Pagina 1 van 2

Weerstand in midden/laag sectie

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 16:23
door b_force
Ik ben weer eens op een saaie zondag middag eens lekker aan et simuleren geslagen. Dit voor mijn fronts, waar het filter nog altijd van moet worden afgemaakt.

Nu ben ik een tijdje aan et klooien geweest, maar krijg iedere keer een vervelende bult op ongeveer 300Hz.
De perfect manier om dit te corrigeren is een weerstand i serie zetten.
Zo krijg ik bijna een ideale grafiek.
Maargoed een weerstand (MOX) kan max 10W aan vermogen hebben. Een woofer wil vaak wel wat meer.

Zijn er andere simpele oplossingen om dit nog een beetje bij te werken ?
Ik kan voor een baffle step correctie gaan, maar dan komt er in 1 keer veel bij.

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 16:28
door Henkjan
dan zet je toch een paar weerstanden naast elkaar? kan je nog dichterbij de gewenste waarde komen ook. of een weerstand met koellichaam?

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 16:32
door b_force
Henkjan schreef:
dan zet je toch een paar weerstanden naast elkaar? kan je nog dichterbij de gewenste waarde komen ook. of een weerstand met koellichaam?
OK zoiets had ik oo kal in gedachten, wist niet zeker of dat zomaar kon.
Tast dit niet drastisch de kwaliteit van je woofer aan ?

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 16:35
door jeroen_d
Je hoeft je in ieder geval nooit meer zorgen te maken over de dikte van je luidsprekerkabel vanuit de gelijkstroomweerstand gezien :wink: .

Als je wat meer details geeft kunnen we wat verder kijken, ik zou bv willen weten hoe die bult eigenlijk ontstaat.

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 16:39
door b_force
ik zou eens een screenshotje maken.
Tis door de bafle zelf volgens mij...

plaatjes.

Het zit trouwens meer naar de 1000Hz, als ik die weghaal dmv bafflestep correctie ontstaat er weer een bultje bij 300 Hz

http://tweakers.net/ext/f/816d3ec9b0083 ... 0/full.png

http://tweakers.net/ext/f/ae3d6611ceca9 ... 9/full.png

(berijk lekker klein gezet om lekker veel detail te kunnen zien :P )

Owjha gebruikte units zijn de Vifa TC18WG29-08 en de Seas 27TBFCG

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 17:13
door KT88
Henkjan schreef:
of een weerstand met koellichaam?
Als je die "gouden" Dales met die montage-oren bedoelt, die zijn draadgewonden.
Zou ik toch mee oppassen in een filter, heeft nl. ook wel wat spoelwerking.

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 17:21
door b_force
dan wordt het toch eens verder zoeken vrees ik :(

Heb ik nog een vraagje.

De Seas 27TBFCG is 92dB eb 6ohm. Toch als ik hem simuleer blijft er niks meer over van de spl.
Hoe zit dit precies ?

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 17:46
door jeroen_d
Klopt gewoon niet met die tweeter. Ik snap niet waarom dat mis gaat, de output zou 6 dB hoger moeten liggen.

Wat die bult betreft, klopt precies die simulatie en die ontstaat door diffractie. Is een kwestie van trial and error om de totale respons vlak te krijgen. De woofer die alleen laag moet doen zou ik eens proberen te filteren met een grotere spoel, bij de juiste filterwaarden zou een serieweerstand helemaal niet nodig hoeven zijn en kun je het hele zaakje vlak trekken.

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 17:53
door audiomanics
draai eens wat polariteiten om?? En kijk dan nog eens??

Kees

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 18:12
door b_force
polaritetien om wordt helemaal een puihoop. Ik zou kunnen gaan voor ee serie filter, wellicht bied dat uitkomst.

(heeft iemand toevallig een meting van de Seas 27TBFCG ? )

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 18:12
door jeroen_d
Met de polariteit verander je het rendement niet. In de simulatie zie je dat het op zich mooi optelt, dat is het probleem niet. Een seriefilter zou hooguit gehoormatig beter kunnen bevallen, je kunt er niet een verkeerde simulatie van een parallel filter mee goedmaken. He Bart, dit zou ik aan jou als techneut toch niet hoeven vertellen :twisted: .

Waarom gaat het in de eerste simulatie, waar je in het laag de bafflestep nog niet had meegenomen wel goed? Pas bij dat diffractiemodel daalt het niveau van de tweeter ineens 6 dB, dit klopt niet. Komt dat doordat je alleen 1 woofer op die box hebt getekend?

