Pagina 1 van 1

Elektor RPi DAC

Geplaatst: wo 25 dec 2019, 18:28
door douwebakker
Ik had al een paar jaar een elektor kitje liggen van een elektor dac en een RPi. Vandaag vond ik het nodig om het spul in elkaar te zetten en te gaan gebruiken (top 2000). Welnu het beeld verschijnt en ik gan het een en ander instellen echter ik krijg er geen geluid uit. Het schermpje is erg klein en het instellen gaat moeilijk. De loep moet er bij. Voor mij dan. Wie heeft er ervaring mee en kan me even bijstaan want ik kom er niet uit.
Douwe

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: do 26 dec 2019, 21:03
door hannesie
Waar woont je huis
Welke software gebruik je?

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: do 26 dec 2019, 21:25
door douwebakker
Hoi Hannesie, ik woon in Vledder Drenthe. De software is RuneAudio. Via het ip adres van de RPi kan ik het systeem op mijn PC bedienen. Ik ben inmiddels wel zo ver dat mijn muziekservers zichtbaar zijn en ik ook muziek afspelen. Maar er komt geen geluid uit.
Douwe

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: do 26 dec 2019, 21:28
door ds23man
ALSA?

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: do 26 dec 2019, 21:34
door hannesie
Runeaudio en Volumio zitten ongeveer op hetzelfde nivo, zou je dan ook kunnen proberen.

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: do 26 dec 2019, 22:05
door douwebakker
hannesie schreef:
Runeaudio en Volumio zitten ongeveer op hetzelfde nivo, zou je dan ook kunnen proberen.
Je bedoelt dat ik op het geheugenkaartje nieuwe software moet zetten? Ik heb nog wel een geheugenkaartje liggen. Is 8G dan groot genoeg. Is ALSA stabieler? Ik ben niet zo goed met computers. In elk geval zal ik het bestaande kaartje niet overschrijven maar probeer ik het eerst met een ander kaartje.
Douwe

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: do 26 dec 2019, 22:21
door ds23man
Je moet binnen linux wel je audio uitgang configureren.

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: do 26 dec 2019, 22:23
door hannesie
Je kunt zeker het beter op een vers cardje zetten, het is ook vaak wel beter/sneller, en dan is de alsa altijd het deel van linux wat altijd de uitgang is voor de muziek, die door de computer naar de usb, of analoge uitgang werd gebracht.

Maar normaliter is dat wel mee geïnstalleerd met mood/rune/ Volumio.

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: do 26 dec 2019, 22:50
door democles
Check via ssh inloggen,ik gebruik Putty, ( met IP nummer van je RPI in PuTTy)

inloggen met root (enter) en rune (enter) denk ik.

Voer in ,,alsamixer,,
En check of je mute ook uit staat voor de speler.

Unmute door op m te drukken. (dan staat er OO i.p.v. MM)

Selecteren met de pijltjes toetsen.

ALSA is geen programma zoals Rune of Volumio,maar het is de muziek software(zeg maar de geluidskaart) in Linnux.

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: za 28 dec 2019, 14:13
door douwebakker
democles schreef:
Check via ssh inloggen,ik gebruik Putty, ( met IP nummer van je RPI in PuTTy)

inloggen met root (enter) en rune (enter) denk ik.

Voer in ,,alsamixer,,
En check of je mute ook uit staat voor de speler.

Unmute door op m te drukken. (dan staat er OO i.p.v. MM)

Selecteren met de pijltjes toetsen.

ALSA is geen programma zoals Rune of Volumio,maar het is de muziek software(zeg maar de geluidskaart) in Linnux.
Als ik inlog via putty krijg ik een zwart kader in beeld met links boven in een groen blokje. Ik kan niets invoeren.

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: za 28 dec 2019, 14:36
door hannesie
In het vakje gaan staan met de muis, klikken, en dan type eens 'ls'.?

Met inloggen, heb je dan al een wachtwoord ingegeven?
Staat er dat de verbinding active is in de bovenste balk?

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: za 28 dec 2019, 14:57
door douwebakker
hannesie schreef:
In het vakje gaan staan met de muis, klikken, en dan type eens 'ls'.?

Met inloggen, heb je dan al een wachtwoord ingegeven?
Staat er dat de verbinding active is in de bovenste balk?
Het is inmiddels gelukt met de verbinding . Met zoals democles schreef root en rune kwam ik erin. Door op m te drukken kun je inderdaad de mute aan en uitzetten. Maar het stond allemaal goed. Er is dus een andere oorzaak

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: za 28 dec 2019, 15:19
door democles
Heb je in rune wel je dac geselecteerd?

Of de I2S kernel.
Naamloos.jpg
Naamlo.jpg
Als het niet lukt met rune probeer het dan met Max2play

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: za 28 dec 2019, 15:47
door douwebakker
democles schreef:
Heb je in rune wel je dac geselecteerd?

Of de I2S kernel.
Ik weet niet zeker of het zo goed staat.

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: za 28 dec 2019, 15:51
door democles
Tja :-k

Lijkt me wel goed .

Even de PI opnieuw opstarten en kijken of er dan wel wat uit komt.

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: za 28 dec 2019, 15:55
door douwebakker
Maakt geen verschil

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: za 28 dec 2019, 16:16
door democles
Ik zou een andere distro proberen.

Volumio of Max2play

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: za 28 dec 2019, 16:31
door ds23man
Of gewoon een fout in je dac print.

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: za 28 dec 2019, 16:37
door ds23man
Dip switches in de goeie stand en brand de led op de dac print?

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: za 28 dec 2019, 17:13
door douwebakker
de LED op de DAC print brand. Ik kan er niet zo goed aan meten. Ik geef het nog niet op maar voorlopig even wel.

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 12:31
door douwebakker
Goedemiddag mensen. Ik ben vanmorgen nog even bezig geweest met de DAC. Volumio is nu geïnstalleerd en na wat instellingen gedaan te hebben heb ik geluid.
De display werkt nog niet, maar deze zal ik wel apart moeten installeren.
De bediening gaat ook prima via de PC.

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 13:19
door democles
De aanhouder wint :rock: :goedzo:

Re: Elektor RPi DAC

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 21:04
door OpaBert
douwebakker schreef:
Goedemiddag mensen. Ik ben vanmorgen nog even bezig geweest met de DAC. Volumio is nu geïnstalleerd en na wat instellingen gedaan te hebben heb ik geluid.
De display werkt nog niet, maar deze zal ik wel apart moeten installeren.
De bediening gaat ook prima via de PC.
Goed gedaan Douwe :goedzo: