Pagina 1 van 2
Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: vr 03 jan 2020, 20:06
door hrscharft
In juni van vorig jaar een nieuw huis gekocht en daarmee komt natuurlijk ook een nieuwe luisterplek die ingericht moet worden.
Hebben nog altijd geen gordijnen in de kamer dus het geheel klinkt nog wat hol zeker als er een aantal mensen op bezoek zijn en iedereen zit vrolijk te kwebbelen. Op zulke momenten word pas echt duidelijk dat we toch ECHT een paar gordijnen moeten gaan ophangen want het is om maf van te worden zo'n echobak.
Maar iig wilde ik mijn nieuwe plekkie even delen hier
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: vr 03 jan 2020, 20:12
door Leeuwarden
Gordijnen helpen een beetje, grote aanrader is een vloerkleed. Een nog grotere aanrader is een spanplafond...
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: vr 03 jan 2020, 20:14
door Leeuwarden
Trouwens, gefeliciteerd met je nieuwe huis...

Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: vr 03 jan 2020, 20:15
door OpaBert
Gefeliciteerd met je luister ruimte en de rest van je huis

Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: vr 03 jan 2020, 20:17
door hrscharft
Achteraf had ik de ruimte achter dat tv wandje vol moeten drukken met rockwool oid maar goed daar dacht ik pas aan toen het er al bijna helemaal in zat.
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: vr 03 jan 2020, 21:36
door hrscharft
oja nog een plaatje van voor die tijd.
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: vr 03 jan 2020, 22:48
door hannesie
Is het niet mogelijk om het " uitstekende deel van de kamer boven" te voorzien van een akoestische wand, zoals er wel verkrijgbaar bij Merfort?
https://www.merford.com/nl-nl/producten ... aterialen/
https://www.akoestiekwinkel.nl/woning/a ... verbeteren.
Voorbeeldje
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: za 04 jan 2020, 0:28
door hrscharft
Dat is zeker een optie

mooie oplossing ook zoals jij het daar gedaan hebt.
wel een aardig oppervlak nodig als ik de 25-35% van de website moet hanteren
Wat heb ik nodig en hoeveel heb ik nodig?
Dit verschilt nogal per situatie, in sommige ruimten hangen wel gordijnen en in sommige ruimten weer niet. Het plaatsen van 25 á 35% van het vloeroppervlak aan geluidsabsorberende materialen geeft een merkbaar betere akoestiek. Dus heeft uw huiskamer een vloeroppervlak van 40 m². Dan begint u met het aanbrengen van 10 á 15 m² aan geluidsabsorptie. De wanden en het plafond zijn de eerste reflectievlakken van geluid en daarom de aangewezen plekken voor geluidsabsorptie. Het resultaat van absorptiemateriaal onder tafels of stoelen is minimaal te noemen.
Kamer is 55-60m2
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: za 04 jan 2020, 0:54
door hannesie
Ik zou denken, misschien als ik wat foto's kan sturen naar de akoestiekwinkel met je probleem, dat ze best bereid zijn je daar op weg te helpen, daar komt die foto ook vandaan. Maar ik ben er wel geweest, is hier niet zover vandaan, en men is zeer behulpzaam in mijn ogen, maar dat is inmiddels ook al wel een poosje terug.
Maar vragen staat vrij, toch, zeker als men een beetje een beeld heeft van de ruimte.
Maar zelf een demping plaatsen/maken kan natuurlijk ook.
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: za 04 jan 2020, 1:00
door hrscharft
als ik een wilde gok mag doen dan is dit denk ik de grootste boosdoener:
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: za 04 jan 2020, 1:30
door hannesie
Dat klopt denk ik wel, die harde vloer, en dat kun je dan compenseren met een plafond als een tegenovergestelde effect opzet.
Als alles hard is, geeft het een klater effect, een klap met 2 handen klinkt dan hard en ketst terug, en dat moet als het ware verstrooit en gedempt worden.
Jan de Witt heeft destijds ook dit soort plafondoplossingen gemaakt met Ikea plaid/dekens en houten frames, werkt ook heel goed.
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: za 04 jan 2020, 8:46
door anonamemouse
hrscharft schreef:als ik een wilde gok mag doen dan is dit denk ik de grootste boosdoener:
67417889_484414608989990_4634974911654264832_n.jpg
Uit ervaring weet ik dat kinderen heel moeilijk te dempen zijn. Daar heb je echt een flink pak rockwool voor nodig.
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: za 04 jan 2020, 9:05
door ds23man
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: za 04 jan 2020, 20:59
door hrscharft
Daar moet ik je volledig gelijk in geven en vooral als ze zo rond de 3 jaar oud zijn met peuterdriftbuien

