

@Joram....mooi project die Calpamos..ben benieuwd hoe dat klinkt....
Eerst hoor ik krak uit m’n spaarvarken, daarna uit m’n rug :lol:


Wordt het actief? Pak dan een Peerless XLS10 :wink:
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door jvenema »

Als je de woofer maar tot 100Hz wil inzetten, dan misschien iets wat meer richting een subwoofer gaat? Tevens geef je een kast volume van 20-21 liter aan en dat je digitaal gaat. Lijkt me dat je dan wellicht voor gesloten systeem gaat en met de DSP mogelijkheid het laag eventueel wat doortrek met b.v. Een Linkwitz transform. Een driver met wat meer slag en een wat lagere Vas lijkt me dan het meest geschikt. B.v iets zoals de: SB23MFCL45-4
Fs = 27Hz
Qts = 0.34
Vas = 37L
Linear coil travel p-p 24mm

In een kast van 20-21 liter geeft dit een Qts van 0,57 en een Fb van 45Hz, wat denk ik een mooi uitgangs punt is. Met een driver met hoge Vas in deze kast inhoud krijg je snel een hoge Qts en gaat je Fb ook snel omhoog.
Er zijn ongetwijfeld ook andere alternatieven met een vergelijkbare Vas, Fs, grote slag en passende diameter. Maar voor laag moet je lucht verplaatsen, dus zoveel mogelijk diameter en slag. En dus gezien je inhoud een wat lage Vas zou ik zeggen. Aangezien je hem maar tot 100Hz inzet doen de andere eigenschappen er wat minder toe.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door Shadow »

Xmax wordt erg belangrijk als je er veel correctie op wil gooien lijkt me?
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door tonvandeacker »

Mooie keuze lijkt me die SB23MFCL45-4...valt ook een beetje binnen budget.

Bedankt voor de extra info...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door Shadow »

tonvandeacker schreef:
Mooie keuze lijkt me die SB23MFCL45-4...valt ook een beetje binnen budget.

Bedankt voor de extra info...
Waarom geen 10” ?
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door tonvandeacker »

In het origineel gebruiken ze een 25 cm woofer van Scanspeak...maar omdat mijn kast iets smaller word en mijn luister ruimte niet zo super groot is leek mij een 22 cm woofer een goed maat keuze
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door Shadow »

Die grote mid is juist om laag te crossen wel fijn, dan kun je dus naar een 10” driver, en omdat je met de Fusions aan de gang gaat (toch?) kun je die ook nog perfect afstemmen op je ruimte; win-win O:)
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Hulp nodig voor juiste driver

Bericht door jvenema »

De Dayton audio RSS265HO-4 zou wat betreft parameters ook kunnen werken en is nog wat groter in diameter, maar is ook in prijs weer wat hoger.
Fs = 26,9Hz
Qts = 0,35
Vas = 29,4L
Xmax = 12,3 mm

Heb nog wat verder gekeken in de loudspeaker database maar andere alternatieven met een wat lage Vas en met een lange slag met een 8 a 10 inch diameter hebben vaak een prijskaartje waar je niet vrolijk van word.
Plaats reactie