Pagina 1 van 4
Akoestiek voor beginners
Geplaatst: vr 13 dec 2019, 11:37
door Muug
Hoi,
is er ergens goed gestructureerde, eenvoudig uitgelegde informatie (ken jezelf

) te vinden over akoestiek, bij voorkeur voor beginners? Dat mag ook in het Engels als het niet in het Nederlands beschikbaar is.
Ik zou willen te weten komen of onderzoeken in welke mate onze leefruimte goed/slecht/verbeterbaar is qua akoestiek.
Daarbij ben ik vooral sterk geïnteresseerd in de 80/20-regel, jeweetwel: met 20% inspanningen bereik je 80% van het resultaat.
Of kan ik hier ook wat foto's posten van onze leefruimte zodat jullie je gedacht kunnen zeggen over de situatie?
Basismotivatie is deze: ik heb hier een testcd liggen met audiofragmenten op waarbij het geluid van links of rechts of boven, of rechtsachter, of linksvoor etc zou moeten komen. Testjes dus om uit te maken hoe goed de "plaatsing" van het geluid/de instrumenten is. Ik heb het gevoel dat dat beter kan.
mvg,
Paul
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: vr 13 dec 2019, 12:06
door anonamemouse

- Diffuser 1 van 4
Ik heb vier van deze dingen gemaakt en op strategische plaatsen opgehangen. Scheelt een hoop ellende in mijn woonkamer.
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: vr 13 dec 2019, 12:26
door kuiperik
Hoi Paul, Toine Dingemans heeft vroeger heel veel zaken rondom akoestiek gedocumenteerd. Hij is zelf niet meer in de akoestiek advisering actief, maar heeft wel de documentatie nog beschikbaar op het www. Mogelijk dat deze informatie je wat op weg helpt.
https://dngmns.home.xs4all.nl/readscapes.html
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: vr 13 dec 2019, 12:33
door kuiperik
Heb persoonlijk redelijk veel geprobeerd te optimaliseren via aanpassingen in de akoestiek. Als je 20/80 inzet/resultaat zoekt, dan kan een akoestisch plafond waarschijnlijk wel eens zeer interessant zijn, zeker als je er wat open ruimte (plenum) boven kunt houden, zodat het ook richting het midden/laag nog wat absorptie biedt. We hebben onze eigen woning zo voorzien (keuken en woonkamer) en qua leefbaarheid was dit een flinke verbetering. Maar is natuurlijk ook even de vraag waar je zelf precies naar op zoek bent.
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: vr 13 dec 2019, 12:52
door Muug
kuiperik schreef:Maar is natuurlijk ook even de vraag waar je zelf precies naar op zoek bent.
Wel, in eerste instantie zou ik gewoon willen weten hoe erg/goed het gesteld is met de ruimte. Nadien zal ik in staat zijn om preciezer formuleren waarnaar ik op zoek ben...
Basismotivatie is deze: ik heb hier een testcd liggen met audiofragmenten op waarbij het geluid van links of rechts of boven, of rechtsachter, of linksvoor etc zou moeten komen. Testjes dus om uit te maken hoe goed de "plaatsing" van het geluid/de instrumenten is. Ik heb het gevoel dat dat beter kan.
Merci voor de link, kuiperik! Thingman, die naam doet wel een belletje rinkelen ja.
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: vr 13 dec 2019, 13:56
door anonamemouse
Muug schreef:
Wel, in eerste instantie zou ik gewoon willen weten hoe erg/goed het gesteld is met de ruimte. Nadien zal ik in staat zijn om preciezer formuleren waarnaar ik op zoek ben...
Geef jezelf applaus. Als je elke klap een keer of tig terughoort (de flutter van de kamer => hele korte echo) dan is het tijd om er wat aan te doen.
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: vr 13 dec 2019, 13:57
door toetertje
Mag ik vragen welke cd je daar voor gebruikt?
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: vr 13 dec 2019, 15:08
door Muug
De cd's bij het boek "Checkpoint Audio" van Eelco Grimm. Vooral de eerste cd. Heb ik al zeer lang.
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: vr 13 dec 2019, 15:23
door Muug
kuiperik schreef:Hoi Paul, Toine Dingemans heeft vroeger heel veel zaken rondom akoestiek gedocumenteerd. Hij is zelf niet meer in de akoestiek advisering actief, maar heeft wel de documentatie nog beschikbaar op het www. Mogelijk dat deze informatie je wat op weg helpt.
https://dngmns.home.xs4all.nl/readscapes.html
Zalig dat die man al die info zo beschikbaar stelt en houdt.
Hij is wel zeer breedsprakerig

