Pagina 1 van 1

TDA1541 DAC

Geplaatst: vr 03 jan 2020, 19:33
door 3kes
Ik stuitte per toeval op onderstaand idee van de TDA1541 dac chip. M’n Pools is niet geweldig maar schema’s zijn gelukkig internationaal.

Iemand deze al eens geprobeerd?

https://sklep.avt.pl/przetwornik-d-a-z- ... owana.html

Re: TDA1541 DAC

Geplaatst: vr 03 jan 2020, 20:05
door SSassen
Lijkt mij een standaard NOS recept?

Re: TDA1541 DAC

Geplaatst: vr 03 jan 2020, 20:12
door 3kes
Ter uitbreiding. Op IG kwam ik deze variant erop tegen. Best geinig gedaan, 2x ECC83 als output buffer.

Re: TDA1541 DAC

Geplaatst: vr 03 jan 2020, 20:13
door SSassen
Hoop rommel in een kastje? Alleen de kurk ontbreekt nog?

Re: TDA1541 DAC

Geplaatst: za 04 jan 2020, 16:43
door Rob Dingen
SSassen schreef:
Hoop rommel in een kastje? Alleen de kurk ontbreekt nog?
Vanwaar die opmerking?
En wat moet je met kurk in een kast.

Rob

Re: TDA1541 DAC

Geplaatst: za 04 jan 2020, 18:50
door ray5150
Dat vroeg John van Gent zich ook af.
https://www.hififorum.nl/index.php?PHPS ... ic=15557.0
(Helaas doen de foto's het niet meer...)

Denk dat Sander doelt op het gebruik van als audiofiel bestempelde (Russische) Papier-in-Olie condensatoren, waar je ook net zo goed een nette MKP kunt pakken.

Re: TDA1541 DAC

Geplaatst: za 04 jan 2020, 19:17
door 3kes
Heb een setje pcb’s besteld. Kijken wat ie doet ;)

Re: TDA1541 DAC

Geplaatst: za 04 jan 2020, 19:38
door 3kes
ray5150 schreef:
Dat vroeg John van Gent zich ook af.
https://www.hififorum.nl/index.php?PHPS ... ic=15557.0
(Helaas doen de foto's het niet meer...)

Denk dat Sander doelt op het gebruik van als audiofiel bestempelde (Russische) Papier-in-Olie condensatoren, waar je ook net zo goed een nette MKP kunt pakken.
Over die Russische pio condensatoren, daar tikte ik laatst een hele doos van op de kop voor de kosten van twee MKP’s ;) Niks mis met die dingen overigens.

Re: TDA1541 DAC

Geplaatst: za 04 jan 2020, 23:35
door MarcelvdG
3kes schreef:
Ik stuitte per toeval op onderstaand idee van de TDA1541 dac chip. M’n Pools is niet geweldig maar schema’s zijn gelukkig internationaal.

Iemand deze al eens geprobeerd?

https://sklep.avt.pl/przetwornik-d-a-z- ... owana.html
Ik denk dat R3L en R3R op een ongunstige plek zitten, omdat ze de spanningssprong op de min-ingang van de AD797's verergeren. Ik bedoel de sprong die je krijgt nadat de DAC-uitgangsstroom een stap maakt.

Een alternatief is R3L/R3R rechtstreeks in serie met de miningangen te zetten in plaats van in het terugkoppelnetwerk, maar Analog Devices raadt wat anders aan, namelijk R3L/R3R zo laten zitten en een condensator toevoegen van de miningang van elke AD797 direct naar massa. Zie figuur 54 van https://www.analog.com/media/en/technic ... /AD797.pdf De 2 nF die je daar ziet gaat in dit geval alleen niet goed werken vanwege de veel grotere condensator in de terugkoppeling.

Re: TDA1541 DAC

Geplaatst: zo 05 jan 2020, 12:58
door 3kes
MarcelvdG schreef:
3kes schreef:
Ik stuitte per toeval op onderstaand idee van de TDA1541 dac chip. M’n Pools is niet geweldig maar schema’s zijn gelukkig internationaal.

Iemand deze al eens geprobeerd?

https://sklep.avt.pl/przetwornik-d-a-z- ... owana.html
Ik denk dat R3L en R3R op een ongunstige plek zitten, omdat ze de spanningssprong op de min-ingang van de AD797's verergeren. Ik bedoel de sprong die je krijgt nadat de DAC-uitgangsstroom een stap maakt.

Een alternatief is R3L/R3R rechtstreeks in serie met de miningangen te zetten in plaats van in het terugkoppelnetwerk, maar Analog Devices raadt wat anders aan, namelijk R3L/R3R zo laten zitten en een condensator toevoegen van de miningang van elke AD797 direct naar massa. Zie figuur 54 van https://www.analog.com/media/en/technic ... /AD797.pdf De 2 nF die je daar ziet gaat in dit geval alleen niet goed werken vanwege de veel grotere condensator in de terugkoppeling.
Ik had het idee om 2x 6H2N achter de tda1541 te zetten en dat gedeelte te skippen.