Maar goed het ging niet zo zeer om de Peuter op die foto maar meer die harde stenen muur en die grote lap schuifpui.
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: za 04 jan 2020, 21:57
door Leeuwarden
Leg nu eerst maar eens een vloerkleed neer...
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: za 04 jan 2020, 22:04
door hrscharft
vloerkleed is niet heel practisch met een peuter die nog wel eens een 'ongelukje' heeft en een hond met hetzelfde probleem.
stap 1 is gordijnen ophangen maar die moeten nog gemaakt worden.
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: za 04 jan 2020, 22:07
door hannesie
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: za 04 jan 2020, 22:14
door Leeuwarden
Hier met kleine kinderen vloerkleed gehad, tevens, in de loop der jaren drie poezen. Het is inderdaad niet handig om een hoogpolig vloerkleed te nemen... Hannesie zijn opmerking om plafond te dempen kan natuurlijk ook. Maar in mijn set up was de aanschaf van een vloerkleed de grootste, en een van de goedkoopste, verbeteringen ooit...
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: za 04 jan 2020, 22:24
door hrscharft
vloerkleed komt ook nog wel weer maar dan moet mevrouw hier eerst even goed zindelijk zijn en voor wat betreft de hond daar is niets aan te doen. Die heeft een klein incontinentie probleempje rond de tijd dat ze loops moet worden. Steriliseren is het met 9 jaar wat aan de late kant voor en wil niet zeggen dat het daarmee ook klaar is.
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: wo 25 mar 2020, 16:21
door Jamesblond
Leeuwarden schreef:Leg nu eerst maar eens een vloerkleed neer...
... en rol het kind er in..?

Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: wo 25 mar 2020, 17:50
door Pjotr
En de speakers?
Je kunt ook je eisen niet te hoog stellen en doen wat redelijk is: Diffusie met boekenkasten, wandkasten en evt. wandkleden, een of meer dempingspanelen, diffusie panelen. Dat scheelt al een heel stuk aan hardheid.
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: wo 25 mar 2020, 18:54
door ray5150
Weet niet of er daar een Hornbach in de buurt zit, maar ze hebben daar vloerkleden van ongeveer een kleine 3 x 2 meter voor ongeveer 2 tientjes.
Wij kochten/kopen gewoon al jarenlang ieder jaar een nieuw exemplaar.
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: wo 25 mar 2020, 19:59
door Jamesblond
Pjotr schreef:En de speakers?
Je kunt ook je eisen niet te hoog stellen en doen wat redelijk is: Diffusie met boekenkasten, wandkasten en evt. wandkleden, een of meer dempingspanelen, diffusie panelen. Dat scheelt al een heel stuk aan hardheid.
Ik weet niet wat voor diffusie je bedoelt met "diffusie panelen", maar numerieke diffusie werkt pas als je luisterplek 3m van de diffusor vandaan is. Tot die tijd heb je te maken met allerlei lobing-artefacten, waardoor je op kleine schaal behoorlijke oneffenheden in je geluidsbeeld hebt. Pas na die 3m treedt voldoende "fusie" op om het gewenste effect te hebben.
En dan nog: als je dat wilt doen, dan zul je eerst moeten bepalen of het zin heeft (dus meten). Anders creeer je meer problemen dan je oplost.
In kleinere (huis)kamers, bereik je meer met strategisch geplaatste absorptie.
Dit heb ik overigens niet zelf bedacht.
Zie:
http://www.johnlsayers.com
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: wo 25 mar 2020, 20:34
door Pjotr
Jamesblond schreef:Pjotr schreef:En de speakers?
Je kunt ook je eisen niet te hoog stellen en doen wat redelijk is: Diffusie met boekenkasten, wandkasten en evt. wandkleden, een of meer dempingspanelen, diffusie panelen. Dat scheelt al een heel stuk aan hardheid.
Ik weet niet wat voor diffusie je bedoelt met "diffusie panelen", maar numerieke diffusie werkt pas als je luisterplek 3m van de diffusor vandaan is. Tot die tijd heb je te maken met allerlei lobing-artefacten, waardoor je op kleine schaal behoorlijke oneffenheden in je geluidsbeeld hebt. Pas na die 3m treedt voldoende "fusie" op om het gewenste effect te hebben.
En dan nog: als je dat wilt doen, dan zul je eerst moeten bepalen of het zin heeft (dus meten). Anders creeer je meer problemen dan je oplost.
In kleinere (huis)kamers, bereik je meer met strategisch geplaatste absorptie.
Dit heb ik overigens niet zelf bedacht.
Zie:
http://www.johnlsayers.com
Als u de deskundige bent zult ook wel uit kunnen leggen hoe dat moet. I.i.g. is b.v. een boekenkast tegen een kale muur beter dan geen boekenkast. En een normaal gestoffeerde kamer beter dan geen gestoffeerde kamer. Je hoeft niet per se een vloerkleed neer te leggen.
Re: Mijn nieuwe luister stek.
Geplaatst: wo 25 mar 2020, 20:58
door Jamesblond
Wat heet "deskundige"..? Zoals gezegd: ik heb het niet zelf bedacht. Ik draag hooguit iets aan waarvan ik hoop dat je er iets mee kunt.
Ja, een boekenkast doet "iets" met het geluid in de ruimte, geen idee wat precies. Maar in ieder geval een hoop reflectie, hopelijk wenselijk. Gestoffeerde meubels doen meer (absorptie).