Men heeft echt veel tijd nodig om er door te lezen.
Voorlopige conclusie: "symmetrie über alles".
ik zou mijn meubels en audioinstallatie best al meteen een kwartslag draaien, zodat alles in de lengterichting staat ipv dwars erop.
Ik zal eens zien of ik met een online-tool een plattegrond kan maken

Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: za 14 dec 2019, 12:26
door Muug
Muug schreef:Ik zal eens zien of ik met een online-tool een plattegrond kan maken

Omdat foto's altijd meer zeggen dan woorden, bij deze enkele foto's van ons leefruimte. Dat kost ook minder tijd dan alles uit te zitten tekenen in één of andere app/toepassing.
Afmetingen:
kortste zijde leefruimte: ongeveer 6,5m
langste zijde leefruimte: ongeveer 15m
hoogte leefruimte: ongeveer 3m20 tot aan de planken van het plafond/vloer van het 1ste verdiep
Na het lezen van wat info over het belang van de "symmetrie" van de opstelling en luisterruimte (merci Thingman) kom ik vrij snel tot de conclusie dat het grootste struikelblok wellicht de opstelling is, dwars op de lengteas van onze leefruimte. Bovendien staat alles nog eens op het einde van die rechthoek, in een hoek gedrumd als het ware. Dus die zijgevel waartegen de houtkachel staat zal dan een pak reflecties genereren.

Wat kan ik dus doen om tot een betere akoestiek/correctere geluidsweergave te komen?
De foto's:
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: za 14 dec 2019, 12:49
door ds23man
In de eerste plaats klopt de verhouding tussen de luidsprekers en luisterafstand niet, ze staan te dicht bij elkaar.
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: za 14 dec 2019, 13:42
door Henkjan
op een Luisterdag hadden we een keer Ben Kok die een lezing gaf.
ik zal de presentatie daarvan even delen met je (niet openbaar maken ajb)
viewtopic.php?f=26&t=24344&hilit=ben+kok
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: za 14 dec 2019, 19:28
door Muug
ds23man schreef:In de eerste plaats klopt de verhouding tussen de luidsprekers en luisterafstand niet, ze staan te dicht bij elkaar.
Staan de speakers te dicht bij elkaar? Of staan de zetels te dicht bij de speakers? Kan je daar even duidelijker in zijn?
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: za 14 dec 2019, 19:31
door hardbats
De speakers te dicht bij elkaar of de zetels te ver van de speakers.
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: za 14 dec 2019, 19:39
door Muug
Net even gemeten, 2m30 tss de conussen. 2m70 van mijn oren tot de conussen.
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: za 14 dec 2019, 19:45
door ds23man
Dan hebben we te maken met een behoorlijke vertekening van je foto's. Daarom is een maatschetsje wel handig.
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: za 14 dec 2019, 19:55
door Muug
ja de panoramafunctie van deze smartphone is erg goed, maar het perspectief wordt wel gemolesteerd... Ik maak er mijn werk van, van dat plan.
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: za 14 dec 2019, 22:13
door Muug
Kan je hier al wat mee?

- grondplan
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: zo 15 dec 2019, 9:25
door ds23man
Stuk duidelijker zo!
Het grote probleem is je trapgat denk ik. Je hebt op de frequenties waar de speaker nog een rondstraler is een hele andere koppeling met de ruimte aan de linker kant.
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: zo 15 dec 2019, 11:49
door Shadow
Als je de boel een halve slag draait zit je al beter....
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: zo 15 dec 2019, 11:56
door Muug
Wat ik ook dacht. Maar de kachel staat tamelijk hard in de weg. Ik heb daarnet even de luidsprekers en de fauteuils verzet. De driehoek luidsprekers-zetels hebben dezelfde maten. De twee speakers staan even ver van de linkse muur resp. rechtse oranje kast.
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: zo 15 dec 2019, 11:58
door Muug
Straks komt de dame des huizes thuis. Ik ben benieuwd.
Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: zo 15 dec 2019, 12:02
door Henkjan
Dus als we jou een paar dagen niet meer op t forum zien weten we waarom

Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: zo 15 dec 2019, 12:07
door ds23man
Hoe klinkt dat nou draadloos?

Re: Akoestiek voor beginners
Geplaatst: zo 15 dec 2019, 12:35
door Muug
ds23man schreef:Hoe klinkt dat nou draadloos?

Zelfs met de volumeknop op tien niets van ruis!!!!
Er komt nog bij dat die speakers graag los staan, achteraan is een baspoort, bovenaan zit een mid driver en vooraan een mid driver en tweeter.