Akoestiek voor beginners

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Akoestiek voor beginners

Bericht door Muug »

Hoi,

is er ergens goed gestructureerde, eenvoudig uitgelegde informatie (ken jezelf :oops: ) te vinden over akoestiek, bij voorkeur voor beginners? Dat mag ook in het Engels als het niet in het Nederlands beschikbaar is.
Ik zou willen te weten komen of onderzoeken in welke mate onze leefruimte goed/slecht/verbeterbaar is qua akoestiek.
Daarbij ben ik vooral sterk geïnteresseerd in de 80/20-regel, jeweetwel: met 20% inspanningen bereik je 80% van het resultaat. :sure:
Of kan ik hier ook wat foto's posten van onze leefruimte zodat jullie je gedacht kunnen zeggen over de situatie? :think:

Basismotivatie is deze: ik heb hier een testcd liggen met audiofragmenten op waarbij het geluid van links of rechts of boven, of rechtsachter, of linksvoor etc zou moeten komen. Testjes dus om uit te maken hoe goed de "plaatsing" van het geluid/de instrumenten is. Ik heb het gevoel dat dat beter kan.

mvg,

Paul
Laatst gewijzigd door Muug op vr 13 dec 2019, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door anonamemouse »

Diffuser 1 van 4
Diffuser 1 van 4
Ik heb vier van deze dingen gemaakt en op strategische plaatsen opgehangen. Scheelt een hoop ellende in mijn woonkamer.
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door kuiperik »

Hoi Paul, Toine Dingemans heeft vroeger heel veel zaken rondom akoestiek gedocumenteerd. Hij is zelf niet meer in de akoestiek advisering actief, maar heeft wel de documentatie nog beschikbaar op het www. Mogelijk dat deze informatie je wat op weg helpt.

https://dngmns.home.xs4all.nl/readscapes.html
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door kuiperik »

Heb persoonlijk redelijk veel geprobeerd te optimaliseren via aanpassingen in de akoestiek. Als je 20/80 inzet/resultaat zoekt, dan kan een akoestisch plafond waarschijnlijk wel eens zeer interessant zijn, zeker als je er wat open ruimte (plenum) boven kunt houden, zodat het ook richting het midden/laag nog wat absorptie biedt. We hebben onze eigen woning zo voorzien (keuken en woonkamer) en qua leefbaarheid was dit een flinke verbetering. Maar is natuurlijk ook even de vraag waar je zelf precies naar op zoek bent.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door Muug »

kuiperik schreef:
Maar is natuurlijk ook even de vraag waar je zelf precies naar op zoek bent.
Wel, in eerste instantie zou ik gewoon willen weten hoe erg/goed het gesteld is met de ruimte. Nadien zal ik in staat zijn om preciezer formuleren waarnaar ik op zoek ben...

Basismotivatie is deze: ik heb hier een testcd liggen met audiofragmenten op waarbij het geluid van links of rechts of boven, of rechtsachter, of linksvoor etc zou moeten komen. Testjes dus om uit te maken hoe goed de "plaatsing" van het geluid/de instrumenten is. Ik heb het gevoel dat dat beter kan.

Merci voor de link, kuiperik! Thingman, die naam doet wel een belletje rinkelen ja.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door anonamemouse »

Muug schreef:
Wel, in eerste instantie zou ik gewoon willen weten hoe erg/goed het gesteld is met de ruimte. Nadien zal ik in staat zijn om preciezer formuleren waarnaar ik op zoek ben...
Geef jezelf applaus. Als je elke klap een keer of tig terughoort (de flutter van de kamer => hele korte echo) dan is het tijd om er wat aan te doen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door toetertje »

Mag ik vragen welke cd je daar voor gebruikt?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door Muug »

De cd's bij het boek "Checkpoint Audio" van Eelco Grimm. Vooral de eerste cd. Heb ik al zeer lang.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door Muug »

kuiperik schreef:
Hoi Paul, Toine Dingemans heeft vroeger heel veel zaken rondom akoestiek gedocumenteerd. Hij is zelf niet meer in de akoestiek advisering actief, maar heeft wel de documentatie nog beschikbaar op het www. Mogelijk dat deze informatie je wat op weg helpt.
https://dngmns.home.xs4all.nl/readscapes.html
Zalig dat die man al die info zo beschikbaar stelt en houdt.
Hij is wel zeer breedsprakerig :hide: Men heeft echt veel tijd nodig om er door te lezen.
Voorlopige conclusie: "symmetrie über alles".
ik zou mijn meubels en audioinstallatie best al meteen een kwartslag draaien, zodat alles in de lengterichting staat ipv dwars erop.
Ik zal eens zien of ik met een online-tool een plattegrond kan maken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door Muug »