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 18:48
door b_force
mm

1- correctie is gelukt bij 1000Hz, kwestie van parallel aan spoel van mid woofer een spoel + weerstand aan sluiten. (1,2mH en 4 ohm)

2- Waaorm hij zo inzakt, geen idee.
Ik kan eens proberen tweeter er gewoon standaard in te zetten (ben nogsteeds aan et leren met dit programma :P )

overigens, de tweeter is 6 ohm, ik weet niet of de simulatie daar rekening mee houd ?

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 19:32
door jeroen_d
Erm, als je 6 ohm gelijkstroomweerstand invoert als impedantie, dan heeft je gesimuleerde filter toch niks met de werkelijkheid te maken...hoe vaak moet ik dat nog posten op dit forum :roll: :?: :?: :?:

Ik denk dat je simulatie in het diffractie programma de tweeter gewoon rond laat stralen. Zet hem op de baffle en er komt 6 dB bij.

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 19:40
door b_force
we zijn eens lekker aan het klooien geweest :)

http://tweakers.net/ext/f/fc90eee7cb302 ... 2/full.png
http://tweakers.net/ext/f/865b9540bfeaf ... a/full.png

De tweeter maar gewoon gelaten wat hij is :P (dus maar fftjes zonder diffractie)
Volgens mij klopt het plaatje zo redelijk :)

ow en voor net wat meer detail 8)

http://tweakers.net/ext/f/39c3b3647aa79 ... 2/full.png

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 20:30
door jeroen_d
Ziet er goed uit zo 8) .

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 20:43
door b_force
ben alleen vergeten mijn woofer off-axis te nemen.
Om een beetje bij dezelfde componentjes te lbijven (anders gaat et zoveel kosten :P )

Wissel ik de 10uF en 8,2uF om.
5.6ohm wordt dan 4.7ohm
en 0.47mH wordt 0,39mH

geen drastische veranderingen dus :P
Het zou sowieso een mooi compromis zijn, in werkelijkheid klopt het nooit :(

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 20:55
door audiomanics
b_force schreef:
polaritetien om wordt helemaal een puinhoop.
Ik zag een -(min) bij de bovenkant van de woofer staan, tot ik het plaatje 1:1 uitvergrootte.... toen was 't opeens een +(plus) :?
:oops: Sorry.. (vandaar mijn suggestie om de polariteit te bekijken dus)

Kees

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 21:00
door b_force
nog 1 praktische vraag.
Een 1mm spoel, is dat genoeg voor de laag sectie ?

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 21:22
door jeroen_d
Genoeg om te testen, als je het definitief wilt maken zou ik ook een 1,4mm spoel proberen.

Geplaatst: zo 15 okt 2006, 22:10
door b_force
ok, wel jammer, want die zijn 2 keer zo duur :P
maargoed boeit niet zo heel veel :)
Gaan we binnekort eens wat bestellen :)

Geplaatst: di 17 okt 2006, 17:52
door b_force
trouwens, nog een vraagje.
Als ik de KHF tool gebruik van lspcad. moet ik dan nog wat aan de radius doen voor mijn woofers ? Of kan ik die laten staan (scheelt me in totaal 4-5dB ofzo)

Geplaatst: ma 18 dec 2006, 18:45
door b_force
om mijn topicje maar fftjes te kicken,
Ik heb gelijk keen vraagje.

http://tweakers.net/ext/f/2bb307c6a5cc1 ... a/full.png

http://tweakers.net/ext/f/3386aab805d8a ... 8/full.png

Dit is ongeveer wat het nu gaat worden (in werkelijk ietsjes anders)

Maar mijn vraag gaat over de bult die je ziet in het laag gedeelte op ongeveer 50Hz.

Die meet ik ook als ik het systeem kompleet aansluit. Waar komt deze bult vandaan ?

(datsheet: http://tweakers.net/ext/f/5434fec3f7355 ... 5/full.jpg)

kast is 45L BR, volgens de specs precies goed. 2,5weg dus.

Geplaatst: ma 18 dec 2006, 19:13
door JuuL
50Hz brom, ergens vanuit je voeding oid.

Geplaatst: ma 18 dec 2006, 19:27
door b_force
dan moet die nieuw zijn, want bij mijn monitors meet ik het niet.
Ik zal zo nog eens een testje doen, maar het blijft typisch.

Geplaatst: ma 18 dec 2006, 19:44
door Marp
Muren op een afstand van 5.25 en 3.80 meter?