Muug schreef:
Ik zal eens zien of ik met een online-tool een plattegrond kan maken :mrgreen:
Omdat foto's altijd meer zeggen dan woorden, bij deze enkele foto's van ons leefruimte. Dat kost ook minder tijd dan alles uit te zitten tekenen in één of andere app/toepassing. :wink:

Afmetingen:
kortste zijde leefruimte: ongeveer 6,5m
langste zijde leefruimte: ongeveer 15m
hoogte leefruimte: ongeveer 3m20 tot aan de planken van het plafond/vloer van het 1ste verdiep

Na het lezen van wat info over het belang van de "symmetrie" van de opstelling en luisterruimte (merci Thingman) kom ik vrij snel tot de conclusie dat het grootste struikelblok wellicht de opstelling is, dwars op de lengteas van onze leefruimte. Bovendien staat alles nog eens op het einde van die rechthoek, in een hoek gedrumd als het ware. Dus die zijgevel waartegen de houtkachel staat zal dan een pak reflecties genereren. :? Wat kan ik dus doen om tot een betere akoestiek/correctere geluidsweergave te komen?

De foto's:
Bijlagen
20191214_101941.jpg
20191214_102045.jpg
20191214_102113.jpg
20191214_102127.jpg
20191214_102153.jpg
20191214_102234.jpg
20191214_102430.jpg
20191214_102507.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door ds23man »

In de eerste plaats klopt de verhouding tussen de luidsprekers en luisterafstand niet, ze staan te dicht bij elkaar.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door Henkjan »

op een Luisterdag hadden we een keer Ben Kok die een lezing gaf.
ik zal de presentatie daarvan even delen met je (niet openbaar maken ajb)
viewtopic.php?f=26&t=24344&hilit=ben+kok
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door Muug »

ds23man schreef:
In de eerste plaats klopt de verhouding tussen de luidsprekers en luisterafstand niet, ze staan te dicht bij elkaar.
Staan de speakers te dicht bij elkaar? Of staan de zetels te dicht bij de speakers? Kan je daar even duidelijker in zijn?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door hardbats »

De speakers te dicht bij elkaar of de zetels te ver van de speakers.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door Muug »

Net even gemeten, 2m30 tss de conussen. 2m70 van mijn oren tot de conussen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door ds23man »

Dan hebben we te maken met een behoorlijke vertekening van je foto's. Daarom is een maatschetsje wel handig.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door Muug »

ja de panoramafunctie van deze smartphone is erg goed, maar het perspectief wordt wel gemolesteerd... Ik maak er mijn werk van, van dat plan.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door Muug »

Kan je hier al wat mee?
grondplan
grondplan
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door ds23man »

Stuk duidelijker zo!

Het grote probleem is je trapgat denk ik. Je hebt op de frequenties waar de speaker nog een rondstraler is een hele andere koppeling met de ruimte aan de linker kant.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door Shadow »

Als je de boel een halve slag draait zit je al beter....
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door Muug »

Wat ik ook dacht. Maar de kachel staat tamelijk hard in de weg. Ik heb daarnet even de luidsprekers en de fauteuils verzet. De driehoek luidsprekers-zetels hebben dezelfde maten. De twee speakers staan even ver van de linkse muur resp. rechtse oranje kast.
Bijlagen
20191215_114710.jpg
20191215_114934.jpg
20191215_115007.jpg
20191215_115046.jpg
Laatst gewijzigd door Muug op zo 15 dec 2019, 12:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door Muug »

Straks komt de dame des huizes thuis. Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door Henkjan »

Dus als we jou een paar dagen niet meer op t forum zien weten we waarom :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door ds23man »

Hoe klinkt dat nou draadloos? :lol:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Akoestiek voor beginners

Bericht door Muug »

ds23man schreef:
Hoe klinkt dat nou draadloos? :lol:
Zelfs met de volumeknop op tien niets van ruis!!!! \:D/



Er komt nog bij dat die speakers graag los staan, achteraan is een baspoort, bovenaan zit een mid driver en vooraan een mid driver en tweeter.
Plaats reactie